xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
335
150
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Adobe Acrobat med Monterey
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)



0
29. april 2022 @ 19:14

Jeg har en Mac Mini M1 med Big Sur, men overvejer at opdatere til Monterey.

Overvejelserne går på om Adobe Acrobat 2017 (eller evt. Adobe Acrobat Pro 2020) virker med Monterey. Jeg har ingen lyst til at gå til Adobe CC - jeg har købt 2017 for under 1000 kr. og har ikke lyst til at betale 140 kr. pr måned.

Ulrik

  5
0
  426

4586

389
29. april 2022 @ 22:16
FPU

Der er flere måder at teste det på, men allerførst: Hvad siger Adobe's hjemmeside om kompatibilitet mellem Acrobat 2017 og Monterey?

Ellers kan du i APFS (så vidt jeg ved) oprette en ekstra partition på din harddisk uden at der bliver slettet data, installere Monterey og Acrobat på den nye partition og så se, om Acrobat vil køre derfra.

Du kan også installere Monterey og Acrobat på en ekstern disk eller stor og hurtig nok USB-stick og så teste kompatibilititen der. Disk eller stick omformateres til APFS inden installation af Monterey.

Du bør naturligvis først tage en backup af at det, som du ikke kan tåle at miste, inden du begynder at dimse med diske og installation af operativsystemer.

Held og lykke og feedback.

Og velkommen til Macnyt. Bare spørg løs, hvis du er i tvivl om noget; det er bla.a. derfor, vi hænger ud herinde.



0
30. april 2022 @ 00:20

Jeg kunne/kan ikke finde noget på hjemmesiden - det er jo et ældre program efterhånden.

Kan jeg bare installere Monterey på en ekstern disk? APFS? Der ser ud til at være en vejledning på https://www.macgasm.net/news/install-macos-external-hard-drive/ - det vil jeg forsigtigvis prøve.
Det ville jo kunne afgøre det.

Tak for hjælpen; jeg vil krydse finge.


4586

389
30. april 2022 @ 09:32
FPU

APFS er det fil-format, som Apple bruger i sine seneste macOS'er. Tidligere hed det Extended(Journaled), men som al anden software, bliver selv et diskformat forældet, så nu er det altså APFS, som benyttes.

Du kan principielt tage hvilken som helst ekstern disk og omformatere den til APFS. Det gør du med Diskførstehjælp. Bagefter kan du så installere Monterey på disken; der burde dukke en mulighed for at vælge, hvilken disk der skal installeres på, i starten af installationsprocessen.

Husk blot på, at alle data på den disk, som omformateres til APFS, forsvinder.

Som regel er eksterne diske fabriks-formaterede i enten ExFat eller NTFS (to Windows-formater), men selvom din MAc godt kan se dem, kan den ikke boote fra disse formater.

Jeg har lige skimmet den vejledning, som du linker til, og det ser fornuftigt ud.

Vær opmærksom på, at boot-tid og load-tid på din eksterne disk bliver noget længere end på den interne, med mindre din eksterne disk er en SSD i stedet for en mekanisk harddisk (og også lidt fordi den vel er en USB disk). Det går naturligvis hurtigere ned SSD og Thunderbolt, men så stiger prisen altså også en del. En ekstern USB-disk burde kunne gøre det. Der KAN dog være issues med USB-drevne diske (altså diske uden egen strømforsyning), fordi de ikke altid kan trække strøm nok til boot-processen. Det bør til gengæld ikke være noget problem med en Class10 eller bedre USB-stick eller et lige så hurtigt SD-kort; det har jeg selv kørt med en uges tid, mens jeg ventede på en SSD med posten, efter at min harddisk var crashet.



0
30. april 2022 @ 12:02

Jeg fandt en ældre bærbar at installere Monterey på. Acrobat virker der, så alt burde være ok. Nu vil jeg bruge den som sandkasse.

Igen; tak for hjælpen.


4586

389
30. april 2022 @ 13:53
FPU
ulrikbing skrev:

Jeg fandt en ældre bærbar at installere Monterey på. Acrobat virker der, så alt burde være ok. Nu vil jeg bruge den som sandkasse.

Igen; tak for hjælpen.

Ingen årsag. Og god fornøjelse med M1'eren.