xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
342
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Det intelligente køretøj (CarPlay)
macnyt  /  forum  /  emne
CarPlay får et nyt forsøg...
Kategori: Det intelligente køretøj (CarPlay)


2273

157
18. juli 2023 @ 14:10
ASCII jonglør

Efter at have set videoen Apple CarPlay is AWESOME when you know how to use it! (FULL Tutorial) har jeg bestemt mig for at give CarPlay et nyt forsøg i næste uge. Årsagen er mestendels, at min bils indbyggede navigationssoftware fra 2020 dels er dyr at opdatere, dels allerede nu mangler adskillige af de udvidelser og ændringer, som siden 2020 er sket på det danske vejnet.

Oven i købet kom så denne artikel i dag: Apple Maps versus Google Maps: Tide is turning, say analysts.


MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”
  23
0
  671

678

26
18. juli 2023 @ 14:41
Veteran

Jeg forstår ikke skepsissen ift. Carplay og Apple MapS. Synes det fungere ubeklageligt og godt. Maps har endda fået indbygget “fartkontrolalarm”, så det popper op på skærmen hvis man lige skal passe på - især godt hvis du har noget nyt grej liggende i bilen på vej vej :-) 


678

26
18. juli 2023 @ 14:45
Veteran

Også en sjov artikel omkring Maps… hvis man er WSJ member.

Artikel WSJ



53

0
18. juli 2023 @ 15:24
Novice

kopier den og læg den op :-) 


2273

157
18. juli 2023 @ 15:32
ASCII jonglør
Vandermoses skrev:

Apple Maps har endda fået indbygget “fartkontrolalarm”, så det popper op på skærmen hvis man lige skal passe på…

En væsentlig grund til, at jeg ikke har brugt andet en bilens egen navigation er også, at jeg har en Saphe-enhed i bilen til brug for detektion af fartkontroller. Den bruges så på iPhone-skærmen mens selve navigation så er bilens egen. Hvordan fungerer fartkontrolalarm i Maps ift. Saphe - det vil jeg gerne vide…for det kunne jo være praktisk, at have det hele samlet ét sted, nemlig på bilens egen skærm - med Maps via CarPlay. 

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

1663

46
18. juli 2023 @ 19:36
Stormogul

jeg kan ikke undvære Carplay, så har monteret en skærm med indbygget carplay i min UP! syntes det er et fantastisk system men nu har UP!en jo heller ik noget indbygget man kan bruge til noget, den garmin skærm der sad i var så forældet at den var ubrugelig 

Iphone 15 pro. Macbook pro 13 M1. Apple Watch Ultra. iPad mini gen 6.

2273

157
19. juli 2023 @ 08:06
ASCII jonglør

I iPhones brugerhåndbog kan man se, hvordan man kan give Maps info om trafikale hændelser som uheld, vejarbejder, hastighedskontroller etc. Som mange andre (fx Wade, Saphe m.v.) er denne funktion afhængig af, at vi brugere indrapporterer hændelse, fx via Siri.

Et udpluk:

Bemærk: Hvis hastighedskontroller understøttes, vises de ikke med hændelsesmærker. Der vises i stedet notifikationer om hastighedskontroller, når du følger trinvis vejvisning.


Rapporter hændelser i trafikken

Siri: Sig f.eks.:

  • “Rapporter en hændelse”
  • “Der ligger noget på vejen” 
  • “Der er en hastighedskontrol her” 

Lær at bruge Siri.

Du kan gøre følgende uden at bruge Siri:

  • Når du får trinvis kørselsvejledning: Tryk på rutekortet nederst på skærmen, tryk på Rapporter en hændelse, og vælg en mulighed.
  • Når du ikke får vejvisning: Tryk på dit billede eller dine initialer ud for søgefeltet, tryk på Rapporter, tryk på Rapporter en hændelse, og vælg derefter en mulighed.
MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

253

35
19. juli 2023 @ 09:44
Juniormedlem

Jeg har, indtil videre, fravalgt CarPlay, da jeg kører elbil som bruger Google Automotive som styresystem. Den har dog trådløst CarPlay (og Google Auto - Googles CarPlay).

Den primære grund til at CarPlay er fravalgt er, at Automotive har dyb integration med bilen, dvs. at jeg f.eks. kan bede Google Assistant om at ændre temperatur, tænde rat- og sædevarme, justere lydstyrke på lydsystemet osv. Men endnu vigtigere er integrationen med Google Maps, når jeg skal på (lang)tur, så fortæller jeg hvor jeg vil hen, så ved Google Maps om der er nok strøm på batteriet og foreslår ladestop undervejs hvis nødvendigt. Den følger hele tiden med i ladestatus, så ud fra ens kørsel justerer den hele tiden tilbageværende rækkevidde osv.

Apple arbejder dog på dyb(ere) integration med køretøjerne, i Porsche kan man nu justere temperatur og lydstyrke. Hvis CarPlay får lige så dyb integration med min bil som Automotive har, så vil jeg da helt klart prøve det igen (og mit mærke er et af dem der er listet hos Apple med kommende mulighed for dyb integration)   

/Carsten


8586

198
20. juli 2023 @ 19:06
Poseidon
Vandermoses skrev:

Jeg forstår ikke skepsissen ift. Carplay og Apple MapS. Synes det fungere ubeklageligt og godt.

Nu bruger jeg kun Apple Maps på iOS/macOS, men jeg synes virkelig ikke det er ret godt. Uanset hvad jeg søger på, så har den ingen kontekstfornemmelse, og giver mig stort set altid et forkert resultat, medmindre jeg søger meget specifikt. Google Maps rammer derimod altid plet.

I bilen bruger jeg mine Kia Ceeds indbyggede navigationssystem, da det fungerer ret så godt. Bruger faktisk kun CarPlay til musik fra telefonerne.


2273

157
20. juli 2023 @ 19:28
ASCII jonglør

Fra og med iOS 12 fungerer CarPlay med tredjeparts Maps-apps som fx Google Maps, Waze og andre, hvilket giver CarPlay-brugere et alternativ til Apple Maps.

Nu får jeg selv checket både Apples og Googles navigationstilbud i næste uge, hvor CarPlay bliver "optrænet" i min dyt; for den slags er jo også et spørgsmål om at vænne sig til et andet setup og UI.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

1907

191
PowerPalle (Administrator)
21. juli 2023 @ 06:42
Stormogul

Jeg skal lige forstå det helt, ...

Kan man i CarPlay se politiets hastighedsmålere mv. uden at bruge 3. parts App's oi CartPlay?

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

53

0
21. juli 2023 @ 08:50
Novice

Det skulle godt nok undre mig voldsom hvis man kunne :-) 


2273

157
21. juli 2023 @ 10:24
ASCII jonglør
PowerPalle skrev:

Jeg skal lige forstå det helt, ...

Kan man i CarPlay se politiets hastighedsmålere mv. uden at bruge 3. parts App's oi CartPlay?

Well, hvis ikke er det unægteligt underligt, at Apple i deres egen iPhone brugerhåndbog oplyser, at man kan give Siri stemmekommandoen Der er en hastighedskontrol her” - for det er vel dette, du hentyder til?

Der står lidt mere om dette i mit indlæg tidligere i denne tråd, ligesom der er et link til iPhone brugerhåndbog - så kan man jo selv forske lidt.. 

Har dog aldrig før hørt om denne mulighed eller stemmekommandoen, men måske virker den blot så dårligt ift. Maps visning af netop denne type indberetninger, at det er omsonst? Eller måske ville det begynde virke ordentligt, hvis et større antal brugere rent faktisk begyndte at indberette og dermed understøtte denne funktion?

En hurtig gurgling fortæller, at der er flere end 600.000 brugere af Saphe alene i Danmark. Selvom ikke alle 600.000 har iPhone, er det nok mere end halvdelen, altså mindst 300.000 - og hvis blot fx 20%, altså 60.000, kendte til Siris stemmekommando Der er en hastighedskontrol her”  - så ville de nok begynde at bruge denne gratis funktion i stedet for at spendere penge på diverse ekstra og dyrt materiel. Og så kunne vi måske komme i ordentlig gang med visninger af hastighedskontroller i Maps?

Nu starter jeg ihvertfald i næste uge - og hvis vi bliver mange nok på Maps-dansegulvet (spred rygtet), så kan det jo være, at vi kan sparke det her igang…

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

1907

191
PowerPalle (Administrator)
21. juli 2023 @ 10:45
Stormogul

Dit link til iPhones brugerhåndbog virker ikke og den trinvise-vejledning-link virker men indeholder ikke noget om det jeg søger, desværre.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

2273

157
21. juli 2023 @ 11:19
ASCII jonglør

Måske misforstod jeg dit indlæg?:

PowerPalle skrev:

Jeg skal lige forstå det helt, ...

Kan man i CarPlay se politiets hastighedsmålere mv. uden at bruge 3. parts App's oi CartPlay?

Hvorom alt er, så er linket til brug af hastighedskontrol-indberetning i Maps - eller Kort som app'en hedder på dansk - her:

 iPhone Brugerhåndbog - Rapporter hændelser i trafikken i Kort på iPhone - og her scrolles ned til Siri: Sig f.eks.:..."Der er en hastighedskontrol her”

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

1907

191
PowerPalle (Administrator)
21. juli 2023 @ 13:54
Stormogul

Dette kan være årsagen

“… I udvalgte områder og lande kan du rapportere uheld, farer, hastighedskontroller og vejarbejde, og du kan rapportere, når hændelserne er ryddet (funktionerne afhænger af område og land)...”

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

2273

157
21. juli 2023 @ 16:42
ASCII jonglør

Dronning til A4 & Skak - hvilket muligvis kan håndteres med Konge til H5.

Bræt og brikker ser ihverfald ud til at være stillet op.

Så måske er det faktisk blot et øget bruger-engagement der skal til, førend skidtet begynder at fungere...

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

1907

191
PowerPalle (Administrator)
21. juli 2023 @ 17:01
Stormogul

Eller også er vi i Danmark ikke et udvalgt område

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

2273

157
21. juli 2023 @ 17:10
ASCII jonglør

Er information herom tilgængelig nogetsteds?

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

1907

191
PowerPalle (Administrator)
21. juli 2023 @ 18:39
Stormogul

Har ikke kunne finde nogen relevant information om dette. 

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

678

26
21. juli 2023 @ 21:50
Veteran
David Munch skrev:
Vandermoses skrev:

Jeg forstår ikke skepsissen ift. Carplay og Apple MapS. Synes det fungere ubeklageligt og godt.

Nu bruger jeg kun Apple Maps på iOS/macOS, men jeg synes virkelig ikke det er ret godt. Uanset hvad jeg søger på, så har den ingen kontekstfornemmelse, og giver mig stort set altid et forkert resultat, medmindre jeg søger meget specifikt. Google Maps rammer derimod altid plet.

I bilen bruger jeg mine Kia Ceeds indbyggede navigationssystem, da det fungerer ret så godt. Bruger faktisk kun CarPlay til musik fra telefonerne.

Du har helt ret. Google Maps er langt bedre på den front. Men jeg er så gammel, at jeg blot skriver adresserne ind. Det virker helt fint på apple, og vejene er ligeså opdaterede som på google. 


678

26
21. juli 2023 @ 21:52
Veteran
PowerPalle skrev:

Jeg skal lige forstå det helt, ...

Kan man i CarPlay se politiets hastighedsmålere mv. uden at bruge 3. parts App's oi CartPlay?

Når du har en vejvisning i gang, så kommer der en pop up når du nærmer dig en hastighedsmåling. Selvfølgelig kun hvis nogen har meldt det ind ligesom det er på 3. Parts. Jeg oplever jævnligt at der popper noget op, men har også oplevet enkelte, som ikke er blevet meldt ind. 


217

11
21. juli 2023 @ 21:54
Juniormedlem
PowerPalle skrev:

Jeg skal lige forstå det helt, ...

Kan man i CarPlay se politiets hastighedsmålere mv. uden at bruge 3. parts App's oi CartPlay?

Er lige kommet hjem fra 14 dages roadtrip i det sydlige USA, og ja, derovre virker indrapportering af hastighedsmålere, ulykker og andet upåklageligt i Maps på CarPlay.

Jeg har også fået et par advarsler herhjemme, men kan ikke selv få det til at virke med Siri. Hvis jeg derimod trykker på skærmen, virker det.

I det hele taget virker Maps meget mere helstøbt i USA (og eks. Tyskland, som også bruger den "fulde" udgave af Maps). Navigationen er mere detaljeret med information om hvilken bane man skal lægge sig i, bygninger er i grå 3D, lyskryds er vist osv.
Se eksemplerne på denne side fra Apple

Jeg glæder mig til vi får den opdaterede udgave af Maps herhjemme. Krydser fingre for at det sker snart, måske er vi heldige at det kommer med Sonoma/iOS 17🤷🏼‍♂️

Those aren't voices in your head - they are just the echoes of your indecision

2273

157
21. juli 2023 @ 22:07
ASCII jonglør
Søren F. Sørensen skrev:
Jeg glæder mig til vi får den opdaterede udgave af Maps herhjemme. Krydser fingre for at det sker snart, måske er vi heldige at det kommer med Sonoma/iOS 17🤷🏼‍♂️

Tak for info. Der blev indsatsen for at skifte til Apples Kort og CarPlay lige udsat til iOS 17, der skulle komme midt i september i år. 

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”