xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
345
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
MBA: Flytte en fil til eksternt drev svært at styre
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


881

6
12. august 2022 @ 09:34
Veteran

Hejsa, 

Lige en spørgsmål om "Flytte" vs "Kopiere" en fil på Mac, da fruen her i huset klager over at hun ikke kan styre flytningen i Finder. 

Hvordan får vi bedre kontrol over at slippe en fil når den skal flyttes til et andet drev?

Når hun flytter en fil til sit externe drev, kommer hun nogle gange til at "mangle plads på pegepladen" ;-) og må slippe filen hvor hun nu er i Finder. Hun har nogle gange svært ved at finde filen så. Hvis hun i stedet trykker ned på pegepladen med en ekstra finger, slippes filen først når den ekstra finger fjernes fra pegepladen, men så kopieres filen bare, og så må hun hen slette filen bageefter fra den gamle plads.

Nå man kopierer mellem mapper på samme drev vil en flytning med den ekstra finger på pegepladen netop flytte filen og først slippes når den ekstra finger slippes. 

Generelt er der ingenting i højreklik der tyder på at man kan flytte. Kun kopiere.

  11
0
  402

1131

15
12. august 2022 @ 10:07
Stormogul

Hvis du kopiere filen som normalt, så kan man ved cmd+option +V  flytte filen istedet for kopiere.

l MP 2013 l iPhone 15 Pro Max l Watch Series 6 l HomePod l B&W PX7 S2e l

8586

198
12. august 2022 @ 10:08
Poseidon

Hvis det er nemmere for hende, så kan hun jo bare kopiere/indsætte filen med command-C/V eller bruge menuerne. Hun skal stadig slette den originale fil, men så er der ingen kamp med at flytte fingrene rundt.


4593

394
12. august 2022 @ 10:11
FPU

I nyere OS'er er det blevet, som det altid var på Windows m.h.t. kopiering af filer, altså Copy og Paste. Så lad lige fruen prøve at HiLite en fil med et enkelt klik, taste Kommando-C for "Kopiér", flytte pilen hen til det vindue på det eksterne drev, som filen skal kopieres til, og klikke i det, og så taste Kommando-V for "Sæt ind".

Jeg har lige prøvet med en billedfil mellem to partitions i HighSierra, og det virker. Og faktisk også med mapper.

Jeg opdagede tilfældigvis metoden ved at jeg skulle kopiere et fil-navn på et ret stort billede ind i en liste. Men jeg var kommet til at klikke på selve filen, ikke kun på filnavnet, så jeg fik roterende badebold og bagefter et stort foto ind mit i min liste.

Ellers er fidusen at lægge de to (åbne) vinduer, der skal kopieres imellem, ved siden af hinanden, så man kan flytte filen langt nok, inden man rammer kanten af pegefeltet. Jeg arbejder altid med Finder-vinduer på listeform, så de kan gøres så smalle som muligt, så der er plads til dem ved siden af hinanden, og jeg løber næsten aldrig tør for plads på pegefeltet på den måde.

P.S. Hvis man kopierer en mappe ind i et tekst-dokument og gemmer dokumentet, vises en mappe uden navn men åbner den pågældende mappe, når man dobbeltklikker på den i tekstdokumentet, altså ligesom en henvisning virkede på før OS X.

Og så lige en ting for at klare begreberne: Flytning af enkeltfiler eller mapper har ALTID foregået ved at Finder kopierer filen eller mappen over på den ønskede disk, hvorefter man selv skal hive den oprindelig fil eller mappe i Papirkurv og tømme den. Det har altid været Apple's metode til at undgå datatab under selve flytningen (f.eks. ved strømafbrydelse), så man altid kan starte forfra. Der kører også noget checksum undervejs, hvorfor koipering af filer mellem diske i Finder så godt som aldrig slår fejl.


4593

394
12. august 2022 @ 10:13
FPU
David Munch skrev:

Hvis det er nemmere for hende, så kan hun jo bare kopiere/indsætte filen med command-C/V eller bruge menuerne. Hun skal stadig slette den originale fil, men så er der ingen kamp med at flytte fingrene rundt.

Lige nøjagtigt som jeg forklarede med et par hundrede ord.

David fører stadig i vores indbyrdes væddeløb om, hvem der hjælper hurtigst. :0)


881

6
12. august 2022 @ 10:13
Veteran
David Munch skrev:

Hvis det er nemmere for hende, så kan hun jo bare kopiere/indsætte filen med command-C/V eller bruge menuerne. Hun skal stadig slette den originale fil, men så er der ingen kamp med at flytte fingrene rundt.

Er det fordi man på en Mac aldrig kunnet flytte en fil til et andet drev, men kun kan kopiere filen? Jeg har faktisk aldrig tænkt over det før nu ...


881

6
12. august 2022 @ 10:18
Veteran
Tonny Freimanis skrev:

I nyere OS'er er det blevet, som det altid var på Windows m.h.t. kopiering af filer, altså Copy og Paste. Så lad lige fruen prøve at HiLite en fil med et enkelt klik, taste Kommando-C for "Kopiér", flytte pilen hen til det vindue på det eksterne drev, som filen skal kopieres til, og klikke i det, og så taste Kommando-V for "Sæt ind".

Jeg har lige prøvet med en billedfil mellem to partitions i HighSierra, og det virker. Og faktisk også med mapper.

Tror det er fordi det er samme drev de to partitioner ligger på at du kan.

Jeg opdagede tilfældigvis metoden ved at jeg skulle kopiere et fil-navn på et ret stort billede ind i en liste. Men jeg var kommet til at klikke på selve filen, ikke kun på filnavnet, så jeg fik roterende badebold og bagefter et stort foto ind mit i min liste.

Ellers er fidusen at lægge de to (åbne) vinduer, der skal kopieres imellem, ved siden af hinanden, så man kan flytte filen langt nok, inden man rammer kanten af pegefeltet. Jeg arbejder altid med Finder-vinduer på listeform, så de kan gøres så smalle som muligt, så der er plads til dem ved siden af hinanden, og jeg løber næsten aldrig tør for plads på pegefeltet på den måde.

P.S. Hvis man kopierer en mappe ind i et tekst-dokument og gemmer dokumentet, vises en mappe uden navn men åbner den pågældende mappe, når man dobbeltklikker på den i tekstdokumentet, altså ligesom en henvisning virkede på før OS X.

Og så lige en ting for at klare begreberne: Flytning af enkeltfiler eller mapper har ALTID foregået ved at Finder kopierer filen eller mappen over på den ønskede disk, hvorefter man selv skal hive den oprindelig fil eller mappe i Papirkurv og tømme den. Det har altid været Apple's metode til at undgå datatab under selve flytningen (f.eks. ved strømafbrydelse), så man altid kan starte forfra. Der kører også noget checksum undervejs, hvorfor koipering af filer mellem diske i Finder så godt som aldrig slår fejl.

Ok tak. Ja, det er så gået op for mig nu, at man aldrig har kunnet flytte filerne til et andet drev. 



2709

345
PallMei (Skribent)
12. august 2022 @ 12:00
Bit kongen
Dirla skrev:
Tonny Freimanis skrev:

I nyere OS'er er det blevet, som det altid var på Windows m.h.t. kopiering af filer, altså Copy og Paste. Så lad lige fruen prøve at HiLite en fil med et enkelt klik, taste Kommando-C for "Kopiér", flytte pilen hen til det vindue på det eksterne drev, som filen skal kopieres til, og klikke i det, og så taste Kommando-V for "Sæt ind".

Jeg har lige prøvet med en billedfil mellem to partitions i HighSierra, og det virker. Og faktisk også med mapper.

Tror det er fordi det er samme drev de to partitioner ligger på at du kan.


Jeg opdagede tilfældigvis metoden ved at jeg skulle kopiere et fil-navn på et ret stort billede ind i en liste. Men jeg var kommet til at klikke på selve filen, ikke kun på filnavnet, så jeg fik roterende badebold og bagefter et stort foto ind mit i min liste.

Ellers er fidusen at lægge de to (åbne) vinduer, der skal kopieres imellem, ved siden af hinanden, så man kan flytte filen langt nok, inden man rammer kanten af pegefeltet. Jeg arbejder altid med Finder-vinduer på listeform, så de kan gøres så smalle som muligt, så der er plads til dem ved siden af hinanden, og jeg løber næsten aldrig tør for plads på pegefeltet på den måde.

P.S. Hvis man kopierer en mappe ind i et tekst-dokument og gemmer dokumentet, vises en mappe uden navn men åbner den pågældende mappe, når man dobbeltklikker på den i tekstdokumentet, altså ligesom en henvisning virkede på før OS X.

Og så lige en ting for at klare begreberne: Flytning af enkeltfiler eller mapper har ALTID foregået ved at Finder kopierer filen eller mappen over på den ønskede disk, hvorefter man selv skal hive den oprindelig fil eller mappe i Papirkurv og tømme den. Det har altid været Apple's metode til at undgå datatab under selve flytningen (f.eks. ved strømafbrydelse), så man altid kan starte forfra. Der kører også noget checksum undervejs, hvorfor koipering af filer mellem diske i Finder så godt som aldrig slår fejl.

Ok tak. Ja, det er så gået op for mig nu, at man aldrig har kunnet flytte filerne til et andet drev. 


Du kan godt, hvis du holder cmd nede samtidigt med du drag and dropper


4593

394
12. august 2022 @ 14:19
FPU

@Dirla. Har lige testet fra disk til USB-stick. Copy/Paste virker også her.


881

6
23. august 2022 @ 17:48
Veteran

Jo, men så skal hun med den ene finger holde CMD nede og med den anden finger holde et fast tryk på pegepladen og med den tredje finger flytte filen, for herefter at slippe pegepladen så filen droppes. 

Jeg er endt med at sige at man ikke kan og så må hun drag/drop og efterfølgende slette filen , for som man siger: "Hvad man ikke ved har man ikke ondt af"  .... haha

Tak for input til alle.


2709

345
PallMei (Skribent)
23. august 2022 @ 20:34
Bit kongen
Dirla skrev:

Jo, men så skal hun med den ene finger holde CMD nede og med den anden finger holde et fast tryk på pegepladen og med den tredje finger flytte filen, for herefter at slippe pegepladen så filen droppes. 

Har hun da kun en hånd?

Jeg er endt med at sige at man ikke kan og så må hun drag/drop og efterfølgende slette filen , for som man siger: "Hvad man ikke ved har man ikke ondt af"  .... haha

Tak for input til alle.

Det er også fint nok. Men du kunne også lade hende selv vurdere hvad der er nemmest.


4593

394
23. august 2022 @ 22:48
FPU

Jeg flytter altså fint filer tværs hen over skrivebordet uden de helt store armbevægelser.

For at vælge filen klikker jeg med ydersiden af højre tommelfinger sådan cirka lidt til under midten på pegefeltet og holder den ende (mouse-down)

Derpå trækker jeg så et stykke hen over pegefeltet med med langefingeren oppe fra venstre hjørne af pegefeltet, slipper langefigneren (men ikke tommelen) og flytter den lidt tilbage, trækker igen, slipper og flytter tilbage, o.s.v., hele tiden med tommelfingeren trykket ned, indtil min fil er placeret, hvor den skal være, hvorefter ejg så slipper med begge fingre.

Jeg lægger altid mine løbende arbejdsfiler i øverste venstre hjørne af skrivebordet, og når de skal kopieres til et eksternt drev, som dukker op i højre side af skrivebordet, når det mountes, er der et stykke vej derover.

Der er dog undermapper på de eksterne, og hvis jeg åbner en af dem, er vinduet på øverste niveau altd placeret relativt langt til venstre, så jeg ikke skal trække filen så langt. Men hvis den skal flyttes til en mappe tre eller fire lag nede, vil den pågældende åbne mappes vindue alt andet lige være meget længere til højre, og så skal der klik-trækkes en del, men det er faktsik meget sjældent, at jeg "taber" en fil ind i en forkert mappe.

Den mest effektive metode til manuel fil-håndtering i Finder vil altid være at have sine mapper på lsiteform, gøre deres vinduer så smalle som muligt og så lægge dem ved siden af hinanden, så længe der er skærmplads.

P.S: Det virker også med venstre hånd; jeg har lige prøvet. ;0)