xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Hvad bruges disken "Machintosh HD - data" til ?
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


10

0
18. februar 2021 @ 20:42
Nyt medlem

På min iMac 2013 med Catalina fremgår der i diskværktøj to enheder: Macintosh HD og Macintosh HD - data.

I Finder kan jeg se, at den første enhed indeholder alle systemfilerne, men den anden enhed fremgår slet ikke. Hvad bruges "Macintosh - HD - data" egentlig til ?

  5
1
  925

1129

129
18. februar 2021 @ 21:08
Stormogul
det er computer magi... lad være med at pille ved det.


den ene en "beholder" der kan indeholde flere diske, og data delen er den egentlig del der indeholder data eller fysisk disk.

men du, som bruger, behøver ikke at spekulere over det. du skal bare bruge computeren.




10

0
18. februar 2021 @ 21:20
Nyt medlem

Jeg bruger en eksterne disk som startdisk og har alle mine data i iCloud.

Tænker på at lave backup med timemachine og bruge den interne disk til det. Det betyder at den skal formateres om fra APFS til HFS+. Derved sletter jeg jo begge enheder dvs macintosh HD og macintosh HD - data. Det er jeg dog usikker på, da jeg i Finder ikke se hvad der ligger på macintosh HD - data. Diskværktøj viser, at der ligger 125 GB på machintosh HD - data, men hvilke data er det, når systemfilerne ligge på macintosh HD, og mine data ligger i iCloud ?


1708

43
19. februar 2021 @ 08:42
Stormogul


1129

129
19. februar 2021 @ 08:51
Stormogul

Du skal ikke være bekymret for hvad du kan se i finder og hvad du kan se i disk værktøj. det er med vilje du ikke ser alt for meget info. 

jeg vil ikke ind i detaljer hvordan det virker, da det er teknisk. men det er ligesom "løg" der er forskellige ringe/lag af filsystem som kun de relevante vises til brugeren. dette skyldes at apple kryptere diske og når du logger på, så dekrypteres data så du kan læse det. dette er så en "meta" filsystem der oprettes og flettes ind i resten af disken. og derfor de mange ringe der spiller sammen.

når du skal til at formatere disken, så husk ikke at vælge kun den ene partition, men selve disken.det er typisk den øverste i hierarki. for der er faktisk endnu flere partitioner på disken som du slet ikke kan se når maskinen er startet op. :D


2709

341
PallMei (Skribent)
19. februar 2021 @ 09:32
Bit kongen

Kan se du har stillet spørgsmålet 2 steder, så gentager lige mit svar fra den anden tråd post 13

macOS skjuler at det ligger på 2 partitioner og smelter dem sammen som samme drev i finder:

I Finder optræder begge enheder som Macintosh HD.

https://support.apple.com/da-dk/HT210650

Så det du ser i Finder på Macintosh HD som ikke er system-filer er faktisk placeret på Data partitionen. Det er for at sikre systemfilerne bedre, men samtidig få macOS til at fungere som tidligere versioner fra brugeres og nok især apps synspunkt.