xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)
macnyt  /  forum  /  emne
MitID på ældre macOS-versioner
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)


1045

26
15. januar 2023 @ 16:57
Stormogul

Jeg lovede at vende tilbage vedr. Chip til MitID på ældre Mac-maskiner i denne tråd:

http://www.macnyt.dk/forum/?task=thread&query=167264954220100209

Konklusion er, at der fungerer aldeles udmærket. Vejledningen er lidt kringlet, men nu kører det og jeg skal bare klikke på “chippen” der er forbundet via USB til min iMac med High Sierra.

Så har du brug for at have direkte adgang fra et system ældre end macOS X 10.15 , eller bare yderligere adgang, ud over din telefon/tablet, kan det rekommanderes. Dog koster den 144 kr.!

Hav er MiID i reserve

Macintosh/Apple siden 1991. Toyota. Kia e-Niro. Gram køleskab. Thermex emhætte.
  4
0
  696

4593

394
15. januar 2023 @ 17:49
FPU

Jaeh, altså, så vidt jeg kunne læse mig frem til, da jeg måtte installere MitID sidste forår, vil MitID kun virke på de macOS'er, som Apple stadig udsender sikkerhedsopdateringer til, og hvis det er rigtigt, ryger High Sierra (10.13) som den næste, og kun Apple ved, hvornår det kommer til at ske.

Det er dog modeller fra 2011 (har kun tjekket MBP og MBA), som ikke kan opgraderes til mere end 10.13. Fra og med 2012-modellerne kan de bærbare Mac'er opgraderes til 10.15 (Catalina), og eftersom det er to generationer OS senere, må det forventes, at der går endog nogen tid, inden Apple ikke længere sikkerhedsopdaterer den og dermed får MitID til at trække understøttelsen.

Af oplagte årsager har jeg ikke kigget på de samme systemkrav til Windows, men det skulle da undre mig lidt, hvis en over 12 år gammel PC ligesom min MBP Mid 2010 med 10.13 på (gnidningsløst) kan trække et OS, som MitID understøtter.


2709

341
PallMei (Skribent)
15. januar 2023 @ 18:42
Bit kongen
Tonny Freimanis skrev:

Jaeh, altså, så vidt jeg kunne læse mig frem til, da jeg måtte installere MitID sidste forår, vil MitID kun virke på de macOS'er, som Apple stadig udsender sikkerhedsopdateringer til, og hvis det er rigtigt, ryger High Sierra (10.13) som den næste, og kun Apple ved, hvornår det kommer til at ske.

Det er kun hvad de vil garantere virker. Ikke at det ikke virker. Sålænge du benytter en understøttet browser der stadig opdateres, tror jeg ikke der skulle være problemer. Så vidt jeg ved er Apple stoppet med sikkerhedsopdateringer til High Sierra for længe siden (august 2020), har dog personligt ingen problemer med Firefox på High Sierra.


4593

394
15. januar 2023 @ 21:50
FPU
PallMei skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Jaeh, altså, så vidt jeg kunne læse mig frem til, da jeg måtte installere MitID sidste forår, vil MitID kun virke på de macOS'er, som Apple stadig udsender sikkerhedsopdateringer til, og hvis det er rigtigt, ryger High Sierra (10.13) som den næste, og kun Apple ved, hvornår det kommer til at ske.

Det er kun hvad de vil garantere virker. Ikke at det ikke virker. Sålænge du benytter en understøttet browser der stadig opdateres, tror jeg ikke der skulle være problemer. Så vidt jeg ved er Apple stoppet med sikkerhedsopdateringer til High Sierra for længe siden (august 2020), har dog personligt ingen problemer med Firefox på High Sierra.

Nå, det er sådan, det hænger sammen. Good to know. Men der VAR altså megen forvirring på området, da MotID blev lanceret. Det officielle Danmark havde ikke særlig meget styr på det og da slet ikke på Mac-området.


1045

26
15. januar 2023 @ 23:40
Stormogul

Ser at mit link til den tidligere tråd jeg refererer til, ikke fungerer så her er den igen:

14 Pro Max

Trådstarter (Rolf) havde blandt andet problemer med at aktivere MitID på ny telefon, da han havde slettet MitID på den gamle.

Snakket kom også lidt ind på, hvordan man f.eks løser det, hvis man mister sin telefon eller den går i stykker.

MitID skriver jo, at man skal have en i reserve. Her hjemme har vi det både på iPhones og iPads. Nu er det jo ikke alle der har to enheder man kan have MitID-app på, men hvis man har en computer kan man altså bruge en Chip.

Derfor mit input om min nye erfaring med Chip.

Indtil forleden brugte jeg MitID-app fra min iPhone for at godkende diverse indlogninger fra computer, men nu  bruger jeg MitID-Chip på min gamle iMac (2011) med High Sierra, både fra Safari og Chrome. I mit tilfælde, fordi jeg skal logge ind flere gange daglig, men det er også en fin ekstra “reserve”-mulighed.😉

Macintosh/Apple siden 1991. Toyota. Kia e-Niro. Gram køleskab. Thermex emhætte.