xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
4 timers streaming på ny Macbook Pro 2022 M2
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


1

0
06. december 2022 @ 19:46
Nyt medlem

Hej

Jeg har en 3mdr gammel Macbook Pro M2 13.3 der kun holder 4,5 time fra 100% opladning til den dør, ved helt almindelig Netflix stream. Ingen andre krævende apps i baggrunden. Jeg kan ikke have den med på arbejde uden oplader og bare køre mit almindelige online bookingsystem og mail fra 8-16 uden at give den strøm.

Jeg har købt ved Humac, som nu fik mig til at få kigget på den hos deres service center. De fandt ikke noget ved deres tests, men det kostede mig 499kr (til trods for manden ved skranken havde sagt det ikke ville koste noget, mend mindre der var spildt i den eller andet).

Har vendt den med apple support, som ligeledes kørte diagnostics med mig over telefonen og ikke fandt noget. De har tilbudt at jeg kan sende den ind til dem, altså blot et andet værksted, men jeg mistænker at de blot vil komme retur med samme svar. Intet at bemærke, og alt vel med maskinen. 

Men der er jo en fejl, kan vi ikke blive enige om det? Har andre samme model og hvor længe holder jeres strøm? Det må da være en fejl det her, er vi ikke enige om det? 

Nogen ideer til hvordan jeg får en ny maskine, pengene tilbage eller fikset mit problem? 

Mvh 

Casper

  7
0
  555

2709

341
PallMei (Skribent)
06. december 2022 @ 20:27
Bit kongen

Det er svært at vurdere om det er en hardwarefejl uden at fejlsøge i aktivitetsovervågning.

https://support.apple.com/da-dk/guide/activity-monitor/welcome/mac 

Se hvad der bruger strøm og se om en process hænger og/eller er gået i amok og bruger meget cpu (sorter på %cpu under CPU-fanen).

Som udgangspunkt er jeg skeptisk om det skulle være hardwarefejl. På min macbook Air M1, kan firefox godt gå amok, når den har kørt i mange dage  (har en af mine plug-ins mistænkt).

Hvis det er browseren som brugeru en masse cpu, så har hvert fald Chrome og Firefox deres jobliste indbygget til at se mere præcist hvad der er årsagen (skulle ikke undre mig om safari også har på den eller anden måde, men er ikke bekendt med det).

4593

394
06. december 2022 @ 21:22
FPU

Da M2-Pro kom på gaden, tænkte jeg, at nu var dømmemaskinen der endelig, men efter at have læst lidt om, at M2-processorens design (antallet af High Performance og Low Performance kerner) gør, at den relativt set faktisk ikke sparer ret meget strøm ved browsing i forhold til andre mere krævende opgaver. Der skulle 14'' M1-Pro faktisk være bedre, fordi den har flere Low Performance kerner. Til gengæld er den jo så også noget dyrere end M2-Pro'en.

Jeg skal dog ikke kunne sige, om det betyder, at man ikke kan klemme mere end godt fire timer ud af en fejlfri M2-Pro, men det er jo temmelig langt fra den lovede ydelse, så jeg ville også være mistænksom.

Det er i øvrigt noget pjat, at Humac tager penge for det tjek, når Mac'en er købt hos dem, og der stadig er garanti på, men det bekræfter jo blot min og mange andres holding om, at man ikke skal købe Mac'er hos Humac, men helst direkte fra Apple selv. Måske kan f.eks. Bilka eller Elgiganten gå an, men Humac's rygte har været laset i årevis, og de gider tilsyneladende ikke gøre noget for at gøre skaden god igen. Få eventuelt pengene tilbage og start forfra hos Apple.

Og til en anden gang: Sørg altid for at få aftaler om (gratis) eftersyn på skrift, eller få aftalt en fast pris på forhånd, også på skrift; ellers prøver de bare at klemme tuben. Og husk også lige at tage en backup af de dokumenter, som du ikke kan tåle at miste, inden du eventuelt indleverer den til eftersyn/reparation igen, for det er før sket, at et værksted har omformateret harddisken og lagt macOS ind igen for at prøve at løse et problem, uden først at spørge ejeren om lov.

Og en sidste ting: HVIS det viser sig, f.eks. ved sammenligning med en tilsvarende M2-Pro, at batteriet ER defekt, så er din M2-Pro principielt at betragte som DOA (Dead On Arrival), fordi problemet har været der fra Dag 1, og så har du egentlig ret til en ombytning (med en garantiperiode, som starter forfra ved modtagelsen af den nye Mac).

Prøv i øvrigt at downloade Købeloven og læse den grundigt igennem; juridisk viden er sjældent en hæmsko.

Pøj-pøj.


1663

46
06. december 2022 @ 21:35
Stormogul

lidt off topic. men shit jeg er glad for min pro med M1 CPU. den holder sindsygt godt strøm. når man ligger og ser YT eller streamer andet, så holder den måske 15 timer. utrolig at M2 skulle være så meget dårligere. når jeg bare sidder og surfer og skriver indlæg som dette, så er der strøm til over 9 timer med 47% strøm.

Iphone 15 pro. Macbook pro 13 M1. Apple Watch Ultra. iPad mini gen 6.

123

11
07. december 2022 @ 21:32
Novice

Jeg ville prøve at lave en clean installering eller vente på der kommer en opdatering..

Hvis du har mod på det så køre en beta, jeg køre selv beta (har dog ikke en M2).. Denne er lige kommet og skal til at installer... 



MacAir 2018. Apple tv 2021. iPhone 13 Pro.

8586

198
08. december 2022 @ 10:42
Poseidon
PallMei skrev:

Se hvad der bruger strøm og se om en process hænger og/eller er gået i amok og bruger meget cpu (sorter på %cpu under CPU-fanen).

This is the way.


1905

187
PowerPalle (Administrator)
08. december 2022 @ 14:28
Stormogul
David Munch skrev:
PallMei skrev:

Se hvad der bruger strøm og se om en process hænger og/eller er gået i amok og bruger meget cpu (sorter på %cpu under CPU-fanen).

This is the way.

Jedi

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

4593

394
08. december 2022 @ 17:54
FPU
PowerPalle skrev:
David Munch skrev:
PallMei skrev:

Se hvad der bruger strøm og se om en process hænger og/eller er gået i amok og bruger meget cpu (sorter på %cpu under CPU-fanen).

This is the way.

Jedi

The way this is.