xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til iPhone (iOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Fantastisk
Kategori: Apple's operativsystem til iPhone (iOS)


86

5
22. marts 2024 @ 08:45
Novice

Nu er der ny opdatering.

Rettelser som vi kender det og Jeg opdaterer uden betænkeligheder og glæder mig over hvor gnidningsløst det forløber og har gjort det i mange år.

En imponerende præstation når man ved lidt om hvad der foregår bag den blanke skærm. Det kræver disciplin og tests af alle mulige scenarier at gentage stabile opdateringer som Apple leverer til alle sine platforme.

Jeg har kun ganske få oplevelser for år tilbage hvor jeg fik problemer med at opdatere. Det er træls når det sker og heldigvis sjældent  

Tænker med gru tilbage på Windows 3.0 3.1 og først med Windows 3.11 kom et stabilt produkt. Forsøgte med GEM og OS2 som dog var stabilt  

Der er sket meget siden og sikke trygt vi i dag kan bruge vore platforme og opdatere i en verden hvor mange forsøger at sabotere.

Og det skabes stadigvæk på en tabel med blot 256 tegn. 

  3
0
  388

4593

394
22. marts 2024 @ 09:41
FPU

OS/2.

Hæ! Der røg IBM godt nok ind i et uforudset problem, for der var en del, der misforstod navnet og ringede ind med amourøse forslag til deres OS /2 Hotline.

Nu var jeg godt nok allerede ovre på Mac-platformen dengang, men jeg fik da gaflet mig både disketteversionen og CD-versionen. Begge dele var gratis, og så havde man da en snes reserve-disketter, hvis det blev aktuelt. Jeg har vist stadig begge udgaver liggende.

Og så var der jo også en del ballade med dem, som prøvede OS/2, for man havde glemt at fortælle de nysgerrige at starte med at tage en backup, fordi man var nødt til at omformatere disken, enten for at installere OS/2 eller for at vende tilbage til Windows. Der var mange desperate brugere i kontakt med OS/2 Hotline, som havde mistet alt, herunder grådkvalte specialestuderende, som måtte starte helt forfra, i hvert fald med skriveriet.

Og imens gik jeg i laboratoriet og kørte mine observationer ind på en S/H PowerBook Duo og tog en daglig backup af alle data over på en diskette via et eksternt diskettedrev og en Duo MiniDock og tog dem med hjem til min Performa 6200, som blev afløst af en PowerMac G4, som jeg skrev specialet på.


86

5
23. marts 2024 @ 13:42
Novice

Det er lidt sjovt at tænke på. Den med Os to, den har jeg aldrig hørt.

der var også det vanvittige problem med placering af nationale tegn i tabellen. IBM overså det danske  bogstav øØ som således blev efterplaceret i tegntabellerne. Desværre var alle ikke enige om placeringen. Så når der skulle konverteres mellem systemerne af dokumentfiler skulle man være vågen Så der kom de rette bogstaver med.

jeg skrev en del vejledninger dengang. Der havde jeg glæde af Regnecentralens maskiner der kørte på ccp/m som var kompatibel med Dos men noget mere avanceret idet det kunne afvikle 4 konsoller samtidig. Det var således muligt at køre programmer i en konsol og skrive vejledning i en anden konsol og endda klippe skærmbilleder ind i vejledningen. 

i dag lyder det jo helt vanvittig langsomt men det er jo grundlaget for vi er kommet til der hvor vi er i dag. Jeg erindrer også de første UNIX server bokse som Apple lancerede. Med grafisk brugerflade hvor man kunne følge afviklingen af maskinkoden i et konsolvindue. Det var en helt vild udvikling. Og sikke et tempo tingene afvikledes i. Bare man dog ku råd til at købe sådan en med hjem i privaten.

da jeg endelig kom så langt at jeg fik en hjemmearbejdsplads med fjernstyring hjemmefra. Da husker jeg min forbavselse da jeg genererede en genvej til arkiver på min arbejdsplads. Og da jeg så kom hjem og aktiverede genvejen så genoprettede Finder via modemopkald selv forbindelsen og der var oprettet et hul til serveren på arbejdet. Det var revolutionerende. Intet mindre.
sikke muligheder vi pludselig havde for at skrue værktøjer sammen. 


4593

394
23. marts 2024 @ 15:57
FPU

Ja, AppleTalk var godt nok smart, men man skulle tænke sig om:

Jeg var den eneste Mac-nørd inde på mit specialeinstitut, og her kunne jeg via AppleTalk se andre Mac'er på netværket, forsker-computere, hvor der både lå dyr specialsoftware og masser af rådata fra forsøg og observationer.

Og ingen af Mac'ernes adgang var beskyttet af passwords, så jeg hev fat i den IT-asvarlige og viste ham, hvordan jeg kunne kopiere f.eks. en mappe med data over på min egen Mac og så erstatte den originale mappe på den anden Mac med et tomt tekst-dokument med samme navn som mappen. Jeg lagde naturligvis data-mappen tilbage på plads og slettede "min" kopi.

Jeg tror godt nok lige, at forskerne fik sig en omgang klamsved over, hvor letsindigt de havde opført sig, og ugen efter var der passwords på alle Mac'erne.