xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Hvad er forskellen på kold- og varmstart?
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


477

7
19. november 2022 @ 10:24
Seniormedlem

I HighSierra er der to muligheder:

  1. Start igen...
  2. Luk ned ...

Hvad er forskellen?

  6
0
  459

4593

394
19. november 2022 @ 10:56
FPU

Det er da ellers rimeligt oplagt:

"Start igen" betyder jo netop, at Mac'en genstarter, altså at den først lukker ned, så den er slukket og så automatisk starter op igen. Det bruger man, hvis der er kommet visse opdateringer af OS eller software, hvis Mac'en trænger til at få renset RAM'en, eller hvis man har mistanke om, at man har mistet funktionalitet, efter at et program er crashet.

Som jeg har beskrevet i en anden tråd, kunne jeg ikke få lov til at logge ind på min netbank, efter at High Sierra havde smidt min Mac af mit WiFi-net. Jeg prøvede med tre forskellige browsere, men intet hjalp, før jeg genstartede Mac'en, så det har været en proces, som har "hængt", og som ikke kunne "nulstilles" uden en genstart.

"Luk ned" er helt slukket, altså ikke bare Vågeblus, hvor du kan vække Mac med et muse-klik og så fortsætte, hvor du slap. Ved "Luk ned" bliver du først logget ud af din bruger-konto på Mac'en, hvorefter den slukker. Så bruger den slet ingen strøm i forhold til vågeblus, hvor der trods alt er en vis aktivitet (en diode, der lyser og eventuel overvågning af netværk). Til gengæld er den længere tid om at starte op, og du bliver eventuelt bedt om et password for at logge ind på din bruger-konto.

Towie, macOS har faktisk en ganske udmærket hjælpe-funktion lige ved hånden. Kig på din menu-linie og bemærk, at menu-punket yderst til højre, hvis du starter i venstre hjørne og ignorerer højre hjørne, hedder "Hjælp" (som regel lige til højre for "Vindue"). Hvis du vælger "MacHjælp" kan du søge på stort set hvad som helst med hensyn til macOS. Du skal blot lige huske, at du skal være i Finder, så klik f.eks. en enkelt gang på skrivebordet, før du vælger Mac Hjælp.

Se bare, hvad Mac Hjælp kan fortælle dig om at genstarte (jeg bruger engselsk-sproget macOS, så jeg har søgt på "restart"). Bemærk venligst tredie forslag fra oven. God jagt.


477

7
19. november 2022 @ 14:10
Seniormedlem
Tonny Freimanis skrev:

Det er da ellers rimeligt oplagt:

"Start igen" betyder jo netop, at Mac'en genstarter, altså at den først lukker ned, så den er slukket og så automatisk starter op igen. Det bruger man, hvis der er kommet visse opdateringer af OS eller software, hvis Mac'en trænger til at få renset RAM'en, eller hvis man har mistanke om, at man har mistet funktionalitet, efter at et program er crashet.

Altså svarende til "Luk ned" med den forskel den automatisk starter op igen?


8586

198
19. november 2022 @ 16:20
Poseidon

Ja.


74

0
20. november 2022 @ 12:12
Novice

Jeg benytter start igen, hvis iMacen driller i det daglige. Det fungerer nemt og hurtigt. Genvej er alt+højreklik på finder ikon. 


2709

341
PallMei (Skribent)
20. november 2022 @ 13:11
Bit kongen
Peter Simonsen skrev:

Jeg benytter start igen, hvis iMacen driller i det daglige. Det fungerer nemt og hurtigt. Genvej er alt+højreklik på finder ikon. 

Det er noget andet. Det er kun Finder du genstarter, ikke macOS. Finder er et specielt program som er beregnet til altid at køre, derfor er det ikke muligt at slutte den som alle andre programmer. Men man kan alternativt genstarte den som du beskriver eller i Afbryd som du finder i æble-menuen eller ved at trykke alt+cmd+esc.


4

0
24. november 2022 @ 12:34
Nyt medlem

Præcist.