xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

Skriv et nyt indlæg
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
4
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
435
188
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Hvilken Mac skal købes?
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)

1

0
19. februar 2023 @ 10:51
Nyt medlem

Hej!
Står og skal købe ny computer. Jeg har udkig på en MacBook Pro 2023 standart model, men søger lidt hjælp/erfaringer.

Computeren skal bruges til hverdagsbrug men også uddannelse - uddannelsen bliver formentlig noget ala Multimediedesigner, så den skal kunne trække flere tungere programmer samtidig.

Nogle der har erfaringer med hvor mange ram, chip etc. der vil være bedst på langsigt?

7
0
  1230

3119

435
PallMei (Skribent)
19. februar 2023 @ 11:19
Virtual Machine
kristofferttn skrev:

Hej!
Står og skal købe ny computer. Jeg har udkig på en MacBook Pro 2023 standart model, men søger lidt hjælp/erfaringer.

Computeren skal bruges til hverdagsbrug men også uddannelse - uddannelsen bliver formentlig noget ala Multimediedesigner, så den skal kunne trække flere tungere programmer samtidig.

Nogle der har erfaringer med hvor mange ram, chip etc. der vil være bedst på langsigt?

16GB ram og 512GB ssd bør være minimum. Hvis du opgradere 13" med det bliver den dyrere end 14" der allerede er født med den konfiguration, hvert fald end M1 pro som stadig er en fin processor.

Hvis du ønsker at handle en speciel konfiguration til uddannelse, kan du få den med rabat hos Apple.

4872

472
19. februar 2023 @ 14:52
FPU

Hvis du ikke skal bruge den her og nu, så prøv at vente lidt, for der er rygter om, at der er en ny 15'' MacBook Air på trapperne, som måske kan dække dit behov.

Eftersom alle Mac'er med Apple Silicon chip'er (M1 og M2 indtil videre) er hamrende hurtige, tror jeg ikke, at du vil kunne mærke forskel i ydelse på en ny M2 Air og en 14'' M1 Pro, med mindre du køber en af dem med Max processor. Men så er prisen måske også det dobbelte af, hvad den nye Air tænkes at komme til at koste.

Du kan finde en lille Macnyt tråd om rygterne om den kommende Air her, hvor der linkes til artikler om rygterne.

Hvad specifikationer angår, er jeg enig med PallMei; det er minimum for at få en brugbar Mac. Man kan aldrig få for meget plads, men eftersom man trods alt kan off-loade data til en ekstern disk, bør du prioritere RAM højere end SSD, hvis der er begrænsninger i budgettet.

Spirituel Maskine

8700

221
20. februar 2023 @ 11:42
Poseidon
kristofferttn skrev:

så den skal kunne trække flere tungere programmer samtidig.

Såsom? Umiddelbart vil en MacBook Air fint dække dine behov.

Der var engang en Mac...

1768

63
20. februar 2023 @ 19:59
Stormogul

ja hvilken nu mac skal man købe. jeg ELSKER musik og høre rigtig meget af det igennem høretelefoner da jeg bor i etage ejendom, nå men har fundet et par rigtig fede over ørene høretelefoner jeg godt gad have, også begyndte jeg at undersøge omkring det at bruge en DAC, og fandt ud af at det er der indbygget i nyere macbooks, men self ikke mine, den er fra 2020 og de begyndte at bygge det ind i 2021, så ja nu kan det være jeg også skal på udkig efter en ny mac, syntes det vil være træls med en ekstern DAC med en dongle. nå nu venter jeg også lige og ser hvad en ny 15" Air blir for en størrelse. 

Iphone 16 pro. Macbook Air 13" M4. Apple Watch Ultra.

11

3
21. februar 2023 @ 00:57
Nyt medlem

Øhhhhh, er der kabel på de hovedtelefoner Du tænker på at købe? Såvidt jeg ved er der hovedtelefonudgang (læs indbygget DAC) på alle MacBooks. 

Hvis der ikke er ledning på overføres musikken via Bluetooth så sidder der DAC's i hovedtelefonen

3119

435
PallMei (Skribent)
21. februar 2023 @ 06:28
Virtual Machine
Pjock skrev:

ja hvilken nu mac skal man købe. jeg ELSKER musik og høre rigtig meget af det igennem høretelefoner da jeg bor i etage ejendom, nå men har fundet et par rigtig fede over ørene høretelefoner jeg godt gad have, også begyndte jeg at undersøge omkring det at bruge en DAC, og fandt ud af at det er der indbygget i nyere macbooks, men self ikke mine, den er fra 2020 og de begyndte at bygge det ind i 2021, så ja nu kan det være jeg også skal på udkig efter en ny mac, syntes det vil være træls med en ekstern DAC med en dongle. nå nu venter jeg også lige og ser hvad en ny 15" Air blir for en størrelse. 

Det er muligt, der er sket noget med den DAC der sidder i 2021 modellerne, det er jeg ikke inde i. Men DAC står for Digital (til) Analog Converter og alle enheder der kan afspille digital medier har en DAC undervejs. Dine Macbooks har også. Mini-jack stikket til hovedtelefoner/mikrofon er analog og kræver at der er en DAC. 

Ligeledes har dine Macbooks og alle andre enheder med mikrofon en ADC, altså en converter der fungere den modsatte vej og omsætter analog til digital.

Edit: Apple's support artikel er volapyk, jeg sidder her med en gammel 2009 maskine og kan også vælge 96Khz, så det eneste stik-ord på hvad er anderledes er ukonkrete "høj kvalitet". De listede maskiner er i hvert fald ikke de eneste Mac-computere med en indbygget digital-til-analog-konverter.

1768

63
21. februar 2023 @ 11:31
Stormogul
PallMei skrev:
Pjock skrev:

Det er muligt, der er sket noget med den DAC der sidder i 2021 modellerne, det er jeg ikke inde i. Men DAC står for Digital (til) Analog Converter og alle enheder der kan afspille digital medier har en DAC undervejs. Dine Macbooks har også. Mini-jack stikket til hovedtelefoner/mikrofon er analog og kræver at der er en DAC. 

Ligeledes har dine Macbooks og alle andre enheder med mikrofon en ADC, altså en converter der fungere den modsatte vej og omsætter analog til digital.

Edit: Apple's support artikel er volapyk, jeg sidder her med en gammel 2009 maskine og kan også vælge 96Khz, så det eneste stik-ord på hvad er anderledes er ukonkrete "høj kvalitet". De listede maskiner er i hvert fald ikke de eneste Mac-computere med en indbygget digital-til-analog-konverter.

Mange tak for dit svar, læste også videre efter jeg lavede opslaget og blev bare endnu mere forvirret, men i hverfald dejligt at jeg ikke behøves ny bærbar haha.

dem jeg har kig på kan både modtage lyd via USB-C og minijack stik.

Iphone 16 pro. Macbook Air 13" M4. Apple Watch Ultra.