xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Fortæl om dine tips og tricks - at dele er godt (Tips )
macnyt  /  forum  /  emne
Markdown - hvordan kommer man i gang?
Kategori: Fortæl om dine tips og tricks - at dele er godt (Tips )


386

8
17. juli 2023 @ 11:27
Lærling

Hej

Jeg skal til at lære at bruge Markdown. Men jeg føler mig lidt lost. Er med på de grundlæggende principper og kan sagtens skrive et almindeligt dokument selv, men jeg har brug for at kunne lave et langt dokument med tabeller baseret på en .md-eksport fra et anden program (Notion) - og det kan jeg (s'gu') ikke rigtig finde ud af. 

Filstrukturen: Det er som om .md-filen ikke er nok, men at der både er en .md-fil og en .csv-fil involveret Hvad er logikken i dette?

Editor: Jeg har vist behov for en editor, eller har jeg? Har indtil nu brugt R Studio, som virker udmærket, men det er måske lidt overkill at have hele R og R studio inde, for at kunne skrive et dokument :-/ Har set lidt på online editorer, men jeg ønsker noget, så jeg ikke er afhængig af net.

Er HTML og Latex og Markdown grundlæggende det samme? Findes der en standard-markdown, lige som der findes en standard HTML?

TIA

  5
1
  394
Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

1129

129
21. juli 2023 @ 16:00
Stormogul

nu ved jeg ikke hvad du skal bruge og hvad du forventer.

men markdown er egentlig en "nem måde for almindelige mennesker at skrive et HTML dokument".

du kan bruge texteditor/notepad eller hvad som helst andet der kan gemme "text" filer, og så er du kørende. og dette er primær pointe. 

når teksten som du har skrevet skal "formateres" så skal den igennem en markdown parses, der konvertere den til HTML. der findes et hav af løsninger til forskellige sprog og selvstændige værktøjer der kan gøre dette for en... men om der findes en "editor" der kan vise "formateret" tekst mens du skriver, ved jeg ikke.

markdown kan lave html tabeller, men igen, det er simple dokument struktur den er skabt til. hvis din tabel indeholder en hel masse data og komplekse tabeller er markdown næppe den rette værktøj til opgaven.

du kan læse mere om markdown og dens muligheder https://www.markdownguide.org/extended-syntax/

MD fil som du nævner er text doumnet/fil der er skrevet som markdown. Så når du åbner den med markdown parser vil den vise den korrekte HTML struktur.

CSV fil du nævner er "comma seperated values" fil, der typisk bruges når større mængder af tabel data skal eksporteres/importeres mellem forskellige programmer/systemer. 

MD og CSV har ingen "relation" mellem hinanden som sådan. kender ikke noget til notion så kan ikke hjælpe dig på det front. men det er nok sådan at notion har gemt text/dokument delen som MD fil og alle dine data/tabeller som separat data og derfor eksportes dette som CSV fil. og det er nok også den rette måde at gøre det på. for man skal aldrig blande tekst og data i samme dokument. 



1907

191
PowerPalle (Administrator)
21. juli 2023 @ 16:22
Stormogul

Læs om Markdown på en let tilgængelig måde her af John Gruber fra Daring Fireball


https://daringfireball.net/projects/markdown/

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

386

8
22. juli 2023 @ 18:13
Lærling

Tak - ja, jeg får 'knækket' koden lidt efter lidt. Indtil videre har jeg kunne lave views i Notion, som jeg kan få ud som fornuftige (=menneske-læsbare) markdown-filer, og det fungerer. 

Du har ret i, at Notion gemmer i to filformater - .md og .csv - men hvorfor det er sådan, kan jeg  ikke lige gennemskue. Men som en trøst kan jeg se, at jeg ikke er den eneste med udskrivningsudfordringer.

Tak for hjælpen!


1129

129
23. juli 2023 @ 09:49
Stormogul

som sagt, jeg kender ikke notion app. men det kunne være at det er nemmere at holde de to ting separat end at lave en helt nyt "format" til appen hvor folk kan skrive tekst og data i.

alle dem der har lidt programmering erfaring vil kunne forstå det. det er nemmere for dem at lave MD editor/eksporter og data holdes for sig selv i en af de mange formater til data. når man så skal have tekst og data i samme dokument bruger man en en 3. "ting" for at vise det som en helhed. 

for prøv forestil dig hvis man ikke gjorde det på den måde, så ville app være mere tung at danse med da den vil indeholde al mulig kode der skal understøtte mulighed at oprette tabeller og ændringer af disse osv. Og så vil alt være i et "specifik" format der kun kunne læses af notion. lidt ala det som microsoft gør med office pakken. det er nemmere at have det i en form af "objekter" hvor du har "tekst"-objekt og "data"-objekt for sig, der kan indsættes i en række, som danner et dokument.

se på det som Lego klodser. du har 2 farver, blå er tekst og gul er data. dem stabler du bare ovenpå hinanden for at danne et dokument/figur. fremfor at du opdigter Lego klodser der kan begge dele.

1129

129
23. juli 2023 @ 10:06
Stormogul

det ser ud som om notion godt kan have "simple" tabeller. om dette vil gør at tekst og data i simple tabel bliver eksporteret som en enkelt MD fil, skal jeg ikke kunne sige. men det kan du vel afprøve. :)

https://www.notion.so/help/columns-headings-and-dividers#simple-tables