xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Time Machine kan ikke finde Samsung T7
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


10

0
14. februar 2021 @ 23:51
Nyt medlem

Har anskaffet en ekstern Samsung T7 SSD som startdisk til min iMac fra 2013 med macOS Catalina og til Time Machine (TM) back up. Den kører super som startdisk, men TM kan ikke finde T7.

T7 er formateret til macOS extended (journaled) dvs HFS+ med GUID partition table.

T7 vises i diskværktøj som APFS enhed og fremgår også i Finder.  T7 er låst op med password.

Hvad gør jeg forkert ?

  14
5
  604
Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

1131

15
15. februar 2021 @ 06:39
Stormogul

Formaterede du disken inden du installerede Catalina? Den skulle gerne konvertere under installeringen Catalina til APFS

Det kan time machine ikke bruge. Den skal bruge HFS+
du skal tilføje en partition til disken og for agere til HFS+


jeg vil anbefale du bruger en anden disk til at lave backup med. Er det fordi du vil tage backup af startdisken og den interne disk?

l MP 2013 l iPhone 15 Pro Max l Watch Series 6 l HomePod l B&W PX7 S2e l

2709

339
PallMei (Skribent)
15. februar 2021 @ 09:17
Bit kongen
Antoni Nygaard skrev:

Formaterede du disken inden du installerede Catalina? Den skulle gerne konvertere under installeringen Catalina til APFS

Det kan time machine ikke bruge. Den skal bruge HFS+
du skal tilføje en partition til disken og for agere til HFS+


jeg vil anbefale du bruger en anden disk til at lave backup med. Er det fordi du vil tage backup af startdisken og den interne disk?

Big Sur kan bruge APFS formaterede drev til timemachine, men ikke Catalina

https://support.apple.com/da-dk/guide/mac-help/mh15139/11.0/mac/11.0 

Og ellers er jeg enig i, at man ikke bør tage backup på en start/systemdrev, for hvis den går i stykker eller tabt, har man heller ingen backup.


10

0
15. februar 2021 @ 21:58
Nyt medlem

Mange tak, kan godt se det med backup på en separat disk.


10

0
15. februar 2021 @ 22:03
Nyt medlem

Mange tak.

Måske er det bevidst, at Catalina kører på APFS og Timemachine på HFS+ for at tvinge backup over på en anden disk ?


10

0
15. februar 2021 @ 22:17
Nyt medlem

Bør jeg kryptere den eksterne startdisk, og i så fald hvordan ?


2709

339
PallMei (Skribent)
16. februar 2021 @ 05:53
Bit kongen
Mejle skrev:

Mange tak, kan godt se det med backup på en separat disk.

Hvad har du på den interne disk? Men du har nok købt et eksternt drev pga. af plads og i såfald er den interne ikke stor nok til backup.

Mejle skrev:

Mange tak.

Måske er det bevidst, at Catalina kører på APFS og Timemachine på HFS+ for at tvinge backup over på en anden disk ?

Du har ikke andet valg. Timemachine på Catalina kræver HFS+, mens det bliver op ad bakke at køre Catalina på andet end APFS. Da APFS også er et bedre valg, er det heller ikke værd at slås om. 

Mejle skrev:

Bør jeg kryptere den eksterne startdisk, og i så fald hvordan ?

Det ville være en god ting, hvis den skulle falde i skumle hænder. Systemindstillinger->Sikkerhed & Anonymitet->FileVault. Bemærk at du skal klikke på hængelåsen i nederste venstre hjørne for at kunne foretage ændringer. 

Mit foreslag er at anskaffe et eksternt drev mere til backup, hvis det interne er for lille. Det behøver ikke at være et dyr SSD drev.

Du kan godt mindske den nuværende partition på din T7 i diskværktøj og oprette en ny HFS+ partition. Her skal du du være obs på at skelne mellem beholder+enheder som AFPS arbejder med og partitioner. tip Tryk cmd+2 i diskværktøj for at vise alle enheder i listen til venstre, det giver bedre overblik.

Uanset hvad du vælger backup er bedre end ingen backup og den er ajour.


10

0
16. februar 2021 @ 21:04
Nyt medlem

Super, jeg går igang med FileVault.

Jeg købte en ekstern SSD som startdisk, fordi den interne HDD kørte ulidelig langsomt.

Alle mine data ligger faktisk kun i iCloud, er det klogt ?


2709

339
PallMei (Skribent)
16. februar 2021 @ 21:34
Bit kongen
Mejle skrev:

Super, jeg går igang med FileVault.

Jeg købte en ekstern SSD som startdisk, fordi den interne HDD kørte ulidelig langsomt.

Alle mine data ligger faktisk kun i iCloud, er det klogt ?

Ok. Så kan du bruge den interne harddisk til backup. 

iCloud er fint. Hvis du kan nøjes med det, behøver du strengt taget ikke time machine, men det skader heller ikke.


10

0
17. februar 2021 @ 19:22
Nyt medlem

Kryptering med FileVault gik fint.

Hvis jeg skal bruge den interne HDD til backup med Time Machine, skal hele disken jo så formateres til HFS+.

Undrer mig faktisk at jeg i diskværktøj kan se både Macintosh og Macintosh data (intern beholder disk 1) samt T7 og T7 data (ekstern beholder disk 3), men i Finder er de to data enheder/partitioner ikke synlige. Hvordan hænger det sammen ?


1131

15
17. februar 2021 @ 20:23
Stormogul

Ja du kan sagtens formatere den interne til HFS+ og bruge den til Time Machine.

Apple har separeret bruger data og styresystemet, så det ikke er så nemt at manipulere filerne i systemet.

l MP 2013 l iPhone 15 Pro Max l Watch Series 6 l HomePod l B&W PX7 S2e l

10

0
18. februar 2021 @ 22:16
Nyt medlem

Men diskværktøj siger der ligger 125GB på den interne "macintosh data", og hvis det ikke er systemfiler, er jeg bange for at slette dem. I Finder kan jeg jo ikke se data disken og derfor heller ikke indholdet af den. 


2709

339
PallMei (Skribent)
18. februar 2021 @ 22:47
Bit kongen
Mejle skrev:

Men diskværktøj siger der ligger 125GB på den interne "macintosh data", og hvis det ikke er systemfiler, er jeg bange for at slette dem. I Finder kan jeg jo ikke se data disken og derfor heller ikke indholdet af den. 

macOS skjuler at det ligger på 2 partitioner og smelter dem sammen som samme drev i finder:

I Finder optræder begge enheder som Macintosh HD.

https://support.apple.com/da-dk/HT210650 

Så det du ser i Finder på Macintosh HD som ikke er system-filer er faktisk placeret på Data partitionen. Det er for at sikre systemfilerne bedre, men samtidig få macOS til at fungere som tidligere versioner fra brugeres og nok især apps synspunkt.


10

0
28. februar 2021 @ 14:23
Nyt medlem

Æv, nu gik det lige så godt!

Købte en ekstra Samsung T7 SSD til time machine og fik også det til at køre fint.

Ved opstart i går startede iMac så pludselig fra den gamle interne HDD, og da jeg ville ændre startdisk, kunne jeg ikke vælge den eksterne Samsung T7 SSD, som jeg tidligere havde installeret catalina på. Diskhåndtering viste at denne T7 nu pludselig var formateret til MSDOS (FAT 16) med en kapacitet på sølle 44MB. Finder viste at disken var tom.

Jeg prøvede så at geninstallere catalina på T7, men kunne kun vælge den interne HDD. Prøvede at omformatere til macOS extended GUID partition, men diskværktøjet kunne ikke åbne denne T7 (fejl -69877). 

Sadlede om og forsøgte at installere catalina på den anden T7 (med time machine). Det gik tilsyneladende bedre men noget hurtigere end første gang. Ved valg af startdisk fik jeg heller ikke her mulighed for at vælge andet end den interne HDD. Finder viste at der kun var installeret et mindre antal filer i en mappe med navnet macOS install data. Så det duede heller ikke. Prøvede en ekstra gang med samme resultat.

Føler jeg er slået helt tilbage til start. Hvad sker der ?


2709

339
PallMei (Skribent)
28. februar 2021 @ 15:34
Bit kongen

Ved ikke hvad der sker, men en anden måde at vælge start disk, du kan prøve, er at holde alt tasten med ved opstart. Hvis du holder ctrl tasten, mens du vælger start disk, vil den sætte det som standard start disk.