xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Kopiering af hovednøglering?
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


477

7
20. juni 2022 @ 12:23
Seniormedlem

Min hovednøglering gemmer åbenbart alt siden jeg fik Mac i 2011. Alligevel vil jeg gerne kopiere den over på den nye maskine.

Kan man det og hvordan?

  14
0
  525

477

7
20. juni 2022 @ 13:32
Seniormedlem

Der er en eksportfunktion under "Arkiv", men det virker ikke. Jeg er opmærksom på dette (fundet i hjælp): Hvis menuen Eksporter emner er utydelig, kan mindst et af de valgte emner ikke eksporteres. Uanset hvilke og hvor mange jeg markerer, så er er "Eksporter emner ..." stadig grå.

Utydelig må være det samme som grå?


2581

84
20. juni 2022 @ 13:32
Bit kongen

Log ind på icloud så synkroniserer den sammen med alt det andet. 


477

7
20. juni 2022 @ 14:51
Seniormedlem

Jeg har aldrig brugt iCloud. Nu ville jeg så oprette mig, men jeg endte (og er logget ind) på https://appleid.apple.com/account/manage. Hvordan kommer jeg så videre til iCloud?


8586

198
20. juni 2022 @ 14:58
Poseidon

Gå ind i dine Systemindstillinger, find iCloud, og log ind der.


477

7
20. juni 2022 @ 15:04
Seniormedlem

Ok, jeg fandt vejledningen og her indtaster jeg mit Apple-ID, men den beder også om en adgangskode. Hvad er det for en adgangskode?


477

7
20. juni 2022 @ 15:18
Seniormedlem

Der er ikke mindre end 11 forekomster når jeg søger efter "iCloud" i min hovednøglering. Æhhh...?

De er dateret fra 2017 til 2022. Jeg har altså ikke været inde og rode med iCloud i den periode.


8586

198
20. juni 2022 @ 15:21
Poseidon

Du bruger dit kodeord til dit Apple-ID, det bruger iCloud også. Bare det at du har et Apple-ID, gør at du har iCloud.


477

7
20. juni 2022 @ 15:47
Seniormedlem

Endnu en gang kommer jeg i tvivl om hvad Apple-ID faktisk er. Er det min mailadresse, eller det det f.eks. AppleFnirk/1120?

I må undskylde, men det er først for nyligt jeg har haft problemer med det :-(


8586

198
20. juni 2022 @ 17:54
Poseidon

Et Apple-ID er en emailadresse. Hvis du ofte glemmer sådan noget, så kan det anbefales at skrive det ned.


4593

394
20. juni 2022 @ 18:44
FPU

På den Mac, hvor du vil hente (data fra) Nøglering:

Åbn Bibliotek i din brugermappe ved at Alt-klikke på Gå-menuen i Finder og vælge "Bibliotek".

Find derefter mappen "Nøgleringe" (måske hedder den "Keychains")

Åbn "Nøgleringe"-mappen og kopier hele indholdet over på en (tom) USB-stick. Det burde være langt under 100 MB.

På den nye Mac, du vil overføre din oprindelige Nøglering til:

Lav en mappe på skrivebordet, som du f.eks. kalder "FlyttedeNøgler".

Find og åbn mappen "Nøgleringe" på den her Mac på samme måde som lige før.

Træk indholdet fra "Nøgleringe" over i "FlyttedeNøgler"-mappen.

Kopier indholdet fra USB-sticken over i "Nøgleringe"-mappen på den nye Mac.

Genstart Mac'en.

Hvis det ikke virker, f.eks. p.gr.a. forskelle i version macOS, skal du åbne "Nøgleringe" på den nye Mac, smide indholdet i Papirkurv og derefter lægge det oprindelige indhold fra "FlyttedeNøgler" tilbage i "Nøgleringe"-mappen.

Genstart derefter Mac'en, smid den nu tomme "FlyttedeNøgler"-mappe i Papirkurv og tøm Papirkurv..

Så er dit problem ganske vidst ikke løst via min opskrift, men i det mindste er du tilbage, hvor du startede, inden du begyndte at flytte filer.


477

7
24. juni 2022 @ 08:02
Seniormedlem

Det virkede desværre ikke, men tak for forsøget på at hjælpe.


4593

394
24. juni 2022 @ 09:20
FPU
Towle skrev:

Det virkede desværre ikke, men tak for forsøget på at hjælpe.

Hvad gik der galt?

Var der for stor forskel mellem OS'erne?

Hopla. Jeg ser nu, at der også ligger en Nøglerings-mappe i Bibliotek på selve hovedroden, ikke blot i den usynlige Biblioteksmappe i brugermappen, så der er håb endnu, hvis du prøver også at kopiere den over på sin rette plads. Det Bibliotek, som jeg nu henviser til, ligger på samme niveau som System og Programmer.

"Hovednøglen" ligger her (engelske mappe-navne først, fordi jeg bruger et engelsksproget system og derefter de sandsynlige dankse mappenavne):

Harddisk -> Library -> Keychains

Harddisk -> Bibliotek -> Nøgleringe

Nu skal du holde tungen helt lige i munden, for nu skal du overføre indholdet af to mapper fra din gamle iMac til to mapper på din nye iMac, hvor du først har lagt indholdet fra begge mapper et andet sted, så du kan lægge det tilbage igen, hvis operationen også mislykkes denne gang.

Du kan f.eks. oprette to mapper på Skrivebordet og kalde dem hhv. "NøglerFraBrugerbibliotek" og "NøglerFraHovedbibliotek", og du kan gøre noget tilsvarende på stick'en eller flytte filerne ad to omgange. Pointen er, at du skal arbejde systematisk, hvis du ikke vil rende ind i ret meget bøvl, eftersom du jo dimser med selve systemet.

Held og lykke igen, igen.


477

7
24. juni 2022 @ 13:28
Seniormedlem
Tonny Freimanis skrev:
Towle skrev:

Det virkede desværre ikke, men tak for forsøget på at hjælpe.

Hopla. Jeg ser nu, at der også ligger en Nøglerings-mappe i Bibliotek på selve hovedroden, ikke blot i den usynlige Biblioteksmappe i brugermappen

Hos mig (Catalina) er det et fedt. Det er åbenbart den samme mappe?

Hvordan er det nu lige man får vist skjulte filer?


8586

198
24. juni 2022 @ 14:08
Poseidon

Det ville være langt nemmere, og mere brugbart, hvis du bare fiksede dit Apple-ID problem. Du skal alligevel bruge det i fremtiden.