xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)
macnyt  /  forum  /  emne
Sorry ... Server not running
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)


1905

187
PowerPalle (Administrator)
12. september 2019 @ 18:43
Stormogul
Du er landet her fordi serveren aktuelt laver en fejl, hvor årsagen ikke er identificeret og rettet. Der er fokus på udfordringen og den vil blive rettet så hurtigt som muligt.
Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger
  32
3
  1120

1663

46
12. september 2019 @ 19:03
Stormogul

Hvor langt er vi fra målet med den nye server? 😝😝

Iphone 15 pro. Macbook pro 13 M1. Apple Watch Ultra. iPad mini gen 6.

1905

187
PowerPalle (Administrator)
12. september 2019 @ 19:18
Stormogul

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

8586

198
12. september 2019 @ 21:45
Poseidon

Hvilken fadæse! Jeg skifter tilbage til Mediamac!


8586

198
12. september 2019 @ 21:49
Poseidon

Og så lige et bug hunt hint til dig PP.. Da jeg lavede ovenstående indlæg og trykkede “Afsend besvarelse” gav Macnyt mig en “serveren fandtes ikke” fejl. Da jeg så bare trykkede reload i min browser, som ellers bare var denne tråd i adresselinien (http://macnyt.dk/forum/?task=thread&query=15683066111), så sendte Macnyt mig i stedet til http://macnyt.dk/forum/?task=thread&query=%5Bdb3_value%5D hvor jeg så fik sidste indlæg som du kan se..


2273

157
12. september 2019 @ 22:00
ASCII jonglør

Jeg tør ikke trykke nogen af de links. Det tør jeg simpelthen ikke....

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

678

26
13. september 2019 @ 08:54
Veteran

Er det serveren der driller?


1905

187
PowerPalle (Administrator)
13. september 2019 @ 17:28
Stormogul
David Munch skrev:

Hvilken fadæse! Jeg skifter tilbage til Mediamac!

Go ahead - make my day. That site ain't serving anyone anymore   

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1905

187
PowerPalle (Administrator)
13. september 2019 @ 17:29
Stormogul
David Munch skrev:

Og så lige et bug hunt hint til dig PP.. Da jeg lavede ovenstående indlæg og trykkede “Afsend besvarelse” gav Macnyt mig en “serveren fandtes ikke” fejl. Da jeg så bare trykkede reload i min browser, som ellers bare var denne tråd i adresselinien (http://macnyt.dk/forum/?task=thread&query=15683066111), så sendte Macnyt mig i stedet til http://macnyt.dk/forum/?task=thread&query=%5Bdb3_value%5D hvor jeg så fik sidste indlæg som du kan se..

This is a cool feature    not!

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1905

187
PowerPalle (Administrator)
13. september 2019 @ 17:31
Stormogul
Vandermoses skrev:

Er det serveren der driller?

@-forbindelsen røg forleden dag (sikkert udbyderens fejl) og så skete der et eller andet. Grundlæggende kører alt som det skal men der er en forskydning i kontinentalpladerne på serveren, some how - den kigger jeg på i aften (fredag)

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

8586

198
13. september 2019 @ 19:18
Poseidon
PowerPalle skrev:
David Munch skrev:

Hvilken fadæse! Jeg skifter tilbage til Mediamac!

Go ahead - make my day. That site ain't serving anyone anymore  

Jeg var lige derovre - Ingen Vassing. Der var utrolig dejligt stille!


1905

187
PowerPalle (Administrator)
13. september 2019 @ 21:35
Stormogul
David Munch skrev:

Jeg var lige derovre - Ingen Vassing. Der var utrolig dejligt stille!

Jeg forstår din vision.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

186

13
15. september 2019 @ 15:41
Novice

Hej PP, kunne du vis muligt? Deaktivere error ? Så det kun er dig der kan se dem :P

Jeg har allerede et fint banner i toppen af siden, i farven blå... Folk kan nemt kan blive forvirret når de tilgår selve forum og skal slogs med en masse random info...

Ingen brok, kun en ide... God Søndag.

PS. Er der kritisk grund til den ikke kan læse databasefilen ? Har du glemt hvor du har lagt den , eller er vi ude i noget med rettigheder ?... Håber du kommer i mål.


186

13
15. september 2019 @ 16:26
Novice

Det er fandme god stil, enten så har du 1. Rettet fejlen eller 2. Brugt ide om at fjerne error beskeder :) 

Om ikke andet så siger mine små fede dukkeøjne mange tak.


1905

187
PowerPalle (Administrator)
15. september 2019 @ 16:41
Stormogul

Fejlen er ikke rettet.

  • Fejlbeskederne er en del af fejlen
  • Jeg ved godt, hvor ting er og alt har relevante og rette rettigheder

Fejlen er netop, at der er sket en eller anden tidsforskydelse i universet eller at vores kontinentplader har forflyttet sig. Det er med andre ord en lidt uforklarlig ting, som jeg pt. har et par andre til at assistere med. Faktisk samme fejl som er sket før på denne server via samme tech-stack.

Så når du lige her ig nu ser, at ting ser rigtige ud, så er det en stakket frist for indenfor en time så sker der endnu en tidsforskydning og tingene rabler igen. Netop det er essensen af fejlen.

Fejl har relation til macOS filsystemet og der kan læses mere om det her. Synderen er måske identificeret men årsagen til at synderen gør som den gør er ikke afklaret. 

/Palle

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

186

13
15. september 2019 @ 17:33
Novice

Nååårh, bare et par småproblemer med universet, og så er det dårlig selverkendelse af de fejlbeskeder de ikke melder det ud... Og det du skriver med kontinentpladerne, er det ikke også det der er galt med ham Vassing, for jeg... Næææ vent lige, det er da frontallapperne.. Nå men det kan man læse mere om her. Jeg tror faktisk jeg har fundet grunden ? Ved godt du vil have vi holder en god tone, men det lader til at være spot on... 

https://hjerneskade.kk.dk/artikel/frontallap-pandelap - https://hjerneskade.kk.dk/artikel/afasi-impressiv-og-ekspressiv

Anyway, godt du har mont gul byggemandbob hat på div elementer og sat dem i sving.


186

13
15. september 2019 @ 17:53
Novice

Min kat har lige gjort mig opmærksom på at jeg, helt uden at se det, har lavet en pissegod joke.

Title på denne tråd og så hvad jeg kom til at nævne ang Vassing...

Åha, elsker den lille uldtot :P



1129

129
15. september 2019 @ 20:36
Stormogul

det er vist på tide at skifte fra det "tech-stack" og lave om på det.  det er vel bevist, endnu en gang, at det ikke virker stabilt/optimalt.

jeg ville starte med at udfase "flat file db" og skifte over til mysql.

Og hvor kommer "nginx" ind i billedet, du bruger apache?



1905

187
PowerPalle (Administrator)
15. september 2019 @ 20:38
Stormogul
Nihad skrev:

det er vist på tide at skifte fra det "tech-stack" og lave om på det.  det er vel bevist, endnu en gang, at det ikke virker stabilt/optimalt.

Måske, men hele miljøet er bygget op på den tech stack og det har faktisk virket i et to-cifret antal år. Den type fejl der opstår her er nylig... (3-5 gange indenfor de sidste 2 år).

jeg ville starte med at udfase "flat file db" og skifte over til mysql.

Der er ikke noget i vejen med at benytter RAM baserede databaser :)

Og hvor kommer "nginx" ind i billedet, du bruger apache?

Det er samme princip.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1129

129
15. september 2019 @ 20:58
Stormogul

det er måske macOS miljø der skal kigges ind under og se om der skal øges i nogle værdier. hvad er der sket af ændringer i de sidste 2 år hvor problemet er opstået? macos opgraderet? hardware udskiftet? andet software?

RAM baserede databaser har jo den ulempe hvis de ikke kan komme af med data som de har opsamlet, inden systemet/processen crasher. så mister man al data der ikke er i skrevet på disken. når filen forsvinder så er der ingen måde at genskabe data. du mister både struktur og data og ingen logføring. ingen måde at genopbygge data igen, ud over at genoprette fra backup.

det gør en ægte database ikke. du vil, hvis opsat korrekt, have mulighed at genopbygge struktur/data. og i langt det fleste tilfælde vil dette være nok til at kunne få data tilbage. man skal stadig have backup af data. men chancen for at få data tilbage forøges mangefold ved brug af ægte SQL databaser.



1905

187
PowerPalle (Administrator)
16. september 2019 @ 18:00
Stormogul
Nihad skrev:

det er måske macOS miljø der skal kigges ind under og se om der skal øges i nogle værdier. hvad er der sket af ændringer i de sidste 2 år hvor problemet er opstået? macos opgraderet? hardware udskiftet? andet software?

RAM baserede databaser har jo den ulempe hvis de ikke kan komme af med data som de har opsamlet, inden systemet/processen crasher. så mister man al data der ikke er i skrevet på disken. når filen forsvinder så er der ingen måde at genskabe data. du mister både struktur og data og ingen logføring. ingen måde at genopbygge data igen, ud over at genoprette fra backup.

det gør en ægte database ikke. du vil, hvis opsat korrekt, have mulighed at genopbygge struktur/data. og i langt det fleste tilfælde vil dette være nok til at kunne få data tilbage. man skal stadig have backup af data. men chancen for at få data tilbage forøges mangefold ved brug af ægte SQL databaser.

Hej Nahid tak for din altid gode interesse.

I indeværende tilfælde er det ikke databasen, der fejler og det er ej heller valget mellem RAM baserede databaser eller det du kalder for ægte databaser (begge er lige ægte og lige værdige).

Således er der i den aktuelle situation heller ikke tale om datatab eller andet. Den RAM databases type der køres med her og med den konfiguration der er gældende kan der ej heller ikke tabes data, da der bruges mekanismer der sikrer imod dette. Således vil jeg tillade mig, at være uenig med dig - men det er en anden snak..

Der er tale om, at noget er gået ud af synkronisiet og jeg (med et par andre) har bevidst forsøgt at finde løsningen (udbedringsmekanismen) til det identificerede root cause problem, hvilket har gjort at jeg har tilladt at problemet har fået lov til at strække sig over flere dage.

Nu ser det dog ud til at fejlen er forsvundet og det ganske uden, at der er rettet en fejl. Se det er da underligt :) Det har faktisk virket siden søndag eftermiddag/aften uden anden involvering end en genstart af enheden. It's a crazy world.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

3580

34
16. september 2019 @ 18:30
Virtual Machine

Har du prøvet om din server reagere på samme måde, som hvis du udfører et DDoS angreb på den?

Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1905

187
PowerPalle (Administrator)
16. september 2019 @ 18:46
Stormogul
Lars Sejerup skrev:

Har du prøvet om din server reagere på samme måde, som hvis du udfører et DDoS angreb på den?

Jeg er ikke helt med på, hvad det er du mener.

Men hvis du tænker, at mn måske kunne være udsat for et DDoS-angreb så er svaret endegyldigt - at det er ikke tilfældet. Så langt så godt   

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

8586

198
16. september 2019 @ 19:21
Poseidon
PowerPalle skrev:
Men hvis du tænker, at mn måske kunne være udsat for et DDoS-angreb så er svaret endegyldigt - at det er ikke tilfældet. Så langt så godt   

Ah.. Det er ikke heeeeelt korrekt..


1905

187
PowerPalle (Administrator)
16. september 2019 @ 19:42
Stormogul
David Munch skrev:
PowerPalle skrev:
Men hvis du tænker, at mn måske kunne være udsat for et DDoS-angreb så er svaret endegyldigt - at det er ikke tilfældet. Så langt så godt   

Ah.. Det er ikke heeeeelt korrekt..

The devil is in the detail. Du har ret. Men det er vel mere et VDDoS-angreb.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1129

129
16. september 2019 @ 20:41
Stormogul

så må vi være uenig. :)

du siger til, hvis jeg skal have kig på det. 

hvis nu vi siger at det er filelimits der er årsagen... så kig måske på dette, hvis ikke allerede. https://www.macobserver.com/tips/deep-dive/evade-macos-many-open-files-error-pushing-limits/



3580

34
16. september 2019 @ 20:43
Virtual Machine
PowerPalle skrev:
David Munch skrev:
PowerPalle skrev:
Men hvis du tænker, at mn måske kunne være udsat for et DDoS-angreb så er svaret endegyldigt - at det er ikke tilfældet. Så langt så godt   

Ah.. Det er ikke heeeeelt korrekt..

The devil is in the detail. Du har ret. Men det er vel mere et VDDoS-angreb.

Jeg var faktisk aktiv på MN da din side braste sammen lige foran øjnene for mig. Og det skete lige det ophedet øjeblik hvor Vassings prop røg af. Så jeg troede først, at siden blev langsom fordi han havde overflooded hans egen tråd med billeder (som vi andre også brugte din båndbredde på at se på). Men det gav bare ingen mening. Så fantaserede jeg lidt længere, at det nok var Vassing der blev ustabil, og satte gang i et DDoS angreb. Jeg kender ikke manden, så jeg ved ikke om han i stand til den slags, eller overhovedet kunne finde på det. Men situationen taget i betragtning, så er det meget slående at din side gik ned lige på samme tid han var aller mest ustabil. Det var der mine tanker sprang ud fra vedr. et DDoS angreb. 


Dilithium batteries and Neural Network Gel is the future

1905

187
PowerPalle (Administrator)
16. september 2019 @ 21:03
Stormogul
Nihad skrev:

så må vi være uenig. :)

du siger til, hvis jeg skal have kig på det. 

hvis nu vi siger at det er filelimits der er årsagen... så kig måske på dette, hvis ikke allerede. https://www.macobserver.com/tips/deep-dive/evade-macos-many-open-files-error-pushing-limits/

Problemet er meget præcist for mange samtidige og åbne filer (eller executables om du vil). For mange af den type udfordrer operativsystemet, og især vil tærsklen er sat lavt, hvilket den er i macOS.

Men problemet er ikke den lave tærskel defineret af operativsystemet. Problemet er, at der i det aktuelle tilfældet er for mange åbne filer. Årsagen er, at netop en filtype multiplicerer sig uhæmmet og det giver for mange åbne filer, som så har en konsekvens.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1129

129
16. september 2019 @ 21:46
Stormogul

Lad mig gætte det er .db filer? 😊

Eller er det cache filer? 


1905

187
PowerPalle (Administrator)
16. september 2019 @ 22:01
Stormogul
Nihad skrev:

Lad mig gætte det er .db filer? 😊

Eller er det cache filer? 

Hverken eller.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

1905

187
PowerPalle (Administrator)
16. september 2019 @ 22:24
Stormogul

Vær forberedt på, at fejlen ikke er udbedret - den dukker op igen lige om lidt - men der er folk på og der monitoreres og analyseres.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

4593

394
17. september 2019 @ 11:41
FPU
David Munch skrev:
PowerPalle skrev:
Men hvis du tænker, at mn måske kunne være udsat for et DDoS-angreb så er svaret endegyldigt - at det er ikke tilfældet. Så langt så godt   

Ah.. Det er ikke heeeeelt korrekt..

Hehehe… :o)


4593

394
17. september 2019 @ 17:19
FPU
Tonny Freimanis skrev:
David Munch skrev:
PowerPalle skrev:
Men hvis du tænker, at mn måske kunne være udsat for et DDoS-angreb så er svaret endegyldigt - at det er ikke tilfældet. Så langt så godt   

Ah.. Det er ikke heeeeelt korrekt..

Hehehe… :o)

P.S. Det var nok mere et Dosmer-angreb end noget andet. Ahøm…