xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
151
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)
macnyt  /  forum  /  emne
I disse energisparetider ...
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)


32

0
23. november 2022 @ 09:42
Let øvet

Ikke fordi jeg har tænkt mig at spekulere i det, men jeg er nysgerrig. Jeg har ikke kunnet google mig til det og min udbyder kan heller ikke svare.

Har nogen på dette forum sat sig ned og regnet energiforbrug ud i forhold til streaming, flow tv, afspilning af fil på computer mm? Det er naturligvis afhængigt af udstyr - men måske pejlemærker.

En times streaming bruger tilsyneladende ca 1 kwh.
Hvor meget bruger en times flow-tv med tv boks?
Hvor meget bruger en times afspilning af optaget tv på tv-boks, hvor optagelsen ligger i skyen? Er det = streaming?
Hvor meget bruger en times afspilning af MP4 filer på mac mini, som bruger tv (46") som skærm?
Find selv på flere, hvis I har siddet og nørdet :)

Tak, hvis nogen kan stille min nysgerrighed.

  2
0
  339

8581

198
23. november 2022 @ 10:01
Poseidon
ullchen skrev:

En times streaming bruger tilsyneladende ca 1 kwh.

Det er vidst et ret vilkårligt tal.

Hvor meget bruger en times flow-tv med tv boks?

Dit TV bruger LANGT mere strøm end en TV-boks som streamer. Du kan med alt sandsynlighed spare en god mængde strøm ved bare at sætte dit TV på Eco-mode eller lignende, eller bare skrue ned for lyset.

Hvor meget bruger en times afspilning af optaget tv på tv-boks, hvor optagelsen ligger i skyen? Er det = streaming?

Enten er din optagelse optaget på din TV-boks, eller også ligger det i skyen. Streaming er kun hvis du får det fra skyen, og det bruger også klart mest strøm. Og specielt serverne i himlen bruger rigtigt meget strøm oven i det du bruger derhjemme, såfremt du også her tænker på klimaet og ikke kun prisen.

Hvor meget bruger en times afspilning af MP4 filer på mac mini, som bruger tv (46") som skærm?

Ikke meget i forhold til den mængde strøm dit TV forbruger. Et skud fra hoften vil nok være at en M1 Mac Mini bruger ~20% af den strøm dit TV gør når den afspiller en film.

Find selv på flere, hvis I har siddet og nørdet :)

Jeg er begyndt aktivt at få ungerne til at streame TV på iPad i stedet for 55" OLED TV'et, simpelthen fordi jeg kan se hvormeget det springer ud i elforbruget herhjemme, når de ser det. Og de er nogenlunde ligeglade over hvor stor skærmen er, modsat forældrene.. 8)


562

9
23. november 2022 @ 10:45
Kaptajn
David Munch skrev:
ullchen skrev:

En times streaming bruger tilsyneladende ca 1 kwh.

Det er vidst et ret vilkårligt tal.

Hvor meget bruger en times flow-tv med tv boks?

Dit TV bruger LANGT mere strøm end en TV-boks som streamer. Du kan med alt sandsynlighed spare en god mængde strøm ved bare at sætte dit TV på Eco-mode eller lignende, eller bare skrue ned for lyset.

Hvor meget bruger en times afspilning af optaget tv på tv-boks, hvor optagelsen ligger i skyen? Er det = streaming?

Enten er din optagelse optaget på din TV-boks, eller også ligger det i skyen. Streaming er kun hvis du får det fra skyen, og det bruger også klart mest strøm. Og specielt serverne i himlen bruger rigtigt meget strøm oven i det du bruger derhjemme, såfremt du også her tænker på klimaet og ikke kun prisen.

Hvor meget bruger en times afspilning af MP4 filer på mac mini, som bruger tv (46") som skærm?

Ikke meget i forhold til den mængde strøm dit TV forbruger. Et skud fra hoften vil nok være at en M1 Mac Mini bruger ~20% af den strøm dit TV gør når den afspiller en film.

Find selv på flere, hvis I har siddet og nørdet :)

Jeg er begyndt aktivt at få ungerne til at streame TV på iPad i stedet for 55" OLED TV'et, simpelthen fordi jeg kan se hvormeget det springer ud i elforbruget herhjemme, når de ser det. Og de er nogenlunde ligeglade over hvor stor skærmen er, modsat forældrene.. 8)

Du burde selv kunne regne det ud. Du må finde brugsanvisningen på de apparater du bruger og se hvad Watt tallet er. Det oplyses som regel. Som eksempel bruger miit Pioneer 50" Plasma tv så vidt jeg husker 300W. Det er forbruget i en time. Prisen på el beregnes i KWh, Kilowattime, altså 1.000 W i timen. Dvs sige jeg kan se tv i lidt over 3 timer for 1KWH. Prisen for en KWh er i øjeblikket med fast pris ca. 4,5 kr og med variabel pris forskellig alt efter tidspunktet på døgnet., hvortil kommer transport,  afgift og abonnementet som er nogenlunde det samme. Dit el selskab kan oplyse dig om disse priser. Fra nytår vil der også være forskel på transportprisen alt efter tidspunkt på døgnet du bruger el. Hvertfald hos mit selskab Andel energi.