xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Ny SSD MBP mid 2014
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


4

0
27. april 2023 @ 16:17
Nyt medlem

Hejsa


Efter at have læst og set en del guides på youtube, har jeg valgt at opgradere SSD´en i min macbook pro 15" mid 2014.

På baggrund af diverse reviews valgte jeg at gå med en WD Black SN770 NVMe.

Jeg har købt en matchende adapter fra Sintech men når jeg booter op i recovery kan min Macbook ikke finde SSD`en, hverken i Diskværktøj eller i terminal- diskutil list

Jeg tænker at grunden til den ikke dukker op, skyldes at den ikke er formateret til APFS. Derfor har jeg også købt en SSD holder/kabinet.

Men her kommer SSD`en ej heller frem. Hverken i Diskutility eller finder. Jeg har testet på 2 mbp. den fra 2014 og en fra 2018 med touchbar. 


Er der noget jeg overser ? eller nogle gode råd ? Med SSD holderen har jeg forsøgt både med USB og USB C porten


PFT.

  9
0
  383

2709

341
PallMei (Skribent)
27. april 2023 @ 17:57
Bit kongen

Havde den som minimum seneste version af High Sierra installeret inden. NVME understøttelsen kom nemmelig med en firmware opdatering til High Sierra.

Men det forklare ikke, at en ikke dukker frem i et eksternt kabinet i diskværktøj. Så umiddelbart lugter det lidt af en defekt SSD, med mindre du har en anden M2 NVME ssd du kan teste det eksterne kabinet med eller en anden maskine du kan teste den WD black ssd i.

Har selv monteret en blå WD m2 nvme med sinctech adapter i en 2014 11" MBA uden problemer. 

Måske du kan finde flere svar her.


4

0
27. april 2023 @ 21:51
Nyt medlem

Tusinde tak for hurtigt svart :)

Den var opdateret til Big Sur så det burde ikke være problemet.


jeg prøvede også at sætte den i som ekstern i min kærestes ældre lenovo der kom den heller ikke frem som ekstern drev…. Muligvis fordi computeren er for gammel.


jeg så lige på det link du vedhæftede at der under “ ssd’s known not to Work fremgik Black SN770 :( så øv jeg Har nok bare købt en forkert ssd i håbet på bedst mulig ydelse.


jeg tror jeg prøver med En WD Blue SN570 istedet.


hvilken SSD havde du benyttet på din MBA?


1833

1
27. april 2023 @ 23:34
Stormogul

Jeg købte den her. Egentlig valgte jeg den for at bytte ud med en 2tb i et externt ssd der var den type indeni, men det var klistret så godt sammen at jeg nøjedes med 1tb drevet i maskinen. det har virkelig givet maskinen nyt liv og fungeret upåklageligt. Med forbehold for at den ikke er min primær maskine mere.

https://www.proshop.dk/SSD/WD-Blue-SN550-NVMe-SSD-1TB/2817998

PS. Når du tester i eksternt kabinet skal du ikke bruge sintec adapteren.


2709

341
PallMei (Skribent)
28. april 2023 @ 07:19
Bit kongen
Palle Meinert skrev:

JPS. Når du tester i eksternt kabinet skal du ikke bruge sintec adapteren.

Mangler selvfølgelig

Kan ikke huske om og hvordan jeg opdaterede firmware. Men det er som regel ikke muligt macOS, men jeg kan have lavet tricks. Har med garanti sikret mig at det var den nyeste. Det er nok nemmest fra din kærestes Lenovo.

En reset af SMC og nvram vil nok også være en god ting.

4

0
28. april 2023 @ 17:09
Nyt medlem

Tror slet ikke der er plads til adapteren i i holderen, så den blev testet uden :) dog stadig uden held. 

Den figurerede også på listen over SSD´s known not to work. Så jeg byttede den og har i dag bestil en Blue SN570 1tb istedet. håber det bliver mere eller mindre plug n play.

Hvis den virker, tænker jeg ej heller at jeg vil mærke den store forskel på Blue og Black performance på min Mac, der er vist en cap på. så either way får jeg ikke den fulde udnyttelse.


4

0
01. maj 2023 @ 19:30
Nyt medlem

Jeg forstår vitterligt intet.

Har i dag hentet den nye ssd WD sn570. Diskutility kunne ikke se den nye ssd da jeg bootede i recovery så jeg skiftede ud til den gamle igen, og satte den nye i som ekstern hd. Her kunne den læses, så jeg lavede erase og sørgede for at den blev formateret til de korrekte værdier.


min Mac kan stadig ikke se den. Forstår ikke hvad jeg skal gøre herfra


 


2709

341
PallMei (Skribent)
01. maj 2023 @ 21:15
Bit kongen
RasmusAnker skrev:

Jeg forstår vitterligt intet.

Har i dag hentet den nye ssd WD sn570. Diskutility kunne ikke se den nye ssd da jeg bootede i recovery så jeg skiftede ud til den gamle igen, og satte den nye i som ekstern hd. Her kunne den læses, så jeg lavede erase og sørgede for at den blev formateret til de korrekte værdier.


min Mac kan stadig ikke se den. Forstår ikke hvad jeg skal gøre herfra


 

Hvordan er du startet op i recovery. Den diskværktøj er er alt alt for gammelt til at være minimum High Sierra og kunne bruges. Du skal bruge seneste version af High Sierra eller nyere for at have understøttelse. (Det du ser på dine skærmbilleder er recovery ram-disken og ikke noget fysisk drev du kan bruge).

Tip. Når du bruger en nyere diskværktøj, så tryk CMD+2 for at se alle enheder. Så du er sikker på at vælge toppen af drevet når vil partitionere det og brug GUID som partitionstabel. Du vil også komme til at bruge APFS som fil-system.

Hvis det stadig driller, så prøv SMC og NVRAM reset som jeg linkede til ovenfor. Link også til den adapter du har købt, kan være den er problemet.

Men først og fremmest skal du bruge en nyere macOS før vi kan udlede noget. Prøv alt+cmd+r til at starte op gendannelse med nyeste version fra nettet der er kompatibel med maskinen (hvis den understøtter internet recovery). (Jeg håber du havde ret i at Big Sur var installeret og dermed at firmware var blevet opdateret til nvme understøttelse)


2709

341
PallMei (Skribent)
02. maj 2023 @ 08:11
Bit kongen

Til information er hvordan det ser ud på min 11" MBA 2014




2709

341
PallMei (Skribent)
02. maj 2023 @ 08:33
Bit kongen

Når  du får den til at virke, så tjek om Trim er aktiveret. Ellers åben terminal og brug følgende kommando:
sudo trimforce enable