xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
342
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Det nye MitID
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


477

7
22. februar 2022 @ 09:53
Seniormedlem

Jeg har forsøgt at læse mig til om ikke MitID kan bruges på en computer. Alle de vejledninger jeg har læst, handler udelukkende om hvordan man installerer app'en på en mobiltelefon.

Det orker jeg altså ikke. Jeg vil betjene det som jeg altid har gjort: på min iMac.

Kan det ikke lade sig gøre?


  26
1
  2480

4593

394
22. februar 2022 @ 10:42
FPU

Jow, MitID kan også installeres på computere, men kun på et meget begrænset antal modeller, i hvert fald i forhold til NemID: For en lille måneds tid siden var der en artikel på EkstraBladet om en pesnionist, som ikke vil kunne få hans elskede MBA til at virke med MitID, fordi den ikke kunne opgraderes til et macOS, som MitID understøtter, så han kommer til at skulle bruge 2-3 måneders rådighedsbeløb på at købe en ny Mac, og det skal jo nok blive sjovt for ham, når han også lige skal betale de forhøjede el- og varmeregninger. I den artikel er der et link til MitID systemkrav (på engelsk!).

På Apple-apparater er det kun de OS'er, som Apple stadig udsender sikkerhedsopdateringer til, og efter hukommelsen er det kun iOS 14 og iOS 15 og macOS 10.15 og macOS 11. Hardware, som ikke kan opgraderes til disse OS'er, vil være uddaterede senest den 30. juni 2022 hvad MitID angår.

Jeg kommer til at skulle opdatere min iPhone 7 fra iOS 11, som jeg ellers er ret glad for (stabilt og strømbesparende til mit behov), og jeg kommer til at købe en anden Mac, fordi min MBP Mid 2010 ikke kan nyere end macOS 10.13. Om det så bliver en brugt MBP (minimum Mid 2012), en 13'' M1 MBP med TouchBar, en 14'' M1 MBP eller den rygtede M2 MBP, ved jeg mere om efter Apple-eventet den 8. marts.

Jeg ved ikke lige, hvilke iPhones, der stadig kan opdateres til iOS 14 og 15, men min søster har vist nok en 6'er, og den kan hun godt bruge til MitID, så den må jo kunne opgraderes til i hvert fald iOS 14.


8586

198
22. februar 2022 @ 11:29
Poseidon

Nu skriver du ikke hvilken Mac du har, så det eneste vi kan sige at du som minimum skal have macOS 10.15 Catalina, og kan din maskine ikke opdateres til det, så nej, så er det ikke muligt at sikkerhedsårsager. Eneste løsning da, er en ny maskine, eller bruge sin telefon, eller en af de der kodegenererende dimser man kan bestille.


2273

157
22. februar 2022 @ 13:47
ASCII jonglør

Lige en lille advarsel: er man kunde i Nordea skal man ikke vælge et brugernavn i MitID, som indeholder tre ens karakterer lige efter hinanden. Det kan nemlig medføre, at man overhovedet ikke kan logge på i Nordeas mobil-app, fordi app’en ikke vil acceptere et sådant brugernavn - og på en bordcomputer kan man også opleve, at man altid skal logge på to gange for at komme ind i netbank. 

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

477

7
23. februar 2022 @ 07:25
Seniormedlem

Sådan en »kodegenererende« dims er jeg vel tvunget til at anskaffe, da jeg ikke har råd til at skifte min iMac ud. Det er en MID2011 og den kan ikke køre højere end High Sierra.

Hvad gør jeg så? Jeg forstår simpelthen ikke hvordan jeg f.eks. logger ind på min netbank. Klikker jeg bare på det link jeg har i min browser, aktiverer min "dims" og indtaster den kode der bliver vist?


4593

394
23. februar 2022 @ 09:21
FPU
Towle skrev:

Sådan en »kodegenererende« dims er jeg vel tvunget til at anskaffe, da jeg ikke har råd til at skifte min iMac ud. Det er en MID2011 og den kan ikke køre højere end High Sierra.

Hvad gør jeg så? Jeg forstår simpelthen ikke hvordan jeg f.eks. logger ind på min netbank. Klikker jeg bare på det link jeg har i min browser, aktiverer min "dims" og indtaster den kode der bliver vist?

Uden at være stjernesikker, tror jeg ikke, at du på nogen måde får lov til at logge ind på din netbank via MitID i High Sierra, selv med en kode-dims, men det ville glæde mig, hvis jeg tog fejl, for så slipper jeg for at købe ny eller nyere brugt Mac i et stykke tid.

Hvis det ikke virker på en Mac med f.eks. High Sierra under nogen omstændigheder, er du derfor tvunget til at nøjes med at tilgå netbank og eBoks (og alt det andet digi-snask) fra din iPhone, hvis den vel at mærke kan iOS 14 eller 15.


8586

198
23. februar 2022 @ 14:03
Poseidon

Jeg tror Tonny har ret, man skal have macOS 10.15 eller nyere bare for at bruge det, nu jeg nærlæser det noget bedre. Men det ville undre mig hvis de vil lukke en så stor brugerbase ude pga. det..


1045

26
23. februar 2022 @ 16:27
Stormogul

Måste misforstår jeg det I skriver om MitID, men vil det ikke foregå som hidtil, at når du vil logge ind på din bank fra din Mac, sender MiID en forespørgsel til din MitID-app på telefonen? MitID skal jo ikke installeres eller godkendes fra computeren?

I hvert fald skriver Danske Bank, at det vil fungere fint från macOS 10.10 og opad. Andre banker har måske andre tekniske krav.

Log på med MitID, tekniske krav, Danske Bank

MitID-app kræver dog iOS 12 eller nyere (iPhone 5s og nyere).

Hvilke krav til min telefon, Digitaliseringssyrelsen

Redigering: jeg tester i aften fra en iMac 2011 med High Sierra og melder tilbage😀

Macintosh/Apple siden 1991. Toyota. Kia e-Niro. Gram køleskab. Thermex emhætte.

4593

394
23. februar 2022 @ 18:02
FPU
Beman skrev:

Måste misforstår jeg det I skriver om MitID, men vil det ikke foregå som hidtil, at når du vil logge ind på din bank fra din Mac, sender MiID en forespørgsel til din MitID-app på telefonen? MitID skal jo ikke installeres eller godkendes fra computeren?

I hvert fald skriver Danske Bank, at det vil fungere fint från macOS 10.10 og opad. Andre banker har måske andre tekniske krav.

Log på med MitID, tekniske krav, Danske Bank

MitID-app kræver dog iOS 12 eller nyere (iPhone 5s og nyere).

Hvilke krav til min telefon, Digitaliseringssyrelsen

Redigering: jeg tester i aften fra en iMac 2011 med High Sierra og melder tilbage😀

Det lyder s'gu interessant. Men hvis MitID kører på samme måde som NemID, skal man jo starte med at indtaste ID og kodeord i NemID api'en i browseren, som sender forespørgslen NemID app'en på iPhone'en, som så sender godkendelsen til api'en i browseren på Mac'en.

Derfor frygter jeg, at en MitID api ikke vil kunne installeres på macOS'er ældre end 10.15, fordi MitID som sagt kun understøtter de OS'er, som Aplle stadig udsender sikkerhedsopdateringer til.

Men jeg glæder mig under alle omstændigheder til at høre om din test. Gi' den gas!


6

1
23. februar 2022 @ 20:22
Nyt medlem

Hvis det kan hjælpe nogen af jer, og jeg kan nå det i weekenden, så skal jeg gerne afprøve mitid på min imac mid2011. Jeg har kodeapp'en, så skal ikke kunne sige noget om kodedimsen. 

Tilføjet: Kan se Beman er på opgaven, så burde den ged være barberet ;-)


1045

26
23. februar 2022 @ 23:42
Stormogul

Har testet med Danske Bank nu - ingen problemer fra iMac 2009, High Sierra med Safari 😀.(Har også en iMac fra 2011).

Man vælger log in med MitID, svarer/godkender fra telefonen (har en iPhone7 iOS 15.1)

Igen, der kan selfølgelig være forskel på bankernes tekniske krav.

Macintosh/Apple siden 1991. Toyota. Kia e-Niro. Gram køleskab. Thermex emhætte.

1045

26
24. februar 2022 @ 00:05
Stormogul
Tonny Freimanis skrev:
Beman skrev:

Måste misforstår jeg det I skriver om MitID, men vil det ikke foregå som hidtil, at når du vil logge ind på din bank fra din Mac, sender MiID en forespørgsel til din MitID-app på telefonen? MitID skal jo ikke installeres eller godkendes fra computeren?

I hvert fald skriver Danske Bank, at det vil fungere fint från macOS 10.10 og opad. Andre banker har måske andre tekniske krav.

Log på med MitID, tekniske krav, Danske Bank

MitID-app kræver dog iOS 12 eller nyere (iPhone 5s og nyere).

Hvilke krav til min telefon, Digitaliseringssyrelsen

Redigering: jeg tester i aften fra en iMac 2011 med High Sierra og melder tilbage😀

……

Derfor frygter jeg, at en MitID api ikke vil kunne installeres på macOS'er ældre end 10.15, fordi MitID som sagt kun understøtter de OS'er, som Aplle stadig udsender sikkerhedsopdateringer til……


MitID skal ikke “installeres“ på macOS, kun på telefonen. Fungerer fint fra min iMac, High Sierra, med Danske Bank.

Macintosh/Apple siden 1991. Toyota. Kia e-Niro. Gram køleskab. Thermex emhætte.

8586

198
24. februar 2022 @ 07:55
Poseidon
Beman skrev:


MitID skal ikke “installeres“ på macOS, kun på telefonen. Fungerer fint fra min iMac, High Sierra, med Danske Bank.

Nej, men java login formen skal jo understøtte det. Fåes nyeste Java til så gamle modeller? Det skulle ikke undre mig hvis de afskrev på baggrund af det.. >_<


4593

394
24. februar 2022 @ 10:22
FPU
Beman skrev:
Tonny Freimanis skrev:
Beman skrev:

Måste misforstår jeg det I skriver om MitID, men vil det ikke foregå som hidtil, at når du vil logge ind på din bank fra din Mac, sender MiID en forespørgsel til din MitID-app på telefonen? MitID skal jo ikke installeres eller godkendes fra computeren?

I hvert fald skriver Danske Bank, at det vil fungere fint från macOS 10.10 og opad. Andre banker har måske andre tekniske krav.

Log på med MitID, tekniske krav, Danske Bank

MitID-app kræver dog iOS 12 eller nyere (iPhone 5s og nyere).

Hvilke krav til min telefon, Digitaliseringssyrelsen

Redigering: jeg tester i aften fra en iMac 2011 med High Sierra og melder tilbage😀

……

Derfor frygter jeg, at en MitID api ikke vil kunne installeres på macOS'er ældre end 10.15, fordi MitID som sagt kun understøtter de OS'er, som Aplle stadig udsender sikkerhedsopdateringer til……


MitID skal ikke “installeres“ på macOS, kun på telefonen. Fungerer fint fra min iMac, High Sierra, med Danske Bank.

Lyder svedigt. Det ser ud til, at jeg så kan nøjes med at opgradere min iPhone 7 til iOS 15 og så fortsættte med min MBP 2010 med High Sierra. Det ville godt nok være nice, indtil der kommer en 14'' M2-MBP.


1045

26
24. februar 2022 @ 17:32
Stormogul
David Munch skrev:
Beman skrev:


MitID skal ikke “installeres“ på macOS, kun på telefonen. Fungerer fint fra min iMac, High Sierra, med Danske Bank.

Nej, men java login formen skal jo understøtte det. Fåes nyeste Java til så gamle modeller? Det skulle ikke undre mig hvis de afskrev på baggrund af det.. >_<

Som jeg skrev i går aftes:

Har testet med Danske Bank  - ingen problemer fra iMac 2009, High Sierra med Safari 😀.(Har også en iMac fra 2011).

Man vælger log in med MitID, svarer/godkender fra telefonen (har en iPhone7 iOS 15.1)

Igen, der kan selfølgelig være forskel på bankernes tekniske krav

Macintosh/Apple siden 1991. Toyota. Kia e-Niro. Gram køleskab. Thermex emhætte.

2185

44
24. februar 2022 @ 19:20
ASCII jonglør
David Munch skrev:
Beman skrev:


MitID skal ikke “installeres“ på macOS, kun på telefonen. Fungerer fint fra min iMac, High Sierra, med Danske Bank.

Nej, men java login formen skal jo understøtte det. Fåes nyeste Java til så gamle modeller? Det skulle ikke undre mig hvis de afskrev på baggrund af det.. >_<

Det er ikke Java som benyttes - men Javascript, som også NemId benytter - og Javascript kan benyttes på "gamle" systemer også.

Der hvor der er et system krav, er hvor selve MitId bliver installeret - typisk en smartphone - og hvis man ikke har en telefon som understøttes, kan man vælge en anden løsning - fx en nøgleviser.


8586

198
25. februar 2022 @ 07:49
Poseidon
Rene Larsen skrev:
Det er ikke Java som benyttes - men Javascript, som også NemId benytter - og Javascript kan benyttes på "gamle" systemer også.

Jeg er hermed rettet! Bliver Javascript også uddateret såsom Java gør det?


2185

44
25. februar 2022 @ 23:05
ASCII jonglør
David Munch skrev:
Rene Larsen skrev:
Det er ikke Java som benyttes - men Javascript, som også NemId benytter - og Javascript kan benyttes på "gamle" systemer også.

Jeg er hermed rettet! Bliver Javascript også uddateret såsom Java gør det?

Der sker opdateringer af JavaScript, men der hvor der typisk sker de største ændringer er de specielle browser understøttelser, hvor Chrome understøttelserne er der hvor det kan give problemer.

Det er heldigvis ikke som i “gamle dage” hvor vi havde Microsoft Internet Explorer, som havde sin hel egen JavaScript.
Jeg ved ikke hvor gammel en browser NemID i dag understøtter, men det vil være samme understøttelse med MitID.


825

10
28. februar 2022 @ 16:43
Veteran

MitId virker fint på min mac med High Sierra


4593

394
28. februar 2022 @ 18:43
FPU
Stig Bindner skrev:

MitId virker fint på min mac med High Sierra

Det er nice news.

Bruger du en MitID app, en MitID kodeviser, eller MitID engangskoder til at sende godkendelsen frem og tilbage?

Hvilken iPhone, og hvilket iOS, hvis du bruger MitID app'en?


825

10
01. marts 2022 @ 08:11
Veteran

MitId app på min iPhone 13 Pro - IOS 15.3.1


825

10
01. marts 2022 @ 08:11
Veteran

MitId app på min iPhone 13 Pro - IOS 15.3.1


4593

394
01. marts 2022 @ 08:31
FPU
Stig Bindner skrev:

MitId app på min iPhone 13 Pro - IOS 15.3.1

Finno. Hvilken browser i High Sierra? Det glemte jeg lige at spørge om.

Jeg bruger stort set kun Opera, men jeg kan godt leve med, at jeg skal "nøjes" med at bruge Safari til netbank og eBoks, hvis MitID ikke virker med Opera.

Men det er dejligt billige nyheder, du er kommet med, for som det ser ud, kan jeg nøjes med at opgradere min iPhone 7 fra iOS 11 til iOS 15 og så fortsætte med MitID på min MBP 2010, som lige netop lan trække High Sierra.

Men når der så kommer en 14'' M2-MBP til en fornuftig pris, SÅ hugger jeg nok til under alle omstændigheder.


825

10
01. marts 2022 @ 15:21
Veteran

Har selv en iMac fra 2011, jeg kører med Chrome, og det virker fint.


4593

394
01. marts 2022 @ 16:48
FPU
Stig Bindner skrev:

Har selv en iMac fra 2011, jeg kører med Chrome, og det virker fint.

Well, Chrome er no-no her i hytten, men inden 1. juli skal jeg jo so oder so have prøvet MitID.

Jeg vil så teste med Opera, Safari og Firefox, og så skal jeg nok fortælle, hvordan det gik.


8586

198
01. marts 2022 @ 21:05
Poseidon

High Sierra i Safari virker fint med MitID her.


4593

394
01. marts 2022 @ 23:20
FPU
David Munch skrev:

High Sierra i Safari virker fint med MitID her.

Det lyder godt. Det ser nu ud til, at det bliver et dejligt billigt forår for mig; jeg behøver tilsyneladende ikke at købe en ny (eller brugt) Mac eller iPhone, og jeg er færdig med at kløve (og stable) de første seks rummeter stormfald i hånden, så jeg ikke behøver at kaste 10.000,- Kr. efter en brændekløver, i hvert fald ikke lige nu.

Med det, som ligger nede langs åen, og med det, som stadig mangler at blive lagt ned rundt omkring på matriklen, bl.a. en knækket pil ude ved vandhullet, og en 12-15 meter høj ask, som er spaltet op i to meters højde, og som læner sig til den forkerte side, så den skal fældes af en forsikret professionel, er der brænde til i hvert fald de næste tre vintre.