xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)
macnyt  /  forum  /  emne
MacBook Pro - Tastatur virker ikke.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)


63

2
28. november 2020 @ 04:36
Novice

Hej,


Jeg skriver det her indlæg fra min iPhone. Jeg har seriøst brug for hjælp. 


Jeg har slettet/formateret min harddisk. Altså slettet alt på maskinen og gjort sådan at min MacBook Pro (13-inch, Mid 2010 Model number: A1278 er “som en ny maskine” (f.eks. som hvis man skulle sælge den til en anden person) Har haft maskinen i ti år, og det er første gang at jeg har gjort dette. Fulgte en kort instruktion video på YouTube via en video lavet af en der kalder sig “zollotech” Den video hedder: How To Erase and reset a Mac back to factory default”. Fulgte step by step, og har opdateret til den nyeste software: macOS High Sierra 10.13.6. 


Jeg satte maskinen op som værende United States og valgte English som sprog, bla. for at blive bedre til engelsk. Nu har jeg et kæmpe problem og det er at jeg ikke kan trykke på nogen taster på mit tastatur. Musen jeg har tilkoblet er med ledning via usb stik (fordi touchpaddet stoppede med at virke for nogen år siden, derfor bruger jeg en gammeldags mus med ledning) Musen virker og jeg kan køre rundt med musen på skærmen og klikke, og gå ind i ting. Men jeg kan altså ikke taste nogen bogstaver på mit tastatur. Har været inde i System Preferences under Keyboard. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre for at få tastaturet til at virke. Nu er jeg bekymret for om det er pga at jeg satte maskinen op i “United States’”. Jeg er logget ind som Guest pga at jeg ikke kunne taste mit password, i og med at tastaturet ikke virker.

Har prøvet at google det men jeg kan ikke komme frem til nogen løsning. Nu frygter jeg at der ikke er noget at gøre, pga at maskinen er sat op i “United States”. Det tænkte jeg ikke lige over at det ville ha’ nogen indflydelse på tastaturet. Nu sidder jeg her og kan ikke komme videre. Føler mig lidt dum. Har som sagt siddet længe og søgt på min telefon for at finde en løsning.


Hvis nogen af jer garvede computer eksperter her inde kan fortælle mig hvad jeg kan gøre, så vil jeg virkeligt gerne vide det. Please hjælp mig. Det vil gøre mig ubeskriveligt glad hvis jeg kan få løst det her problem.






  5
2
  461

63

2
28. november 2020 @ 05:52
Novice

Hej igen :-)

Jeg fandt en video på YouTube der forklarede at man kan lave et mini tastatur, i tilfælde af at ens originale tastatur ikke virker. Det mini tastatur fik jeg frem på skærmen, og så viste det sig at der var noget mere software opdatering som der skulle opdateres inde i App store. - Så jeg gik ind i App Store via det mini back up tastatur, og opdaterede den "ekstra software". Maskinen opdaterede og genstartede, og da det den startede op igen, så virkede det originale tastatur pludseligt :-) Jeg er så glad nu.

Jeg ønsker jer alle en dejlig efterårs dag.

P.S. "admin" her inde på forummet kan i teorien bare slette det her indlæg, nu hvor problemet er blevet løst. Selvfølgelig med mindre at der er andre her inde som der kan lære noget af det.




4593

394
28. november 2020 @ 11:01
FPU

Det er jo godt, at du fik tastaturet til at virke igen.

Jeg bed dog mærke i din bemærkning om, at din touchpad ikke virker. Det kunne tyde på, at batteriet er bulet ud på midten og presser på touchpad nedefra, hvilket er et kendt problem på mange bærbare Mac'er..

Det er ikke så godt, for een ting er, at touchpad ikke fungerer, men en anden ting er, at du risikerer, at batteriet begynder at lække og dermed kan totalskade bundkortet.

Din MBP er nu ti år gammel, og hvis du ikke har fået skiftet batteriet i mellemtiden, er det nok en god idé at gøre det, i hvert fald af køber. Koster omkring en Tusse monteret.


63

2
29. november 2020 @ 18:08
Novice

Det var jeg ikke klar over, tak fordi at du deler den information.

Mit touchpad stoppede med at virke for nogle år siden. Jeg kan køre rundt med musen på skærmen, men jeg kan ikke klikke på touchpaddet. 

Desuden virker højtalerne heller ikke længere, de runger rimelig meget. Men man kan kun høre det runger når jeg ikke har høretelefoner på, så alt jeg lytter til, der bliver jeg nødt til at ha’ høretelefoner på, men det kan jeg også godt leve med.

Jeg har kun fået udskiftet batteriet 1 gang i alle de år at jeg har haft den. Jeg fik skiftet mit batteri hos Nordjysk Computerservice den 9 November 2018. Det har holdt fint, her cirka indtil for omkring en måned siden. 

Nu kan maskinen kun køre hvis jeg har opladeren sat i konstant. Og der bliver ved med at stå at den er opladet 6%. Det går aldrig ned under 6% og det går heller ikke op - med andre ord; altså 6% hele tiden. Når jeg trykker på batterisymbolet står der: Condition: Replace Now. 

Det er måske en god ide at få det skiftet, for jeg var ikke klar over at man kan risikere at batteriet begynder at lække og kan totalskade bundkortet. Det vil jeg nødigt risikere.

Jeg købte min MacBook Pro (13-inch, Mid 2010) Model number: A1278 den 21 januar 2011. Jeg håber at den kan holde lidt længere hvis jeg får skiftet batteriet igen. Har ingen ide om hvad levetiden for sån’ en maskine kan være. Jeg har passet meget godt på den, og haft meget glæde af maskinen.

Hvor mange år har du haft din og har du fået skiftet batteriet?


4593

394
29. november 2020 @ 19:54
FPU

Hej Noah.

Jeg fik skiftet batteri på min MBP 2010 i foråret2016. Batteriet var ikke begyndt at bule, men softwaren sagde "Service soon" (eller noget i den stil), og kapaciteten var ikke noget at skrive hjem om.

Jeg havde også problemer med højtalerne på det tidspunkt, så jeg valgte at få skiftet dem ved samme lejlighed for en lille mérpris på ca. 100,- Kr,, hvis jeg ellers husker rigtigt.

Jeg turde ikke selv skifte dem, for man skal have bundkortet helt ud, og højtalerstikket er ret skrøbeligt, og hvis det går sig en tur, er der kun MiniJack-stikket tilbage.

Jeg har fået lavet min MBP både i Kastrup og i Kolding, men hvis du befinder dig oppe ved Limfjorden, skulle der vist også være en god reparatør i Aalborg. Der var en anden tråd fra for ikke så læge siden, hvor en Macnyt'er skulle have skiftet hele topcasen, fordi batteriet bulede. Det ene Aalborgsted gav et tilbud på ca. 3.000,- Kr., mens det andet sted fik fikset det på garantien, så indhent et tilbud mere end eet sted.

Link til Macnyt-tråd med anbefaling af Aalborg-værksted: Klik.


63

2
30. november 2020 @ 19:02
Novice

Tak for svaret Tonny.

Jeg fik skiftet batteriet hos Nordjysk Computerservice i Ålborg i 2018 og det var jeg godt tilfreds med. Det kostede 799,00 inkl. montering.