xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Hvilken brugt MacBook Pro
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


2581

84
11. marts 2023 @ 08:51
Bit kongen

Jeg overvejer meget at købe en "ny" brugt MacBook Pro når pengene jeg har lånt skat, komme retur og har brug for lidt hjælp her.

Hvad skal jeg gå efter hvis det skal være så nyt som muligt samtidigt med at jeg stadigt selv kan skifte ram og HD (ufravigeligt krav medmindre maskinen har 16 GB ram og min. 512 GB HD).

Maskinen bruges mest til arbejde og vil komme til at køre noget windows i VMWare eller Parallels. 

Der skal min. tilsluttes 1 gerne 2 eksterne skærme.

Jeg arbejder ikke med noget grafisk.

Budget tænkte jeg omkring de 7000 dkr. mindre kan selvfølgeligt også gøre det.

  15
1
  472

4586

389
11. marts 2023 @ 10:35
FPU

Hvis du VIL ind i mavsen på en bærbar Mac, skal de være en ikke-retina model, altså dem med optisk drev.

Eller det vil sige, i hvert fald hvis du vil bruge standard komponenter som f.eks. en 2.5'' SATA SSD.

Det kan godt være, at du kan skifte en Apple-specifik SSD på en Retina, men de kan være svære at finde og er vist alt andet end billige. Men RAM'en er loddet direkte på bundkortet på Retina-modellerne, så her kan man ikke opgradere.

En almindelig MBP kan tage 16 GB RAM fra og med MBP 2011 (uofficielt, men det virker, for det sidder der i den MBP, som jeg skriver det her indlæg på), og officielt fra og med MBP 2012.

2011'eren er begrænset til macOS 10.13 (High Sierra), men 2012'eren kan macOS 10.15 (Catalina), så glem 2011'eren.

Jeg købte 2 x 8 GB RAM for €56,- hos den tyske afdeling af Amazon i efteråret, men lige nu koster de kun €42,-

Jeg købte også en 1 TB Samsung EVO til 2011'eren hos ProShop. Lige nu koster 1 TB 729,- Kr., mens 512 GB koster 419,- Kr.

Du burde kunne finde en brugt (13'') 2012'er i god stand for under 2.000,- Kr. For ca. 1.000,- Kr. mere har du så de ønskede 16 GB RAM og den halve TeraByte SSD. Du må dog være indstillet på, at batteriet ikke er så meget værd, hvis det ikke er blevet skiftet for nylig. Det er ca. 500,- Kr. for et nyt batteri og evt. ca. 500,- Kr. for at få det skiftet på et autoriseret værksted. Noget i den stil.

Skal du have en brugt Retina, skal du dog sørge for, at den opfylder dine minimumskrav, for ellers bliver det nok for dyrt med en speciel SSD. Og RAM'en kan som sagt ikke opgraderes.

Men 7.000,- Kr. er altså pænt meget, og for de penge kan du næsten få en ny første-generations M1 Air eller Pro (der må også være nogle i Genbrugsen nu), og der får du altså meget mere kapow for pengene, med mindre du har brug for Intel-specifik software.


2581

84
11. marts 2023 @ 10:51
Bit kongen

Hej Tonny 


jeg skulle nok have skrevet at jeg sidder med en 2012 så det betyder åbenbart at jeg må droppe mit krav om at kunne opgradere.

Har du et bud på hvad jeg så skal gå efter?


2581

84
11. marts 2023 @ 11:03
Bit kongen

Jeg fik lige set dba igennem og kan godt se at jeg faktisk kommer langt med mit budget. Hvordan er det med den M1? Kører en virtuel Windows fint på den? Kan Windows installeres direkte på maskinen ?


8581

198
11. marts 2023 @ 12:05
Poseidon

Pt. kan du kun køre Windows ARM på den, og det via virtualization i Parallels/VMWare, så du er begrænset enten af Windows ARMs softwareudbud, eller dens evne til at konvertere x86->ARM on the fly. Så det er hit-and-miss for alt software.

Hvis jeg var dig ville jeg finde en brugt nyere MBP med de hardwarekrav du har, og så en x86 chip, medmindre du kan finde andre folk med erfaringer omkring virtualization understøttelsen af netop den software du skal bruge nu det er til arbejdsbrug.


2581

84
11. marts 2023 @ 12:39
Bit kongen

Ok M1 er no go.

Tak for indspark.



356

12
puggaard (Skribent)
11. marts 2023 @ 13:24
Lærling

Er lige nysgerrig - hvorfor er M1 no go? pga ARM windows?


2581

84
11. marts 2023 @ 13:49
Bit kongen
puggaard skrev:

Er lige nysgerrig - hvorfor er M1 no go? pga ARM windows?

Ja jeg kan ikke tage chancen pludseligt ikke at kunne benytte et givent Windows program. 


4586

389
11. marts 2023 @ 13:59
FPU
Jesper Arning skrev:
puggaard skrev:

Er lige nysgerrig - hvorfor er M1 no go? pga ARM windows?

Ja jeg kan ikke tage chancen pludseligt ikke at kunne benytte et givent Windows program. 

Hved med en M1 til hverdag og så bruge din 2012'er i Bootcamp eller i Parallels Desktop, når du skal Windows?


2581

84
11. marts 2023 @ 15:27
Bit kongen

Det er prøvet og i praksis fungerer det bare ikke særligt godt, jeg sidder konstant og henter noget info fra min Mac som jeg skal bruge i windows og omvendt. Jeg har en fin Lenovo stående på kontoret jeg kan bruge og jeg kan ikke døje tastaturet, derudover arbejder jeg fra 2 forskellige lokationer, så jeg ville skulle slæbe 2 maskiner frem og tilbage og så ja, jeg kan ikke døje windows så det passer mig fint, at windows kan køre virtuelt på min Mac, jeg tænker stort set ikke over at jeg bruger det, jeg starter den op, lader et enkelt program  køre fuldskærm og åbner en VPN forbindelse ind til nogle servere på den og så er windows out of sight and out of mind, samtidigt kører alt på Mac`en uden om VPN forbindelsen og det passer mig også godt.

Jeg er ikke fleksibel hvad mine arbejdsredskaber angår og jeg er gammel nok til at have det fint med det ;-)




2696

335
PallMei (Skribent)
11. marts 2023 @ 16:57
Bit kongen
Jesper Arning skrev:

Det er prøvet og i praksis fungerer det bare ikke særligt godt, jeg sidder konstant og henter noget info fra min Mac som jeg skal bruge i windows og omvendt. Jeg har en fin Lenovo stående på kontoret jeg kan bruge og jeg kan ikke døje tastaturet, derudover arbejder jeg fra 2 forskellige lokationer, så jeg ville skulle slæbe 2 maskiner frem og tilbage og så ja, jeg kan ikke døje windows så det passer mig fint, at windows kan køre virtuelt på min Mac, jeg tænker stort set ikke over at jeg bruger det, jeg starter den op, lader et enkelt program  køre fuldskærm og åbner en VPN forbindelse ind til nogle servere på den og så er windows out of sight and out of mind, samtidigt kører alt på Mac`en uden om VPN forbindelsen og det passer mig også godt.

Jeg er ikke fleksibel hvad mine arbejdsredskaber angår og jeg er gammel nok til at have det fint med det ;-)

Hvad med Microsoft Remote Desktop. Jeg brugte det til at kunne udbytte min 27" iMac skærm med lånt windows maskine og syntes det kørte ret godt. Hvis du har mulighed for at vpn ind på din lenovo eller anden Windows maskine, behøver du måske heller ikke slæbe rundt på 2 maskiner.



166

3
11. marts 2023 @ 18:47
Novice

Har du tjekket her:

https://www.facebook.com/marketplace/item/189829667016806/

den kan køre MacOS 12 Monterey

Max 16GB RAM

Har kørt det i rigtig mange år uden problemer på iMac 27" 2014 og 15" fra 2011 og nu 15" i9 2019

Mac siden 1985 - iMac 27"Late2014 i7 4GHz 32GB 3TBFusion, MBP15" i9-2018 32GB-1TB, iPad Pro 11" 256GB, iPhone 7 128GB

931

67
11. marts 2023 @ 20:33
Veteran

Jeg har lige fået en MacBook Pro 13” 2020 2,3 GHz Intel Core i7 med 16 GB RAM og 1 TB harddisk ind som skal vidersælges. Den er i pæn kosmetisk stand  

Den ligger pt. godt nok noget over dit budget men hvis du er interesseret så skriv til mig og måske kan vi finde en pris hvor vi begge bliver tilfredse.

Denne model har ikke det berygtede buttterfly-tastatur og understøtter nyeste OS

Jeg sælger den med 2 års garanti.

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

2581

84
12. marts 2023 @ 19:02
Bit kongen

Tak for tilbuddet men jeg har fra start af sat grænsen ved 7000 kr og jeg tænker ikke vi mødes lige der omkring. 


2581

84
12. marts 2023 @ 19:20
Bit kongen

Har jeg ret i at en 2019 16" (MVVL2LL) MacBook pro er et godt valg? 

Den har ikke det berygtede butterfly tastatur?



931

67
12. marts 2023 @ 19:36
Veteran

Korrekt. Den var første model der vendte tilbage med det traditionelle “scissor-tastatur”. 

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”