xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Billedefremviser
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


127

3
15. februar 2024 @ 10:59
Novice

Hej Alle,

Noget der har oplevet at Billedefremviser kommer med denne fejl og evt et råd til at få det til at virke igen?

Computeren er opdateret til seneste version afMacOS Sonoma.


  12
3
  488

2709

341
PallMei (Skribent)
15. februar 2024 @ 11:45
Bit kongen

Marker den og tryk på afbryd.

Hvis det er noget som du kan reproducere, så fortæl os detaljerne. 

Hvis det sker, fordi du har et korrupt dokument, den genåbner. Så hold shift-nede når du starter billedfremviser, du skulle undlade at genåbne de sidste dokumenter.


4593

394
15. februar 2024 @ 12:56
FPU

Afbryd Billedfremviser, som PallMei skriver (Kommando-Alt-Esc).

Men det ser mystisk ud, at den har snuppet næsten 46 GB hukommelse. Det er jo nok grunden til, at den ikke svarer, men der er noget, som ikke er i orden her.

Det ser faktisk ud til, at det skyldes en Memory Leak Bug i Sonoma (artikel på engelsk).


2709

341
PallMei (Skribent)
15. februar 2024 @ 14:16
Bit kongen
PallMei skrev:

Hvis det sker, fordi du har et korrupt dokument, den genåbner. Så hold shift-nede når du starter billedfremviser, du og den skulle undlade at genåbne de sidste dokumenter.

skulle det have været

Tonny Freimanis skrev:

Afbryd Billedfremviser, som PallMei skriver (Kommando-Alt-Esc).

Men det ser mystisk ud, at den har snuppet næsten 46 GB hukommelse. Det er jo nok grunden til, at den ikke svarer, men der er noget, som ikke er i orden her.

Det ser faktisk ud til, at det skyldes en Memory Leak Bug i Sonoma (artikel på engelsk).

Ja, 46GB havde jeg ikke lige fanget. Det er dogen 4 måneder gammel tråd. Så der er en chance for at den er fixet, hvis ikke hun køre nyeste version.

Har ikke oplevet problemet, men har også kun 1 maskine der understøtter Sonema og det er ikke ikke min primære. 

Men Billedhåndtering er lidt en schweizerkniv og nok det indbyggede app jeg bruger mest ud over mail. Selv på ældre versioner oplever jeg at den begynde at opføre sig mærkelig og trænger til en genstart (altså billedhåndtering, ikke computeren).


4593

394
15. februar 2024 @ 18:10
FPU

@PallMei:

Nu kører jeg mest High Sierra, og i forhold til SnowLeo er Billedfremviser noget decideret skrammel, også med en elendig hukommelseshåndtering, dog på en anden måde, plus en anden bug:

Når man har haft åbnet et vist antal billeder over tid (når deres samlede størrelse har nået et vist niveau, tror jeg), får man pludselig at vide, at man ikke har rettigheder til (at åbne) de pågældende billeder. Så er der ikke andet at gøre end at afslutte Billedfremviser og så åbne den igen.

Den anden bug er decideret sjusk: hvis man åbner en bunke billeder og begynder at scrolle ned igennem dem med Pil Ned-tasten, crasher programmet, hvis man scroller for hurtigt.

Så ikke noget med at åbne en stribe feriefotos og så bladre hurtigt igennem dem for at finde et bestemt billede. Det kan man til gengæld sagtens på SnowLeo.


2709

341
PallMei (Skribent)
15. februar 2024 @ 21:20
Bit kongen
Tonny Freimanis skrev:

@PallMei:

Nu kører jeg mest High Sierra, og i forhold til SnowLeo er Billedfremviser noget decideret skrammel, også med en elendig hukommelseshåndtering, dog på en anden måde, plus en anden bug:

Når man har haft åbnet et vist antal billeder over tid (når deres samlede størrelse har nået et vist niveau, tror jeg), får man pludselig at vide, at man ikke har rettigheder til (at åbne) de pågældende billeder. Så er der ikke andet at gøre end at afslutte Billedfremviser og så åbne den igen.

Den anden bug er decideret sjusk: hvis man åbner en bunke billeder og begynder at scrolle ned igennem dem med Pil Ned-tasten, crasher programmet, hvis man scroller for hurtigt.

Så ikke noget med at åbne en stribe feriefotos og så bladre hurtigt igennem dem for at finde et bestemt billede. Det kan man til gengæld sagtens på SnowLeo.

Det er også High Sierra jeg køre på min primære maskine. Vil dog sige at jeg ikke efterhånden ikke kan huske, hvornår den sidst drillede. Måske jeg bare har lært at omgå dens særheder.  Jeg bruger den faktisk en del, til at klippe/klistre grafik til 2 hjemmesider. 

Jeg har ikke prøvet det du beskriver med billeder. Men derimod har jeg probemer med at få Fotos til at synkronisere mine billeder på High Sierra. Så jeg bruger icloud udgaven. Der er nødvendigt, da Jeg kan ikke air-drop, da det originale WiFi kort ikke virker og jeg bruger en usb-stik. Er det andet end billeder, bruger jeg snapdrop.net som et airdrop alternativ.


4593

394
15. februar 2024 @ 21:41
FPU

@PallMei.

Hm. Måske opfører HS sig forskelligt på forskellig hardware, så den crasher på min, men ikke på din.

Det skal dog lige tilføjes, at jeg (via dig?) fik patchet Billdfremviser til ikke at lukke, hver gang man lukkede det sidste billede, så jeg ikke skal vente på, at den starter op igen, når jeg skal åbne det eller de næste billede(r), og det er måske derfor, at den akkumulerer hukommelse og til sidst løber tør, og/eller crasher ved hurtig scrolling.

En værre ting er dog, at thumbnails sidder i venstre side, for hvis jeg f.eks vil trække et foto over på en stick, som jo i sagens natur mounter i højre side af skrivebordet, skal jeg trække thumbnailen hele vejen tværs hen over skærmen. I SnowLeo sidder thumbnails i højre side, så der skal ikke trækkes ret meget.

Den ting, og så de to ovennævnte bugs. Man skulle tro, at Apple havde været på personale-rov hos Microsofts udviklingsafdeling.


127

3
16. februar 2024 @ 09:10
Novice

det er en veninde jeg forsøger at hjælpe ;-)

Hun kan slet ikke starte Billedfremviser op uden fejlen og hun er opdateret i systemsoftwaren.

Måske hun er nødt til at geninstallere softwaren...


4593

394
16. februar 2024 @ 10:14
FPU
Betina-05 skrev:

det er en veninde jeg forsøger at hjælpe ;-)

Hun kan slet ikke starte Billedfremviser op uden fejlen og hun er opdateret i systemsoftwaren.

Måske hun er nødt til at geninstallere softwaren...

Det lyder mystisk.

Normalt klarer en genstart af Mac'en den slags problemer.

Med mindre hun har en TimeMachine backup, tror jeg dog ikke, at hun blot kan geninstallere Billedfremviser, for den er jo en del af selve macOS; custom install hører vist fortiden til. Og selvom din veninde kunne plukke Billedfremviser fra en backup, er det ikke engang sikkert, at det ville virke, for den vil muligvis blot indlæse en korrupt swap-fil et eller andet sted i systemet.

Det virker også lidt voldsomt at skulle geninstallere hele macOS for at få Billedfremviser til at makke ret, og der MÅ være en anden løsning.

Nu ved jeg ikke, hvor dybt man kan få lov til at grave sig ned i maskinrummet i Sonoma, men hvis man stadig kan Alt-Gå ind i Bibliotek i brugermappen, kan I prøve at lede efter (store) Billedfremviser underbiblioteker og -filer, notere jer stedet, flytte den eller dem ud på skriverbordet, genstarte Mac'en og så teste Billedfremviser.

Det er dog en god idé at tage en backup, inden man begynder at snuse rundt i system-mapper.

Jeg synes dog, at veninden bør tage en snak med Apple om det her. Hendes Mac og macOS må være så nye, at hun er berettiget til support.

Apple Danmark: 80 24 08 35, hverdage 09-19.


2709

341
PallMei (Skribent)
16. februar 2024 @ 14:04
Bit kongen
Betina-05 skrev:

det er en veninde jeg forsøger at hjælpe ;-)

Hun kan slet ikke starte Billedfremviser op uden fejlen og hun er opdateret i systemsoftwaren.

Måske hun er nødt til at geninstallere softwaren...

Hun skal prøve at holde shift tasten, når hun starter programmet, som jeg skrev. Så den ikke genåbner dokumenterne.


127

3
17. februar 2024 @ 16:08
Novice

Det har hun gjort og det hjalp ikke :-(


127

3
18. februar 2024 @ 18:55
Novice

Hun gjorde det igen og så lykkes det for hende - Tak!


2709

341
PallMei (Skribent)
19. februar 2024 @ 10:51
Bit kongen
Betina-05 skrev:

Hun gjorde det igen og så lykkes det for hende - Tak!

Super 😊