xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til iPhone (iOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Reparation af gammel Mac
Kategori: Apple's operativsystem til iPhone (iOS)


477

7
04. januar 2024 @ 15:23
Seniormedlem

Sidste år gik min gamle Mac ned og så købte jeg en anden brugt (lidt nyere). Nu vil jeg gerne sender et link til det sted hvor man kan downloade/installere Mac-OS.

  32
2
  1335

2709

341
PallMei (Skribent)
04. januar 2024 @ 15:30
Bit kongen
Towle skrev:

Sidste år gik min gamle Mac ned og så købte jeg en anden brugt (lidt nyere). Nu vil jeg gerne sender et link til det sted hvor man kan downloade/installere Mac-OS.

Det er første resultat, hvis du søger Gamle macos


477

7
05. januar 2024 @ 16:15
Seniormedlem
PallMei skrev:
Towle skrev:

Sidste år gik min gamle Mac ned og så købte jeg en anden brugt (lidt nyere). Nu vil jeg gerne sender et link til det sted hvor man kan downloade/installere Mac-OS.

Det er første resultat, hvis du søger Gamle macos

Fint, men hvordan overfører jeg det til min gamle Mac? Den vil ikke åbne programmer (undtagen Finder), men alle data er der.


4593

394
05. januar 2024 @ 16:46
FPU

Du VIL åbenbart bare gå baglæns over åen efter bjørnen, før skindet er skudt. Se nu her:

1. Lav en backup af de data, som du ikke vil miste.

2. Genstart din Mac med R-tasten trykket ned, så du starter op i Recovery Mode.

3. Vælg derefter formatering af disken fra en af menuerne.

4. Vælg derefter at ny-installere det foreslåede macOS.

P.S. Hvis du hellere vil have det nyeste macOS, som din Mac kan trække, skal du også holde Alt-tasten nede sammen med R-tasten.


477

7
06. januar 2024 @ 08:57
Seniormedlem

1. Lav en backup af de data, som du ikke vil miste.

Jo, men hvordan gør jeg det? Der er åbenbart flere brugere på backup'en, som stammer fra dengang den brød sammen.


4593

394
06. januar 2024 @ 09:50
FPU
Towle skrev:

1. Lav en backup af de data, som du ikke vil miste.

Jo, men hvordan gør jeg det? Der er åbenbart flere brugere på backup'en, som stammer fra dengang den brød sammen.

Du logger ind på en given brugers konto og trækker den givne brugermappe (f.eks. KurtHansen01) over på en ekstern disk med god plads. Du kan evt. først tage in info på den pågældende brugermappe for at se, hvor meget den fylder, men vær opmærksom på, at det kan tage nogen tid for Finder at beregne størrelsen, især hvis det ikke er en SSD.

Så åbner du din(e) browser(e) og eksporterer dine bookmarks som en fil, som du derefter også kopierer over på den eksterne. Bemærk, at de eksporterede bookmark-filer kommer til at hedde det samme, så læg dem lige ind i mapper med entydige navne ovre på den eksterne disk.

Derefter logger du ind på de(n) næste bruger(e) og gentager processen. Easy, peasy. :0)


477

7
06. januar 2024 @ 12:41
Seniormedlem
Tonny Freimanis skrev:
Towle skrev:

1. Lav en backup af de data, som du ikke vil miste.

Jo, men hvordan gør jeg det? Der er åbenbart flere brugere på backup'en, som stammer fra dengang den brød sammen.

Du logger ind på en given brugers konto og trækker den givne brugermappe (f.eks. KurtHansen01) over på en ekstern disk med god plads. Du kan evt. først tage in info på den pågældende brugermappe for at se, hvor meget den fylder, men vær opmærksom på, at det kan tage nogen tid for Finder at beregne størrelsen, især hvis det ikke er en SSD.

Så åbner du din(e) browser(e) og eksporterer dine bookmarks som en fil, som du derefter også kopierer over på den eksterne. Bemærk, at de eksporterede bookmark-filer kommer til at hedde det samme, så læg dem lige ind i mapper med entydige navne ovre på den eksterne disk.

Derefter logger du ind på de(n) næste bruger(e) og gentager processen. Easy, peasy. :0)

Det kan jeg ikke. Af en eller anden grund lykkedes det mig at elimenere de overskydende brugere til een. Når jeg logger mig af får jeg følgende muligheder:

Det giver, så vidt jeg kan se, ingen muligheder for at gøre som du beskriver.


4593

394
06. januar 2024 @ 15:39
FPU

Log ind på den ene konto, som du kan logge ind på og kig derefter i den mappe der hedder "Brugere". Her ligger de forskellige bruger-konti. Hvis der kun er een konto (den du er logget ind på, er de andre helt væk), og ellers er der sandsynligvis et rødt minus oven på de andre, fordi du ikke er logget ind på dem.

Og så er der også historien fra sidst, hvor du skal fjerne automatisk login og i stedet for vise "list of users" ved genstart; så kan det jo være, at de dukker op, så du kan logge ind på dem. Det er altsammen udførligt beskrevet i tråden i efteråret.


477

7
07. januar 2024 @ 14:25
Seniormedlem

Hvordan sletter man et nyligt indlæg af mig selv?


4593

394
07. januar 2024 @ 14:30
FPU
Towle skrev:

Fnirk

Nemlig.


477

7
07. januar 2024 @ 14:46
Seniormedlem
Tonny Freimanis skrev:
Towle skrev:

Fnirk

Nemlig.

En fnirk er en banantrevl.


4593

394
07. januar 2024 @ 20:14
FPU
Towle skrev:
Tonny Freimanis skrev:
Towle skrev:

Fnirk

Nemlig.

En fnirk er en banantrevl.

Det vidste jeg ikke. Wee! Jeg lærte noget nyt i dag. Mange tak!

P.S. Jeg spiser stort set ikke bananer, efter at jeg fik en "overdosis" i starten af min karriere som cykelbud for over 20 år siden. Den smag er stadig så godt som uovervindelig.


477

7
13. januar 2024 @ 09:42
Seniormedlem

Jeg fik tippet fra en udgave af MAD, som dengang fandtes på dansk. Det var vist i 70'erne.


477

7
18. marts 2024 @ 09:22
Seniormedlem

> 1. Lav en backup af de data, som du ikke vil miste.

Og hvordan gør man det?




477

7
18. marts 2024 @ 09:49
Seniormedlem

Jeg kan ikke engang tage et skærmbillede, men alle data er i Finder.


4593

394
18. marts 2024 @ 13:41
FPU
Towle skrev:

> 1. Lav en backup af de data, som du ikke vil miste.

Og hvordan gør man det?



Over på en ekstern disk via Timemachine i Systemindstillinger.


4593

394
18. marts 2024 @ 13:42
FPU
Towle skrev:

Jeg kan ikke engang tage et skærmbillede,

Kommando-Shift-3

 men alle data er i Finder.

????


477

7
20. marts 2024 @ 08:44
Seniormedlem
Tonny Freimanis skrev:
Towle skrev:

> 1. Lav en backup af de data, som du ikke vil miste.

Og hvordan gør man det?



Over på en ekstern disk via Timemachine i Systemindstillinger.

Og hvordan gør man det? Hvordan vælger man det hele?


2709

341
PallMei (Skribent)
20. marts 2024 @ 08:59
Bit kongen
Towle skrev:
Tonny Freimanis skrev:
Towle skrev:

> 1. Lav en backup af de data, som du ikke vil miste.

Og hvordan gør man det?



Over på en ekstern disk via Timemachine i Systemindstillinger.

Og hvordan gør man det? Hvordan vælger man det hele?

Den tager det hele, hvis det er en ny backup og hvis der allerede er en backup tager den de ændrede filer og sikre at der en kopi af det hele.


477

7
20. marts 2024 @ 16:25
Seniormedlem

Hvordan gør man det? Der er ikke en startknap når man går ind på Timemachine i Systemindstillinger.


4593

394
20. marts 2024 @ 17:36
FPU
Towle skrev:

Hvordan gør man det? Der er ikke en startknap når man går ind på Timemachine i Systemindstillinger.

Først skal du vælge din backup disk ved at klikke på "Vælg Backup disk" og så pege på den i Open-dialogen, der popper op.

Og vær lige opmærksom på, at TimeMachine sletter indholdet på disken, hvis der er noget i forvejen, så lad være med at bruge en disk med nogen som helst data på, heller ikke på en anden partition, indtil du i det mindste ved, hvad du gør.

Edit: Du kan læse de hele her: Klik.

Et link, som du sagtens kunne have fundet selv, inden du spurgte os.


477

7
08. april 2024 @ 14:37
Seniormedlem

1. Lav en backup af de data, som du ikke vil miste.

Og hvordan gør man det? Der er forskellige brugere.


4593

394
08. april 2024 @ 15:59
FPU
Towle skrev:

1. Lav en backup af de data, som du ikke vil miste.

Og hvordan gør man det? Der er forskellige brugere.

Kopiér hver brugermappe over på en ekstern disk ved at trække hver enkelt brugermappe over på disken.

Hvis du kun kan få lov til at kopiere den brugermappe over, som du er logget ind på, skal du bagefter logge ind på de andre brugerkonti og så kopiere dem over.

Jeg tror dog, at di kan få lov til at kopiere alt over på een gang via TimeMachine, også de konti, som du ikke lige er logget ind på, i hvert fald så længe du er logget ind med administratorrettigheder.

Du kan bagefter kontrollere, om det hele er kopieret over ved at klikke dig frem til de enkelte brugermappe både på den eksterne og interne disk og tage en info på dem. Hvis der er lige mange bytes i en given brugermappe og dens klon, er det hele jo kopieret over.


477

7
12. april 2024 @ 09:22
Seniormedlem
Towle skrev:

> 1. Lav en backup af de data, som du ikke vil miste.

Og hvordan gør man det?

Og hvordan gør man det? Der er (mindst) to brugere på min iMac.


8586

198
12. april 2024 @ 10:58
Poseidon
Towle skrev:
Towle skrev:

> 1. Lav en backup af de data, som du ikke vil miste.

Og hvordan gør man det?

Og hvordan gør man det? Der er (mindst) to brugere på min iMac.

Dit skærmbillede viser da tydeligt at der kun er én bruger på din computer?


477

7
13. april 2024 @ 11:41
Seniormedlem

Dit skærmbillede viser da tydeligt at der kun er én bruger på din computer?

Det forstår jeg ikke. Mine skærmdumps viser da tydeligt hvilke "knapper" jeg klikker på!


4593

394
13. april 2024 @ 12:55
FPU
Towle skrev:

Dit skærmbillede viser da tydeligt at der kun er én bruger på din computer?

Det forstår jeg ikke. Mine skærmdumps viser da tydeligt hvilke "knapper" jeg klikker på!

Der KUN EEN bruger på din Mac, nemlig den bruger, der hedder "kurthansen", og hvis mappe har et hus som symbol.

Den mappe, der hedder "Fælles", er en "offentlig" mappe, som alle brugere kan tilgå, uanset hvem af dem, der er logget ind. Men det er IKKE en brugermappe.

Så hvis der f.eks. var en anden brugermappe (også med et hus som symbol), som hed "kurthansen2", ville både kurthansen og kurthansen2 have adgang til mappen "Fælles", uanset hvilken af de to brugere, der måtte være logget ind.

"Fælles" er en smart måde at flytte filer over mellem flere brugere, eller hvis flere brugere skal arbejde på den samme fil, f.eks. et Excell-ark.

Men bottom line er: Der er KUN EEN bruger på din Mac, og det er brugeren "kurthansen", og det er i mappen "kurthansen" alle dine personlige dokumenter ligger, som du bør tage en backup af, bortset fra browser-bookmarks; dem er du nødt til at eksportere som filer og så importere dem igen, når dit macOS er geninstalleret efter omformateringen.

Eksport af bookmarks er forskellig fra browser til browser, så der må du gurgle dig frem til løsningen for den eller de specifikke browser(e), som du bruger.


477

7
15. april 2024 @ 10:02
Seniormedlem

Jeg forstår bare ikke hvorfor den ser sådan ud i Catalina:


2709

341
PallMei (Skribent)
15. april 2024 @ 10:30
Bit kongen
Towle skrev:

Jeg forstår bare ikke hvorfor den ser sådan ud i Catalina:

Det ville være at foretrække, hvis du kunne være præcis og man ikke skal gætte hvad du viser og mener. 

Jeg gætter på at du kigger på en systemdisk fra en anden maskine og derfor ser du de enheder macOS normalt skjuler på en system disk. Recovery er der hvor gendannelse ligger. Macintosh HD og Machintosh HD - data er normalt blandet sammen af macOS for at simulere strukturen på ældre HFS+ baserede macOS. På nyere macOS som understøtter APFS er systemdisken opdelt i 2 beholder af sikkerhedsgrunde, 1 der er skrivebeskyttet og indeholde operativsystemet og kun kan overskrives af Apple ved opdateringer og 1 med bruger data.


477

7
15. april 2024 @ 14:06
Seniormedlem
PallMei skrev:
Towle skrev:

Jeg forstår bare ikke hvorfor den ser sådan ud i Catalina:

Det ville være at foretrække, hvis du kunne være præcis og man ikke skal gætte hvad du viser og mener. 

Nå ja, jeg kunne jo have skrevet at der var "Backup" jeg havde klikket på ..... eller?


Jeg gætter på at du kigger på en systemdisk fra en anden maskine og derfor ser du de enheder macOS normalt skjuler på en system disk. Recovery er der hvor gendannelse ligger. Macintosh HD og Machintosh HD - data er normalt blandet sammen af macOS for at simulere strukturen på ældre HFS+ baserede macOS. På nyere macOS som understøtter APFS er systemdisken opdelt i 2 beholder af sikkerhedsgrunde, 1 der er skrivebeskyttet og indeholde operativsystemet og kun kan overskrives af Apple ved opdateringer og 1 med bruger data.

Jeg har modtaget en indkaldelse til samtale med den læge der sendte mig til MR-skanning af hjernen. Jeg har forud været til CT-skanning.


2709

341
PallMei (Skribent)
15. april 2024 @ 17:26
Bit kongen
Towle skrev:
PallMei skrev:
Towle skrev:

Jeg forstår bare ikke hvorfor den ser sådan ud i Catalina:

Det ville være at foretrække, hvis du kunne være præcis og man ikke skal gætte hvad du viser og mener. 

Nå ja, jeg kunne jo have skrevet at der var "Backup" jeg havde klikket på ..... eller?

Ja eller haft headeren med.



Jeg gætter på at du kigger på en systemdisk fra en anden maskine og derfor ser du de enheder macOS normalt skjuler på en system disk. Recovery er der hvor gendannelse ligger. Macintosh HD og Machintosh HD - data er normalt blandet sammen af macOS for at simulere strukturen på ældre HFS+ baserede macOS. På nyere macOS som understøtter APFS er systemdisken opdelt i 2 beholder af sikkerhedsgrunde, 1 der er skrivebeskyttet og indeholde operativsystemet og kun kan overskrives af Apple ved opdateringer og 1 med bruger data.

Jeg har modtaget en indkaldelse til samtale med den læge der sendte mig til MR-skanning af hjernen. Jeg har forud været til CT-skanning.

Lyder godt, MR-skanning viste skader på mine pandelapper, som ikke var synlig på ct-skanning. Men nu var der også gået mange år imellem. Selv MR-skanning ligger efterhånden mange år tilbage, så teknologien kan kun være blevet bedre.


477

7
17. april 2024 @ 08:27
Seniormedlem
PallMei skrev:
Towle skrev:

Jeg gætter på at du kigger på en systemdisk fra en anden maskine og derfor ser du de enheder macOS normalt skjuler på en system disk. Recovery er der hvor gendannelse ligger. Macintosh HD og Machintosh HD - data er normalt blandet sammen af macOS for at simulere strukturen på ældre HFS+ baserede macOS. På nyere macOS som understøtter APFS er systemdisken opdelt i 2 beholder af sikkerhedsgrunde, 1 der er skrivebeskyttet og indeholde operativsystemet og kun kan overskrives af Apple ved opdateringer og 1 med bruger data.

Det forstod jeg ikke meget af. Vil du forklare nærmere?


2709

341
PallMei (Skribent)
17. april 2024 @ 09:20
Bit kongen
Towle skrev:
PallMei skrev:
Towle skrev:

Jeg gætter på at du kigger på en systemdisk fra en anden maskine og derfor ser du de enheder macOS normalt skjuler på en system disk. Recovery er der hvor gendannelse ligger. Macintosh HD og Machintosh HD - data er normalt blandet sammen af macOS for at simulere strukturen på ældre HFS+ baserede macOS. På nyere macOS som understøtter APFS er systemdisken opdelt i 2 beholder af sikkerhedsgrunde, 1 der er skrivebeskyttet og indeholde operativsystemet og kun kan overskrives af Apple ved opdateringer og 1 med bruger data.

Det forstod jeg ikke meget af. Vil du forklare nærmere?

Måske du skulle fortælle hvad du ikke forstår?