xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
MacBook Pro 2019 16" lige en gang til ..
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


2581

84
14. marts 2023 @ 19:58
Bit kongen

Jeg er faldet over noget angående MacBook Pro 2019 16" der bekymrer mig.

Blæserne skulle begynde at løbe rigtigt hurtigt når man tilslutter ekstern skærm, det hænger åbenbart sammen med grafikkortet.

De af jer der kender maskinen er der noget om det ?

Hvad er jeres erfaring med maskinen?

  8
0
  366

4593

394
14. marts 2023 @ 22:30
FPU

Jeg gurglede mig frem til den her artikel. Måske den har svaret.


2581

84
15. marts 2023 @ 08:11
Bit kongen

Ja det var også det jeg kom frem til, low power mode.

Den eksterne skærm er vigtig for mig og jeg var ret besluttet på at skaffe en ultrawide skærm og det føler jeg bare ikke for længere. 

Blæsere der går amok er en væsentlig faktor bag at jeg ville udskifte min ellers virkeligt gode MacBook Pro 2012, en herlig maskine der har gjort det fantastisk.

Alt det her butterfly tastatur og overgangen til Arm betød egentligt at netop den her 2019 16" maskine var det rigtige valg, lige indtil jeg opdagede den her issue med ekstern skærm.

Og så er vi tilbage ved dit forslag i den anden tråd, en M1.

Så Tonny (og hvem der ellers vil melde ind) nu kommer der nogle spørgsmål om M1.

Hvis jeg valgte en M1 Air med kun 2 USB-C porte ville jeg så kunne tilslutte en skærm med USB-C (eller måske displayport og så en adapter til USB-C), for så at lade den her Air trække strøm via skærmen? Altså et USB-C stik fra skærm til Air og via skærmen trække strøm og tilslutte eventuelle ekstern SSD f.eks.? Eller kræver det en USC-C hub?

Hvorfor Air? den har for mig at se masser af power og ingen blæsere! Jeg fornemmer også at 8 GB Ram er nok når jeg ikke skal køre noget virtualisering med windows på maskinen.

Var det til at forstå?

Alternativt en M1 Pro den har godt nok blæser, men jeg kan forstå der skal en del til for at de går i gang og kører høje omdrejninger. Den er også til at finde med 16 GB ram til en god pris og så ville det pludseligt være muligt, at køre Parallels  med Windows Arm og som jeg har læst, kører den windows Arm helt fænomenalt i det setup. Om den så kan køre de programmer jeg har brug for er en helt anden sag.

Hvad min arbejdsgang angår må jeg nok bare tilpasse mig, som du nævnte noget remote desktop til en windows maskine, den må jeg lige overveje og fuck hvor er der mange løse ender i det her.


4593

394
15. marts 2023 @ 11:45
FPU

Puha, det er en del, og der er visse steder, hvor jeg er alt andet end ekspert, men generelt kører Apple Silicon altså i cirkler om Intel-Mac'er, også med mindre RAM.

Der går dog nogle historier om performance-problemer i 256 GB modellerne, så det skal man lige skrive sig bag øret. Det er vist noget med, at der der kan opstå en slags throttling, fordi der kun bliver brugt en enkelt NAND-chip, mens der er to NAND'er i 512 GB modellerne, hvilket skulle afhjælpe problemet. Men prøv at slå det op.

8 GB RAM er sikkert tilstrækkeligt nu, men er det også det, hvis du stadig har din M1 eller M2 Mac om fem år? Jeg ville ikke selv nøjes med 8 GB for så eventuelt at skulle slås med badebolden et par macOS-opgraderinger senere, når alting er blevet så meget større.

Det er vist rigtigt nok, at Pro-blæseren næsten aldrig kører. Til gengæld er en Air jo helt fri for bevægelige dele, men i de tests som jeg har set af Pro'er versus Airs, har Pro altid slået Air på lyden. Nu er en MacBook jo ikke en NAD forstærker med B&W højtalere, og nogle har måske kun brug for system-lyde, men jeg ser som regel masser af YouTube hver aften, og her ville jeg hurtigt blive irriteret over den mere dåse-agtige lyd i en Air.

Det er rigtigt nok, at det går fint med at emulere Windows, men så vidt jeg har forstået, et det i øjeblikket lidt som vinden blæser, om et bestemt Windows-program virker, eller ej. Men det er vist mere ovre i David Munch's domæne.

Men altså: Gå på YouTube og søg se nogle tests af de Mac'er, du potentielt har på ønskeseddelen, men kort fortalt kan alle udgaver det, som du efterspørger (med forbehold for ekstra skærm(e) på USB-C porten), M1 14'' og 16'' Pro har Monster-chips til Monster-pris, mens M1 og M2 Air er billigere men til gengæld ikke så sjove at bruge som diskotek som Pro'erne. M1 13'' Pro er en fin maskine til en hæderlig pris, men man skal lære at leve med TouchBar, og ingen MagSafe er ikke så godt, hvis man har en hurtig hund. Der findes dog en adaptor.

Jeg havde lidt håbet, at M2 Air ville være min Drømme-Mac, men jeg er tippet lidt tilbage imod en 14'' M1 Pro. Imidlertid er jeg ikke power-user, så jeg vil hellere have en Mac med god lyd og en CPU, som har flere low-performance kerner til surf og tekstbehandling, og den slags, for at strække batteriet længst muligt.

Men her til sidst: SKAL det absolut være en bærbar? For ellers er den nye Mini altså et godt alternativ til 5.500,- Kr. Den er faktisk hurtigere end en Intel-baseret Mac Pro, som koster det ti-dobbelte.


2709

339
PallMei (Skribent)
15. marts 2023 @ 12:17
Bit kongen
Jesper Arning skrev:

Så Tonny (og hvem der ellers vil melde ind) nu kommer der nogle spørgsmål om M1.

Hvis jeg valgte en M1 Air med kun 2 USB-C porte ville jeg så kunne tilslutte en skærm med USB-C (eller måske displayport og så en adapter til USB-C), for så at lade den her Air trække strøm via skærmen? Altså et USB-C stik fra skærm til Air og via skærmen trække strøm og tilslutte eventuelle ekstern SSD f.eks.? Eller kræver det en USC-C hub?


Du kan godt tilslutte flere ting til 1 usb-c port i M1 MBA, men for at det skal være fysisk muligt er du nød til at anvende en adapter, usb-hub eller thunderbolt-dock. Vær opmærksom på at mange billige usb-c hubs og adaptere kun understøtter 4k opløsning ved 30Hz.

Jeg har en usb-c hub, kun prøvet at tilslutte min M1 MBA til min 27" 2009 iMac i Target Display Mode og det var lidt som vinden blæste om det lykkedes. Jeg har ikke forsøgt i lang tid eller i det hele taget brugt usb-hub. Jeg vil god anbefale at du søger på nettet, for monitor understøttelsen var ikke særlig god i starten og jeg bed ikke om den er blevet bedre.

Hvorfor Air? den har for mig at se masser af power og ingen blæsere! Jeg fornemmer også at 8 GB Ram er nok når jeg ikke skal køre noget virtualisering med windows på maskinen.

Jeg har 16GB ram og den mangler ikke kræfter og det var også den manglende blæser som var min primære begrundelse til at vælge den. Men blæseren i pro køre vist ikke alligevel ved almindelig brug.

Alternativt en M1 Pro den har godt nok blæser, men jeg kan forstå der skal en del til for at de går i gang og kører høje omdrejninger. Den er også til at finde med 16 GB ram til en god pris og så ville det pludseligt være muligt, at køre Parallels  med Windows Arm og som jeg har læst, kører den windows Arm helt fænomenalt i det setup. Om den så kan køre de programmer jeg har brug for er en helt anden sag.

Hvad min arbejdsgang angår må jeg nok bare tilpasse mig, som du nævnte noget remote desktop til en windows maskine, den må jeg lige overveje og fuck hvor er der mange løse ender i det her.

Jeg syntes remote-desktop til en windows maskine køre rigtig godt. Det virker som en virtuel maskine, hvor man nemt kan skifte mellem macOS og Windows. Det kræver ikke en masse ram og diskplads. Så med mindre du skal arbejde på farten uden god net forbindelsen syntes jeg det er at foretrække.  Desuden var der altid noget der fik mine virtuelle maskine til at gå amok i baggrunden og æde cpu.

Af erfaring er jeg også træt af Parallels og deres licenspriser.

2581

84
15. marts 2023 @ 19:47
Bit kongen

Jeg siger tak for alle svar jeg har nu en ide om hvilken Mac skal være min næste.



2581

84
15. marts 2023 @ 19:49
Bit kongen
PallMei skrev:


Af erfaring er jeg også træt af Parallels og deres licenspriser.

Ja jeg så på det forleden og tænkte at de virkede ret overbevist om deres produkt, men ok noget har de da at have det i, men alligevel ..



2709

339
PallMei (Skribent)
15. marts 2023 @ 20:12
Bit kongen
Jesper Arning skrev:
PallMei skrev:


Af erfaring er jeg også træt af Parallels og deres licenspriser.

Ja jeg så på det forleden og tænkte at de virkede ret overbevist om deres produkt, men ok noget har de da at have det i, men alligevel ..

Produktet er/var god, men du skal opgradere næsten årligt og så er der opgraderingspris for høj. Det er længe siden jeg har kørt med det. Jeg skiftede mellem VMware og Parallels. VirtualBox var aldrig en mulighed, men kan ikke huske om det ikke fandtes eller hvad der var grunden.

Jeg ved hvilken maskine jeg nok ville købe, men ikke sikker på at du kan bruge det til dit behov. Jeg har en 1TB 16GB 8/8 M1 MBA, hvis jeg skulle købe en maskine idag ville jeg nok vælge 14" MBP for den bedste balance mellem specifikationer og pris.


2581

84
15. marts 2023 @ 20:15
Bit kongen
PallMei skrev:

Jeg ved hvilken maskine jeg nok ville købe, men ikke sikker på at du kan bruge det til dit behov. Jeg har en 1TB 16GB 8/8 M1 MBA, hvis jeg skulle købe en maskine idag ville jeg nok vælge 14" MBP for den bedste balance mellem specifikationer og pris.

Jeg hælder temmeligt meget imod en Pro M1 16 GB, nu skal jeg bare finde den rigtige til den rigtige pris.