xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)
macnyt  /  forum  /  emne
iMac udskiftning
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)


2

0
08. februar 2024 @ 12:47
Nyt medlem

Jeg prøver også lige her da Mac gruppen ikke er helt oppe på dupperne og jeg eller ikke ved hvor man kan spørge.

Hej. I datterens firma har de 8 - 10 iMac der har nået en alder så de trænger til udskiftning. Jeg er blevet spurgt om jeg vil se på det.

Det er ikke det store problem at gå ud og købe nogle nye, men de er så med M processorer. Vil det give nogen problemer i forhold til de printere og labelprintere der er tilsluttet? I forvejen synes jeg det er problematisk at få printerne til at virke ordentlig og gnidningsfrit med de iMac der er nu og de er sandsynligvis med Intel processoren,

Jeg hælder til at skifte til Windows PCer, det er jeg meget mere inde i, men har I nogen input?

--
MVH
Ib

  14
0
  446

955

9
08. februar 2024 @ 14:25
Veteran

Undersøg om deres printere er kompatible og understøttes af MacOS i nyeste versioner.

Processoren burde ikke have noget at gøre med printerproblemer. Hvis problemer må det skyldes at printerproducenten ikke har opdaterede bits/bytes i deres software

Det giver ingen mening at skifte til windåser bare fordi "supportpersonen" er mere inde i Win.

Med de massive dokumentation/data fra IBM er det reelt billigere at køre Mac


Alt muligt til salg, apple-dele, cykler, både, foto, se min hjemmeside

2

0
09. februar 2024 @ 12:31
Nyt medlem

Hej. Har du en "let" metode til at undersøge printeres kompatibilitet  og understøttelse af MacOS i nyeste version? Der er tale om adskillige printere og labelprintere.

Det er rigtigt at det er uden mening at skifte til Win fordi der er støre viden om det system, men hvis diverse  "tilbehør" ikke kan forliges med Mac med M procesor og der bliver store problemer der går ud over arbejdstid osv. er det måske alligevel værd at overveje, det er derfor jeg søger oplysninger så der kan trækkes en fornuftig beslutning.


2709

341
PallMei (Skribent)
09. februar 2024 @ 13:22
Bit kongen
Ibmigselv skrev:

Hej. Har du en "let" metode til at undersøge printeres kompatibilitet  og understøttelse af MacOS i nyeste version? Der er tale om adskillige printere og labelprintere.

Det er rigtigt at det er uden mening at skifte til Win fordi der er støre viden om det system, men hvis diverse  "tilbehør" ikke kan forliges med Mac med M procesor og der bliver store problemer der går ud over arbejdstid osv. er det måske alligevel værd at overveje, det er derfor jeg søger oplysninger så der kan trækkes en fornuftig beslutning.

I modsætning til Windows har skiftet til arm været smertefri på Mac. Der er god emulering af x86. Men køber du en ny Mac, så kommer den med nyeste macOS og det er ikke muligt at installere ældre macOS end den model blev introduceret med. Sådan har det altid været også med Intel. Så det er vigtigere at printere understøtter nyeste macOS end om det er ARM eller x86.

 Start med en enkelt ny maskine til at afklare om der reelt er problemer og omfang. Chancen er, at de fleste printere virker uden ekstra drivere.

For mig lyder det som en større opgave at omlægge til Windows, ikke mindst for brugerne.


86

5
09. februar 2024 @ 15:36
Novice

Hvilke printerfabrikat er der tale om? Det må være forholdsvis enkelt at slå op om der er nye drivere at hente. I “gamle” dage var det fornuftigt med en printerstrategi. Det er blevet noget lettere hvis man ikke benytter sig af forskellige mærker i huset. 

i modsætning til Windows har Apple altid brugt samme breddetabel til print- og skærmdrivere, hvilket betød at den grafiske branche (næsten) altid brugte Mac Og PostScript. Det man så på skærmen kom også ud på papiret.

i dag ved jeg ikke om Microsoft er blevet klogere, eller om de stadig benytter forskellige breddetabeller skærm/print. Hvilket ofte kan være en udfordring. 


2

0
09. februar 2024 @ 16:37
Nyt medlem

Det med at prøve med en enkelt maskine har jeg også tænkt på, det er nok den sikreste vej at gå. Tak for input.


2

0
09. februar 2024 @ 16:41
Nyt medlem

Der er mange forskellige printere, firmaet er vokset hen ad vejen og der er 3 - 4 forskellige lokaliteter. Jeg må nok i gang med at skrive de forskellige printere op og så finde ud af det. Stort arbejde :-( Tak for input.


2581

84
09. februar 2024 @ 17:17
Bit kongen
Ibmigselv skrev:

Der er mange forskellige printere, firmaet er vokset hen ad vejen og der er 3 - 4 forskellige lokaliteter. Jeg må nok i gang med at skrive de forskellige printere op og så finde ud af det. Stort arbejde :-( Tak for input.

Hvis det er billige consumer printere** ville jeg satse på at skifte dem, hvis de ikke umiddelbart lader sig installere på de nye Macs, 3 - 4 lokationer har reelt ikke brug for mere end 3 - 4 printere og der er i så fald ingen grund til at bruge tid på det.

Det du skal bruge dit krudt på er at undersøge om de benytter specielt software og om det i givet fald kører på de nyere maskiner, ellers skal det givetvis opdateres og det kan nemt udløse nye licenser. Derudover skal du fokusere meget på hvor deres data er og hvordan du får flyttet det samt hvordan du får taget backup af det fremover.

Og så 2 noter:

* Hele ideen om at skifte dem til windows maskiner fordi det er det du kender er forbløffende, du har udfordringer med Mac så 10 andre skal til at benytte Windows ..

** Hvis de maskiner bliver benyttet i et kreativt miljø som f.eks. grafisk arbejde, skal du alvorligt overveje om du er den rigtige til at hjælpe dem.



2

0
09. februar 2024 @ 18:06
Nyt medlem

Det er ikke kreativ miljø, men en sælger funktion så det er til bilag, fakturere osv.

Jeg skal bare købe maskinerne, min vil naturligvis gerne købe det optimale og jeg er i tvivl om diverse printere kan fungere med nye Mac, der jo er gået over til M3. Jeg skal ikke hjælpe dem som sådan, kun foreslå maskinerne. Jeg har ikke brugt MacOS i mange år og er slet ikke i stand til at hjælpe udover evt. småting. 


285

6
10. februar 2024 @ 12:27
Juniormedlem
Ibmigselv skrev:

Der er mange forskellige printere, firmaet er vokset hen ad vejen og der er 3 - 4 forskellige lokaliteter. Jeg må nok i gang med at skrive de forskellige printere op og så finde ud af det. Stort arbejde :-( Tak for input.

Hvis der er indkøbt hen ad vejen, så er det vel tænkeligt at der er en iMac med nyeste system iblandt.


2

0
10. februar 2024 @ 13:12
Nyt medlem

Ja, forrige uge var der en af dem der var så sløv at den dårligt kunne bruges, jeg blev så bedt om at se på den, der var en opdatering klar som jeg satte den til at hente, det tog adskillige timer, men kom da til sidst. Det hjalp så på hastigheden, jeg aner ikke hvilke opdatering det var? Hvordan er det man ser det?

Det er også den direkte årsag til at datteren vil have maskinerne udskiftet. Jeg løb så ind i den problematik med de nye processorer (M+).



2709

341
PallMei (Skribent)
10. februar 2024 @ 17:01
Bit kongen
Ibmigselv skrev:

Ja, forrige uge var der en af dem der var så sløv at den dårligt kunne bruges, jeg blev så bedt om at se på den, der var en opdatering klar som jeg satte den til at hente, det tog adskillige timer, men kom da til sidst. Det hjalp så på hastigheden, jeg aner ikke hvilke opdatering det var? Hvordan er det man ser det?

https://support.apple.com/en-us/109033 

Jeg tvivler på at opdateringen var løsningen. Det lyder til at der er/var et problem med den maskine. Jeg ved ikke hvor gamle de nuværende maskiner er, men hvis de er så gamle at de har mekanisk harddisk, så er det også en forklaring. Jeg sidder selv med en 2009 late iMac 27 i7 2.8GHz nehalem og den er stadig flyvende (har endog deaktiveret turbo-boost for også at holde blæseren i ro) og det er primært pga af SSD, men 24GB ram skader heller ikke. Det største problem med den maskine er, at jeg ikke kan opgradere macOS længere. Så sidder med en macOS version fra 2017. Den køre fint og jeg kunne bruge den mange år endnu, men supporten fra tredjepart apps begynder at stoppe. Er ellers stadig min primære maskine pga den store skærm.

Det er også den direkte årsag til at datteren vil have maskinerne udskiftet. Jeg løb så ind i den problematik med de nye processorer (M+).

Du har ikke dokumenteret et reelt problem. Jeg tror du gør unødige bekymringer. 

Jeg har både Intel og Apple Silicon Macs. Min Apple silicon er m1 Macbook Air og jeg var med fra starten. Selv fra starten har den fungeret uden nævneværdige problemer, men det er selvfølgelig blevet bedre med tiden, hvor børnesygdomme er væk og antallet af apps der skal emuleres næsten er elimineret. macOS har emulering indbygget kaldet rosetta og det fungere ganske godt. Den gemmer det oversatte kode, så programmer starter hurtigere efter første kørsel. Men alle aktive udviklede apps er i dag med på vognen og tilgængelig i ARM version. 

Fra et bruger perspektiv, vil jeg absolut anbefale Apple Silicon Macs, hvis vi snakker bærbare. På grund af lavere strømforbrug udvikler de stort set ingen varme, så blæseren køre stort set ikke (min har slet ingen blæser) og de kør fuld hastighed uanset om det er på batteri eller tilsluttet strømforsyning.


2

0
10. februar 2024 @ 17:33
Nyt medlem

Tak for input. Jeg må se at komme nærmere på problemet.


4593

394
10. februar 2024 @ 18:14
FPU
Ibmigselv skrev:

Tak for input. Jeg må se at komme nærmere på problemet.

Det bedste vil nok være at lave en komplet liste over de printere (og andet perifert udstyr) og så finde hver enkelt dims' minimumskrav til hardware og operativsystem på producenternes hjemmesider.

Det er jo lidt omstændeligt, men til gengæld får du det fulde overblik.

Og så er der lige en ting mere:

Hvis virksomheden er villig til at investere i op imod en halv snes Mac'er, kan der måske også sættes en sum af til at udskifte de af printerne, som ikke vil virke med de nyeste versioner af macOS.


285

6
10. februar 2024 @ 20:52
Juniormedlem
Ibmigselv skrev:

Ja, forrige uge var der en af dem der var så sløv at den dårligt kunne bruges, jeg blev så bedt om at se på den, der var en opdatering klar som jeg satte den til at hente, det tog adskillige timer, men kom da til sidst. Det hjalp så på hastigheden, jeg aner ikke hvilke opdatering det var? Hvordan er det man ser det?

Æble-menuen, "Om denne Mac"