Nu er jeg kommet så langt på min "nye" maskine, at en nyindkøbt Office-pakke er installeret og jeg har taget en sikkerhedskopi af maskinen. Så langt, så godt.
Siden 2011 har jeg brugt den gamle Mac som jeg bedst kunne, efter at have kørt Windows i mange år. Det betyder bl.a. at mine datamapper ligger direkte på "roden" som hos mig hedder 1000SSD. Det er måske forkert, men hvor skal mine arbejdsmapper så ligge? På den nye kan jeg ikke få lov til at oprette mapper på roden, som her hedder "Macintosh HD".
Normalt ligger brugerens personlige doumenter i mappen "Dokumenter" i brugermappen, den, der nok hedder [DitNavn], altså det navn, som du logger ind på din Mac med.
Hvis Microsoft så har være bare nogenlunde smart, har Office-installeren oprettet en Microsoft-mappe inde i Dokumenter, hvor den i første omgang vil arkivere de filer, som du laver, altså Word-dokumenter, Excell-dokumenter, o.s.v.
Du kan altid se, hvor et program vil foreslå at arkivere et nyt dokument via Save-dialogen.
Personligt foretrækker jeg dog at arkivere nye dokumenter på skrivebordet; så er de lige til at gå til, så længe jeg arbejder på dem, og når de er færdige, flytter jeg dem så manuelt ind i en passende mappe, som jeg har oprettet et sted inde i mappen Dokumeter..
Som eksempel indeholder min mappe Documenter f.eks. en Misc2022 mappe til blandede bolsjer og en Banken2022 mappe, som endda har flere undermapper, bl.a. en til budget-skeamer og en anden til PDF'erne fra Betalingsservice.