xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
345
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
MacBook pro early 2015 ssd
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


1425

21
05. april 2023 @ 20:50
Stormogul

Hej med jer.

Har nogen her erfaring med at skifte ssd i early 2015 Retina?

Min bedre halvdel har en som bliver brugt til studie, men kun på 128gb. Hun er løbet tør for plads, og vil gerne have noget mere.

Jeg har tidligere skiftet til ssd i mine gamle MacBooks, men aldrig gjort det i “nyere” 

Hvilket mærke skal man gå efter, og gode råd modtages med kyshånd.

God påske

  7
0
  310

4593

394
05. april 2023 @ 22:15
FPU

Gaflet fra Everymac:

MacBook Pro Early 2015 specs.

Og sådan skiftes disken.

Bemærk, at der er links til forhandlere af diske til netop den her model. Se under afsnittet "Standard Storage".

God arbejdslyst.

P.S. I kan også prøve at slå Mac'en op på iFixIt.

Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

2709

345
PallMei (Skribent)
05. april 2023 @ 22:27
Bit kongen
angelodk skrev:

Hej med jer.

Har nogen her erfaring med at skifte ssd i early 2015 Retina?

Min bedre halvdel har en som bliver brugt til studie, men kun på 128gb. Hun er løbet tør for plads, og vil gerne have noget mere.

Jeg har tidligere skiftet til ssd i mine gamle MacBooks, men aldrig gjort det i “nyere” 

Hvilket mærke skal man gå efter, og gode råd modtages med kyshånd.

God påske

Prøv at kigge i denne tråd. Jeg har selv opgraderet en 2014 11" MBA til standard M.2 NVMe 1TB ssd med en adapter. Understøttelsen kom i en version af High Sierra i 2017, så seneste version af High Sierra eller en nyere macOS skal være installeret inden du starter.


1425

21
06. april 2023 @ 08:50
Stormogul

Tak for jeres svar, så er der håb forude🙏🏻

Kan denne bruges?


4593

394
06. april 2023 @ 11:52
FPU

Du kan muligvis finde ud, om den linkede SSD kan bruges af ved at sammenligne terminalerne på den med terminalerne på den adapter, der skal bruges, og som der er billeder af på den MacRumour-side, som PallMei har linket til.

Hele operationen ser dog lidt omstændelig ud; ny SSD, adapter, evt. opgradere macOS til 10.13 eller 10.14, sandsynligvis flashe Boot ROM.

Jeg vil derfor foreslå to alternativer:

1. Sælg Mac'en og køb en (brugt) med større disk.

2. Køb et SDXC-kort og brug det som ekstra lager i stedet for at opgradere SSD'en. Transcend JetDrive Lite 360 flugter med siden på en Mid 2015 og koster ca. det samme pr. GB, som den SSD du linker til. Standard SD-kort, som stikker lidt ud, er sandsynligvis billigere.

I får ganske vist en ekstra ikon på skrivebordet og ikke den samme hastighed (USB 2.0), men det virker til gengæld, lige så snart kortet er sat i og formateret (bortset fra, at banerne i kortlæseren måske først skal renses for korrosion, hvis den aldrig har været brugt).

Fidusen er så at lade macOS og programmer blive på SSD'en og placere alle dokumenter på SD-kortet; så mærker man kun USB 2.0 hastigheden, når dokumenterne åbnes og gemmes.


1425

21
06. april 2023 @ 15:24
Stormogul
PallMei skrev:
angelodk skrev:

Hej med jer.

Har nogen her erfaring med at skifte ssd i early 2015 Retina?

Min bedre halvdel har en som bliver brugt til studie, men kun på 128gb. Hun er løbet tør for plads, og vil gerne have noget mere.

Jeg har tidligere skiftet til ssd i mine gamle MacBooks, men aldrig gjort det i “nyere” 

Hvilket mærke skal man gå efter, og gode råd modtages med kyshånd.

God påske

Prøv at kigge i denne tråd. Jeg har selv opgraderet en 2014 11" MBA til standard M.2 NVMe 1TB ssd med en adapter. Understøttelsen kom i en version af High Sierra i 2017, så seneste version af High Sierra eller en nyere macOS skal være installeret inden du starter.

Den adapter du har brugt, er den nødvendig med alle ssd i den størrelse?


1833

1
06. april 2023 @ 15:48
Stormogul
angelodk skrev:
PallMei skrev:
angelodk skrev:

Hej med jer.

Har nogen her erfaring med at skifte ssd i early 2015 Retina?

Min bedre halvdel har en som bliver brugt til studie, men kun på 128gb. Hun er løbet tør for plads, og vil gerne have noget mere.

Jeg har tidligere skiftet til ssd i mine gamle MacBooks, men aldrig gjort det i “nyere” 

Hvilket mærke skal man gå efter, og gode råd modtages med kyshånd.

God påske

Prøv at kigge i denne tråd. Jeg har selv opgraderet en 2014 11" MBA til standard M.2 NVMe 1TB ssd med en adapter. Understøttelsen kom i en version af High Sierra i 2017, så seneste version af High Sierra eller en nyere macOS skal være installeret inden du starter.

Den adapter du har brugt, er den nødvendig med alle ssd i den størrelse?

Ja og dog, Den er nødvendig med alle standard M.2 NVMe ssd. Der er Apple modeller fra f.eks OWC som ikke behøver. Men prisen plejer at være derefter og pengene til adapteren Er hurtigt tjent og godt givet ud.


1425

21
06. april 2023 @ 16:16
Stormogul
Palle Meinert skrev:
angelodk skrev:
PallMei skrev:
angelodk skrev:

Hej med jer.

Har nogen her erfaring med at skifte ssd i early 2015 Retina?

Min bedre halvdel har en som bliver brugt til studie, men kun på 128gb. Hun er løbet tør for plads, og vil gerne have noget mere.

Jeg har tidligere skiftet til ssd i mine gamle MacBooks, men aldrig gjort det i “nyere” 

Hvilket mærke skal man gå efter, og gode råd modtages med kyshånd.

God påske

Prøv at kigge i denne tråd. Jeg har selv opgraderet en 2014 11" MBA til standard M.2 NVMe 1TB ssd med en adapter. Understøttelsen kom i en version af High Sierra i 2017, så seneste version af High Sierra eller en nyere macOS skal være installeret inden du starter.

Den adapter du har brugt, er den nødvendig med alle ssd i den størrelse?

Ja og dog, Den er nødvendig med alle standard M.2 NVMe ssd. Der er Apple modeller fra f.eks OWC som ikke behøver. Men prisen plejer at være derefter og pengene til adapteren Er hurtigt tjent og godt givet ud.

Okay, jeg kan se OWC er en anelse dyrere, men kun et par 100kr, men det er godt lige at vide.

1000 tak for hjælpen