xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
358
160
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
iMac late 2015 - rens pris?
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


3

0
28. august 2023 @ 20:39
Nyt medlem

Hej,

Jeg er returneret til macnyt. Allan fra Aalborg. 

Jeg har en gammel 27" iMac fra 2015 og jeg har haft en tanke om der er nogen her på forum eller har kendskab til noget med samme iMac - enten denne 2015 model nyere Intel iMac og som kan kaste lidt lys på prisen på en rens af samme.

Jeg tænker at det kunne være muligt at udskifte / erstatte termisk paste på CPU og grafikkort om muligt.

Jeg drømmer også om at få isat en SSD direkte på PCIe på bundkortet der hvor jeg har en 7200rpm harddisk siddende.

Koster det mon en bondegård med denne model iMac?

Er der andre ting jeg kan få gjort ved denne iMac sådan den kan bruges nogle år endnu? Er det noget med at det er muligt at få en i7 sat i cpu-soklen fremfor den nuværende i5? 

Nørderier med macOS på en oldgammel 27" Intel iMac fra 2015. Ja, du læste rigtigt. En Intel Mac. Oh Apple Silicon Mac, where art thou
  4
0
  348

321

4
29. august 2023 @ 06:51
Lærling

https://nordcom.dk/


8586

201
29. august 2023 @ 09:38
Poseidon
allannyholm skrev:

Jeg er returneret til macnyt. Allan fra Aalborg. 

Det kan du jo ikke gøre for!

Jeg tænker at det kunne være muligt at udskifte / erstatte termisk paste på CPU og grafikkort om muligt.


Det er det. Om det vil have nogen stor effekt tvivler jeg dog på.

Jeg drømmer også om at få isat en SSD direkte på PCIe på bundkortet der hvor jeg har en 7200rpm harddisk siddende.

Koster det mon en bondegård med denne model iMac?

Ja, det vil det set i lyset af hvad en ny iMac vil koste kontra dens hastighedsforøgelse.

Er der andre ting jeg kan få gjort ved denne iMac sådan den kan bruges nogle år endnu? Er det noget med at det er muligt at få en i7 sat i cpu-soklen fremfor den nuværende i5? 

Den kan opgraderes til en i7-6700K.

Hvis den dækker dine behov, og vil i en årrække fremover, så kan det være værd at opgradere. Men bare det at den ikke længere kan få opgraderet macOS, så ville jeg overveje om det ikke var værd at lade den være som den er, og så smide pengene i en ny maskine i stedet.

Der var engang en Mac...

2804

358
PallMei (Skribent)
29. august 2023 @ 11:11
Bit kongen
allannyholm skrev:

Hej,

Jeg er returneret til macnyt. Allan fra Aalborg. 

Jeg har en gammel 27" iMac fra 2015 og jeg har haft en tanke om der er nogen her på forum eller har kendskab til noget med samme iMac - enten denne 2015 model nyere Intel iMac og som kan kaste lidt lys på prisen på en rens af samme.

Jeg tænker at det kunne være muligt at udskifte / erstatte termisk paste på CPU og grafikkort om muligt.

Jeg drømmer også om at få isat en SSD direkte på PCIe på bundkortet der hvor jeg har en 7200rpm harddisk siddende.

Koster det mon en bondegård med denne model iMac?

https://www.macmo.dk/reparation/imac-27-slim/ 

Måske du kan få Macnyt rabat hvis du spørger (han har ager til deltaget herinde som mactekniker og været meget behjælpsom). Alternativt køb en ekstern ssd:

https://www.pricerunner.dk/cl/36/Harddiske?q=ekstern%20ssd&attr_48871909=48878123 

Men det er lidt en gråzone om der er indbygget trim support over usb i macos eller du skal  op i en med thunderbolt 2 forbindelse, hvilket er temmeligt meget dyrere. Thunderbolt vil også give dig en teoretisk højere hastighed, da usb 3 med sine 5gbps ikke vil være meget hurtigere end den sata forbindelse i overførselhastighed. I praksis vil en ssd føles væsentlig hurtigere da den ikke har et mekanisk læsehovede der skal flyttes og søgetiden er meget meget meget mindre end en harddisk.

Tredje mulighed er at selv forsøge. Nu alt garanti er langt væk og gensalgsprisen pga. af Apple Silicon er begrænsen, er det løsningen jeg selv ville vælge.

https://www.ifixit.com/Guide/iMac+Intel+27-Inch+Retina+5K+Display+Hard+Drive+Replacement/30522

Er der andre ting jeg kan få gjort ved denne iMac sådan den kan bruges nogle år endnu? Er det noget med at det er muligt at få en i7 sat i cpu-soklen fremfor den nuværende i5? 

Bare koncentrere dig om SSD og måske ram afhængig af hvor meget du har i. Det vil give din maskine helt nye liv. 

Bruger stadig selv en late 2009 27” iMac med stor fornøjelse. Den har haft nogle nykker undervejs (tredje grafik-kort og multi-organ fejl, som blev løst af at skifte ssd med en ny  moderne og mindre strømsugende model), men efter den fik en moderne ssd i, har den kørt som en drøm de seneste år. Den er strandet på High Sierra,  men det virker stadig fint omend, men nu begynder selv tredjepartssoftware at droppe supporten.

Din maskine er så ny at den har en Metal-driver (Apples grafik api) og nemmere at lirke nyere version ned på. Så det ville jeg nok gøre, hvis jeg havde den, men… fortsættes i næste post


2804

358
PallMei (Skribent)
29. august 2023 @ 11:11
Bit kongen

Til en versioin der ikke modtager for mange opdateringer, da jeg har indtryk af, at de også skal lirkes på plads.

Du kan finde oplysninger og vejledninger under de forskellige macOS version i tråde der hedder “[macOS version[ on Unsupported Macs Thread “

https://forums.macrumors.com/categories/macos.182/

f.eks. 

https://forums.macrumors.com/threads/macos-13-ventura-on-unsupported-macs-thread.2346881/ 

Jeg har personligt ingen erfaring med det, fordi min maskine aldrig fik en Metal-driver og arbejdet+resultatet+bivirkninger ikke er besværet værd med min maskine.