xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)
macnyt  /  forum  /  emne
Kan jeg bruge Apple AirTag?
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)


173

4
24. april 2023 @ 09:00
Novice

Hej

Jeg troede jeg var smart, og har tænkt på at købe en AirTag, som kan ligge i min efterhånden dyrebare kamerataske med indhold. Men jeg har så erfaret ud fra YouTube video, at en AirTag KUN sender et signal ud, når den er i nærheden af en anden iPhone.

Hvis så uheldet skulle være ude, og at min taske bliver stjålet, og det endnu mere utænkelige sker, at tyven ikke har en iPhone, så ligger den AirTag vel bare i tasken og griner af mig? Og jeg har ikke en chance for at lokalisere den?

Noget helt andet: Apple skriver jo, at pga. sikkerhed, så kan man ikke bruge en AirTag til at "tracke" en person, da den bl.a. kun udsender signal via en iPhone (eller en andens iPhone).

Men hvis vi fx er i Fårup Sommerland eller Djurs Sommerland, vil man så kunne smide den i sønnikes lomme, og have nogenlunde styr på, hvor han beginder sig, da han jo nærmest altid vil være i nærheden af en tændt iPhone der kan udsende et signal?

Nogle der har erfaring med dette scenarie?

Og hvis det hele er noget pullerværk, hvilken GPS tracker til mit barn, kan I så anbefale? Som han fx skal have på sig når vi er ude blandt mange mennesker.

Tak for svar!




  15
2
  579

1900

183
PowerPalle (Administrator)
24. april 2023 @ 11:29
Stormogul

Der er SÅ mange iOS enheder i verden så du ikke behover at være bekymret. AirTag virker fint, også som tracker. Husk, at  en iOS hed ikke behøver at være klods-op-ad-AitTag-enheden for at virke. Men vær obs på, at det ikke er sekund-for-sekund-realtids tracking men snarere minut-for-minuts, ...

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

179

42
24. april 2023 @ 12:48
Novice

Roger and over, 1.300 kilometer sydpå tracket fra Danmark....bag 60 cm stenmur.


2709

339
PallMei (Skribent)
24. april 2023 @ 14:30
Bit kongen
SE0Master skrev:

Hej

Jeg troede jeg var smart, og har tænkt på at købe en AirTag, som kan ligge i min efterhånden dyrebare kamerataske med indhold. Men jeg har så erfaret ud fra YouTube video, at en AirTag KUN sender et signal ud, når den er i nærheden af en anden iPhone.

Hvis så uheldet skulle være ude, og at min taske bliver stjålet, og det endnu mere utænkelige sker, at tyven ikke har en iPhone, så ligger den AirTag vel bare i tasken og griner af mig? Og jeg har ikke en chance for at lokalisere den?

Noget helt andet: Apple skriver jo, at pga. sikkerhed, så kan man ikke bruge en AirTag til at "tracke" en person, da den bl.a. kun udsender signal via en iPhone (eller en andens iPhone).

Men hvis vi fx er i Fårup Sommerland eller Djurs Sommerland, vil man så kunne smide den i sønnikes lomme, og have nogenlunde styr på, hvor han beginder sig, da han jo nærmest altid vil være i nærheden af en tændt iPhone der kan udsende et signal?

Nogle der har erfaring med dette scenarie?

Og hvis det hele er noget pullerværk, hvilken GPS tracker til mit barn, kan I så anbefale? Som han fx skal have på sig når vi er ude blandt mange mennesker.

Tak for svar!

Prøvede at sætte en på min kat, men det var ikke nogen succes. Han blev helt tovlig fordi han ikke er vant til halsbånd og stak af. Der var ikke noget signal, før han af egen vilje kom hjem, men det var også et parcelhus kvarter med knap så mange mennesker og iphones som Sommerland. 

Købte også en Tractive gps til ham. Men den var klodset for en kat. Du må gerne få den, men den er sendt til en veninde, der garanteret ikke ved hvor hun har gjort af den. Koster også abonnement da den benytter telefonnettet i størrelsesordenen af 30kr/md. 

Men hvis han er gammel nok til egen tlf og han har en iphone, kan du også bare slå Find til. Det har jeg god gavn af med min demente mor. 

Jeg har skiftet batterier tier på dem end jeg har brugt dem til at lokalisere mine ting. Men det er jo ligesom forsikring.


173

4
25. april 2023 @ 09:52
Novice

@PowerPalle: Tak for svar. Jeg må prøve det af i fx et Sommerland. Men jeg er klar over, at det ikke er live tracking, men fra minut til minut fx at den opdaterer, men hvis nu sønnike bliver fortalt, at han skal blive stående, hvis han er væk, så går det måske godt nok.

@prorege: Tak for svar - rart at kunne følge med fra distancen 😁

@PallMei: Tak for din fortælling. Han er ikke helt gammel nok til en telefon endnu, så det er også derfor vi lige nu søger efter et alternativ.
Men hvis han nu havde en iPhone, hvordan kan jeg så egentlig se den under "Find"? Kan man connecte alle familiemedlemmers Apple-id til mit under Find? Kræver det noget familiedeling eller lign.?


1900

183
PowerPalle (Administrator)
25. april 2023 @ 10:52
Stormogul

Der findes en app på macOS og iOS der hedder "Find My", den kan tracke iPhones, AirTags, Apple-enheder generelt, ...

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

173

4
25. april 2023 @ 11:03
Novice

Wow seriøst? Kan man så tilføje en enhed til det der Find My, hvordan? Skal det ikke bekræftes af den der ejer den enhed som man tilføjer?


215

1
25. april 2023 @ 11:09
Juniormedlem

Du kan tilføje flere Apple-ID til hinanden gennem familiedeling, og der vælger du om lokation også skal deles. For mig fungerer Air-tag helt perfekt.

MacBook Air 13 (2020), Iphone 14 PRO, Ipad 11 Pro

8581

198
25. april 2023 @ 12:08
Poseidon
SE0Master skrev:

Men hvis vi fx er i Fårup Sommerland eller Djurs Sommerland, vil man så kunne smide den i sønnikes lomme, og have nogenlunde styr på, hvor han beginder sig, da han jo nærmest altid vil være i nærheden af en tændt iPhone der kan udsende et signal?

Der er så mange mennesker i Fårup og Djurs Sommerland, at der vil du få detaljeret position på et AirTag alle steder.

Nogle der har erfaring med dette scenarie?

Nej, men et armbånd med navn og telefonnummer på har nu virket i maaange år i sommerlande. ;)

Og hvis det hele er noget pullerværk, hvilken GPS tracker til mit barn, kan I så anbefale? Som han fx skal have på sig når vi er ude blandt mange mennesker.

Jeg undersøgte det for nyligt, til en cykel. Jeg så tre muligheder i sidste ende; AirTag, Google Tag (Når den kommer på markedet), eller dedikeret GPS tracker. Sidstnævnte kan fåes ned til 400,- uden abonnement.


173

4
25. april 2023 @ 12:56
Novice

@Carsten Holmgaard Hansen: Dvs. hvis min drengs - kommende iPhone - sættes op med hans eget Apple-id så kan jeg tilføje den via Familiedeling? Eller kan man tilføje den til Find uden Familiedeling? Hvis jeg tilføjer min kones iPhone til Find også med hendes Apple-id så kan hun vel altid vælge at hun ikke vil spores, og jeg kan vælge at hun ikke kan spore mig i Find? Jeg har aldrig brugt Familiedeling 😐

@David Munch: Ha ha ja det har du ret i, og det giver jeg ham også altid på, men det er nu rart nok at kunne følge lidt med hvor han er. Jeg er en pyllerrøv når det kommer der til 😂 Han blev væk fra os i et kort øjeblik sidste sommer. Den typiske med, at vi gik fra hoppeborgen, og troede han havde hørt det, men han var blevet, så nu vil jeg helgardere mig.

Det lyder fint med sommerlandet - det vil jeg glæde mig til at få afprøvet :)

Tak for svar. Kan da være, at man skal tjekke den GPS-tracker ud. Men tror måske at AirTag'en kommer til at fungere OK. Det må tiden vise.



215

1
25. april 2023 @ 16:52
Juniormedlem
SE0Master skrev:

@Carsten Holmgaard Hansen: Dvs. hvis min drengs - kommende iPhone - sættes op med hans eget Apple-id så kan jeg tilføje den via Familiedeling? Eller kan man tilføje den til Find uden Familiedeling? Hvis jeg tilføjer min kones iPhone til Find også med hendes Apple-id så kan hun vel altid vælge at hun ikke vil spores, og jeg kan vælge at hun ikke kan spore mig i Find? Jeg har aldrig brugt Familiedeling 😐

Den skal gennem Familiedeling, da det jo skal godkendes på begge enheder at de deler - det er også der du sætter op om den skal dele lokation
@David Munch: Ha ha ja det har du ret i, og det giver jeg ham også altid på, men det er nu rart nok at kunne følge lidt med hvor han er. Jeg er en pyllerrøv når det kommer der til 😂 Han blev væk fra os i et kort øjeblik sidste sommer. Den typiske med, at vi gik fra hoppeborgen, og troede han havde hørt det, men han var blevet, så nu vil jeg helgardere mig.

Det lyder fint med sommerlandet - det vil jeg glæde mig til at få afprøvet :)

Tak for svar. Kan da være, at man skal tjekke den GPS-tracker ud. Men tror måske at AirTag'en kommer til at fungere OK. Det må tiden vise.



MacBook Air 13 (2020), Iphone 14 PRO, Ipad 11 Pro

36

9
25. april 2023 @ 18:08
Let øvet

Hej...

Du kan dele lokalitet med enhver der har en iPhone, iPad osv...det kræver selvfølgelig at den anden part er med på spøgen...dette gælder også familiedeling, det andet familiemedlem skal stadig godkende delingen...så du kan ikke spore din kone hvis hun ikke er interesseret i det ;-)

Herhjemme har vi kun brugt det en gang, da min kone skulle køre 2 hunde til London alene...det fungerede perfekt...

Mvh


234

13
25. april 2023 @ 18:44
Juniormedlem
Agulhas skrev:

Hej...

Du kan dele lokalitet med enhver der har en iPhone, iPad osv...det kræver selvfølgelig at den anden part er med på spøgen...dette gælder også familiedeling, det andet familiemedlem skal stadig godkende delingen...så du kan ikke spore din kone hvis hun ikke er interesseret i det ;-)

Herhjemme har vi kun brugt det en gang, da min kone skulle køre 2 hunde til London alene...det fungerede perfekt...

Mvh

Det virker også fint her med at holde øje med om datteren kommer sikkert frem og tilbage fra de steder hun skal hen til. Så snart den forsvinder fra kortet, er det fordi hun pjækker fra skole. Men det er mest pga sikkerhed, hvis der skull ske hende noget eller bliver væk fra os.


36

9
25. april 2023 @ 19:23
Let øvet
LV426 skrev:
Agulhas skrev:

Hej...

Du kan dele lokalitet med enhver der har en iPhone, iPad osv...det kræver selvfølgelig at den anden part er med på spøgen...dette gælder også familiedeling, det andet familiemedlem skal stadig godkende delingen...så du kan ikke spore din kone hvis hun ikke er interesseret i det ;-)

Herhjemme har vi kun brugt det en gang, da min kone skulle køre 2 hunde til London alene...det fungerede perfekt...

Mvh

Det virker også fint her med at holde øje med om datteren kommer sikkert frem og tilbage fra de steder hun skal hen til. Så snart den forsvinder fra kortet, er det fordi hun pjækker fra skole. Men det er mest pga sikkerhed, hvis der skull ske hende noget eller bliver væk fra os.

Ja, det er jo desværre højaktuelt...super funktion


1900

183
PowerPalle (Administrator)
25. april 2023 @ 20:13
Stormogul

SE0Master skrev:

@Carsten Holmgaard Hansen: Dvs. hvis min drengs - kommende iPhone - sættes op med hans eget Apple-id så kan jeg tilføje den via Familiedeling? Eller kan man tilføje den til Find uden Familiedeling? Hvis jeg tilføjer min kones iPhone til Find også med hendes Apple-id så kan hun vel altid vælge at hun ikke vil spores, og jeg kan vælge at hun ikke kan spore mig i Find? Jeg har aldrig brugt Familiedeling 😐

Man behøver ikke at have familiedeling slået (så vidt jeg ved) for at dele ens lokation med andre eller for at benytte den funktion, hvor man kan følge en enhed.

Eksempelvis kan man i "Find My" app'en under både macOS og iOS vælger at dele med andre, ... også med andre der ikke har en Apple-enhed (ikke Apple-enheder har vist nok en neddroslet funktion når man bruger den).

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

2709

339
PallMei (Skribent)
25. april 2023 @ 20:39
Bit kongen
SE0Master skrev:

@PallMei: Tak for din fortælling. Han er ikke helt gammel nok til en telefon endnu, så det er også derfor vi lige nu søger efter et alternativ.
Men hvis han nu havde en iPhone, hvordan kan jeg så egentlig se den under "Find"? Kan man connecte alle familiemedlemmers Apple-id til mit under Find? Kræver det noget familiedeling eller lign.?

Som PowerPalle også nævner er familiedeling ikke en nødvendighed, du kan under personer blot trykke + og vælge at du vil dele din lokation. 

Men nu han ikke er gammel nok til telefon, så ved jeg ikke om han er gammel nok til ur. Garmin har et børneur der hedder bounce (underligt nok kan jeg ikke finde den andre steder end på garmin egen side, men leveringstid er også 5-8 uger, så det er måske årsagen. Koster 1400 og benytter mobilnet. https://www.garmin.com/da-DK/p/714945

Alternativt er kan Apple Watch med familiedeling også være en mulighed, men det skal være en Cellular model og den billigste SE jeg kunne finde på price runder er 2159kr. https://support.apple.com/da-dk/HT211768 

Jeg har ikke undersøgt om der findes andre børneure til billigere penge.