xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
"bule" i bunder af macbook Pro
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


243

1
17. april 2020 @ 16:39
Juniormedlem

Hej

Min Macbook Pro 15" - mid 2016 har fået en form for "bule" i bunden. Den støtter med de to bagerste sorte "dutter" på bordet, men de to forreste "kan ikke når". Når man vender computeren om, kan man godt se, at den ikke er "lige" i bunden - men der må da være sket et eller andet, siden alle 4 sorte dutter ikke kan nå?! Det har sikkert været sådan et stykke tid, men først i dag, jeg har lagt mærke til det.

Det skal siges, at den fungerer 100% upåklageligt og holder også batteriet fint. (jeg tænker om det kan være et "opbulnet batteri???".

  18
3
  1405

4586

389
17. april 2020 @ 18:28
FPU

Det MÅ være batteriet, det kan næsten ikke være andet.

Nu kender jeg ikke den årgang MBP, men hvis den har skruer i bunden, kan du jo åbne den og f.eks. lægge kanten af en lineal hen over batteriet og se, om linealen kan vippe frem og tilbage.

Ellers må du nok forbi en fagmand, f.eks. MacMo i København eller MacMenu i Kolding.

Jeg har fået repareret min egen MBP begge steder og har kun godt at sige om dem.


243

1
17. april 2020 @ 20:19
Juniormedlem

Tak for input.

Jeg bor i Aalborg - vi har en Humac i byen. Det er meget blandet, hvad man hører om dem - jeg har aldrig haft noget til rep. ved dem.

Er det noget, man bør bekymre sig meget om? Den holder sådan set batteri ok, og da jeg næsten altid har den tilsluttet ekstern skærm + tastatur, kan det godt have været sådan et stykke tid, uden jeg har opdaget det....

Jeg checker lige det der med linealen i morgen. Den har nogle "umbracho-lignende" skruer i bunden. Jeg ved ikke, om jeg har en skruetrækker, der kan klare dem...

Hvordan med garanti? Den er købt i foråret 2017 - er der nogen form for garanti fra Apples side?


4586

389
17. april 2020 @ 22:03
FPU

Humac har aldrig haft det bedste rygte herinde, i hvert fald ikke hvad reparationer angår. Jeg tror dog, at det mest er gået på afdelingen i København. Tjek dem evt. på Trustpilot.

Jeg har selv købt et par småting hos Humac, men jeg har aldrig haft noget til reparation hos dem, så jeg kan ikke sige, hvor gode eller dårlige de er.

Du skal nok ikke regne med nogen form for garanti efter næsten tre år. Et batteri betragtes som en sliddel, og da der ikke har været nogen produktionsfejl på Apple's batterier i mands minde, skal du nok selv afholde udgiften, sikkert omkring en Tusse, måske lidt mere.

Hvis batteriet forsætter med at bule og finder på at bule opad, risikerer du at pegefeltet bliver beskadiget af trykket nedefra, så hvis det ER batteriet, som laver bulen, vil jeg altså anbefale dig at få det skiftet hurtigst muligt.

Husk lige at "grounde" dig selv, inden du skruer bunden af MBP'en, så du ikke zapper den med statisk elektricitet.

Principielt bør du også først tage en backup af de ting, som du ikke kan tåle at miste. Backup er ALTID en god idé, inden man begynder at dimse rundt omkring bundkortet.


250

32
18. april 2020 @ 10:31
Juniormedlem

Tjek lige om den er omfattet af Apples batterudskiftningsprogram

vh Carsten


243

1
18. april 2020 @ 12:52
Juniormedlem

Tak for tips.

Jeg finder et sted, hvor den kan blive checket - jeg har ikke en skruetrækker, der kan skille den ad...

Jeg har altid backup af alting, men tak for advarslen.

Og også tak til Carsten. Det havde da været nice, hvis den var dækket af programmet, men det er en 2016 model, så det går nok ikke :)


250

32
18. april 2020 @ 14:20
Juniormedlem
pianomartin skrev:

Tak for tips.

Jeg finder et sted, hvor den kan blive checket - jeg har ikke en skruetrækker, der kan skille den ad...

Jeg har altid backup af alting, men tak for advarslen.

Og også tak til Carsten. Det havde da været nice, hvis den var dækket af programmet, men det er en 2016 model, så det går nok ikke :)

Selv om serienummeret bliver afvist på siden, så ville jeg nok prøve at kontakte Apple alligevel, så har du i det mindste reklameret hvis der kommer en lignende ombytning på din model.

Vær opmærksom på, at hvis du får batteriet skiftet hos et ikke-autoriseret værksted og med et uoriginalt batteri, så er der ingen hjælp eller erstatning fra Apple hvis der kommer en tilbagekaldelse på din model.

vh Carsten


243

1
18. april 2020 @ 17:08
Juniormedlem

Altså, bare ringe til det danske Apple tlf-nummer?! Det kan jeg godt, men de driver jo forretning. Hvorfor skulle de udskifte det gratis, hvis det ikke er en fabrikationsfejl... Har du erfaring med, at det har "givet pote".

Hvad er egentlig et autoriseret værksted? Vi har en Humac i byen, jeg er bare frygtelig bange for, at jeg skal undvære maskinen i 3 uger, da de nok sender den videre...

Jeg har egentlig kig på CC-trading, https://www.cc-trading.dk som ligger et par km fra mig, og som har kanon-anmeldelser på trust-pilot. Jeg har aldrig selv handlet med dem... Men er de autoriserede? Sikkert ikke, når det ikke står på deres hjemmeside....



243

1
18. april 2020 @ 17:15
Juniormedlem

dp


243

1
18. april 2020 @ 17:15
Juniormedlem

dp


243

1
18. april 2020 @ 17:15
Juniormedlem

nå, nu har jeg fundet 3 autoriserede apple-værksteder i Aalborg. Det kan være, jeg skal holde mig til et af dem :)



4586

389
18. april 2020 @ 17:25
FPU
pianomartin skrev:

nå, nu har jeg fundet 3 autoriserede apple-værksteder i Aalborg. Det kan være, jeg skal holde mig til et af dem :)


Ring til alle tre og bed om et godt tilbud. Kan jo ikke skade.


243

1
20. april 2020 @ 16:07
Juniormedlem

Jeg var ved Mentech i Aalborg i dag. Vældig flink betjening - men jo også underlagt Apples retningslinier.

De ville skifte hele "topdelen", d.v.s. højtalere, batteri, touchbar, pegefelt, osv - ialt 4.100 DKK - for at reparere en 2016 model. Det takkede jeg pænt nej til..

Jeg nævnte Tonnys bekymring om, at batteriet kan bule opad og beskadige pegefelt osv. Han mente, at det var temmelig  usandsynligt, men afviste ikke, at det kunne ske. Hvis det sker, vil reparationen koster 4.600 i stedet - den risiko tør jeg godt løbe.

Jeg kan selvfølgelig godt spørge de to andre autoriserede apple-værksteder i Aalborg, men hvis de skal følge samme retningslinier fra Apple, bør de vel nå til samme konklusion?!

Alternativet vil være, at gå til et uautoriseret, og høre om de bare vil skifte batteriet for en tusse... Og så blæse på apple... 

Men som sagt, generer det mig egentlig ikke, da batteriet virker fint (står til 99 cykler og "normal" i system-rapport). og jeg lever fint med, at den kan vippe lidt (som overen på et rundstykke!)

Men thumbs up herfra til Mentech - de forsøgte på ingen måde at "skræmme mig" til at lave en reparation til 4.100 - De kunne have tjent gode penge på at fortælle en overdreven historie om, hvor vigtigt det ville være at få det ordnet ASAP :) Det gjorde de ikke...

Bare et spørgsmål: Hvis man køber fx en Macbook i Elgiganten for at spare 500 kr, og den skal fixes på garantien kan man så bare tage den med til fx Mentech - så behøver man jo ikke bekymre sig om, hvor dårlig Elgigantens kundeservice måtte være i tilfælde af en garanti-reparation!



133

0
20. april 2020 @ 17:28
Novice

Synes jeg har set priser på omkring 2400-2700,- inkl moms for topdelen på apple godkendt værksted.

Prøv evt med en søgning på: apple service provider udskiftning af batteri MacBook Pro 15"


4586

389
20. april 2020 @ 17:56
FPU

I princippet skal alle autoriserede Apple-forhandlere sende defekt grej til Apple's hovedværksted i Holand, så længe der er tale om garanti-reaparationer, så det burdieprincipielt være lige meget, hvor man køber et Apple-produkt hennte, så længe det er en autoriseret forhandler. Men der ER et men:

Hvis man køber direkte hos Apple, får man noget af en service oven i købet, for man opretter blot sin sag, hvorefter der kommer en fragtmand og henter det defekte Apple-produkt på hjemmeadressen. Efter reparation bliver det så leveret til døren. Apple kræver dog, at varen indleveres i den originale emballage, så gem den endelig

I f.eks. El-Giganten eller Humac skal du møde op med det defekte hardware, overbevise ekspedienten om, at der ike er tale om en Fejl 40, måske bokse med det lokale værksted om, hvorvidt fejlen er omfattet af garantien eller ej, og så selv hente den reparerede ting i butikken, når den engang er klar. Når der er tale om f.eks. en MacBook til langt over 10.000,- Kr., måske endda over det dobbelte, kan de 500,- Kr., som man kan spare i forhold til køb direkte hos Apple, hurtigt vise sig at blive en dyr omgang.

Apple HAR altså lavet nogle bøffer gennem tiden, og jeg har selv oplevet, at ikke en, men hele to iPhone 7 var DOA (Dead On Arrival). De var godt nok købt gennem ProShop, hvis service Top Dollar hele vejen igennem sagen, indtil jeg fik pengene retur, men Apple solgte ikke længere 7'eren, for ellers havde jeg købt den hos dem.

Det er vist i øvrigt korrekt, at hele topcasen skal skiftes sammen med batteriet på de nyere bærbare Mac'er. Men prøv lige at spørge MacMo, hvor meget de skal have for sådan et indgreb, for deres priser plejer at være rimelige.


243

1
25. april 2020 @ 08:46
Juniormedlem

Og Macbooken levede lykkeligt til sine dages ende.

Afslutningen på historien blev: Jeg kontaktede Stayonline's butik i Aalborg. De tilbød at lave det på garantien. Apple har 4 års garanti på de meget udskældte butterfly-tastaturer, så de tog den ind under det... (fordi, hvis man skifter tastaturet er man også nødt til at skifte batteriet (og touchbar og trackpad))

Så... nu har jeg en 3 år gammel MacBook med helt nyt batteri. Nice.

Fejlen skyldes formentlig, at jeg som regel bare flytter computeren mellem hjem og arbejde - jeg har en ekstern skærm+tastatur begge steder, så den sidder næsten altid i laderen. Så batteriet får ikke nok "motion". Så jeg må prøve at huske at glemme at sætte den til ladning en gang om ugen....

Men tak for input til jer alle! Fedt, at man kan få så god og hurtig hjælp herinde.

Man kan forresten få lavet alle garanti-reperationer hos Stayonline. (undtagen telefoner, der er købt gennem et teleselskab de første 12 måneder). Så man kan godt købe en Macbook i fx Elgiganten og spare et par tusinde. Skulle der opstå fejl/problemer, kan man være ligeglad med Elgiganten og bare indlevere den hos Stayonline (eller et andet autoriseret værksted formentlig).




4586

389
25. april 2020 @ 10:57
FPU

Smart at få skiftet topcasen inkl. det bulede batteri p.gr.a. "defekte" Butterfly-taster.

Well, Apple går næppe konkurs ved denne metode, og de beholder jo trods alt en glad kunde, så på sigt er det nok ikke så ringe endda.

Tak for info om Stayonline; min niece bor i Aalborg for tiden og har en MBP 2012, som nok ikke holder evigt, og så er det rart at kende til en god raparatør. Hendes MBP har bl.a. lige fået skiftet kablet mellem SSD og bundkort, men jeg ved ikke, hvilket værksted hun brugte.


243

1
26. april 2020 @ 18:55
Juniormedlem

Jamen Stayonline i Aalborg får absolut min anbefaling :)

Men bortset fra det, så fik jeg nu også god behandling hos Mentech. De var venligt og ærlige - de tilbød blot ikke at lave det på garantien, og jeg ville ikke rigtig betale 4.100 kr for at reparere på en Macbook fra 2016....



4586

389
26. april 2020 @ 20:30
FPU
pianomartin skrev:

Jamen Stayonline i Aalborg får absolut min anbefaling :)

Men bortset fra det, så fik jeg nu også god behandling hos Mentech. De var venligt og ærlige - de tilbød blot ikke at lave det på garantien, og jeg ville ikke rigtig betale 4.100 kr for at reparere på en Macbook fra 2016....


Et rigtig godt eksempel på, at det KAN betale sig at shoppe lidt rundt, inden man slår til.

Nu har du så 4 Kilo at snolde for, som du ikke ville have haft, hvis du havde accepteret tilbuddet det første sted. Hvis du er til øl, er der Rød Tuborg på vej ud i butikkerne for første gang siden 2002. Namme-nam!