xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)
macnyt  /  forum  /  emne
Skal man absolut bruge en mobil for at bruge MitID?
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)


477

7
05. marts 2022 @ 13:25
Seniormedlem

Jeg hader mobiltelefoner og vil gerne bruge MitID som jeg plejer at bruge NemID.

Ligegyldigt hvor jeg læser om MitID er det altid noget med brug af mobilen.

Dumt spørgsmål: Kan jeg ikke springe over mobilen og installere direkte på min iMac?

  12
1
  1398

1045

26
05. marts 2022 @ 13:47
Stormogul

Øhh, har du ikke læst de svar du fik i din tråd: Mit nye MitID.
Her kan du også læse om de tekniske krav for at installere direkte på Mac: Tekniske krav.

Hvis du stadig er i tvivl, vil jeg gerne Google lidt mere for dig……🤔

Macintosh/Apple siden 1991. Toyota. Kia e-Niro. Gram køleskab. Thermex emhætte.

477

7
06. marts 2022 @ 10:37
Seniormedlem

Ups, den tråd havde jeg helt glemt. Sorry ;-)


4593

394
06. marts 2022 @ 11:19
FPU

Lige en ting, Towie: I det øjeblik du aktiverer MitID, bliver NemID automatisk deaktiveret, også selvom der først bliver lukket for NemID den 30. juni.

Du skal derfor på forhånd være sikker på, at du har redskaberne til at logge ind med MitID med f.eks. en kodeviser eller enganskoder(?), så du ikke kommer til at hænge midt imellem de to systemer.

Jeg skulle jo scanne mit pas i NemID med min iPhone for at få MitID aktiveringskoden, så du skal lige sikre dig, hvordan du får den udleveret uden en smartphone, inden du starter processen.

Fortæl endelig, hvordan det gik.


8586

198
06. marts 2022 @ 11:54
Poseidon
Tonny Freimanis skrev:

Lige en ting, Towie: I det øjeblik du aktiverer MitID, bliver NemID automatisk deaktiveret, også selvom der først bliver lukket for NemID den 30. juni.

Mit NemID virker som det skal, selvom jeg fik MitID for en måned siden? Faktisk er det stadig det jeg bruger mest. Selv min bank som var dem som fik mig til at skifte, giver mig mulighed for begge.


2709

341
PallMei (Skribent)
06. marts 2022 @ 11:54
Bit kongen
Tonny Freimanis skrev:

Lige en ting, Towie: I det øjeblik du aktiverer MitID, bliver NemID automatisk deaktiveret, også selvom der først bliver lukket for NemID den 30. juni.

Jeg har kørt med dem parallelt siden MidID blev åbnet for offentligheden. Så det må din bank eller hvor du har problemet, som ikke tillader det. Jeg har endnu ikke stødt på et sted. NemID bliver hvert fald ikke generelt deaktiveret, fordi du aktivere MitID.

Jeg skulle jo scanne mit pas i NemID med min iPhone for at få MitID aktiveringskoden, så du skal lige sikre dig, hvordan du får den udleveret uden en smartphone, inden du starter processen.

Jeg blev aldrig bedt om at scanne mit pas. Det var også udløbet da jeg aktiverede MidID. Jeg scannede mit pas da jeg installerede kørtkort-app'en. Jeg ved ikke om der er nogen sammenhæng, eller hvad reglerne for hvornår skanning af pas er nødvendigt. 

Alt sammen er jeg sikker på man kan finde svar på mitIDs hjemmeside, hvis man kigger.


2185

44
06. marts 2022 @ 16:01
ASCII jonglør

For at "godkende" skal man med MitID have en mobil eller en nøgleviser - man kan ikke gøre dette fra en computer - med mindre jeg ikke har læst godt nok mellem linjerne, da der ikke er nævnt noget om det noget sted.

På en computer kan du logge på med MitID - som man også i dag kan med NemID - men du skal stadig godkende andetsteds fx fra en mobil eller nøgleviser - hvor man med NemID havde mulighed for et benytte et pap-kort, nøgleviser eller mobil app.



2185

44
06. marts 2022 @ 16:09
ASCII jonglør
PallMei skrev:

Jeg blev aldrig bedt om at scanne mit pas. Det var også udløbet da jeg aktiverede MidID. Jeg scannede mit pas da jeg installerede kørtkort-app'en. Jeg ved ikke om der er nogen sammenhæng, eller hvad reglerne for hvornår skanning af pas er nødvendigt. 

Alt sammen er jeg sikker på man kan finde svar på mitIDs hjemmeside, hvis man kigger.

Om du skal skanne Pas eller ej kommer an på hvornår/hvordan du har fået oprettet dit NemID - hvis de allerede har alle dine data, skal du ikke legitimere dig på ny.

Jeg skulle også skanne både til Kørekort app'en (det skal man i øvrigt gøre hver gang man får nyt Pas) og MitID - men en del af mine kollegaer skulle ikke, og vi havde ellers fået NemID næsten samtidig - så jeg ved ikke hvad det er der gør at visse borgere har de alle data på, og andre ikke.


4593

394
06. marts 2022 @ 19:19
FPU
PallMei skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Lige en ting, Towie: I det øjeblik du aktiverer MitID, bliver NemID automatisk deaktiveret, også selvom der først bliver lukket for NemID den 30. juni.

Jeg har kørt med dem parallelt siden MidID blev åbnet for offentligheden. Så det må din bank eller hvor du har problemet, som ikke tillader det. Jeg har endnu ikke stødt på et sted. NemID bliver hvert fald ikke generelt deaktiveret, fordi du aktivere MitID.

Interessant. Jeg prøvede at logge ind i min netbank men NemID, efter at jeg havde aktiveret MitID og logget ind i netbanken for at teste, om det nu også virkede, og der fik jeg så beskeden om, at jeg ikke længere kunne bruge NemID. Jeg antog, at det skyldtes MitID og ikke min netbank.


Jeg skulle jo scanne mit pas i NemID med min iPhone for at få MitID aktiveringskoden, så du skal lige sikre dig, hvordan du får den udleveret uden en smartphone, inden du starter processen.

Jeg blev aldrig bedt om at scanne mit pas. Det var også udløbet da jeg aktiverede MidID. Jeg scannede mit pas da jeg installerede kørtkort-app'en. Jeg ved ikke om der er nogen sammenhæng, eller hvad reglerne for hvornår skanning af pas er nødvendigt. 

Måske husker jeg forkert her. Jeg skulle scanne mit pas i NemID, efter at jeg kunne få lov til at inn-app opdatere den, efter at jeg havde opgraderet min iPhone fra 11 til 15. Men det var midt under jagten på aktiveringskoden til MitID, så det er sandsynligt, at jeg fik blandet tingene sammen.


Alt sammen er jeg sikker på man kan finde svar på mitIDs hjemmeside, hvis man kigger.

Mjaeh, jeg fandt det så ikke, da jeg ledte efter det første gang, måske fordi der både var en stor iOS-opgradering og en efterfølgende in-app NemID-opdatering involveret. De kan jo ikke tage højde for alt, selvom de bør gøøre forsøget. Men det gik jo alligevel. :o)


531

7
07. marts 2022 @ 16:33
Kaptajn

jeg kan da stadig bruge både nemid og mit id samtidig. Så nemid bliver da ikke deaktiveret. 


4593

394
07. marts 2022 @ 18:01
FPU
eriktorp skrev:

jeg kan da stadig bruge både nemid og mit id samtidig. Så nemid bliver da ikke deaktiveret. 

Jeg har lige prøvet igen med min netbank (Arbejdernes Landsbank). Samme resultat.

Jeg får lov til at skrive Bruger-ID og adganskode, jeg får lov til at sende anmodningen til NemID app'en på min iPhone, og på den får jeg lov til at swipe. Men beskeden på hjemmesiden er:

"Du kan ikke længere anvende NemID. Du skal logge på med MitID."

Til gengæld var der ikke noget bøvl med NemID ved et køb i en dansk webshop tidligere på dagen.


150

2
09. marts 2022 @ 10:34
Novice
Towle skrev:

Jeg hader mobiltelefoner og vil gerne bruge MitID som jeg plejer at bruge NemID.

Ligegyldigt hvor jeg læser om MitID er det altid noget med brug af mobilen.

Dumt spørgsmål: Kan jeg ikke springe over mobilen og installere direkte på min iMac?

Absolut ikke, du bestiller bare
en nøgleviser, bruger det selv...

Vh Jens...


477

7
23. marts 2022 @ 11:30
Seniormedlem

Tak Jens

Det lykkedes mig at få en nøgleviser :-)