xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
345
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: iPhone i centrum - Mere end 1 milliard solgte (iPhone)
macnyt  /  forum  /  emne
Skal man kun lade til 80 % som iPhone foreslår?
Kategori: iPhone i centrum - Mere end 1 milliard solgte (iPhone)


173

4
27. december 2023 @ 12:49
Novice

Hej

Vi har lige fået en ny iPhone 15 Pro i familien, og jeg studsede lige over denne meddelelse der poppede op, efter vi fik den tændt.

80 % opladningsgrænse
Du kan indstille en opladningsgrænse på 80 % for dit batteri i Indstillinger for at forlænge batterilevetiden"

Er der virkelig nogen der gør det, og er det et MUST at gøre det for ikke at ens batteri på iPhone dør hurtigt?

Tak for svar og glædelig jul.

  13
1
  617

2709

345
PallMei (Skribent)
27. december 2023 @ 14:09
Bit kongen

Kan kun sige, at min 12 pro fra lancering har et batterihelbred på 93% efter 4år, hvor jeg har undladt at lade den lade hele natten, men tage den fra omkring de 80%.


173

4
27. december 2023 @ 15:04
Novice

OK tak - så virker det til, at det er det værd at gøre.

Og som jeg læser det, så kan den selv nu (iPhone 15-serien) indstilles til at stoppe med at lade ved 80 %. Det må jo betyde, at jeg kan smide dem i laderen, og så lader den til 80 % og ikke mere. Og så må jeg håbe på, at den ikke tager skade ved at sidde i laderen, nu hvor den stopper ved 80 %.


2709

345
PallMei (Skribent)
27. december 2023 @ 15:52
Bit kongen

Ja. Min har kun optimeret ladning, hvor den lader langsomt efter 80%


36

9
27. december 2023 @ 17:49
Let øvet
SE0Master skrev:

OK tak - så virker det til, at det er det værd at gøre.

Og som jeg læser det, så kan den selv nu (iPhone 15-serien) indstilles til at stoppe med at lade ved 80 %. Det må jo betyde, at jeg kan smide dem i laderen, og så lader den til 80 % og ikke mere. Og så må jeg håbe på, at den ikke tager skade ved at sidde i laderen, nu hvor den stopper ved 80 %.

Hej

Når 80 % opladningsgrænse er slået til, oplades din iPhone  nogle gange til 100 % for at bevare præcise estimater for batteritilstanden...ifølge Apple...

Mvh


1425

21
27. december 2023 @ 21:50
Stormogul

Det med lithium batterier altid været sundt at lade til maks 80%, men samtidig ikke lade dem aflade til mindre end 20%.


173

4
29. december 2023 @ 11:20
Novice
PallMei skrev:

Ja. Min har kun optimeret ladning, hvor den lader langsomt efter 80%

OK, jeg går ind og udnytter at jeg har en iPhone 15 serie og kan aktivere, at den kun oplader til 80 %

Det samme gør sig vel gælden for min MacBook Pro?

Nu hvor vi er i gang med at snakke om opladning, skal jeg så lade min iPhone med en langsommeren 10W oplader, som jeg har fra en tidligere iPad i stedet? Jeg har hørt nogle snakke om, at det også skader at "fast charge" med den nye 20W lader de har lavet med USB-C port?


2709

345
PallMei (Skribent)
29. december 2023 @ 12:17
Bit kongen
SE0Master skrev:
PallMei skrev:

Ja. Min har kun optimeret ladning, hvor den lader langsomt efter 80%

OK, jeg går ind og udnytter at jeg har en iPhone 15 serie og kan aktivere, at den kun oplader til 80 %

Det samme gør sig vel gælden for min MacBook Pro?

Ja, men jeg ser ikke det er en mulighed uden tredje-part app. Skal indrømme at jeg ikke gør det på min M1 MBA og kapaciteten er allerede nede på 89% 😳



Nu hvor vi er i gang med at snakke om opladning, skal jeg så lade min iPhone med en langsommeren 10W oplader, som jeg har fra en tidligere iPad i stedet? Jeg har hørt nogle snakke om, at det også skader at "fast charge" med den nye 20W lader de har lavet med USB-C port?

Hvis du har optimeret opladning slået til tror jeg ikke det gør nogen forskel, den skal nok sørge for at holde sig indenfor det optimale. 20W er heller ikke meget sammenlignet med konkurrenterne.

Så en test der viste at det ikke var skånsommere at lade med 5w i forhold til 12 eller 20, omvendt var der heller ikke meget tid vundet ved 20w over 12w, fordi ladeeffekten blev reguleret af optimeret opladning, jo tætter den var på at være fuld opladt.


173

4
29. december 2023 @ 19:21
Novice
PallMei skrev:
SE0Master skrev:
PallMei skrev:

Ja. Min har kun optimeret ladning, hvor den lader langsomt efter 80%

OK, jeg går ind og udnytter at jeg har en iPhone 15 serie og kan aktivere, at den kun oplader til 80 %

Det samme gør sig vel gælden for min MacBook Pro?

Ja, men jeg ser ikke det er en mulighed uden tredje-part app. Skal indrømme at jeg ikke gør det på min M1 MBA og kapaciteten er allerede nede på 89% 😳

Det var nemlig også det, som jeg bemærkede med min M1 Pro Max som jeg købte for 2 år siden. Men nu er den jo efterhånden i brug, så ved ikke hvor "øm" jeg er over den længere. Men jeg har bemærket, at den nogle gange stopper opladning ved 80 % af sig selv, så det er jo fint nok.



Nu hvor vi er i gang med at snakke om opladning, skal jeg så lade min iPhone med en langsommeren 10W oplader, som jeg har fra en tidligere iPad i stedet? Jeg har hørt nogle snakke om, at det også skader at "fast charge" med den nye 20W lader de har lavet med USB-C port?

Hvis du har optimeret opladning slået til tror jeg ikke det gør nogen forskel, den skal nok sørge for at holde sig indenfor det optimale. 20W er heller ikke meget sammenlignet med konkurrenterne.

Så en test der viste at det ikke var skånsommere at lade med 5w i forhold til 12 eller 20, omvendt var der heller ikke meget tid vundet ved 20w over 12w, fordi ladeeffekten blev reguleret af optimeret opladning, jo tætter den var på at være fuld opladt.

OK det er faktisk meget interessant. Jeg var ude i at jeg ville skaffe mig et USB-A til USB-C kabel, så jeg kunne bruge de gamle iPad lade-klodser som jeg har til at ligge. Men omvendt har jeg også læst, at så lader den ikke med PD (Power Delivery) og kan derfor ikke måle, hvor meget gas ladekablet giver osv. Ja jeg er sgu ved at gøre det til en større videnskab, men jeg vi vil jo gerne passe på de dyre telefoner.

Men bottom line:
Hvis jeg bruger 20W laderen fra Apple, med det tilhørende USB-C kabel. Herefter slår jeg opladning til 80 % til sammen med "Optimeret opladning" som er aktiveret fra standard, så kan jeg vel bare lade trygt og roligt?



2709

345
PallMei (Skribent)
29. december 2023 @ 20:56
Bit kongen
SE0Master skrev:
PallMei skrev:
SE0Master skrev:
PallMei skrev:

Ja. Min har kun optimeret ladning, hvor den lader langsomt efter 80%

OK, jeg går ind og udnytter at jeg har en iPhone 15 serie og kan aktivere, at den kun oplader til 80 %

Det samme gør sig vel gælden for min MacBook Pro?

Ja, men jeg ser ikke det er en mulighed uden tredje-part app. Skal indrømme at jeg ikke gør det på min M1 MBA og kapaciteten er allerede nede på 89% 😳

Det var nemlig også det, som jeg bemærkede med min M1 Pro Max som jeg købte for 2 år siden. Men nu er den jo efterhånden i brug, så ved ikke hvor "øm" jeg er over den længere. Men jeg har bemærket, at den nogle gange stopper opladning ved 80 % af sig selv, så det er jo fint nok.




Nu hvor vi er i gang med at snakke om opladning, skal jeg så lade min iPhone med en langsommeren 10W oplader, som jeg har fra en tidligere iPad i stedet? Jeg har hørt nogle snakke om, at det også skader at "fast charge" med den nye 20W lader de har lavet med USB-C port?

Hvis du har optimeret opladning slået til tror jeg ikke det gør nogen forskel, den skal nok sørge for at holde sig indenfor det optimale. 20W er heller ikke meget sammenlignet med konkurrenterne.

Så en test der viste at det ikke var skånsommere at lade med 5w i forhold til 12 eller 20, omvendt var der heller ikke meget tid vundet ved 20w over 12w, fordi ladeeffekten blev reguleret af optimeret opladning, jo tætter den var på at være fuld opladt.

OK det er faktisk meget interessant. Jeg var ude i at jeg ville skaffe mig et USB-A til USB-C kabel, så jeg kunne bruge de gamle iPad lade-klodser som jeg har til at ligge. Men omvendt har jeg også læst, at så lader den ikke med PD (Power Delivery) og kan derfor ikke måle, hvor meget gas ladekablet giver osv. Ja jeg er sgu ved at gøre det til en større videnskab, men jeg vi vil jo gerne passe på de dyre telefoner.

Men bottom line:
Hvis jeg bruger 20W laderen fra Apple, med det tilhørende USB-C kabel. Herefter slår jeg opladning til 80 % til sammen med "Optimeret opladning" som er aktiveret fra standard, så kan jeg vel bare lade trygt og roligt?


Det er hvert fald helt efter bogen,


173

4
30. december 2023 @ 20:55
Novice
PallMei skrev:
SE0Master skrev:
PallMei skrev:
SE0Master skrev:
PallMei skrev:

Ja. Min har kun optimeret ladning, hvor den lader langsomt efter 80%

OK, jeg går ind og udnytter at jeg har en iPhone 15 serie og kan aktivere, at den kun oplader til 80 %

Det samme gør sig vel gælden for min MacBook Pro?

Ja, men jeg ser ikke det er en mulighed uden tredje-part app. Skal indrømme at jeg ikke gør det på min M1 MBA og kapaciteten er allerede nede på 89% 😳

Det var nemlig også det, som jeg bemærkede med min M1 Pro Max som jeg købte for 2 år siden. Men nu er den jo efterhånden i brug, så ved ikke hvor "øm" jeg er over den længere. Men jeg har bemærket, at den nogle gange stopper opladning ved 80 % af sig selv, så det er jo fint nok.




Nu hvor vi er i gang med at snakke om opladning, skal jeg så lade min iPhone med en langsommeren 10W oplader, som jeg har fra en tidligere iPad i stedet? Jeg har hørt nogle snakke om, at det også skader at "fast charge" med den nye 20W lader de har lavet med USB-C port?

Hvis du har optimeret opladning slået til tror jeg ikke det gør nogen forskel, den skal nok sørge for at holde sig indenfor det optimale. 20W er heller ikke meget sammenlignet med konkurrenterne.

Så en test der viste at det ikke var skånsommere at lade med 5w i forhold til 12 eller 20, omvendt var der heller ikke meget tid vundet ved 20w over 12w, fordi ladeeffekten blev reguleret af optimeret opladning, jo tætter den var på at være fuld opladt.

OK det er faktisk meget interessant. Jeg var ude i at jeg ville skaffe mig et USB-A til USB-C kabel, så jeg kunne bruge de gamle iPad lade-klodser som jeg har til at ligge. Men omvendt har jeg også læst, at så lader den ikke med PD (Power Delivery) og kan derfor ikke måle, hvor meget gas ladekablet giver osv. Ja jeg er sgu ved at gøre det til en større videnskab, men jeg vi vil jo gerne passe på de dyre telefoner.

Men bottom line:
Hvis jeg bruger 20W laderen fra Apple, med det tilhørende USB-C kabel. Herefter slår jeg opladning til 80 % til sammen med "Optimeret opladning" som er aktiveret fra standard, så kan jeg vel bare lade trygt og roligt?


Det er hvert fald helt efter bogen,

Tak for det Pall... Hvad med trådløs opladning? Jeg har den originale MagSafe oplader fra Apple, men læser også folk skrive at trådløs opladning skader ens batteri. Det tvivler jeg dog meget på.



4593

394
31. december 2023 @ 00:05
FPU

Skader og skader. Det er nok for meget sagt, men altså:

Jeg brugte trådløs opladning på min 12 Mini en overgang, og hvis jeg downloadede store filer med 5G, f.eks. YouTube dokumentarer i høj opløsning, kunne den blive så varm, at den midlertidigt slog opladningen fra. Det oplever jeg aldrig under opladning med ledning.

Så altså: telefonen bliver varmere pga. induktionen end ved opladning med ledning, men det er et åbent spørgsmål, om, og i givet fald hvor meget, det "slider" på batteriet.

CPU'er arbejder bedre, jo koldere de er, mens det er modsat med batterier. Men jeg er ikke klar over, om varme forringer batterikapaciteten på sigt.

For 2-3 år siden var her en længere …samtale… mellem to Macnyt "batterieksperter". Hvis du kan finde den tråd, kan du måske lære et par tricks eller tre. Og ellers er der jo altid underholdningsværdien.


2709

345
PallMei (Skribent)
31. december 2023 @ 07:35
Bit kongen
Tonny Freimanis skrev:

Skader og skader. Det er nok for meget sagt, men altså:

Jeg brugte trådløs opladning på min 12 Mini en overgang, og hvis jeg downloadede store filer med 5G, f.eks. YouTube dokumentarer i høj opløsning, kunne den blive så varm, at den midlertidigt slog opladningen fra. Det oplever jeg aldrig under opladning med ledning.

Så altså: telefonen bliver varmere pga. induktionen end ved opladning med ledning, men det er et åbent spørgsmål, om, og i givet fald hvor meget, det "slider" på batteriet.

CPU'er arbejder bedre, jo koldere de er, mens det er modsat med batterier. Men jeg er ikke klar over, om varme forringer batterikapaciteten på sigt.

For 2-3 år siden var her en længere …samtale… mellem to Macnyt "batterieksperter". Hvis du kan finde den tråd, kan du måske lære et par tricks eller tre. Og ellers er der jo altid underholdningsværdien.

Jeg vil give Tonny ret mht. varme.

Jeg har normalt ikke brugt "trådløs" opladning, men den seneste måned har jeg været nødt til det, fordi lightning stikket stoppede med at virke  (tror den virker igen efter WD40 som kontakt spray [havde renset den først og det i sig selv løste ikke problemet selv om der var en del lommeuld]). 

Uden cover kunne jeg godt mærke den blev lun, men det kan den altså også blive ved opladning med ledning. Jeg tror den har styr på det og du ikke skal bekymre dig. Men min fungere heller ikke hotspot og 5G udvikler varme (min skifter kun til det, hvis der er behov).


2709

345
PallMei (Skribent)
31. december 2023 @ 09:57
Bit kongen
PallMei skrev:

Jeg har normalt ikke brugt "trådløs" opladning, men den seneste måned har jeg været nødt til det, fordi lightning stikket stoppede med at virke  (tror den virker igen efter WD40 som kontakt spray [havde renset den først og det i sig selv løste ikke problemet selv om der var en del lommeuld]). 

Ja, den ser ud til at lade igen via lightning 💪. Men altid godt med en plan-b mulighed i baghånden og nu har jeg lagt en magsafe hos den gamle også 😎