xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Mac falder af WIFI-nettet
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


881

6
17. november 2022 @ 18:43
Veteran

Hejsa, 

Når en Macbook Air falder af WIFI-nettet (routeren) i tide og utide og kun den (vi har flere Mac's, Windows og iPad i huset), er det så Mac'en eller er det routeren der skal kigges på?

Der sker dette: 

Når den ikke vil forbinde til routeren, ender den med symbolet med en udråbstegn i. 

Jeg har slettet netværket i netværksindstillingerne og oprettet det igen.

Genstartet Mac'en 

Det eneste der virker er hvis jeg hiver strømmen til routeren og genstarter den. Så logger Mac'en herfter på med det samme. Men efter ca. halvandt døgns tid, falder Mac'en af igen og vi må genstarte routeren. 

Jeg har ikke trykket på routerens "Reset"-knap da jeg ikke ved hvad den gør (er ved at google en vejledning).

Vi har router via TDC Erhverv

MacOs = Catalina

Hvad tænker I?

På forhånd tak.
  11
1
  560

179

42
17. november 2022 @ 21:27
Novice

Hej,

Hvad årgang er din MacBook Air? Måske er din router indstillet til til WPA3 som ikke understøttes af ældre Apple produkter.

https://support.apple.com/da-dk/guide/security/sec8a67fa93d/web



881

6
17. november 2022 @ 21:45
Veteran
prorege skrev:

Hej,

Hvad årgang er din MacBook Air? Måske er din router indstillet til til WPA3 som ikke understøttes af ældre Apple produkter.

https://support.apple.com/da-dk/guide/security/sec8a67fa93d/web



Den er indstillet som WPA2


234

13
17. november 2022 @ 22:39
Juniormedlem

Hvis du har en ældre MacBook Air kan det være, at den ikke kan tage kanal 13 på 2.4 GHz båndet. Og det er noget skidt, hvis routeren bruger den kanal af og til. Ældre computere kan kun tage kanal 1 til 11, hvor nyere kan tage kanal 1 - 13. Prøv at sætte routeren til at ligge fast på kanal 11, for lige at se om det er der hunden ligger begravet.


4593

394
18. november 2022 @ 00:35
FPU

Det kan også være selve macOS. Altså:

På min MacBook Pro Mid 2010, som er født med 10.6 (SnowLeo), kobler den sig altid og hver gang på mit trådløse netværk via Internetdeling på min iPhone. Det gør den altid ved genstart og altid efter at blive åbnet, når den har været på klappet sammen på vågeblus. SnowLeo fanger ALTID mit netværk. Hver gang og hele tiden.

Jeg blev så nødt til at installere 10.13 (High Sierra) p.gr.a. MitID, og nu er det måske kun 1 ud af 20 gange, den automatisk kobler sig på. Alle andre gange skal jeg gå ind og vælge mit netværk i menulinien, før der er forbindelse. Det gælder både genstart og efter vågeblus. Så godt som altid.

Desuden oplever jeg, at jeg spontant bliver smidt af nettet i High Sierra, somme tider 3-4 gange om dagen, men ALDRIG i SnowLeo. Når det sker, f.eks. midt i en YT-video eller inde på EkstraBladet, skal jeg slå WiFi fra på Mac'en, slå det til igen, og så manuelt vælge mit netværk. Af og til er jeg endda nødt til at slå Internetdeling fra og til igen på iPhonen for at få hul igennem.

Og det gælder så også for den nye brugte MBP 2011, som jeg lige har fået flikket sammen. Den kører også High Sierra, og den laver nøjagtig de samme stunts med manglende auto-tilkobling og med at blive smidt af. Two for two.

Det skal hertil bemærkes, at der kun er 2-3 andre netværk i nærheden (jeg bor i en landzone), og at jeg naturligvis har bedt begge High Sierra'er om at huske mit netværk. Men det gør de altså ikke. Og de smider mig som sagt af og til også af netværket. Men det gør SnowLeo aldrig.

Der er kun ca. 2 meter fra mac'en over til iPhone'en, så det er ikke her, at problemet ligger.

Det er sket en enkelt gang lige midt i en banktransaktion, hvorefter jeg ikke kunne logge ind på min netbank med tre forskellige browsere, før jeg fandt ud af, at jeg var nødt til at genstarte Mac'en. Så virkede det igen, men lige dér var jeg godt nok knotten.

Så hav lige i baghovedet, at du måske ikke kan gøre noget ved det og må vente på en opdatering, som så forhåbentlig løser problemet.


234

13
18. november 2022 @ 03:50
Juniormedlem
Tonny Freimanis skrev:

Det kan også være selve macOS. Altså:

På min MacBook Pro Mid 2010, som er født med 10.6 (SnowLeo), kobler den sig altid og hver gang på mit trådløse netværk via Internetdeling på min iPhone. Det gør den altid ved genstart og altid efter at blive åbnet, når den har været på klappet sammen på vågeblus. SnowLeo fanger ALTID mit netværk. Hver gang og hele tiden.

Jeg blev så nødt til at installere 10.13 (High Sierra) p.gr.a. MitID, og nu er det måske kun 1 ud af 20 gange, den automatisk kobler sig på. Alle andre gange skal jeg gå ind og vælge mit netværk i menulinien, før der er forbindelse. Det gælder både genstart og efter vågeblus. Så godt som altid.

Desuden oplever jeg, at jeg spontant bliver smidt af nettet i High Sierra, somme tider 3-4 gange om dagen, men ALDRIG i SnowLeo. Når det sker, f.eks. midt i en YT-video eller inde på EkstraBladet, skal jeg slå WiFi fra på Mac'en, slå det til igen, og så manuelt vælge mit netværk. Af og til er jeg endda nødt til at slå Internetdeling fra og til igen på iPhonen for at få hul igennem.

Og det gælder så også for den nye brugte MBP 2011, som jeg lige har fået flikket sammen. Den kører også High Sierra, og den laver nøjagtig de samme stunts med manglende auto-tilkobling og med at blive smidt af. Two for two.

Det skal hertil bemærkes, at der kun er 2-3 andre netværk i nærheden (jeg bor i en landzone), og at jeg naturligvis har bedt begge High Sierra'er om at huske mit netværk. Men det gør de altså ikke. Og de smider mig som sagt af og til også af netværket. Men det gør SnowLeo aldrig.

Der er kun ca. 2 meter fra mac'en over til iPhone'en, så det er ikke her, at problemet ligger.

Det er sket en enkelt gang lige midt i en banktransaktion, hvorefter jeg ikke kunne logge ind på min netbank med tre forskellige browsere, før jeg fandt ud af, at jeg var nødt til at genstarte Mac'en. Så virkede det igen, men lige dér var jeg godt nok knotten.

Så hav lige i baghovedet, at du måske ikke kan gøre noget ved det og må vente på en opdatering, som så forhåbentlig løser problemet.

Måske er det det problem Dirla også har. Det er sådan nogle ting man skal melde til Apple via Feedback Assistant ;-)


4593

394
18. november 2022 @ 09:47
FPU

@LV426:

Har overvejet det, men jeg regner ikke med, at Apple gider bruge ret mange minutter på at rette sådan en bug i så gammelt et OS, som High Sierra trods alt er.

Sikkerhedshuller? Ja, et stykke tid endnu. Men små-bugs? Næppe.

Og så koblede Mac'en sig i øvrigt automatisk på mit netværk her til morgen. Stort kryds i kalenderen! :0)


2709

341
PallMei (Skribent)
18. november 2022 @ 10:02
Bit kongen
LV426 skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Det kan også være selve macOS. Altså:

På min MacBook Pro Mid 2010, som er født med 10.6 (SnowLeo), kobler den sig altid og hver gang på mit trådløse netværk via Internetdeling på min iPhone. Det gør den altid ved genstart og altid efter at blive åbnet, når den har været på klappet sammen på vågeblus. SnowLeo fanger ALTID mit netværk. Hver gang og hele tiden.

Jeg blev så nødt til at installere 10.13 (High Sierra) p.gr.a. MitID, og nu er det måske kun 1 ud af 20 gange, den automatisk kobler sig på. Alle andre gange skal jeg gå ind og vælge mit netværk i menulinien, før der er forbindelse. Det gælder både genstart og efter vågeblus. Så godt som altid.

Desuden oplever jeg, at jeg spontant bliver smidt af nettet i High Sierra, somme tider 3-4 gange om dagen, men ALDRIG i SnowLeo. Når det sker, f.eks. midt i en YT-video eller inde på EkstraBladet, skal jeg slå WiFi fra på Mac'en, slå det til igen, og så manuelt vælge mit netværk. Af og til er jeg endda nødt til at slå Internetdeling fra og til igen på iPhonen for at få hul igennem.

Og det gælder så også for den nye brugte MBP 2011, som jeg lige har fået flikket sammen. Den kører også High Sierra, og den laver nøjagtig de samme stunts med manglende auto-tilkobling og med at blive smidt af. Two for two.

Det skal hertil bemærkes, at der kun er 2-3 andre netværk i nærheden (jeg bor i en landzone), og at jeg naturligvis har bedt begge High Sierra'er om at huske mit netværk. Men det gør de altså ikke. Og de smider mig som sagt af og til også af netværket. Men det gør SnowLeo aldrig.

Der er kun ca. 2 meter fra mac'en over til iPhone'en, så det er ikke her, at problemet ligger.

Det er sket en enkelt gang lige midt i en banktransaktion, hvorefter jeg ikke kunne logge ind på min netbank med tre forskellige browsere, før jeg fandt ud af, at jeg var nødt til at genstarte Mac'en. Så virkede det igen, men lige dér var jeg godt nok knotten.

Så hav lige i baghovedet, at du måske ikke kan gøre noget ved det og må vente på en opdatering, som så forhåbentlig løser problemet.

Måske er det det problem Dirla også har. Det er sådan nogle ting man skal melde til Apple via Feedback Assistant ;-)

Tror mere på dit forslag. Overvejede selv at svare, fordi jeg har haft samme problem med en gammel Android tablet og moderne router (men ikke mine gamle Macs strandet på High Sierra [iMac 27" 2009 og Macbook Pro 13" 2010]) og kunne ikke huske detaljerne.


1045

26
18. november 2022 @ 12:45
Stormogul

Hejsa, jeg tænker, at du skal gå ind i Indstillinger_Netværk, og fjerne alle andre WiFi netværk din Air tidligere har været forbundet med. 

Jeg har personligt aldrig haft de problemer andre Macnyttere beskriver, f.eks Tonnys - der tror jeg mere det drejer sig om internetdeling fra iPhone.

Macintosh/Apple siden 1991. Toyota. Kia e-Niro. Gram køleskab. Thermex emhætte.

4593

394
18. november 2022 @ 16:55
FPU
Beman skrev:

Hejsa, jeg tænker, at du skal gå ind i Indstillinger_Netværk, og fjerne alle andre WiFi netværk din Air tidligere har været forbundet med. 

Jeg har personligt aldrig haft de problemer andre Macnyttere beskriver, f.eks Tonnys - der tror jeg mere det drejer sig om internetdeling fra iPhone.

Begge Mac'er har været tilsluttet den samme iPhone samtidig de sidste par dage, den ene i SnowLeo og den anden i High Sierra.

Mac'en med SnowLeo var stabilt tilsluttet igennem de to døgn, mens Mac'en med High Serra blev smidt af en håndfuld gange i det samme tidsrum.

Det er helt klart, at det er High Sierra, der fukker op her, hverken selve Mac'erne, min iPhone 7, eller iOS 14.

Edit: Og det er ikke ret længe siden, at jeg nulstillede netværket på min telefon og gav det et andet navn, så det faktisk er øverst på listen over synlige netværk, så det burde blive "set" først af High Sierra. Det hjalp heller ikke.


1045

26
18. november 2022 @ 18:34
Stormogul

Tonny, det er jo ikke indstillinger på iPhone jeg skriver om. Det som “fukker op……??” er jo den Air, Dirla spurgte om.

I øvrigt kører min High Sierra stabilt på mit hjemmenetværks WiFi, aldrig problemer. Omvendt kører internetdeling (hotspot) meget dårligt/ustabilt fra iPhone til andre enheder.  Det er to forskellige scenarier.

Macintosh/Apple siden 1991. Toyota. Kia e-Niro. Gram køleskab. Thermex emhætte.

4593

394
19. november 2022 @ 11:00
FPU
Beman skrev:

Tonny, det er jo ikke indstillinger på iPhone jeg skriver om. Det som “fukker op……??” er jo den Air, Dirla spurgte om.

I øvrigt kører min High Sierra stabilt på mit hjemmenetværks WiFi, aldrig problemer. Omvendt kører internetdeling (hotspot) meget dårligt/ustabilt fra iPhone til andre enheder.  Det er to forskellige scenarier.

Også kun nævnt og yderligere beskrevet for eksemplets skyld.

Men det er åbenbart, som vinden blæser, eftersom du f.eks. kan berette om stor stabilitet, hvor andre har bøvl i omtrent samme setup.

It's witchcraft. :0)