xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
MiniDrive til MBA
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


881

6
22. februar 2023 @ 17:11
Veteran

Hej, 

Jeg har hårdt brug for omkring 80-100 GB ekstra plads på min MBA, og gider ikke rigtig mere har en ekstern HD med mig og vil IKKE benytte nogen cloud-løsninger. Jeg har prøvet denne, https://mackabler.dk/f%C3%A5-ekstra-plads-p%C3%A5-din-macbook-air-eller-pro-op-til-512-gb-474.html som viser at være total ubrugelig. 

Efter jeg er begyndt at anvende "sticken" er min MBA begyndt at vise fejl (hoppede periodisk af internettet, brugte al batteri over natten på vågeblus). Så købte jeg en ny og havde nu to sæt. Begge sæt lavede samme fejl, og ved test på en anden MBA (samme model samme MacOS) lavede begge samme fejl. 

Jeg købte den, fordi der netop ikke stikker noget ud på siden af Mac'en.

Jeg orker ikke det billige bras!

Jeg kan se på nettet der findes fabrikater der koster mellem 4-700 kr. men er de noget værd?

Til jer med erfaringer: hvad vil I anbefale jeg køber?

På forhånd tak.

  6
0
  351

4593

394
22. februar 2023 @ 19:23
FPU

Jeg tror, at din SD-kortlæser er blevet lidt "slidt". Jeg har aldrig brugt min egen SD-kortlæser i min MBP 2010 særlig meget, bortset fra en periode, hvor jeg kørte et reduceret SnowLeo fra den, mens jeg ventede på, at der kom en SSD med posten. Det var i 2013.

Da jeg så for godt et års tid siden skulle bruge SD-kortlæseren i anden anledning, ville kortet slet ikke mounte til at begynde med. Efter en panik-googling fandt jeg ud af, at at kontakterne nok var iltede i mellemtiden, så jeg prøvede rådet om, at man skal vikle lidt køkkenrulle om et SD-kort (uden værdifulde data på) og sætte det i og fjerne det igen nogle gange, så kontakterne bliver "poleret", og det hjalp da også for en stund.

Jeg har så oplevet så noget andet på min MBP 2010 for nylig, nemlig at et SD-kort blev registreret som låst, selvom det var låst op, så jeg måtte atter snuse lidt rundt efter info, og det ser ud til, at der kan opstå et andet problem: Inde i stikket sidder der en lille pind, som registrerer, om SD-koret er låst eller låst op, og hvis den er blevet lidt slidt, kan den ikke rigtig bestemme sig. Her er løsningen enten at sætte låsen på SD-kortet i midterposition, at sætte SD-kortet i ret hurtigt, eller at sætte det "lidt skævt" i mod enten MiniJack-stikket eller ud imod nærmeste USB-stik. Man må prøve sig lidt frem, og det virkede da også nogenlunde.

Jeg vil derfor foreslå dig at starte med at bruge et eksisterende helt almindeligt SD-kort, altså et af dem, der stikker lidt ud af MBA'en når det sidder i, eller at købe det billigste, som du kan finde. Det har to formål:

1. Rensning af terminalerne som beskrevet ovenfor, evt. med lidt isopropylalkohol på køkkenrullen. Husk at få fisket eventuelle stumper af køkkenrullen ud igen med noget ikke-metallisk. Du kan også prøve linse-papir; det er sværere at rive i stykker.

2. Efterfølgende stabiltetstest af porten. Hvis problemerne er foursvundet efter rensningen, burde dine to små kortholdere virke igen. Hvis det ikke har hjulpet, er der jo et eller andet andet galt, og så tror jeg ikke, at en dyrere kort-holder vil hjælpe.

Det var jo Nifty, som først fandt på det med at lave en kortholder, som flugtede med siden af Mac'en, og de brugte (bruger) aluminium, og måske sidder de mere stabilt i SD-porten end dem i plastic. Så hvis en renset port virker nogenlunde stabil, ville jeg nok prøve den billigste holder i metal. Der dukker i øvrigt nogle interessante adds op, hvis du googler "nifty" (uden anførselstegn).


2709

341
PallMei (Skribent)
22. februar 2023 @ 19:39
Bit kongen
Dirla skrev:

Hej, 

Jeg har hårdt brug for omkring 80-100 GB ekstra plads på min MBA, og gider ikke rigtig mere har en ekstern HD med mig og vil IKKE benytte nogen cloud-løsninger. Jeg har prøvet denne, https://mackabler.dk/f%C3%A5-ekstra-plads-p%C3%A5-din-macbook-air-eller-pro-op-til-512-gb-474.html som viser at være total ubrugelig. 

Efter jeg er begyndt at anvende "sticken" er min MBA begyndt at vise fejl (hoppede periodisk af internettet, brugte al batteri over natten på vågeblus). Så købte jeg en ny og havde nu to sæt. Begge sæt lavede samme fejl, og ved test på en anden MBA (samme model samme MacOS) lavede begge samme fejl. 

Jeg købte den, fordi der netop ikke stikker noget ud på siden af Mac'en.

Jeg orker ikke det billige bras!

Jeg kan se på nettet der findes fabrikater der koster mellem 4-700 kr. men er de noget værd?

Til jer med erfaringer: hvad vil I anbefale jeg køber?

På forhånd tak.

Du linker til adapteren, men nævner ikke noget om hvilket Micro SD-kort du anvender, hvilket nok er det vigtigste. Der er virkelig stor forskel på kvalitet og jeg vil anbefale at gå efter kendte mærker som san-disk, samsung, kingston m.fl. Men de enkelte fabrikanter sælger også forskellige udgaver med forskellig hastighed. Du får hvad du betaler for og jeg vil virkelig anbefale at betale for ordenlig kvalitet og hastighed. Men uanset hvad, så vær opmærksom på at du aldrig vil få SSD hastighed og pålidelighed med sd-kort.


881

6
22. februar 2023 @ 21:51
Veteran
PallMei skrev:
Dirla skrev:

Hej, 

Jeg har hårdt brug for omkring 80-100 GB ekstra plads på min MBA, og gider ikke rigtig mere har en ekstern HD med mig og vil IKKE benytte nogen cloud-løsninger. Jeg har prøvet denne, https://mackabler.dk/f%C3%A5-ekstra-plads-p%C3%A5-din-macbook-air-eller-pro-op-til-512-gb-474.html som viser at være total ubrugelig. 

Efter jeg er begyndt at anvende "sticken" er min MBA begyndt at vise fejl (hoppede periodisk af internettet, brugte al batteri over natten på vågeblus). Så købte jeg en ny og havde nu to sæt. Begge sæt lavede samme fejl, og ved test på en anden MBA (samme model samme MacOS) lavede begge samme fejl. 

Jeg købte den, fordi der netop ikke stikker noget ud på siden af Mac'en.

Jeg orker ikke det billige bras!

Jeg kan se på nettet der findes fabrikater der koster mellem 4-700 kr. men er de noget værd?

Til jer med erfaringer: hvad vil I anbefale jeg køber?

På forhånd tak.

Du linker til adapteren, men nævner ikke noget om hvilket Micro SD-kort du anvender, hvilket nok er det vigtigste. Der er virkelig stor forskel på kvalitet og jeg vil anbefale at gå efter kendte mærker som san-disk, samsung, kingston m.fl. Men de enkelte fabrikanter sælger også forskellige udgaver med forskellig hastighed. Du får hvad du betaler for og jeg vil virkelig anbefale at betale for ordenlig kvalitet og hastighed. Men uanset hvad, så vær opmærksom på at du aldrig vil få SSD hastighed og pålidelighed med sd-kort.

Nåh ja ;-)

SD kort:
https://mackabler.dk/micro-sd-kort-class-10-456.html


881

6
22. februar 2023 @ 22:00
Veteran
Tonny Freimanis skrev:

Jeg tror, at din SD-kortlæser er blevet lidt "slidt". Jeg har aldrig brugt min egen SD-kortlæser i min MBP 2010 særlig meget, bortset fra en periode, hvor jeg kørte et reduceret SnowLeo fra den, mens jeg ventede på, at der kom en SSD med posten. Det var i 2013.

Joh, men et alm. SD-kort virker ...


4593

394
23. februar 2023 @ 00:27
FPU
Dirla skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Jeg tror, at din SD-kortlæser er blevet lidt "slidt". Jeg har aldrig brugt min egen SD-kortlæser i min MBP 2010 særlig meget, bortset fra en periode, hvor jeg kørte et reduceret SnowLeo fra den, mens jeg ventede på, at der kom en SSD med posten. Det var i 2013.

Joh, men et alm. SD-kort virker ...

Aha. Hvis du ikke har problemer med et almindeligt SD-kort, må det jo være adapteren. Men det kan jo være så meget; slok mellem micro-kortet og adapteren, iltede interne kontakter, dårlige legeringer, dårlig pasform i SD-stikket, o.s.v.

Du må nok tilbage til markedet og vove pelsen med en i metal, eller med et readymade med den kapacitet, som du har brug for, og som passer med med din Air's design.

Det er i øvrigt korrekt, at du ikke får SSD-hastighed (SD-læseren kører på USB-porten), men med Class10 eller bedre kan man altså boote sin Mac på et SD-kort, og det kører faktisk OK, selvom der kommer nogle ganske korte lags af og til. Der er dog nedsat performance, hvis man samtidig kopierer frem og tilbage til en ekstern disk, men det problem kan man jo planlægge sig ud af.


2709

341
PallMei (Skribent)
23. februar 2023 @ 07:16
Bit kongen
Dirla skrev:
PallMei skrev:
Dirla skrev:

Hej, 

Jeg har hårdt brug for omkring 80-100 GB ekstra plads på min MBA, og gider ikke rigtig mere har en ekstern HD med mig og vil IKKE benytte nogen cloud-løsninger. Jeg har prøvet denne, https://mackabler.dk/f%C3%A5-ekstra-plads-p%C3%A5-din-macbook-air-eller-pro-op-til-512-gb-474.html som viser at være total ubrugelig. 

Efter jeg er begyndt at anvende "sticken" er min MBA begyndt at vise fejl (hoppede periodisk af internettet, brugte al batteri over natten på vågeblus). Så købte jeg en ny og havde nu to sæt. Begge sæt lavede samme fejl, og ved test på en anden MBA (samme model samme MacOS) lavede begge samme fejl. 

Jeg købte den, fordi der netop ikke stikker noget ud på siden af Mac'en.

Jeg orker ikke det billige bras!

Jeg kan se på nettet der findes fabrikater der koster mellem 4-700 kr. men er de noget værd?

Til jer med erfaringer: hvad vil I anbefale jeg køber?

På forhånd tak.

Du linker til adapteren, men nævner ikke noget om hvilket Micro SD-kort du anvender, hvilket nok er det vigtigste. Der er virkelig stor forskel på kvalitet og jeg vil anbefale at gå efter kendte mærker som san-disk, samsung, kingston m.fl. Men de enkelte fabrikanter sælger også forskellige udgaver med forskellig hastighed. Du får hvad du betaler for og jeg vil virkelig anbefale at betale for ordenlig kvalitet og hastighed. Men uanset hvad, så vær opmærksom på at du aldrig vil få SSD hastighed og pålidelighed med sd-kort.

Nåh ja ;-)

SD kort:
https://mackabler.dk/micro-sd-kort-class-10-456.html

Umiddelbart ikke noget at udsætte på det kort. Har du testet det med en anden læser.

Bare underligt at adapteren skulle være et problem, jeg kan ikke forestille mig at den indholder meget andet end ledninger.

Jeg kan dog af erfaring fortælle at flash drev bliver meget varme og det kommer ikke af ingen ting, så de må trække strøm. Især har jeg en San Disk Ultra Fit der bliver vanvittig varm men stadig er utrolig sløv (kan ikke anbefales).

Kan også fortælle at en aldrende SSD fik min iMac til at udvise alle former for problemer og jeg faktisk havde opgivet den og klar til at donere den til mactekniker. Men som et sidste forsøg prøvede jeg en ssd købt til min timecapsule (som døde i forsøget 😖) og min iMac blev en helt anden maskine og som ny.

Det samme galt med den originale SSD i min MBA 11". Da den blev udskiftet, blev den også som ny.