xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
151
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Skal bruge password til filhåndtering ?
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


119

2
01. december 2022 @ 23:28
Novice

Jeg har en mappe jeg selv har oprettet indeholdende de filer jeg selv har lavet i div. programmer.
Mappen hedder “Dokumenter egne” og ligger i min hjemmemappe, ligesom den af systemet genererede mappe “Documents” ( jeg kører MacOS på engelsk og det er Monterey 12.6.1)
Hvis jeg ønsker at ændre filnavn eller placering i mappen, kommer følgende besked:

“Finder wants to change the name of X” eller “…. to move X”
“Enter your password to allow this”

Jeg har ikke noget password til computeren og har aldrig haft det.
Det begyndte for et par måneder siden ( har aldrig før været sådan) og det er møgirriterende. Jeg har været inde i Info om mappen og jeg står til Read&Write og også til alle underliggende mapper/filer.

Problemet eksisterer ikke når jeg fx arbejder med mapper og filer på Skrivebordet.

Nogen der har et bud på hvordan jeg kan komme tilbage til normal håndtering af mine egne filer ?

MBP 15" Retina mid 2015 -  iPhone Xs
  10
2
  390
Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

4586

390
02. december 2022 @ 09:37
FPU

Jeg bruger faktisk samme metode som dig; dokumenter, som jeg selv laver eller dokumenter fra diverse instanser, f.eks. fra Betalingsservice og mine el-regninger havner i dertil indrettede undermappe i min "Miscelaneous 2022" mappe i år, "Miscelaneous 2023" næste år, os.v. Men jeg er aldrig blevet bedt om et password, når jeg flytter filer, og jeg har endda password på min bruger.

En tidligere bekendt havde dog et lignende problem med en ekstern disk, hvor han altid blev bedt om password, hvis han ville kopiere en fil derover eller flytte dem internt. Det endte med at vi måtte kopiere det hele over på en anden disk, omformatere den og så lægge tingene tilbage igen.

For mig lyder det, som om en eller anden indstilling nede i maskinrummet er blevet korrupt. Indtil en anden Macnyt'er måske kan komme med en direkte løsning på problemet, vil jeg foreslå dig at prøve et par ting:

1. Det oplagte er at oprette en ny mappe til dine blandede dokumenter og se, om du slipper for at blive bedt om det password, når du flytter nye dokumenter ind i den. Hvis det virker fint, så prøv at flytte dokumenterne fra "Dokumenter egne" over i den nye mappe. Hvis det hele gik godt, kan du derefter (prøve at) slette "Dokumenter egne". 

2. Hvis Forslag 1 ikke virker, så prøv først at kopiere dokumenterne fra "Dokumenter egne" ind i "Shared"-mappen, f.eks. ved at Alt-trække "Dokumenter egne" ind i "Shared" eller oprette en mappe derinde og så Alt-trække alle dokumenterne fra "Dokumenter egne" ind i den nye mappe inde i "Shared. Opret dernæst en ny bruger (med eller uden password) og lave en ny "Dokumenter egne" (eller helst med et unikt navn) i den nye brugermappe og test, om du er sluppet for den advarsel. Hvis du gør, kommer du i første omgang nok til at fortsætte herfra. Det er så lidt irriterende at skulle finjustere brugeren på ny, men når det hele er oppe og køre, og når du så har fået kopieret alt det andet over fra den oprindelige brugermappe, kan du jo så nedlægge den oprindelige bruger bagefter.

Og du bør naturligvis huske at tage en backup af de ting, som du ikke kan tåle at miste, inden du begynder at rode med systemet.

Held og lykke og feedback.


2696

335
PallMei (Skribent)
02. december 2022 @ 11:01
Bit kongen
Vagn E. Jørgensen skrev:

Jeg har en mappe jeg selv har oprettet indeholdende de filer jeg selv har lavet i div. programmer.
Mappen hedder “Dokumenter egne” og ligger i min hjemmemappe, ligesom den af systemet genererede mappe “Documents” ( jeg kører MacOS på engelsk og det er Monterey 12.6.1)
Hvis jeg ønsker at ændre filnavn eller placering i mappen, kommer følgende besked:

“Finder wants to change the name of X” eller “…. to move X”
“Enter your password to allow this”

Jeg har ikke noget password til computeren og har aldrig haft det.

Det er jeg lidt skeptisk over om overhovedet er muligt i dag.


Det begyndte for et par måneder siden ( har aldrig før været sådan) og det er møgirriterende. Jeg har været inde i Info om mappen og jeg står til Read&Write og også til alle underliggende mapper/filer.

Problemet eksisterer ikke når jeg fx arbejder med mapper og filer på Skrivebordet.

Nogen der har et bud på hvordan jeg kan komme tilbage til normal håndtering af mine egne filer ?

Gør dig selv til ejer af mappen og efterfølgende anvend det på underliggende emner.

https://support.apple.com/da-dk/guide/mac-help/mchlp1203/mac


1045

26
02. december 2022 @ 12:41
Stormogul
Vagn E. Jørgensen skrev:
……Jeg har været inde i Info om mappen og jeg står til Read&Write og også til alle underliggende mapper/filer.

Problemet eksisterer ikke når jeg fx arbejder med mapper og filer på Skrivebordet.

Nogen der har et bud på hvordan jeg kan komme tilbage til normal håndtering af mine egne filer ?

Du har valgt “Read&Write” til mappen og underliggende, men har du også prøvet at lave en “vis info” til de filer du vil redigere i? Måske er det stadig et “hængelås” ved dem.

Jeg ville køre en “Repair disk Permissions” fra Disk Utility og se om det ville løse problemet.

Macintosh/Apple siden 1991. Toyota. Kia e-Niro. Gram køleskab. Thermex emhætte.

2696

335
PallMei (Skribent)
02. december 2022 @ 13:30
Bit kongen
Beman skrev:
Vagn E. Jørgensen skrev:
……Jeg har været inde i Info om mappen og jeg står til Read&Write og også til alle underliggende mapper/filer.

Problemet eksisterer ikke når jeg fx arbejder med mapper og filer på Skrivebordet.

Nogen der har et bud på hvordan jeg kan komme tilbage til normal håndtering af mine egne filer ?

Du har valgt “Read&Write” til mappen og underliggende, men har du også prøvet at lave en “vis info” til de filer du vil redigere i? Måske er det stadig et “hængelås” ved dem.

Jeg ville køre en “Repair disk Permissions” fra Disk Utility og se om det ville løse problemet.

Der er kun førstehjælp nu.


1045

26
02. december 2022 @ 13:52
Stormogul

Nå, PallMei, men havde ellers læst:

Via Disk Utility (macOS 10.11 El Capitan or later)

-Go to Finder > Applications > Utilities > Disk Utility

-Select the disk on the left for which you want to repair permissions and click on First Aid > Run to start the process

-Now click on Repair Disk, Verify Disk, or the applicable option to continue

If your Mac doesn’t respond to your input, don’t worry, that’s completely normal. It should take a few minutes.   

 Er det forkert?

Repair Home Directory Permissions






Macintosh/Apple siden 1991. Toyota. Kia e-Niro. Gram køleskab. Thermex emhætte.

2696

335
PallMei (Skribent)
02. december 2022 @ 14:07
Bit kongen
Beman skrev:

Nå, PallMei, men havde ellers læst:

Via Disk Utility (macOS 10.11 El Capitan or later)

-Go to Finder > Applications > Utilities > Disk Utility

-Select the disk on the left for which you want to repair permissions and click on First Aid > Run to start the process

-Now click on Repair Disk, Verify Disk, or the applicable option to continue

If your Mac doesn’t respond to your input, don’t worry, that’s completely normal. It should take a few minutes.   

 Er det forkert?

Repair Home Directory Permissions

Nu sidder jeg med Ventura og jeg får ikke nogen muligheder efter run/start. Nu er det også et APFS drev. Det er muligt tingene ville være anderledes hvis jeg forsøgte med et HFS+ eller Monterey. Men hjemmemappen i Monterey vil også være APFS. I øvrigt tjekkes der tilsyneladende ikke tilladelser. Jeg mener også den oprindelig grund forsvandt enten med APFS eller Rootless.

https://support.apple.com/da-dk/HT210898



1045

26
02. december 2022 @ 15:23
Stormogul

Hvis ikke disk Utility fungerer i Monterey er der et alternativ:

Via Terminal in Recovery Mode (macOS Big Sur, Monterey, or later)

  1. Start your device in Recovery Mode by going to the Apple logo > Restart and pressing the Command and R keys while your Mac restarts.
  2. Go to Finder > Applications > Utilities > Terminal.
  3. Enter the command “repairHomePermissions” and hit the Enter key.

Er der vigtigt for dig, @PallMei, at lave støj på tråden og kommentere på præcis alt? Lad nu trådstarter prøve mit forslag om “repair Home permissions”. Hvis det ikke fungerer eller løser problemet, er det selvfølgelig relevant at bidrage med andre konstruktive forslag:-)

Macintosh/Apple siden 1991. Toyota. Kia e-Niro. Gram køleskab. Thermex emhætte.

2696

335
PallMei (Skribent)
02. december 2022 @ 18:23
Bit kongen
Beman skrev:

Hvis ikke disk Utility fungerer i Monterey er der et alternativ:

Via Terminal in Recovery Mode (macOS Big Sur, Monterey, or later)

  1. Start your device in Recovery Mode by going to the Apple logo > Restart and pressing the Command and R keys while your Mac restarts.
  2. Go to Finder > Applications > Utilities > Terminal.
  3. Enter the command “repairHomePermissions” and hit the Enter key.

Er der vigtigt for dig, @PallMei, at lave støj på tråden og kommentere på præcis alt? Lad nu trådstarter prøve mit forslag om “repair Home permissions”. Hvis det ikke fungerer eller løser problemet, er det selvfølgelig relevant at bidrage med andre konstruktive forslag:-)

Efter min mening har jeg allerede i post 3 fortalt hvad der skal gøres, så jeg syntes det her er støj. Men jeg har da ikke noget imod at OP prøver dine forslag, så længe at de mulige.


119

2
02. december 2022 @ 23:18
Novice

LØST

Tak for alle indspark. Prøvede først First Aid i Disk Utility, både direkte og i Recovery Mode. Det gav intet. Så oprettede jeg en ny mappe - Nye dokumenter - i min hjemmemappe som foreslået af Tonny. Her gemte jeg først nogle nyoprettede testddokumenter i forskellige programmer og derefter kopierede jeg en række filer fra Dokumenter egne og fra andre steder i systemet til den nye mappe. Oprettede nye undermapper i Nye dokumenter og flyttede rundt på alle filererne og gav dem nye navne.

Og alt virkede perfekt - ingen anmodninger om passwords.

Så nu skal jeg "bare" lige have flyttet 110 GB, så kører det forhåbentligt igen.

Endnu en gang tak !

MBP 15" Retina mid 2015 -  iPhone Xs

4586

390
03. december 2022 @ 02:22
FPU
Vagn E. Jørgensen skrev:

LØST

Tak for alle indspark. Prøvede først First Aid i Disk Utility, både direkte og i Recovery Mode. Det gav intet. Så oprettede jeg en ny mappe - Nye dokumenter - i min hjemmemappe som foreslået af Tonny. Her gemte jeg først nogle nyoprettede testddokumenter i forskellige programmer og derefter kopierede jeg en række filer fra Dokumenter egne og fra andre steder i systemet til den nye mappe. Oprettede nye undermapper i Nye dokumenter og flyttede rundt på alle filererne og gav dem nye navne.

Og alt virkede perfekt - ingen anmodninger om passwords.

Så nu skal jeg "bare" lige have flyttet 110 GB, så kører det forhåbentligt igen.

Endnu en gang tak !

Vent. Jeg virkede! Wee! Og selv tak!

De 110 GB er jo en kopiering internt på disken, så hvis det er på en SSD, er kopi-hastigheden som regel det samme som Mac'ens bus-hastighed (en SSD er efterhånden hurtigere end bussen og derfor ikke længere flaskehalsen).

Min Samsung EVO SSD læser 560 MegaByte i sekundet og skriver 530 MegaByte i sekundet. Ja, MegaByte, ikke Megabit. Med den hastighed vil det i teorien tage ca. 220 sekunder (tre et halvt minut) at kopiere 110 GB, med mindre Mac'ens bus er langsommere.

Jeg testede for sjov lige, hvor lang tid det tog at dublere en mappe med to filer på i alt 4.35 GB, og det tog altså kun et sekunds tid.

Det tager dog længere tid, jo flere filer der er pr. Gigabyte (fordi der ikke kun skal skrives data, men også fil-navne og kataloger over mappernes og filernes placering). En mappe på små 3.65 GB med 12,900 filer tog således cirka 40 sekunder a dublere. Det svarer så til ca. 20 minutter for 110 GB blandede bolcher, måske mindre hvis der er færre, men større filer.

For 30 år siden ville det have taget mindst 400 timer at skrive 110 GB ned på 1.44 MB Floppy-disketter, bortset fra, at det næppe ville være muligt uden fejl p.gr.a. dårlige sektorer. Og med en pris på en 10'er pr. diskette, ville operationen have kostet ca. 782.000,- Kr. for de næsten 80 tusind disketter. Længe leve CompactPro! :0)