xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Blækprinter med store patroner
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


456

8
23. november 2022 @ 19:05
Seniormedlem

Efter 15 år med samme printer er jeg nu på jagt efter en ny.
Denne gang gider jeg ikke at skifte blækpatroner hele tiden.
Er der nogen der kan anbefale en model - gerne (ikke nødvendigvis) med A3.

  13
0
  502

2709

341
PallMei (Skribent)
23. november 2022 @ 19:48
Bit kongen

Måske du skulle overveje laser. De er ikke så dyre længere. Undersøg inden du handler hvor dyr toner er. Købte selv en Brother hvor toner kan skaffes billigt. Men mit print behov er så lille at det ikke har været aktuelt at skifte toner.


1905

187
PowerPalle (Administrator)
23. november 2022 @ 20:30
Stormogul

Hvilken Brother valgte du og hvorfor?

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

2709

341
PallMei (Skribent)
23. november 2022 @ 21:16
Bit kongen
PowerPalle skrev:

Hvilken Brother valgte du og hvorfor?

Den billigste sort/hvid fordi jeg næsten aldrig printer. Jeg vil ikke anbefale den, fordi du idag kan brother modeller til samme pris der automatisk kan printe på begge sider. 


562

9
24. november 2022 @ 03:45
Kaptajn

En mulighed: Epson Ecotank, her køber du blæk på flasker:


https://www.epson.dk/da_DK/for-home/ecotank           www.epson.dk/da_DK/for-home/ecotank


46

0
24. november 2022 @ 09:26
Let øvet

Jeg har haft en Epson EcoTank 7750 som jeg har været godt tilfreds med. Jeg printer ikke så meget men en del sider er det alligevel blevet til (også store A3 farveprint) i de 4-5 år jeg har haft den . Man kan følge blækbeholdningen både på forsiden af printeren med en fysisk blækstand og elektronisk på mac'en, det er nemt at fylde blæk på men jeg har endnu ikke haft brug for at fylde op siden jeg fik den (der var mere blæk i flaskerne end der var plads til i printeren), og er engentlig mere bekymret for om blækket kan nå at blive for gammelt inden jeg når at bruge det . Der var også et ekstra sæt blækflasker med som jeg endu ikke har haft brug for. Er dog nu kommet til at skulle skrifte blækaffaldskontaineren, men det er vel ok når det er første gang og der fulgte en ekstra med printeren.

Kvaliteten er OK. Photokudskrift kvaliteten er ikke helt på niveau med hvis man bestiller ved fx pixum, eller som min gamle canon photoprinter, men fin til tekst, art og photo til hobbybrug. Printer også fint fra iphone og ipad.

Lidt irriterende er at man skal åbne papirskuffen manuelt før den er klar til print, men det findes der vist nogle af de andre EcoTank's (nok kun A4) hvor man ikke skal.


4593

394
24. november 2022 @ 10:04
FPU

Thure, har du en idé om pris pr. print?

Der er jo to hoved-faktorer, prisen på papir og prisen på blæk.

Hvad papiret angår, kræver det alt andet lige dyrere papir at lave et godt print på en blækprinter i forhold til en laserprinter, og printerblæk hører omtrent til de aller-dyreste væsker i Mælkevejen, så der kan være en del at spare ved at gå laserprinter-vejen, selvom man ikke skal forvente fotokvalitet, selv på godt papir.

Og så er der lige det dér med, at en god laserprinter kan fås med fuld duplex, altså at den helt automatisk printer korrekt på begge sider af papiret. Det er mig bekendt vist ikke muligt på en blækprinter.


8586

198
24. november 2022 @ 11:12
Poseidon
Jegersolen skrev:

Efter 15 år med samme printer er jeg nu på jagt efter en ny.
Denne gang gider jeg ikke at skifte blækpatroner hele tiden.

Hvis du netop skiftet konstant fordi du bruger den så sjældent og patronerne derfor tørrer ud, så skulle du hellere købe en laserprinter.


456

8
24. november 2022 @ 15:35
Seniormedlem

Skal have farve 


456

8
24. november 2022 @ 15:37
Seniormedlem

Tror du har ret.
og har netop tænkt på Ecotank selv.

Så det lander nok dér. 


4593

394
24. november 2022 @ 17:56
FPU

Jeg vil også have en med store patroner, som helst også skal kunne lave mad og støvsuge. :0)

(Undskyld, men jeg KUNNE bare ikke lade være p.gr.a. trådens overskrift).

P.S. Jeg er faktisk blevet inspireret af den her tråd til at gå på Black Friday jagt efter en A4 farvelaser med fuld duplex. Nogen anbefalinger?


562

9
25. november 2022 @ 20:54
Kaptajn
David Munch skrev:
Jegersolen skrev:

Efter 15 år med samme printer er jeg nu på jagt efter en ny.
Denne gang gider jeg ikke at skifte blækpatroner hele tiden.

Hvis du netop skiftet konstant fordi du bruger den så sjældent og patronerne derfor tørrer ud, så skulle du hellere købe en laserprinter.

Epsons nye inkjet printere tørrer ikke ud. De har lavet et system hvor printer hovederne går i "lås" om jeg så må sige. Min Sure Color P800 som jeg primært bruger til at printe fotografier i A2 til udstillinger salg etc har aldrig i de 4-5 år jeg har haft været tørret ud. Den har fungeret upåklageligt selv med pauser på flere måneder. Men de 3-4 printere af samme mærke jeg gennem mere end 20 år har haft havde problemet. Jeg måtte ustandselig køre et rensprogram igennem. Med et støre blækforbrug. Ikke mindst når jeg skiftede fra blank sort til mat sort. Der jo 4 sorte farver og 5 farver. Ligesom min måske 10 år gamle Stylus Pro P50 som jeg kun bruger til kontor brug må jeg jævnligt køre et renseprogram på. Men hvorfor købe en ny. Et sæt uoriginale patroner koster måske 150-200 kr, modsat min Surecolor hvor et sæt patroner koster omkring 4.000,- Men kvaliteten når man bruger Hahnemuhle eller Canson papir er uovertruffet. 


46

0
28. november 2022 @ 09:32
Let øvet

Hej Tonny

Det er billigt ;-D Jeg har endnu ikke haft udgifter til blæk og har stadig en del blæk på lager som fulgte med, men hvis jeg skal regne de ud så koster en flaske sort til S/W print ca 120 kr og skulle kunne klare ca. 6000 print. Det giver ca. 2 øre pr A4 side. Hvis det er farve print er der yderligere fire flasker blæk til ca. 90 kr på flaske, det kommer jo meget an på hvad man printer hvor lang de rækker. Men måske 90krx4/3000= 12 øre pr farveprint ikke er helt ved siden af.

Ingen tvivl om at papirets kvalitet betyder rigtig meget på en blækprinter, specielt hvis der skal printes fotohvalitet er det vigtigt at det er photopapir af en god kvalitet der passer til printeren - og det er dyrt. Så jeg tænker prisen pr print er helt afhængig af hvilken kvalitet man kan acceptere.

Det med fuld duplex er jeg ikke helt med på. Enten har den vel duplex eller også har den ikke? Ovensående blækprinter har duplex; printer på den ene side, trækker papiret ind igen og printer på den anden side? Er det ikke det du mener? Jeg er dog lidt i tvivl om den kan gøre det på A3, men har heller ikke haft brug for det til andet end A4.


4593

394
28. november 2022 @ 09:47
FPU

@Thure:

Never mind papir-prisen, for selvom den er den dyreste del af et print, kommer det som du selv siger jo netop an på, hvor godt man vil have printet til at se ud. Det er mere interessant med prisen pr. print i forhold til blækket, og der angiver du jo nogle priser, som er lige så lave som dem på et laser-print, med eller uden farve, og det er jo ret vildt.

Med hensyn til duplex, så er der manuel duplex, hvor man skal hjælpe printeren og sætte den side, som er printet på den ene side korrekt ind i printeren, så den printer den anden side korrekt, også hvad op og ned angår.

Ved fuld duplex kommer der en færdig side ud af printeren, hvor for-og bagside er orienteret korrekt i forhold til hinanden, og det er sådan en, som jeg leder efter.

Nu var den så ikke på sort fredag tilbud, så jeg prøver at vente til januar, men mit valg er nok faldet på en Brother farvelaserprinter. Tonerne er ikke de billigste, men mit print-behov er ikke verdens største.

Andre mærker til samme pris har dårlige specs, og andre modeller med samme specs er noget dyrere. Måske ville jeg kunne vinde lidt ind på billigere tonere, men det ville tage lang tid.