xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: iPhone i centrum - Mere end 1 milliard solgte (iPhone)
macnyt  /  forum  /  emne
Steve Jobs datter og iPhone 14
Kategori: iPhone i centrum - Mere end 1 milliard solgte (iPhone)


562

9
09. september 2022 @ 21:15
Kaptajn

Steve Jobs datter er vist ikke glad for den nye iPhone 14 https://finans.dk/erhverv/ECE14392118/applegrundlaegger-steve-jobs-datter-eve-jobs-goer-grin-med-den-nye-iphone/

  7
1
  604

2273

157
10. september 2022 @ 07:03
ASCII jonglør

Der var et lille barn der råbte: “Kejseren har jo ikke noget tøj på!”

Rart at se, at unge mennesker stadig kan gennemskue det helt åbenlyse   - og ikke mindst at de siger det højt. For man kan nemt blive lokket ind i alle livets løgne. 

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

4593

394
10. september 2022 @ 08:42
FPU

Hehe. Fin meme.

Og lidt er der jo om snakken. Men altså, hvor meget mere kan man (få brug for at) proppe ind i en smartphone?

De kan måle en masse parametre, de kan tekste, de kan filme, de kan vise kørekort og flybilletter, de kan betale i supermarkedet, de kan vække dig om morgenen og minde dig om aftaler, de kan e-mail og sociale apps, og så kan man endda ringe til og fra dem.

Det eneste, som de ikke rigtigt kan endnu, er meget lægnere stand-by tid. Min go'e gamle Motorola F3 (MotoFone) med eInk display kunne holde op til en uge, dengang batteriet var nyt. Det varer vist lidt, inden en smartphone kommer så vidt, uden at være ulovlig på passagerfly (maks. 1600 Wh batterikapacitet).

OK, 48 MPix i 14 Pro og 14 Pro Max lyder nice. Men det gør prisen altså ikke, med mindre man er foto-nørd.


1663

46
10. september 2022 @ 14:45
Stormogul

Ikke helt Apples skyldt prisen er så høj i år, syntes de sagde til Far out event at mobilen startede på samme pris som iPhone 13 sidste år. Det er den skide inflation og dollarkurs der er skyld i det. Desværre. 

Iphone 15 pro. Macbook pro 13 M1. Apple Watch Ultra. iPad mini gen 6.

1663

46
10. september 2022 @ 14:46
Stormogul

Ikke helt Apples skyldt prisen er så høj i år, syntes de sagde til Far out event at mobilen startede på samme pris som iPhone 13 sidste år. Det er den skide inflation og dollarkurs der er skyld i det. Desværre. 

Iphone 15 pro. Macbook pro 13 M1. Apple Watch Ultra. iPad mini gen 6.

4593

394
10. september 2022 @ 18:37
FPU

Yep, USD'en og Euro'en koster omtrent det samme nu, den 10. september 2022:

100 USD: 740,- Kr.

100 Euro: 743,- Kr.

Men der er altså også gang i den i Schweiz, for 100 Schweizerfranc koster 770,- Kr.

En anden ting er, at det måske ikke var så smart at lancere en ny telefon lige inden starten på den dyreste fyringssæson i mands minde, for det er næppe alle, som ikke vil prioritere lys og varme over en ny iPhone, især hvis de har en 12'er eller 13'er i forvejen.

Jeg har heldigvis mit på det tørre, for jeg har brænde nok til to eller tre vintre, så mine varmeudgifter er sådan cirka nul, indtil der skal skoves næste gang, men dem på gas eller gas-fjernvarme er godt nok på hælene med op til det firdobbelte i pris. Det samme gælder træpiller og briketter. En af vennerne køber to paller briketter hvert efterår. Sidste år gav han ca. 3.000,- Kr.., men i år blev det ca. 10.000,- Kr. for 2 x 960 Kg, omtrent 5,- Kr. kiloet. Ouch!

Men jeg har et værre eksempel: En fra min lettiske familie fik på et tidspunkt en SMS fra el-selskabet om, at prisen for 1 kWh mellem kl. 18 og 19 den 17. august var 4 Euro (30,- Kr,)!!! Så koster det altså en dansk Femmer at koge 1 liter vand i en el-kedel. Tak for kaffe, siger jeg bare!

Når man så husker på, at den danske gennemsnitsløn er på 44.500,- Kr. pr. måned, mens den er på under 900,- Euro (6.660,- Kr) pr. måned i Letland, selv for f.eks. tandlæger, er de meget, meget mere pressede derovre, især fordi Baltikum historisk altid har kørt på russisk naturgas, så gasfyr er enormt udbredt, og gas-prisen er allerede nu 6-7 gange højere end i 2021.

Og gas kan de altså ikke undvære i en typisk lettisk vinter, hvor 20-30 graders frost og en meter sne i ugevis mere er reglen end undtagelsen. Det er dog højtryksvintre med sol om dagen og ingen vind, så chill-faktoren ikke er så høj. Men alligevel.

Benzinprisen derovre er i øvrigt næsten den samme som herhjemme, så det gør virkelig ondt på dem at tanke.

Så set i det perspektiv har vi det jo stadig ret godt her i lille Dannevang.


1663

46
10. september 2022 @ 18:53
Stormogul

Vi har det pisse godt i DK. Folk har bare levet for godt. Sat sig for dyrt og vil ik tære af opsparingen. 

Iphone 15 pro. Macbook pro 13 M1. Apple Watch Ultra. iPad mini gen 6.

4593

394
10. september 2022 @ 23:41
FPU

Min ovennævnte ven har en kollega fra Tyskland, og han siger, at han simpelt hen ikke forstår os danskeres forhold til penge: Hver en Krone skal bruges hver måned, for der går jo penge ind igen til den første, og når der skal købes eller bygges hus, er det lige til kanten af, hvad budgettet kan klare. Og det er der mange, som er ved at fortryde godt og grundigt med de stigende energipriser og afledte effekter.

Jeg har i øvrigt set det fra et par bekendte, som var på førtidspension; den ene skulle altid rejse land og rige rundt, lejede sig ind i for dyre boliger, og betalte en ekstra leje for nogle store skrumler af nogle maskiner, som han brugte i sit fag for 30-40 år siden, og som må være rustet sammen for længe siden. Alt for mange jern i ilden på samme tid. I dag er han folkepensionist og ved knapt nok, hvordan han skal finansiere nummerpladen til hans nye brugte knallert.

Den anden brugte også bare løs af sin førtidspension, købte flødeskumskager flere gange om ugen, brugte 400,- Kr. på en klipning, fordi hans hår var "specielt", skulle absoiut have den største TV-pakke og 300 GB internetpakke (4G, der er ikke fiber), og store gaver til stedbørnebørnene, selvom stedbørnene aldrig kom på besøg, købesmøger og Tullamore Dew. På det tidspunkt var jeg langtidssygemeldt på kontanthjælp og havde 100,- Kr. om dagen til ALT, når de faste udgifter var betalt.

Nu sidder også han på folkepension, men nu er det uden internetpakke (han må bruge sin Android som hub) og med minimal TV-pakke, nul flødeskumskager, hundeklipper og nul gaver til familien. For smøger og whiskey SKAL der være råd til, også selvom han har KOL og kun spiser søbemad, fordi han ikke har sparet sammen til et ordentligt gebis (alle pløkkerne røg p.gr.a. agressiv caries).

Skægt nok kom det som en stor overraskelse for dem begge, at de gik ned på den lavere sats, de de blev folkepensionister, og uden en reel pensionsopsparing at tære på skal de virkelig til at (lære at) jonglere med deres økonomi. Næste gang deres hhv. iPad eller MacBook Pro dør, er de reelt fukked, for der er bare ikke noget at spare op af.

I Tyskland sparer man derimod op, ikke mindst fordi man selv skal sørge for sit otium. Og historisk var tyskerne jo nødt til at være sparsommelige efter Anden Verdenskrig, for der VAR ikke noget overskud nogen steder. Sult kan virkelig sætte tingene i perspektiv, også på lang sigt.