xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Bruge macmini 1 med macmini2
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)



0
25. marts 2023 @ 20:43

Jeg overvejer at købe den nye Macmini 2 med M2 processor.

Jeg har imidlertid en Macmini 1 fra 2014, hvor jeg selv. har udskiftet den oprindelige harddisk med en 1TB SSD harddisk.

Man kan vist ikke selv skifte drev i Macmini 2.

Så jeg tænkte, at jeg ville købe den absolut mindste Macmini2 og bruge min Macmini1 med den hidsige harddisk.

Men hvordan kan jeg bruge tingene sammen. Der er 2 27" thunderbolt skærme på.





  6
1
  316
Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

8586

198
25. marts 2023 @ 20:48
Poseidon

Du kan ikke skifte disken selv i M2 Macs nej, de er lodet fast.

Du har tre muligheder:

• Have begge Mac'er kørende, og have dem begge på det samme netværk, og så overføre filer den vej.

• Pil disken ud af den gamle maskine, og sæt den til den nye maskine med en USB til SATA adapter.

• Køb en ny ekstern disk, du kan få 1TB SSD til 500,-.



0
25. marts 2023 @ 21:01

Det med at pille harddisk ud af den gamle er jeg med på. Men mister den ikke effekt, når den sættes til USB.

Det hele bunder jo i, at jeg hader tanken om at smide min gamle mac ud. Den må da kunne bruges til noget med alle tilslutningsmuligheder, ram osv.  Men måske ikke.

Løsning kunne jo være at sælge den gamle, som kører fint og så købe en ny SSD, som du skriver. Det er billigere end at købe en mini 2 med 1 tb



179

42
25. marts 2023 @ 21:21
Novice

Jeg købte basis MacMini M2 tidligere i år med 512 GB harddisk, dejlig og hurtig.

Jeg vil blot "advare" mod at købe basis udgaven 256 GB da den har 50% dårligere skrivehastighed, men kan man leve med det er det naturligvis fint nok.

https://www.tomshardware.com/news/macbook-pro-m2-pro-mac-mini-ssd-downgrade



0
25. marts 2023 @ 21:54

Det vidste jeg ikke. Sikke en god information.


4593

394
25. marts 2023 @ 22:46
FPU

Hastighedsbøvlet har noget at gøre med, at der kan opstå flaskehalsproblemer med 256 GB-modellerne, fordi de kun har en enkelt NAND-chip i stedet for to eller flere i de større modeller. Der har været nogen debat frem og tilbage omkring det, men du kan orientere dig om det på diverse IT-kanaler på YouTube.

Med hensyn til Mini1'eren som ekstern, har de fleste forslag allerede været oppe og vende.

Alt andet lige vil du nok få mest ud af at sælge Mini1, evt. med den originale disk og så købe et USB-kabinet eller evt. et Thunderbolt-kabinet til din 1 TB SSD.

I de go'e gamle dage kunne man bruge en Mac som en ekstern harddisk ved at koble de to Mac'er sammen med et FireWire-kabel og så boote i Target Disk Mode. Jeg ved ikke, om man stadig kan det med Thunderbolt. men alt andet lige vil det være en forholdsvis dyr løsning rent strømmæssigt, for en Mac Mini bruge noget mere strøm end en ekstern disk, i hvert fald hvis den får strøm via USB-porten.

Og ellers er der David's forslag, nemlig at købe en ekstern harddisk.

Jeg har selv et par Toshiba Canvio USB 3 diske, som jeg er ret glad for. De fåes i Bilka og Føtex. Lige nu koster en 4TB Canvio Ready 799,- Kr. Så bliver det vist ikke meget billigere. Men det ER harddiske, ikke SSD'er.

Link til Toshiba Canvio diske i Bilka: Klik.


253

35
26. marts 2023 @ 12:01
Juniormedlem

Jeg har en 500 GB Samsung SSD i dette USB-C kabinet fra ICY BOX. Interfacet i den er USB-C 3.1 (gen. 2) som kan overføre op til 10 Gbit/s. Din SSD har sikkert et SATA III interface, som kan overføre op til 6 Gbit/s.

Jeg bruger min til backup af den interne 500GB SSD i min Mac Mini M2 Pro med SuperDuper!, det går lynhurtigt (den er sat direkte i Mac Minien, den vil nok tabe hastighed hvis den sluttes til gennem en USB Hub).

Det er et fint kabinet til en rimelig pris, specielt i forhold til Thunderbolt kabinetter.

vh
Carsten