xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Bruge Bloker eller Regler i Mail...
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


2273

157
29. marts 2024 @ 09:29
ASCII jonglør

Når man får spammails (det sker jo indimellem) i macOS Mail, så har man så vidt jeg kan se selv to muligheder for at komme dem til livs. Enten kan man under Indstillinger tilføje mailafsenderen til en Regel, som har kommandoen Slet - eller også kan man klikke på afsenderens mailadresse og vælge Bloker.

Jeg har altid brugt en Regel med Slet-kommando, men Bloker er jo noget nemmere. Har dog ingen erfaringer med Bloker ift. Regel, nogen der kan kommentere på forskellen i praksis, dvs. med egne erfaringer og/eller teknisk viden?

På forhånd tak.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”
  8
3
  330

2273

157
29. marts 2024 @ 11:27
ASCII jonglør
MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

2709

341
PallMei (Skribent)
29. marts 2024 @ 13:22
Bit kongen
Factory skrev:

Når man får spammails (det sker jo indimellem) i macOS Mail, så har man så vidt jeg kan se selv to muligheder for at komme dem til livs. Enten kan man under Indstillinger tilføje mailafsenderen til en Regel, som har kommandoen Slet - eller også kan man klikke på afsenderens mailadresse og vælge Bloker.

Jeg har altid brugt en Regel med Slet-kommando, men Bloker er jo noget nemmere. Har dog ingen erfaringer med Bloker ift. Regel, nogen der kan kommentere på forskellen i praksis, dvs. med egne erfaringer og/eller teknisk viden?

På forhånd tak.

Du skal noget helt tredje, nemlig markere beskeden som reklamepost.

https://support.apple.com/da-dk/guide/mail/mlhlp1065/mac


2273

157
29. marts 2024 @ 14:12
ASCII jonglør

Korrekt, burde have medtaget Reklamepost i min forespørgsel. Dette har dog altid været slået til, og under Avanceret  naturligvis konfigureret forfriskende maliciøst:

Spørgsmålet om brug af Bloker eller Regler/Slet udspringer imidlertid af et nærmest lidenskabeligt ønske om slet ikke at se det djævelske spamlort i nogle af mine mailbokse. Her er brug af Reklame-funktionen klart ikke tilstrækkelig, da man undervejs i dén proces, kan se eksistensen af disse forbandede reklamemails - og derfor liiiige lokkes/tvinges til at checke, om der måske skulle være røget en vigtig forretningsmail med ind i boksen. Smadderirriterende, ganske forstyrrende, urent trav. Har åbenbart en ganske underholdende Professor T-gestalt indbygget, når det kommer til renlighed og properhed i alle mine mailbokse...

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

1129

129
29. marts 2024 @ 17:50
Stormogul

jeg har altid haft regler sat op, da jeg brugte filtrering på selve klienten. der kan jeg specificere regler til at være mere omfattende end ved at blokere den enkelte besked/afsender der kun virker på den enkelte afsender.

gennem årene har jeg benyttet mig af nogle scripts der kørte i baggrund og sorterede mails for mig. 

og nu hvor jeg har skiftet til at have min egen mail server, så bliver dette gjort på serveren, så mails bliver frasorteret ligeså snart de lander. 

jeg mener at en af de mere gennemførte værktøjer jeg brugte var imapfilter. (https://github.com/flajann2/imap-filter/blob/master/README.org)

det kræver lidt opsætning, men så kører den også bare. :) læg mærke til at der ingen gui er. :)

gmail har desuden selv en ret så fin filter muligheder der kan tilgås fra webinterface (gmail.com) og så vil den også sortere mails selvom man bruger apple mail.


2273

157
29. marts 2024 @ 20:22
ASCII jonglør
Nihad skrev:

jeg har altid haft regler sat op, da jeg brugte filtrering på selve klienten. der kan jeg specificere regler til at være mere omfattende end ved at blokere den enkelte besked/afsender der kun virker på den enkelte afsender.

Det er afgjort et godt argument for Regler: de kan specificeres både ret mangfoldigt og ret præcist.

gennem årene har jeg benyttet mig af nogle scripts der kørte i baggrund og sorterede mails for mig. og nu hvor jeg har skiftet til at have min egen mail server, så bliver dette gjort på serveren, så mails bliver frasorteret ligeså snart de lander. 

jeg mener at en af de mere gennemførte værktøjer jeg brugte var imapfilter. (https://github.com/flajann2/imap-filter/blob/master/README.org). Det kræver lidt opsætning, men så kører den også bare. :) læg mærke til at der ingen gui er. :)

Tak for at gøre opmærksom på scripts. Min viden om disse begrænser sig pt. desværre til, at jeg ved, de findes. Egen mailserver er nok ikke aktuelt for mig, jeg får trods alt ikke så mange mails, at egen server kan retfærdiggøres.

gmail har desuden selv en ret så fin filter muligheder der kan tilgås fra webinterface (gmail.com) og så vil den også sortere mails selvom man bruger apple mail.

Tak for gmail-hint, checker om det er aktivt på mine mailadresser. Det er dog mest på mine domæne-mails, at der kommer spam.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

1129

129
29. marts 2024 @ 21:17
Stormogul

Nu hvor du nævner egne domæner, så kan det være din udbyder af mail på domænerne der har en webbaseret mail der har en filter funktion.
så kan du opsætte de store regler op der så slipper du for at mails på telefonen stadig er i indbakken.

Jeg modtager bestemt heller ikke så store mængder, men jeg ønskede mere kontrol over hvem kan forbinde og sende til mig. Og det har gjort en hel del på spam, alene.
plus at min spam filter fanger resten. 😊

Det er så skønt, at have fuld kontrol over sine mails. 


2273

157
29. marts 2024 @ 21:36
ASCII jonglør
Nihad skrev:

Det er så skønt, at have fuld kontrol over sine mails. 

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

2273

157
30. marts 2024 @ 06:51
ASCII jonglør

Okay, jeg holder mig nok til blot at bruge Regler/Slet. Det er det mest alsidige instrument i min situation, dog også det mest besværlige at bruge.

Til gengæld bliver ens egne konstruerede Regler bevaret under alle former for opdateringer af macOS, så man den vej rundt er ret godt spamforsikret.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”