xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Hjælp til værdisætning af iMac late 2015
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


43

1
11. februar 2023 @ 16:02
Let øvet

Hej 

Jeg har en iMac (Retina 4K, 21,5", late 2015), processor 3,1 GHz Quad-Core Intel Core i5 med 8 GB ram og en 1 TB fusion drive. Den fungerer perfekt, men kan ikke opdateres til Ventura.

Hvad vil være en fair pris at bede om for den?

Mange hilsner

Anette

  16
5
  506
Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

4593

394
11. februar 2023 @ 17:49
FPU

Nok ikke ret meget, desværre, for Intel-baserede Mac'er er ved at blive kørt godt og grundigt af banen af de nye Apple Silicon Mac'er; dem med M1 og M2 chipsene, som er meget hurtigere og meget billigere i strøm på samme tid.

Den ny-lancerede M2 Mac Mini til 5.500,- Kr. er således hurtigere end Apple's Mac Pro til 55.000,- Kr., og den har et strømforbrug på måske kun 1/6 af Mac Pro'ens.

Den eneste fordel ved en Intel-baseret Mac på nuværende tidspunkt er, at ikke alle programmer er klar til Apple Silicon. Nogle virker i emulering, mens andre nok (stadig) kører bedst på en Intel-baseret Mac.

Som udgangspunkt kan du jo prøve med en 10% værdiforringelse pr. år; det er en hæderlig tommelfingerregel, selvom det ikke levner dig ret meget. Men sådan er det med EDB-udstyr, når det bliver overhalet indenom af det nyeste i sort.

Men hop da lige ind på Den Blå Avis og se, om ikke der skulle være en lignende model til salg. og kig så på annoncens alder. Hvis den er meget mere end en måned gammel, er prisen sat for højt.

Du kan også få en vurdering på Mac2Sell.

Edit: Mac2Sell siger omkring 2.500,- Kr. på det private marked og omkring 1.800,- i bytte i en forretning (hvis de overhovedet gider tage den).


43

1
11. februar 2023 @ 22:21
Let øvet

Takker, jeg kender ikke Mac2sell, så dem vil jeg da lige undersøge. 


4593

394
11. februar 2023 @ 23:06
FPU
asi skrev:

Takker, jeg kender ikke Mac2sell, så dem vil jeg da lige undersøge. 

Den blå "Mac2Sell" tekst i mit indslag er et link til deres hjemmeside, så du skal bare klikke på den.

God jagt.


2709

339
PallMei (Skribent)
12. februar 2023 @ 07:25
Bit kongen
asi skrev:

Hej 

Jeg har en iMac (Retina 4K, 21,5", late 2015), processor 3,1 GHz Quad-Core Intel Core i5 med 8 GB ram og en 1 TB fusion drive. Den fungerer perfekt, men kan ikke opdateres til Ventura.

Hvad vil være en fair pris at bede om for den?

Mange hilsner

Anette

Selv om den ikke kan opdateres til Ventura stopper den ikke med at virke og Apple understøtter traditionelt de 2 forrige versioner med sikkerhedsopdateringer.

Eksempelvis svarer jeg fra en late 2009 27" iMac som er strandet på High Sierra, men jeg stadig nyder arbejde på og som er min primær maskine hvis jeg skal være produktiv selv om jeg har en moderne Macbook Air.

Den fungere også med Apple services, påmindelser er undtagelsen.


8581

198
12. februar 2023 @ 09:57
Poseidon

2.000-2.500,- ville også være mit bud, nok nærmere sidstnævnte. En fin maskine der kan bruges til email/browsing/dokumenter/billeder i flere år fremover.


362

18
12. februar 2023 @ 12:11
Lærling

Hej Anette,

hvis du har mod på det, kan du prøve at rulle Ventura på, udenom de officielle kanaler via OpenCore Patcher.
jeg har netop rullet Monterey på min “daily driver” fra 2012. Det kører fint.

Samson


43

1
12. februar 2023 @ 12:55
Let øvet

Jeg havde problemer med at få det til at spille med Beskeder, Noter mm. på tværs af mine enheder, og det var så stort et irritationsmoment, at jeg købte en  ny (måske også en dårlig undskyldning...).


8581

198
12. februar 2023 @ 13:15
Poseidon
asi skrev:

Jeg havde problemer med at få det til at spille med Beskeder, Noter mm. på tværs af mine enheder, og det var så stort et irritationsmoment, at jeg købte en  ny (måske også en dårlig undskyldning...).

Det vil jeg ikke mene det er. Der er grænser for hvor meget de fleste gider at sidde og rydde med sådan noget, og hvormange der rent faktisk har evnerne til det. Jeg prøvede lignende på min ældre iMac, og det gik slet ikke.


4593

394
12. februar 2023 @ 13:57
FPU
asi skrev:

Jeg havde problemer med at få det til at spille med Beskeder, Noter mm. på tværs af mine enheder, og det var så stort et irritationsmoment, at jeg købte en  ny (måske også en dårlig undskyldning...).

Det er et klassisk eksempel på, at man lige så godt kan beholde sit gamle skrammel, indtil det ikke længere kan det, som man skal bruge det til, og så købe noget nyt, som kan, med mindre man vil være pioner, beta-tester, first-mover, o.s.v., som jo også har deres berettigelse i og med at deres engagement bedrer produkterne på sigt.

Så tillykke med den nye lille! Hvad blev det?


362

18
12. februar 2023 @ 14:10
Lærling
David Munch skrev:
asi skrev:

Jeg havde problemer med at få det til at spille med Beskeder, Noter mm. på tværs af mine enheder, og det var så stort et irritationsmoment, at jeg købte en  ny (måske også en dårlig undskyldning...).

Det vil jeg ikke mene det er. Der er grænser for hvor meget de fleste gider at sidde og rydde med sådan noget, og hvormange der rent faktisk har evnerne til det. Jeg prøvede lignende på min ældre iMac, og det gik slet ikke.

Hvis du gad bruge 30sek på det jeg linker til, vil du opdage at det i dag er 90% automatiseret, du skal tage stilling 2 gange under installationen ved tryk på en knap og så kører det.
Det kan godt være du ikke har gaverne til det, men lad dog være med at være at være negativ omkring det.



43

1
12. februar 2023 @ 15:30
Let øvet
Samson skrev:

Hej Anette,

hvis du har mod på det, kan du prøve at rulle Ventura på, udenom de officielle kanaler via OpenCore Patcher.
jeg har netop rullet Monterey på min “daily driver” fra 2012. Det kører fint.

Samson

Det vil jeg lade en anden prøve, jeg har købt en  ny iMac - men tak for forslaget.


43

1
12. februar 2023 @ 15:33
Let øvet
Tonny Freimanis skrev:
asi skrev:

Jeg havde problemer med at få det til at spille med Beskeder, Noter mm. på tværs af mine enheder, og det var så stort et irritationsmoment, at jeg købte en  ny (måske også en dårlig undskyldning...).

Det er et klassisk eksempel på, at man lige så godt kan beholde sit gamle skrammel, indtil det ikke længere kan det, som man skal bruge det til, og så købe noget nyt, som kan, med mindre man vil være pioner, beta-tester, first-mover, o.s.v., som jo også har deres berettigelse i og med at deres engagement bedrer produkterne på sigt.

Så tillykke med den nye lille! Hvad blev det?

Det blev til en ny iMac, som bare spiller, så jeg er ganske tilfreds :-)


8581

198
12. februar 2023 @ 16:21
Poseidon
Samson skrev:

Hvis du gad bruge 30sek på det jeg linker til, vil du opdage at det i dag er 90% automatiseret, du skal tage stilling 2 gange under installationen ved tryk på en knap og så kører det.
Det kan godt være du ikke har gaverne til det, men lad dog være med at være at være negativ omkring det.

Nu er min model i den situation, at der ikke er hardware-accelereret brugerflade, så maskinen er stort set ubrugelig, hvilket var tydeligt efter jeg manuelt fik opgraderet min maskine til et nyere ikke-understøttet OS, for flere år siden før der var automatiserede måder at gøre det på. Og da der er stadig ikke GPU drivere til min maskine, så går det stadig slet ikke.

Så hvis du gad bruge 30sek på at overveje at du ikke har gaverne til at indse at der kunne være andre grunde til at folk ikke  opgraderer end den første der lige falder dig ind, så ville det hjælpe på din negativitet omkring det.


76

3
JanPed (Skribent)
12. februar 2023 @ 17:36
Novice
PallMei skrev:
Eksempelvis svarer jeg fra en late 2009 27" iMac som er strandet på High Sierra, men jeg stadig nyder arbejde på og som er min primær maskine hvis jeg skal være produktiv selv om jeg har en moderne Macbook Air.

Den fungere også med Apple services, påmindelser er undtagelsen.

Jeg har selv en magen til, men er der en browser der kan se sider med nutidens HTML?


2709

339
PallMei (Skribent)
12. februar 2023 @ 17:55
Bit kongen
JanPed skrev:
PallMei skrev:
Eksempelvis svarer jeg fra en late 2009 27" iMac som er strandet på High Sierra, men jeg stadig nyder arbejde på og som er min primær maskine hvis jeg skal være produktiv selv om jeg har en moderne Macbook Air.

Den fungere også med Apple services, påmindelser er undtagelsen.

Jeg har selv en magen til, men er der en browser der kan se sider med nutidens HTML?

Firefox er min primære, men Chrome og andre jeg har prøvet køre også. Men safari virker nu også som min sekundære browser.


4593

394
12. februar 2023 @ 21:53
FPU
JanPed skrev:
PallMei skrev:
Eksempelvis svarer jeg fra en late 2009 27" iMac som er strandet på High Sierra, men jeg stadig nyder arbejde på og som er min primær maskine hvis jeg skal være produktiv selv om jeg har en moderne Macbook Air.

Den fungere også med Apple services, påmindelser er undtagelsen.

Jeg har selv en magen til, men er der en browser der kan se sider med nutidens HTML?

Jeg kører High Sierra på min MBP 2011, og jeg bruger først og fremmest Opera til web. Jeg mindes ikke, at den ikke har kunnet vise nogen web-sider, og web-mail via Opera har endda kunnet vise et par mails helt perfekt, som Mail slet ikke ville loade.

Jeg har også en god tredieparts ad-blocker til Opera, så jeg slipper for alle reklamerne på YouTube.

Eneste anke er, at den laver auto-updates, for jeg foretrækker at gøre det manuelt, så jeg kan hente hver enkelt installer og dermed down-grade, hvis det skulle blive nødvendigt. Måske kan det slåes fra, men i givet fald har jeg ikke fundet indstillingen endnu.

Jeg bruger også af og til Firefox, mest til nogle lettiske sider, som kræver login via specifik software, et eID card og en eCard reader.

Jeg bruger næsten aldrig Safari, men den kan ellers det, den skal, f.eks. at kunne logge ind på min netbank med MitID. Det er nu mest en tradition at bruge Opera til min netbank, fordi  Safari ikke var kompatibel med den i SnowLeo på min MBP 2010. Firefox i SnowLeo kunne godt logge ind, men den var hamrende langsom inde på netbanken, og af en eller anden grund kunne Firefox ikke godkende en transaktion med NemID, selvom der ikke var nogen problemer med at logge ind.

Men altså: Både NemID og MitID virker i High Sierra, i hvert fald med Opera, og jeg har ikke oplevet nedsat funktionalitet nogen steder.