xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Opdateringspanik?
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


1

0
12. januar 2023 @ 10:54
Nyt medlem

Efter opdatering (af 'M1') fra macOS Ventura version 13.0.1 til version 13.1 loggede jeg ind - hvorpå skærmen blev sort  i et minuts tid. Derpå dukkede ‘normalt’ skrivebord op, og jeg indtastede (igen) min adgangskode, hvilket udløste en fejlmelding, der begyndte således:

"panic(cpu 0 caller 0xfffffe0019584628): userspace panic: boot task failure: mount-phase-2 - exited due to exit(74)

Debugger message: panic

Memory ID: 0xff

OS release type: User

OS version: 22C65

Kernel version: Darwin Kernel Version 22.2.0: Fri Nov 11 02:04:44 PST 2022; root:xnu-8792.61.2~4/RELEASE_ARM64_T8103

Fileset Kernelcache UUID: ADB288150AFF2B26A022D2179A26F30C

Kernel UUID: D43063DF-7FAB-3E39-9807-2FC6A0C7F76A

Boot session UUID: 126E49ED-9457-45A8-9E97-F8979CDCCB06

iBoot version: iBoot-8419.60.44

secure boot?: YES

roots installed: 0

Paniclog version: 14

KernelCache slide: 0x00000000109a8000

KernelCache base:  0xfffffe00179ac000

Kernel slide:      0x0000000011bec000

Kernel text base:  0xfffffe0018bf0000

Kernel text exec slide: 0x0000000011cd4000

Kernel text exec base:  0xfffffe0018cd8000

mach_absolute_time: 0x838d9a41

Epoch Time:        sec       usec"

og sluttede med dette:

"com.apple.security.AppleImage4    5.0.0

com.apple.kext.CoreTrust    1

com.apple.iokit.IOCryptoAcceleratorFamily    1.0.1

com.apple.kec.pthread    1

com.apple.kec.Libm    1

com.apple.kec.corecrypto    12.0

** Stackshot Succeeded ** Bytes Traced 42924 (Uncompressed 149424) **"

Er det mon noget, jeg bør bekymre mig om??

mvh/Hans




  12
0
  623

4593

394
12. januar 2023 @ 14:32
FPU

Kernel panics PLEJER at være hardware-relaterede, men jeg skal da ikke forsværge, at det kan have skyldtes klumper i opdateringen.

Jeg ville dog tage en snak med Apple om det, og eventuelt oprette en reklamations-sag hos sælger bagefter.

Apple Danmark: 80 24 08 35 (Hverdage 9-19).

Held og lykke og feedback.


234

13
12. januar 2023 @ 15:14
Juniormedlem

Som Tonny skriver :)

Men de vil nok spørge dig ad, om du har lavet en clean install i et forsøg på at fjerne al snavs, inden de vil gå igang med bruge resurser på at servicere den.


8581

198
12. januar 2023 @ 15:24
Poseidon

Sker det én gang ville jeg være ligeglad. Sker det mere end én gang, så ville jeg begynde at undersøge det nærmere. Det nemmeste er at prøve at pille alle eksterne enheder fra du har sat til maskinen.


1

0
13. januar 2023 @ 10:58
Nyt medlem

OK - tak for gode svar.

Der er en forhistorie, som jeg gerne vil vende tilbage til, men i første omgang vil jeg gerne genfinde fejlmeldingen.

Som det ses, har jeg prøvet at 'lede' lidt:, men det ser noget uoverskueligt ud! Er der forslag til, hvor i 'log(s)-hierarkiet' jeg bør kigge??

Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

4593

394
13. januar 2023 @ 11:41
FPU

Prøv lige at finde Console, som ligger i "hjælpeprogrammer" i "Programmer".

De to mapper hedder hhv. "Utilities" og "Applications" på engelsk og kan derfor åbnes direkte i Finder ved at taste Kommando-Shift-A og Kommando-Shift-U.

Hvis du åbner Console og klikker på mappe-symbolet "System Reports" (eller hvad den så end hedder på dansk), så trekanten vender spidsen nedad, så du kan se under-mappen "Retired", så klik på den, så du kan se listen over tidligere system-rapporter.

Hvis du gør vinduet "Errors and Faults" bredere ved at trække det til højre ved rulleskakten ind til nabo-kolonnen, kan du se datoerne for alle rapporterne, og så skal du blot finde den rapport for det tidspunkt, hvor du fik den kernel-panik.

Det er dog et åbent spørgsmål, hvor meget sådan en system-rapport vil gavne; her er fejlmeldingen fra kernel-panikken meget mere egnet til at fortælle Apple's teknikere, hvad der gik galt.


2709

341
PallMei (Skribent)
13. januar 2023 @ 13:14
Bit kongen
h2vh skrev:

OK - tak for gode svar.

Der er en forhistorie, som jeg gerne vil vende tilbage til, men i første omgang vil jeg gerne genfinde fejlmeldingen.

Som det ses, har jeg prøvet at 'lede' lidt:, men det ser noget uoverskueligt ud! Er der forslag til, hvor i 'log(s)-hierarkiet' jeg bør kigge??

Som Tonny skriver skal du tjekke Konsol.app. Ude i indholdsoversigten vil du nok finde den under "Rapporter om systemsvigt" er mit gæt.


1

0
13. januar 2023 @ 18:49
Nyt medlem

Jeg får det ikke lige til at virke...det nærmeste jeg kommer ('tidsstemplet' taget i betragtning) er dette:

, men der er nok heller ikke så meget at komme efter dér(?).

Forhistorien: Den 11.11.22 skrev jeg på dk.edb.mac:

"Jeg har i perioder oplevet ret hyppige tilfælde af 'vuggedød': 

Computeren standser, mens den er på standby, og ved genopstart meldes om 

'kernel panic'; på det senere (før gårsdagens opdatering) er dette 

imidlertid forekommet noget sjældnere".

Fejlrapporten fra i går er (efter hukommelssen) den samme som sidste år.

Jeg talte dengang med Apple Support, som mente, at fejlen (måske) kunne være forårsaget af en 3. parts app(?), og anbefalingen var, at jeg skulle fjerne disse én for én - og se, om dét hjalp!

Da jeg havde ret mange apps installeret, og da fejlmeldingen kun fremkom måske 2 - 3 gange/uge, opgav jeg dette...det ville tage for lang tid at spore/verificere en eventuel bedring! :)

Jeg tror, det var den rette beslutning, for siden har jeg yderst sjældent set fejlen - lige indtil i går, altså.

Så jeg fortsætter med at 'se tiden an'! :)

Jeg kan slutteligt  tilføje, at jeg i forgårs tilsluttede en ny ekstern disk (LaCie) til brug for Time Machine - det kan måske også have været en faktor(?)




2709

341
PallMei (Skribent)
13. januar 2023 @ 19:15
Bit kongen
h2vh skrev:

Jeg kan slutteligt  tilføje, at jeg i forgårs tilsluttede en ny ekstern disk (LaCie) til brug for Time Machine - det kan måske også have været en faktor(?)

Det er uden tvivl årsagen, for din første post viser det er ved mount-phase-2. Altså montering af drev. Tør ikke sige hvad fase 2 er, men apfs arbejder med enheder i beholdere, så kan godt forestille mig at fase 1 er beholder og fase 2 er enheder. Fejl 74 er buffer underrun, jeg ved ikke om det også gælder i dette tilfælde. Men du kan eksperimentere om fejlen kommer/forsvinder afhængig af om LaCie drevet er tilsluttet.


1

0
13. januar 2023 @ 19:29
Nyt medlem

Tak for fin forklaring og godt råd, som jeg vil følge! :)

PS Jeg oplever i dag problemer med login: Klik på 'Submit' fører først til indlogning efter et par forgæves forsøg!?



234

13
14. januar 2023 @ 00:05
Juniormedlem

Hvilken maskine har du forresten? Model og årgang?

Jeg havde samme problem da jeg prøvede at smide en 1 TB NVMe SSD i min Mac Pro 2013. Puttede jeg min gamle drev i igen, var problemerne væk. 

Så måske sidder dit drev ikke ordentligt fast længere eller også fejler det noget.

Har du prøvet at lave en full system check under opstart (UEFI)?

Det kunne også være noget med opdateringen af SMC versionen der er gået galt. Det kan give samme problemer.

Jeg ved det ikke lige, men hvis det ser helt sort ud, ville jeg forsøge at lave en clean Install med den originale version af macOS som fulgte med maskinen og så opdatere til Ventura igen,  hvis det kan lade sig gøre. Det lyder åndet, ved det, men jeg tror vi er ude i noget software fejl elle hardware fejl. Og software fejl er nemmest at rette op på ved at lave en clean Install for at være sikker på at alle humpler er rettet ud i macOS.

*I hail the happy days of reinstallation Windows 95/98/ME when this system fails*



2709

341
PallMei (Skribent)
14. januar 2023 @ 04:43
Bit kongen
h2vh skrev:

Tak for fin forklaring og godt råd, som jeg vil følge! :)

PS Jeg oplever i dag problemer med login: Klik på 'Submit' fører først til indlogning efter et par forgæves forsøg!?

Hmm, det er svært at gætte på ud fra så lidt information. Især hvis du er sikker på at password er korrekt. Men der er 2 typer "login". Den første er umiddelbart efter boot, for at låse kryptering af start drevet op, så den kan læses. Den næste er bruger login, når systemet er startet op.


1

0
25. januar 2023 @ 18:59
Nyt medlem

"Hmm, det er svært at gætte på ud fra så lidt information. Især hvis du er sikker på at password er korrekt"

- for POKKER da...dét er jeg godt nok ked af, at jeg ikke fangede før! :(

Det var login til macnyt.dk, der var problemer med (og det er der stadig: Måtte netop forsøge et par gange).

Beklager meget!!