xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
342
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: For de musikalske venner eller AppleMusic (Musik)
macnyt  /  forum  /  emne
Hjælp til at lokalisere og slette dubletter i Media/Music
Kategori: For de musikalske venner eller AppleMusic (Musik)


33

0
01. september 2023 @ 07:21
Let øvet

Jeg har på en eller anden måde fået hentet dubletter af en pænt stor del af mine musik-filer i Music-appens tilhørende mappe. De ligger sammen med deres dublet-makker og hedder fx titel.m4a og titel 1.m4a. Jeg har prøvet at søger dem frem ved at søge på "1.m", men den finder dem ikke. 

Er det fordi suffixet ikke bliver regnet for en del af navnet på filen? Er der en måde jeg kan søge dobbeltgængerfilerne frem?

venlig hilsen

Carsten

  6
1
  533

4593

394
01. september 2023 @ 08:51
FPU

Jo, Finder burde vise filer, som hedder noget med det, som du søger efter, også i suffixet.

Jeg testede på min egen Mac ved at søge på '.mp', og her dukkede alle videoer med suffixet '.mp4' op.

Du kan dog få software, som kan finde dubletter. Det hedder 'Gemini', og her er proceduren som foreslået af Google:

  1. Install and open Gemini.
  2. Add or select a folder to scan by clicking on the + sign.
  3. Click Scan for Duplicates and wait for the scan to complete.
  4. Click Review Results and select what you want to remove.

Held og lykke og feedback.


33

0
02. september 2023 @ 09:52
Let øvet

1000 tak. Jeg kan søge på endelserne nu, men det er pudsigt, for når jeg får resutlatet, vises filerne UDEN endelserne. Er der mon en måde, jeg kan få søgeresultatet til at inkludere endelserne i visningen?

Ift. Gemini, søger den så kun på filnavn eller går den længere ind og læser filens indhold? Mine dobbelt-filer hedder jo typisk det samme, og så alligevel ikke fordi der er føjet det der skide 1-tal til titlen; xx.m4a og xx 1.m4a.

Er der et godt fif til at finde dem?

Tak 😀


4593

394
02. september 2023 @ 12:59
FPU
CarstenO skrev:

1000 tak. Jeg kan søge på endelserne nu, men det er pudsigt, for når jeg får resutlatet, vises filerne UDEN endelserne. Er der mon en måde, jeg kan få søgeresultatet til at inkludere endelserne i visningen?

1. Klik på skrivebordet, så du er i Finder. Mit system er på engelsk, så jeg skriver de engelske betegnelser i parantes.

2. Vælg "Indstillinger" (Preferences) i Finder-menuen.

3. Klik på "Avanceret" (Advanced). 

4. Hak af i "Vis alle fil-navn udvidelser" (Show all filename extensions).

5. Luk vinduet. Nu skulle både programmer og dokumenter vise deres specifikke suffixer efter selve fil-navnet.


Ift. Gemini, søger den så kun på filnavn eller går den længere ind og læser filens indhold? Mine dobbelt-filer hedder jo typisk det samme, og så alligevel ikke fordi der er føjet det der skide 1-tal til titlen; xx.m4a og xx 1.m4a.

Er der et godt fif til at finde dem?

Tak 😀

Jeg bruger ikke selv Gemini, men eftersom dine dubletter jo har hels samme filstørrelse som originalerne, kan du vælge at sortere dine filer efter størrelse, og så burde det ikke være så svært at luge de små røvere ud manuelt:

1. Åbn den mappe, der skal renses for dubletter.

2. Vælg at vise den på listeform (Kommando-2), hvis det ikke allerede er valgt.

3. Tast Kommando-J for at åbne vinduesindstillingerne.

4. Hak af i "Omfang" (Size)

5. Tast Kommando-J for at lukke vinduesindstillingerne igen.

6. Zoom vinduet ud i bredden, så du kan se den nye størelses-kolonne.

7. Klik på "Omfang" (Size) øverst i vinduet for at sortere efter omfang i stedet for efter navn.

8.Klik en gang mere på "Omfang" hvis du vil sortere modsat (stigende eller faldende omfang).

Nu vil dine dubletter ligge lige over eller under originalerne, med mindre to forskellige musiknumre alt andet lige har det helt samme antal bytes, men det er statistisk set ikke særlig sandsynligt.

Glædelig rengøring. :0)


33

0
03. september 2023 @ 15:05
Let øvet

Tak. 

Jeg kunne faktisk finde en masse dubletter med Gemini og så finde dem i Finder, hvor Gemini viste at de lå og slette dem manuelt.

Metoden med at sortere efter størrelse er god, men når man som jeg, har en kinseisk æske af mapper i mapper i mapper, fx mit musikbibliotek med Band-mapper, der indeholder album-mapper, der indeholder filer (inkl. dubletter), bliver det et meget langt fil-træ i forskellige niveauer. Anyhow - jeg tror, jeg er igennem det meste. Så gik der en weekend med dét :-) 

Tak for hjælpen 🙏🏼


4593

394
03. september 2023 @ 15:27
FPU

Du har dog to skud i bøssen til at sortere efter fil-størrelse, selvom du har en masse underbiblioteker. Det er lidt omstændeligt, men de virker da:

Metode 1:

Når du har valgt at vise dit musikbibliotek på listeform (Kommando-2), kan du se en lille trekant ud for hvert underbibliotek (mappe) med dine bands. Hvis du klikker på trekanten ud for et givent bandnavn, vil den pågældende mappe åbne og vise indholdet i det oprindelige Finder-vindue (altså din åbnede musik-mappe) med de indstillinger, som det pågældende vindue allerede han (altså inklusive filstørrelserne).

Bruger du denne metode, skal du i det mindste ikke dobbeltklikke på hver band-navn og derefter på hvert album-navn og så vælge at vise omfang på filerne.

Metode 2:

Hvis du åbner din musikmappe (som jeg formoder stadig er på listeform og stadig viser omfang på filer) og vælger vinduesindstillinger (Kommando-J), kan du hakke af for neden i "Brug som Standard" (Use as Defaults). Herefter vil alle vinduer åbne på listeform (undtagen Skrivebordet) og vise omfang på filer.

Du skal stadigvæk åbne de enkelte band- og albummapper, men du slipper for at ændre visningen til listeform og med filstørrelse hver eneste gang.

Hvis du senere så foretrækker musikbiblioteket vist på en anden måde, f.eks. uden omfang, åbner du blot mappen, Taster Kommando-J, fjerner hakket ud for "Omfang" , klikker på "Brug som Standard" og taster Kommando-J igen for at gemme de nye vinduesindstillinger.


11

3
04. september 2023 @ 22:11
Nyt medlem
CarstenO skrev:

Jeg har på en eller anden måde fået hentet dubletter af en pænt stor del af mine musik-filer i Music-appens tilhørende mappe. De ligger sammen med deres dublet-makker og hedder fx titel.m4a og titel 1.m4a. Jeg har prøvet at søger dem frem ved at søge på "1.m", men den finder dem ikke. 

Er det fordi suffixet ikke bliver regnet for en del af navnet på filen? Er der en måde jeg kan søge dobbeltgængerfilerne frem?

venlig hilsen

Carsten


Hvis jeg læser dit indlæg rigtigt så har Du din musik i Apple Musik. Når Du er i Apple Musik, klik på hjælp. Så får Du ovenstående mulighed