xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Formatere SSD
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


63

0
27. juni 2022 @ 10:39
Novice

Hej jeg har fået fingerne i en SSD 1T som vist har siddet i en Windows PC. Jeg har købt et kabinet med et USB stik og sat den i min MAC men jeg kan ikke se de nogen som helst steder for at få den formateret er der nogen der kan hjælpe????

  10
0
  412

4593

394
27. juni 2022 @ 14:00
FPU

Det gør du i det program, som hedder "Disk Utility" på engelsk (vist nok Diskførstehjælp på dansk. Ikonen er en harddisk med et stetoskop. Den kigger i mappen "Utilities" (Hjælpeprogrammer) i mappen "Applications" (Programmer). Du kan åbne Utilities direkte i Finder ved at taste Kommando-Shift-U.

Når du har åbnet Diskførstehjælp, skal du klikke på fanebladet "Erase" (Slet), hvorefter du HiLiter SSD'en i oversigten til venstre med et enkelt klik, vælger det ønskede format i lokalmenuen, Extended(Journaled) eller APFS alt efter, hvor nyt dit macOS er, skiver et passende navn i navnefelter og klikker på knappen "Erase" (Slet).

Det er vel overflødigt at nævne, at alle data på disken ryger sig en tur ved omforamteringen, men det bør nævnes, at en Windows PC ikke vil kunne læse disken med det nye format og vil foreslå at omformatere den for at kunne tilgå den, og det skal man naturligvis ikke gøre.

P.S. Ved nærlæsning af din tråd, ser det ud som om det ikke er omformateringen, som er det problem, men at din Mac slet ikke kan se den. Det må skyldes f.eks. en dårlig forbindelse inde i kabinettet. Tjek lige, om stikket er skubbet helt i. Du kan også prøve en anden USB-port og et andet kabel. Somme tider virker en genstart, mens disken er tilsluttet også.


2709

339
PallMei (Skribent)
27. juni 2022 @ 14:30
Bit kongen
helios skrev:

Hej jeg har fået fingerne i en SSD 1T som vist har siddet i en Windows PC. Jeg har købt et kabinet med et USB stik og sat den i min MAC men jeg kan ikke se de nogen som helst steder for at få den formateret er der nogen der kan hjælpe????

Jeg har lidt svært ved at tyde hvad du skriver, så jeg gætter på at du har installeret ssd i din mac og booted maskinen op i gendannalse/installation fra usb stik.

I så fald skal du inden du starter installationen køre diskværktøj og slette disken:

https://support.apple.com/da-dk/HT204904 

https://support.apple.com/da-dk/HT208496 


63

0
27. juni 2022 @ 16:54
Novice

Hej Det er det der er mit problem jeg kan IKKE se ssdén i vinduet til venstre jeg kan faktisk slet ikke se den nogen steder ellers plejer der at komme et ikon øverst i højre side men intet sker der jeg ved godt hvordan man formatere en disk eller formaterer min Mac men denne her giver mig hovedbrud måske skal der et formateringsprogram af de stærke for at få den formateret, men eller tak for svaret



4593

394
27. juni 2022 @ 18:45
FPU

OK, det gør det noget lettere at fejlfinde, når du er godt inde i formaterings-processen.

Jeg hælder derfor stadig til et mekanisk problem á la et stik, der ikke er skubbet godt nok på plads, eller et "mandags"-kabel eller -kabinet.

Der kan være ganske få tilfælde, hvor en Mac virkelig kløjser med en Windows-formateret disk, men disken KAN jo være klappet sammen, samtidig med at den blev flyttet. Det kan så testes ved at sætte den tilbage i den oprindelige PC eller ved at sætte den i et andet kabinet og så prøve på en Mac eller PC.

Prøv evt. at købe et USB-til-SATA kabel og slut disken direkte til Mac'en uden om USB-bridgen i det eksterne kabinet. Hvis der så er hul igennem, må du få byttet kabinettet eller få pengene retur.


2709

339
PallMei (Skribent)
27. juni 2022 @ 19:51
Bit kongen
helios skrev:

Hej Det er det der er mit problem jeg kan IKKE se ssdén i vinduet til venstre jeg kan faktisk slet ikke se den nogen steder ellers plejer der at komme et ikon øverst i højre side

Højre side hvor?

 men intet sker der jeg ved godt hvordan man formatere en disk eller formaterer min Mac men denne her giver mig hovedbrud måske skal der et formateringsprogram af de stærke for at få den formateret, men eller tak for svaret

Næppe, men det skal være ssd du kan bruge i mac (sata) eller med adapter. Det kan i øvrigt anbefales at trykke cmd+2 i diskværktøj for at se "alle" i indholdslisten i venstre side (det er stadig ikke alle i nyere macOS, men det er en anden historie).

Det er nok nødvendigt med detaljer om hvilken ssd i hvilken maskine vi snakker om og om du har brugt adapter eller ej, hvis det er en M2 NVME og hvad den seneste macOS der var installeret (for NVME understøttelse kom med en bios opdatering i forbindelse med macOS 10.13 (High Sierra).

https://forums.macrumors.com/threads/upgrading-2013-2014-macbook-pro-ssd-to-m-2-nvme.2034976/ 

Maskinen kan også være blevet forvirret over ændret hardware configuration, så du kan prøve at nulstille nvram

https://support.apple.com/da-dk/HT204063 

og SMC

https://support.apple.com/da-dk/HT201295


63

0
28. juni 2022 @ 08:16
Novice

Min iMac er en 2020 27"" og jeg vil bruge ovenstående SSD på 1TB til billeder og SSD har siddet i en Windows PC og hvorfra PC startede op fra.så der er nok opstart til Windows på den. Når jeg sætter den i min iMac og vil formatere den til mit brug kan jeg overhovedet ikke sen den nogen steder. Jeg har i øjeblikket ikke mulighed for at afprøve den i en Windows PC.



4593

394
28. juni 2022 @ 09:07
FPU

Det burde ikke betyde noget, at der er en Windows-installation på den, så jeg hælder stadig mest til DeLOCK'en.

Har du købt den specielt til lejligheden, eller har du haft den til at virke før?

Jeg foreslår at prøve at sætte en anden disk i, som du ved, at Mac'en kan se.

Hvis det så virker, er det SSD'en, og hvis det ikke virker, må det jo være kabinettet.


2709

339
PallMei (Skribent)
28. juni 2022 @ 09:09
Bit kongen
helios skrev:

Min iMac er en 2020 27"" og jeg vil bruge ovenstående SSD på 1TB til billeder og SSD har siddet i en Windows PC og hvorfra PC startede op fra.så der er nok opstart til Windows på den. Når jeg sætter den i min iMac og vil formatere den til mit brug kan jeg overhovedet ikke sen den nogen steder. Jeg har i øjeblikket ikke mulighed for at afprøve den i en Windows PC.


Aah ok. Troede du ville bruge den som systemdisk. 

Uanset format burde og om den er mounted/aktiv burde den være synlig i diskværktøj indholdsholdoversigt (husk cmd+2 for, efter min mening, bedre overblik)

Du børe slette den på højeste niveau, så du også kan vælge GUID som partitionstype

APFS er at foretrække, men så kan den ikke læses af Windows, hvis du har planer om det (ExFAT kan læses og skrives af både Windows og MacOS).

Hvis disken ikke er synlig i diskværktøj, så prøv at tjekke Oplysninger om System (øverste punkt i æblemenuen, hvis du holder alt-tasten nede).

Jeg antager ikke det er Thunderbolt, men hvis jeg tager fejl, så kig under Thunderbolt. Expansion er f.eks. en ekstern SSD jeg har tilsluttet via usb (Ja, USB 2.0 kan slet ikke udnytte en SSD, men den pensioneret og min late 27" 2009 iMac har kun har USB 2.0 bus [men gør det stadig godt]).


63

0
28. juni 2022 @ 13:11
Novice

Jeg vil gerne takke for de gode svar og tror den er brændt af siden den ikke kan vises så jeg slutter her mange tak❤️


63

0
28. juni 2022 @ 13:12
Novice

Jeg vil gerne takke for de gode svar og tror den er brændt af siden den ikke kan vises så jeg slutter her mange tak❤️