xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Nyt Mac-setup hjemme - nogle tips & erfaringer?
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


2273

157
07. juni 2022 @ 11:29
ASCII jonglør

Er ved at være træt af, at Apple ikke giver mulighed for en entry-level MBP på 16". Overvejer derfor at forlade de bærbare Macs og erstatte den nuværende halvdøde MBP 15" med et setup som fx dette:

  • Mac mini eller iMac
  • 2-3 skærme i hjemmet (evt. iMac den ene)
  • iPad m. fod & evt. tastatur til brug på rejser

Kravet til Mac mini/iMac er mindst 1GB SSD, mindst 16GB RAM og mulighed for at køre flere skærme samtidig via WiFi. Det rejser flg. spørgsmål:

  • Er der nogen her i forum, der har dette eller et lignende setup med en Mac mini el. iMac som center-enhed, og som kan dele deres erfaringer, gode som dårlige?
  • Mht. WiFi mener jeg at huske, at selv det nye 802.11ax WiFi 6-netværk ikke giver mulighed for at køre flere skærme samtidigt over WiFi, hertil kræves Wi-Fi 6E, som Apple ikke har implementeret endnu, så vidt jeg ved - men kan nogen opklare dette?
  • Hvilken iPad er bedst til at se TV med under rejser, fx kørsel med DSB? Største skærmstørrelse naturligvis, men er der andre parametre, man her skal tænke på? Et mobil-abbo er jo en mulighed, men et sådant er ikke nødvendigt, da jeg altid har en iPhone med, som iPad kan forbindes til via Bluetooth eller WiFi.
  • Så er der naturligvis spørgsmålet om synkronisering mellem center-enhed og iPad. Der ligger ca. 500GB data på min SSD, men naturligvis ønsker man ikke alt dette syncet med iPad. iCloud Drive bliver sandsynligvis valgt til sync, men rent parktisk, hvordan deler I tingene op mellem det sync-ønskede og alt andet som ikke ønskes syncet fra center-enheden?

På forhånd tak - og ha' en god dag!

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”
  9
0
  629

8586

198
08. juni 2022 @ 08:25
Poseidon
Factory skrev:

Er der nogen her i forum, der har dette eller et lignende setup med en Mac mini el. iMac som center-enhed, og som kan dele deres erfaringer, gode som dårlige?

Hvad tænker du på her? Jeg har kørt både med en iMac og en Mac Mini som central maskine, og sidstnævnte som mediecenter, hvis det er det du mener.

  • Hvilken iPad er bedst til at se TV med under rejser, fx kørsel med DSB? Største skærmstørrelse naturligvis, men er der andre parametre, man her skal tænke på? Et mobil-abbo er jo en mulighed, men et sådant er ikke nødvendigt, da jeg altid har en iPhone med, som iPad kan forbindes til via Bluetooth eller WiFi.

Der er 4 højtalere i iPad Pro, såfremt du vil genere dem omkring dig endnu mere.. :P


  • Så er der naturligvis spørgsmålet om synkronisering mellem center-enhed og iPad. Der ligger ca. 500GB data på min SSD, men naturligvis ønsker man ikke alt dette syncet med iPad. iCloud Drive bliver sandsynligvis valgt til sync, men rent parktisk, hvordan deler I tingene op mellem det sync-ønskede og alt andet som ikke ønskes syncet fra center-enheden?

iCloud Drive har i min erfaring været fuldstændigt fremragende til automatisk at styre det på individuelle maskiner, så de kun har det liggende jeg bruger på de enkelte maskiner. Også på iPad og iPhone har jeg bare hentet det ned jeg lige skulle bruge, når jeg skulle bruge det. Jeg har 2TB iCloud Drive, og selv på min 256GB Macbook, har jeg aldrig manglet plads, men altid har haft tingene tilgængelige efter behov, hvilket har været en meget positiv oplevelse. Jeg  har derfor heller ikke tænkt mig at smide flere penge efter Apple til en pladsopgradering når jeg køber mig en M2 MBA. 


2273

157
13. juni 2022 @ 10:37
ASCII jonglør

Tak for dit gode svar, der var flere interessante ting. Jeg har nok ikke været tilstrækkelig præcis i min fremstilling, så den opdateres lige:

Jeg ønsker flg. setup:

  • Mac mini eller iMac som basis-Mac. Jvf. nedenstående skal denne vel betegnes mediacenter?
  • Ovenstående Mac mini eller iMac skal kunne køre 1-2 andre skærme i hjemmet, således at man både kan se tv-signal fra antennestik m/YouSee basis-pakke og surfe på nettet via bluetooth-tastatur.
  • iPad m. fod & tastatur til brug på rejser.
  • Sync mellem basis-Mac og iPad via iCloud. Har ikke nærstuderet funktionerne i iCloud, men går ud fra, at der er en enkel og nem funktion, evt. et tag, hvormed man kan synce både mapper og enkeltfiler?
MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

8586

198
13. juni 2022 @ 11:25
Poseidon
Factory skrev:

Tak for dit gode svar, der var flere interessante ting. Jeg har nok ikke været tilstrækkelig præcis i min fremstilling, så den opdateres lige:

Jeg ønsker flg. setup:

  • Mac mini eller iMac som basis-Mac. Jvf. nedenstående skal denne vel betegnes mediacenter?

Mediacenter er vel kun hvis den skal virke til at sende medier et sted hen, ie. til et TV eller lignende, men det kan jeg næsten forstå den skal med nedestående indlæg.

  • Ovenstående Mac mini eller iMac skal kunne køre 1-2 andre skærme i hjemmet, således at man både kan se tv-signal fra antennestik m/YouSee basis-pakke og surfe på nettet via bluetooth-tastatur.

Det lyder lidt spøjst eller gammeldags. Kan du uddybe dit setup mere detaljeret?

  • iPad m. fod & tastatur til brug på rejser.

Vil virke fint, hvis du synes en iPad dækker dine behov. Jeg oplever ofte at iPad tastaturer er lidt 'flimsy' i det, og at en bærbar er langt mere stabil at sidde med, specielt hvis man har den i skødet. Det er dog en smagssag tror jeg.

  • Sync mellem basis-Mac og iPad via iCloud. Har ikke nærstuderet funktionerne i iCloud, men går ud fra, at der er en enkel og nem funktion, evt. et tag, hvormed man kan synce både mapper og enkeltfiler?

Man kan sætte det op så den automatisk synkroniserer alt i dine Dokumenter- og Skrivebords-mapper. Har man alt der, så er det utroligt gnidningsfrit og du vil derfor altid have samme udseende mapper på alle enheder. 

Du kan ikke 'tagge' ting til at blive synkroniseret uanset hvor de ligger på maskinen. Apples apps synkroniserer filer oprettet i dem som default, men personligt kan jeg bedre lide bare at bruge Dokumenter/Skrivebord, så jeg opretholder overblikket. Ikke-Apple apps er lidt mere finurlige alt efter hvordan de opfører sig, så igen, så kommer man uden om det med Dokumenter/Skrivebords synkroniseringen så man ikke skal tænke over det. Husk at nogle apps kræver man lukker dokumenter før man kan arbejde på dem på en anden enhed - Det behøver man ikke med Apples apps.


2273

157
13. juni 2022 @ 14:30
ASCII jonglør
David Munch skrev:
Ovenstående Mac mini eller iMac skal kunne køre 1-2 andre skærme i hjemmet, således at man både kan se tv-signal fra antennestik m/YouSee basis-pakke og surfe på nettet via bluetooth-tastatur.

Det lyder lidt spøjst eller gammeldags. Kan du uddybe dit setup mere detaljeret?

Situationen er den, at jeg flytter i ny lækker lejlighed, hvor både tv, radio og internet bliver leveret af YouTube via en boks på væggen. Det kan jeg ikke ændre på - med mindre der naturligvis bliver indkøbt både mobil-internet-antenne og abbo, hvilket vil være rimelig åndsvagt, når lejligheden nu har YouSee inkluderet i lejen.

Jeg har dog endnu ikke set udtagene i YouSee-boksen, så jeg ved endnu ikke helt, hvordan det kan fungere, derfor lyder det måske lidt spøjst med det beskrevne setup. Har altid blot kørt med tlf.stik-Time Capsule-Mac, så jeg kender ikke rigtig de muligheder, som der er i dag, men de er sikkert legio.

Sync mellem basis-Mac og iPad via iCloud. Har ikke nærstuderet funktionerne i iCloud, men går ud fra, at der er en enkel og nem funktion, evt. et tag, hvormed man kan synce både mapper og enkeltfiler?

Man kan sætte det op så den automatisk synkroniserer alt i dine Dokumenter- og Skrivebords-mapper. Har man alt der, så er det utroligt gnidningsfrit og du vil derfor altid have samme udseende mapper på alle enheder. 

Du kan ikke 'tagge' ting til at blive synkroniseret uanset hvor de ligger på maskinen. Apples apps synkroniserer filer oprettet i dem som default, men personligt kan jeg bedre lide bare at bruge Dokumenter/Skrivebord, så jeg opretholder overblikket. Ikke-Apple apps er lidt mere finurlige alt efter hvordan de opfører sig, så igen, så kommer man uden om det med Dokumenter/Skrivebords synkroniseringen så man ikke skal tænke over det. Husk at nogle apps kræver man lukker dokumenter før man kan arbejde på dem på en anden enhed - Det behøver man ikke med Apples apps.

OK, tak for forklaring. Har aldrig haft brug for denne type iCloud-sync før, men har da checket et par sync-programmer for 10 år siden, de var en del mere avancerede end de to muligheder med Skrivebord og Dokumenter, som Apple tilbyder. Skuffende. For det betyder jo, at fordi man pga. omfanget ikke kan have al ens fil-habengut i Apples to sync-mapper, så tvinges man jo til ustandselig at kopiere hhv. flytte rundt på filer og mapper. Det bliver jo noget dagligt og tidskrævende markedsgøgl, og efter min mening er det absolut ikke en optimal løsning Apple leverer her, men det er jo så det.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

2273

157
18. juni 2022 @ 13:10
ASCII jonglør
David Munch skrev:
iPad m. fod & tastatur til brug på rejser.

Vil virke fint, hvis du synes en iPad dækker dine behov. Jeg oplever ofte at iPad tastaturer er lidt 'flimsy' i det, og at en bærbar er langt mere stabil at sidde med, specielt hvis man har den i skødet. Det er dog en smagssag tror jeg.

Var lige nede i Humac og teste disse navnkundige iPads med tastatur. Enig, very flimsy - "Væk!" sagde prinsessen. Så den bærbare må blive en solid MBA eller MBP og bliver dermed også setup-center.

Ergo: der bliver indkøbt en MBA eller MBP plus en ekstra skærm med det nødvendige indbygget. Så slipper jeg også for al sync-bøvlet.

Problem solved.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

8586

198
19. juni 2022 @ 09:59
Poseidon

Der går rygter om en 15" Macbook Air til foråret, så hvis det er værd at vente på, så kan du jo også overveje det.

Factory skrev:

Situationen er den, at jeg flytter i ny lækker lejlighed, hvor både tv, radio og internet bliver leveret af YouTube via en boks på væggen. Det kan jeg ikke ændre på - med mindre der naturligvis bliver indkøbt både mobil-internet-antenne og abbo, hvilket vil være rimelig åndsvagt, når lejligheden nu har YouSee inkluderet i lejen.

Alle dine digitale enheder kan jo bare streame TV via Yousees hjemmeside, så det eneste du skal have er et trådløst netværk. Ingen grund til en center-Mac som du lægger op til.

OK, tak for forklaring. Har aldrig haft brug for denne type iCloud-sync før, men har da checket et par sync-programmer for 10 år siden, de var en del mere avancerede end de to muligheder med Skrivebord og Dokumenter, som Apple tilbyder. Skuffende. For det betyder jo, at fordi man pga. omfanget ikke kan have al ens fil-habengut i Apples to sync-mapper, så tvinges man jo til ustandselig at kopiere hhv. flytte rundt på filer og mapper. Det bliver jo noget dagligt og tidskrævende markedsgøgl, og efter min mening er det absolut ikke en optimal løsning Apple leverer her, men det er jo så det.

Jeg forstår sket ikke det du skriver. Hvorfor skal man flytte rundt på ting? Som udgangspunkt burde du ikke have behov for at lægge filer andre steder end i de to mapper, så alting er per automatik synkroniseret altid.


2273

157
19. juni 2022 @ 11:57
ASCII jonglør

Jeps, nu må vi se hvad Apple forhåbentlig snart disker op med på MacBook-fronten, den gamle MBP holder nok indtil noget passende dukker op.

Tror vi taler lidt forbi hinanden pga. vi lægger forskelligt i ordene.

Mht. center-Mac, så er det her i huset den Mac, hvor alle filer og programmer ligger, det er den maskine jeg primært arbejder på. En evt. ekstra iPad eller MBA skulle så synces op med de filer fra MBP alias center-Mac, som jeg pt. arbejder på eller som er nødvendige i det daglige. Så må vi se, hvordan en forbindelse til YouSee kan streames direkte til den ekstra skærm, det afhænger jo af skærmens indbyggede muligheder - og skærm-model har jeg slet ikke overvejet endnu.

Mht. sync via iCloud Drive, så har jeg der pt. 50GB til kr. 7 pr. md. Hvis jeg skal lægge alle min Macs filer på lidt over 500GB over i iCloud drive, og dermed få et gnidningsløst sync, så skal jeg betale Apple kr. 69 pr. md for 2TB på iCloud Drive, som vil være den eneste mulighed. Procentvist er det en udgiftsforøgelse på næsten 1.000%, reelt kr. 62 ekstra om måneden. Det nægter jeg at betale - og så er den jo ikke længere. Men det er jo derfor, at jeg med et iCloud Drive på "kun" 50GB vil være nødt til at flytte rundt på arbejdsfiler ustandselig. Jeg holder meget af orden i mit fil-system, ved hvor alting ligger, og gider ikke blive frustreret over at skulle finde filer rundt omkring, flytte dem frem og tilbage mellem iCloud Drive og mine ordnede mapper (der er mange), checke hvilken fil der nu er den senest opdaterede etc. etc. No way.

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

8586

198
19. juni 2022 @ 14:15
Poseidon

Så er jeg med på hvad du mener.

Jeg kører med 2TB iCloud Drive, udelukkende fordi det var for altid at have vores familiebilleder backet up i iCloud Photo Library, og synkroniseret, så jeg aldrig skulle tænke på det. Alt det andet viste sig bare at være en KÆMPE bonus oveni, så jeg betaler gerne de 828,- om året for gnidningsfri backup af alle mine filer og synkronisering uden jeg skal røre en finger. Det var bare klart pengene værd for mig.


2273

157
19. juni 2022 @ 14:31
ASCII jonglør

Det kan jeg naturligvis godt forstå. Jeg prøver blot at følge bedstemors gode råd: “Pas på de små penge, så kommer de store af sig selv.” Det er naturligvis ikke et råd om at blive nærig, men simpelthen en enkel måde at udvikle økonomisk bevidsthed på. 

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”