xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?


NAVIGATION

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


SØG I NYHEDSARKIVET
VIS SENESTE NYT I KATEGORI
Hvorfor 2004 ikke er som 1984 (opdateret)
Hvorfor 2004 ikke er som 1984 (opdateret)
Apple kan i år fejre Mac'ens 20 års jubilæum, og det prægede Steve Jobs indledning til aftenens keynote, hvor han kort gennemgik Mac'ens historie. Da Mac'en blev introduceret i 1984 kreerede Ridley Scott en reklamefilm for vidunderet; en reklamefilm som kun blev vist offentlig Èn gang (næsten), men på den vigtigste reklamesøjle i USA, nemlig Super Bowl. Reklamefilmens pay-off var "Why 1984 won't be like 1984" med henvisning til George Orwells klassiske science fiction skrækhistorie om et samfund underlagt "Big Brother", der overvåger og styrer alt. I filmen ser man en kvindelig atlet, der løber gennem en sal fyldt med et slavelignede publikum, der stirrer tomt på en stor skærm. På skærmen ser man et stort ansigt, der prædiker til det viljeløse publikum. Alt er holdt i kolde blågrå farver, på nær atleten, der med sine røde shorts og blonde hår lyser op. Atleten løber frem mod skærmen og kyler en stor mukkert mod den, og splintrer dermed skærmen. Med filmen demonstrerede Apple, at de en gang for alle ville gøre op med "Big Blue", IBM, som på det tidspunkt mere eller mindre var synonym med professionelle computere. Nu skulle computeren være menneskelig og brugervenlig, og Mac'en var våbnet mod det menneskefjendske omdømme, computerne havde. Til aftenens keynote viste Steve Jobs atter filmen for et begejstret publikum, og Apple har i anledning af Mac'ens jubilæum produceret en stak plakater med den kvindelige atlet, der løber frem mod skærmen, som bliver uddelt til publikum ved keynotens slutning. Som Steve Jobs sagde, er plakaten det første, Apple har produceret for at fejre jubilæet, men at Apple vil gøre meget for at markere året - så det bliver spændende at se, hvad det bliver til. Da Steve ikke stod bag roret, da Apple fejrede firmaets 20 års jubilæum i 1997, bl.a. med den specielle Spartacus jubilæums-Mac, kan man forestille sig, at han vil gøre meget for at overskygge jubilæet i 1997 - vi kan kun håbe. Som aftenens keynote viser, er der sket en kæmpe udvikling siden 1984. Men derfor kan man alligevel godt nyde Ridley Scotts reklamefilm fra 1984, der stadig viser, hvad det hele oprindeligt handlede om. Ridley Scott beviste med Blade Runner, at han havde styr på spændende futuristiske scenerier, og reklamefilmen for Apple understreger bestemt dette. Heldigvis er det stadig muligt at se filmen på nettet, bl.a. på Cupertino.de, hvor du finder filmen under TV-spots, Klassiker Teil I: [#] Cupertino.de Opdatering Efter Steve Jobs' keynote blev Apples website opdateret og du kan nu hente en ny version af reklamefilmen, hvor atleten har en iPod i bæltet. Filmen kan hentes i 3 forskellige størrelser: [#] Apple: 20 Years of Macintosh
06-01-2004, kl. 18.55 - Kategori: Macworld Expo 2004 (SF)
Skriv en kommentar eller marker nyhed/artikel som favorit