xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
342
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Den nye Macbook Air - hvor kan den ses i virkeligheden
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


1907

191
PowerPalle (Administrator)
12. juli 2022 @ 14:02
Stormogul

Hvor finder jeg en butik hvor man kan se den nye Macbook Air i virkeligheden?

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger
  19
0
  1236

2709

342
PallMei (Skribent)
12. juli 2022 @ 14:30
Bit kongen

Kan du garanteret ikke før 15/7.


44

0
12. juli 2022 @ 19:27
Let øvet

Jeg spurgte Humac i dag, og de mente ikke at have den i alle butikker. De var først ved at danne sig et overblik over hvor mange de fik også ville de have den i udvalgte butikker.

Glæder mig til at se den Midnatsblå IRL.


1907

191
PowerPalle (Administrator)
14. juli 2022 @ 19:41
Stormogul

Det lader med andre ord til at den nye MacBook Air (M2) kommer i danske butikker fra fredag i næste uge.

Imellemtiden må jeg ty til de anmeldelser der er begyndt at rulle ind, ... herunder eksempelvis Engadets.

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

44

0
15. juli 2022 @ 05:29
Let øvet

Jeg har fået svar fra Humac om at den skulle være at finde i alle deres butikker fra i dag.

Desuden så har Bilka tilbud på base model MBA M2 til 9400 kr. et tilbud jeg synes var lidt for godt til ikke at slå til på. Så den er hermed bestilt :)


678

26
15. juli 2022 @ 08:49
Veteran

Den har dælme fået gode anmeldelser. De er hele vejen igennem vild med den. Kan man med fordel opgradere SSD, GPU eller ram, eller kan man klare sig med basisudgaven?


4593

394
15. juli 2022 @ 09:39
FPU
Vandermoses skrev:

Den har dælme fået gode anmeldelser. De er hele vejen igennem vild med den. Kan man med fordel opgradere SSD, GPU eller ram, eller kan man klare sig med basisudgaven?

Ingen opgraderinger mulig. RAM'en og GPU'erne er integreret i selve CPU'en, og SSD'en er chips, som er loddet direkte på bundkortet.

Man skal altså på forhånd vurdere, hvor meget hukommelse og lagerplads, man vil få brug for i Mac'ens levetid, når man køber den.

Det påstås, at 8 GB RAM burde være nok til hverdagsbrug. Men det er nu. Om 4-6 år er apps og macOS alt andet lige blevet mere krævende. 8 GB var pænt meget i 2010, da jeg købte min MBP. I 2022 er det nok ved at være i underkanten.

I mine øjne er 256 GB SSD alt for lidt i vore dage (og Max Tech siger jo det samme). Man kan naturligvis off-loade data til senere brug, men formålet med at købe en ret let bærbar med enorm ydeevne og lang batteritid er vel ikke, at man også skal slæbe rundt på eksterne medier. Hvem gider f.eks. køre på familieferie i en luksusbil med et bagarum på kun 256 liter og dermed behov for en klodset tagboks?

Mit drømme-setup lige nu er den nye Air med 16 GB RAM og 1 TB SSD til i alt ca. 17 Kilo, men relativt store ekstraudgifter hen over sommeren og efteråret udskyder "Operation Air" indtil videre.


678

26
15. juli 2022 @ 10:35
Veteran
Tonny Freimanis skrev:
Vandermoses skrev:

Den har dælme fået gode anmeldelser. De er hele vejen igennem vild med den. Kan man med fordel opgradere SSD, GPU eller ram, eller kan man klare sig med basisudgaven?

Ingen opgraderinger mulig. RAM'en og GPU'erne er integreret i selve CPU'en, og SSD'en er chips, som er loddet direkte på bundkortet.

Man skal altså på forhånd vurdere, hvor meget hukommelse og lagerplads, man vil få brug for i Mac'ens levetid, når man køber den.

Det påstås, at 8 GB RAM burde være nok til hverdagsbrug. Men det er nu. Om 4-6 år er apps og macOS alt andet lige blevet mere krævende. 8 GB var pænt meget i 2010, da jeg købte min MBP. I 2022 er det nok ved at være i underkanten.

I mine øjne er 256 GB SSD alt for lidt i vore dage (og Max Tech siger jo det samme). Man kan naturligvis off-loade data til senere brug, men formålet med at købe en ret let bærbar med enorm ydeevne og lang batteritid er vel ikke, at man også skal slæbe rundt på eksterne medier. Hvem gider f.eks. køre på familieferie i en luksusbil med et bagarum på kun 256 liter og dermed behov for en klodset tagboks?

Mit drømme-setup lige nu er den nye Air med 16 GB RAM og 1 TB SSD til i alt ca. 17 Kilo, men relativt store ekstraudgifter hen over sommeren og efteråret udskyder "Operation Air" indtil videre.

Gode inputs. Tror du har ret ift. hukommelsen og ram. Jeg skal snart have udskiftet min 8 årige Air, som egentlig stadig fungerer fint, men hvor de 128 gb bare ikke rækker længere - og ikke har gjort det i flere år. Virkelig træls at det er manglen på hukommelse der dræber maskinen. 

Det er også en slags penge - især i de her tider hvor alting stiger. :-)  


8586

198
20. juli 2022 @ 13:05
Poseidon
kristoffer skrev:

Desuden så har Bilka tilbud på base model MBA M2 til 9400 kr. et tilbud jeg synes var lidt for godt til ikke at slå til på. Så den er hermed bestilt :)

Uha det er et godt tilbud, og den bliver nok ikke markant mere billig i resten af dens levetid.

Macbook Air M1 blev også nedsat med 25% et par uger efter release, netop af Bilka, og den pris blev ikke slået. Of course, det var en lidt speciel global  situation fra 2020. Men tror derfor også at hvis man overvejer basemodellen, så kan man lige så godt slå til nu hos dem IMHO. Jeg havde ellers næsten sat mig fast på en M1 MBA, men jeg tror desværre slet ikke at den kommer ned bare i nærheden af de 6.500,- den var i hos Bilka, og det betyder at der 'kun' er 1900,- forskel op til M2 (Apple studierabat priser + 1000,- gavekort med Back to School kampagne). Decisions, decisions, som altid.... :S

MBA M1 Pricerunner udvikling:


678

26
26. juli 2022 @ 09:14
Veteran

Er der nogen af jer, som har fået den nye Air M2?

Jeg skal snart have skiftet min gamle ud. Men er virkelig i tvivl, om jeg skal vælge en Air M2 512 GB GPU 10 være eller en Pro 13” m2 med lignende specs. På papiret har de samme specs, og en prisforskel på cirka ingenting.

Batterilevetiden er så god på begge, at det ikke har betydning. Det handler mere om skærmkvaliteten og hvad maskinen kan yde.


4593

394
26. juli 2022 @ 09:58
FPU

På de to første M1 Air og Pro var der forskel i skærmens lysstyrke (hhv. 400 og 500 Nits), og i en YouTube testvideo lød Air'ens lyd mere metallisk end Pro'ens.

Derfor burde det nok undersøges, om M2 Air og Pro skærme har ens egenskaber. Hvis ikke, bør man nok prøvekøre dem sammen side om side, inden man beslutter sig. Det samme med lyden. Man burde kunne læse sig til begge dele under de respektive Tech Specs, f.eks. om begge maskiner har samme antal og type højtalere, og om skærmene er lige lysstærke.

Derudover er eneste forskel på M2 Air og Pro vist, at Air ikke har nogen blæser (og derfor nok hurtigere drosler ydeevnen ned ved hårdt arbejde), og at Pro'en har TouchBar, hvilket der jo er delte meninger om.

Personligt har jeg ikke brug for en Mac, som skal arbejde hårdt, for jeg skal hverken transkode videoer eller kompilere programlinier, og jeg har aldrig arbejdet med en Mac med TouchBar, så der er jo ikke noget, som jeg vil savne, så mit eget valg vil være en Air, når ekstraudgifterne engang holder op med at hobe sig op. Efter minimum en Tach Spec sammenligning af skærm og højtalere.

Husk blot, at man ikke længere kan opgradere hverken RAM (integreret i CPU'en) eller SSD (loddet direkte på bundkortet). Man skal derfor vurdere, hvor meget RAM og SSD man vil få behov for i Mac'ens levetid, som vel er minimum 5-6 år, ikke på købstidspunktet, og til den tid er programmer og macOS alt andet lige vokset ret meget.

Der er i hvert fald een YT-video om mulig throttling på en M2-Mac, men jeg har ikke selv set den, så jeg ved ikke, om det drejer sig om en Air eller en Pro eller om begge mdoeller. men du bør nok se den video, inden du åbner muldvarpeskindet.


678

26
27. juli 2022 @ 16:55
Veteran

Tak for gode inputs Tonny. 

Ligesom dig, så ender jeg nok med at gå med en Macbook Air. Så vælger jeg nok en 512 GB 10 CORE GPU version med 16 GB ram. Så må den kunne klare sig et par år. :-) Bliver næsten nødt til at investere i en 4K skærm herhjemme, så jeg også kan bruge den som en stationær maskine. 

Så vidt jeg kan læse mig til, så er der flere fordele ved Air M2 fremfor Pro 13" M2. Bedre skærm, lyd og frontkamera. Omvendt er batteritiden mindre, og den har færre porte, men det betyder ikke noget ift. mit behov.    


4593

394
27. juli 2022 @ 20:03
FPU
Vandermoses skrev:

Tak for gode inputs Tonny. 

Ligesom dig, så ender jeg nok med at gå med en Macbook Air. Så vælger jeg nok en 512 GB 10 CORE GPU version med 16 GB ram. Så må den kunne klare sig et par år. :-) Bliver næsten nødt til at investere i en 4K skærm herhjemme, så jeg også kan bruge den som en stationær maskine. 

Så vidt jeg kan læse mig til, så er der flere fordele ved Air M2 fremfor Pro 13" M2. Bedre skærm, lyd og frontkamera. Omvendt er batteritiden mindre, og den har færre porte, men det betyder ikke noget ift. mit behov.    

Glad for, at jeg kunne hjælpe. Vi kan hurtigt blive enige om 16 GB for at fremtidssikre den. Men for mit eget vedkommende vil jeg gå efter 1 TB SSD. 256 GB er alt for lidt og muligvis årsag til til den rygtede throttling (men jeg har stadig ikke set videoen, så det er ren spekulation). Måske er 512 GB nok, især hvis man bruger en cloud-løsning. Men jeg foretrækker at have tingene ved hånden, så det bliver 1 TB for mit vedkommende. Engang, når jeg får råd…


21

2
28. juli 2022 @ 21:51
Let øvet

Alternativt: Proshop sælger MacBook Pro 14" m1 til 15888 kr for basismodellen. En MacBook Air M2 med samme "hukommelse" (16 GB RAM og 512 GB SSD) koster 15999 kr hos Apple. Tilbuddet varer til 31./7.


4593

394
29. juli 2022 @ 09:16
FPU
Ulrik Damgaard skrev:

Alternativt: Proshop sælger MacBook Pro 14" m1 til 15888 kr for basismodellen. En MacBook Air M2 med samme "hukommelse" (16 GB RAM og 512 GB SSD) koster 15999 kr hos Apple. Tilbuddet varer til 31./7.

Og her er en sprit-ny YT-video, som netop tester de to Mac'er mod hinanden:

M2 Air versus M1 14'' Pro.


1907

191
PowerPalle (Administrator)
29. juli 2022 @ 14:55
Stormogul
Ulrik Damgaard skrev:

Alternativt: Proshop sælger MacBook Pro 14" m1 til 15888 kr for basismodellen. En MacBook Air M2 med samme "hukommelse" (16 GB RAM og 512 GB SSD) koster 15999 kr hos Apple. Tilbuddet varer til 31./7.

Bemærk, at det kun er "silver" -modellen og ikke "space grey". (silver is boring imho).

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

8586

198
29. juli 2022 @ 15:06
Poseidon

Bilka har pt. base M1 MBA til 7400,-. God pris!


4593

394
29. juli 2022 @ 18:32
FPU
PowerPalle skrev:
Ulrik Damgaard skrev:

Alternativt: Proshop sælger MacBook Pro 14" m1 til 15888 kr for basismodellen. En MacBook Air M2 med samme "hukommelse" (16 GB RAM og 512 GB SSD) koster 15999 kr hos Apple. Tilbuddet varer til 31./7.

Bemærk, at det kun er "silver" -modellen og ikke "space grey". (silver is boring imho).

Silver is solid. Space Grey og Midnight Blue (og de andre farver) mister let malingen omkring f.eks. USB-portene, selvom man er forsigtig med stikkene, så de kommer let til at se hærgede ud. iPhone 5 rides again!

Chipped Space Grey M2 Air


4593

394
29. juli 2022 @ 19:48
FPU

Nu har jeg set Max Tech's sammenligning af 14'' M1 MBP med Pro CPU og den nye M2 Air. Begge maskiner med 16 GB RAM og 512 GB SSD, og jeg har besluttet mig for at skifte tilbage til M1 MBP'en.

Selvom M2 Air vinder på tre parametre, nemlig vægt, batterikapacitet og hurtigere web-browsing, bliver den meget klart slået på de noget vigtigere parametre skærm, lyd og porte.

M1 Pro'ens skærm har en lidt højere opløsning, men den er også mere lysstærk og har en meget bedre kontrast. Det var virkeligt tydeligt at se i testen. Og så er den jo også lidt større end Air'ens skærm.

Jeg kunne i øvrigt ikke se eller høre forskel på de to Mac'ers 1080 webcam og indbyggede mikrofon.

Samtidig er M1 Pro'ens lyd MEGET bedre, både kraftigere, med mere bas, og med en bedre opløsning af lydbilledet.

På de fleste andre parametre fulgtes de pænt ad, selvom M1 Pro dog slog Air de fleste gange. Desuden kørte dens blæsere næsten aldrig, og de var så godt som lydløse, når de endelig kørte, mens Air'en på et tidspunkt throttlede kraftigt under belastning og dermed gik meget ned i ydelse (clockfrekvensen dalede).

M1 Pro'en har en ekstra TunderBolt-port, en HDMI-port og en SD-kortlæser. Jeg kan måske leve uden den ekstra ThunderBolt og HDMI'en, men kortlæseren vil jeg nødigt undvære. Og begge modeller har jo både fysiske F-taser og MagSafe, lige som jeg gerne vil have det.

Så farvel M2 Air og goddag M1 Pro med Pro.


21

2
30. juli 2022 @ 00:54
Let øvet
PowerPalle skrev:
Ulrik Damgaard skrev:

Alternativt: Proshop sælger MacBook Pro 14" m1 til 15888 kr for basismodellen. En MacBook Air M2 med samme "hukommelse" (16 GB RAM og 512 GB SSD) koster 15999 kr hos Apple. Tilbuddet varer til 31./7.

Bemærk, at det kun er "silver" -modellen og ikke "space grey". (silver is boring imho).

Power sælger den også i Space Grey for 15499. Ved ikke hvor længe tilbuddet varer.