xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Kan ikke uploade filer fra intern disk
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)



0
13. april 2022 @ 23:35

Jeg oplever at jeg ikke kan uploade filer til f.eks. WordPress, BeePro, min netbank og de fleste andre steder, hvor man kan uploade filer via en browser. Det gælder alene filer, som ligger på min interne harddisk. Hvis jeg kopierer de samme filer ud på en ekstern disk enten en USB-disk eller et netværksdrev kan jeg uden problemer uploade de samme filer til de samme steder.

Jeg har forsøgt både i Safari og i Chrome, men det gør ingen forskel. Jeg har givet alle både læse- og skriverettigheder til de pågældende filer, men det ændrer heller ikke noget.

Jeg har søgt alverdens steder, men kan ikke finde andre, som oplever samme problem. Nogen der oplever noget lignende, eller som har en idé til, hvad det kan skyldes?

  20
0
  740

2709

339
PallMei (Skribent)
14. april 2022 @ 00:01
Bit kongen

I safari prøv at tjekke indstillinger->websteder->overførsler

Hos mig er indstillingen for andre steder end de listede, at den skal spørge (nederst højre hjørne) og så bliver de listet. Kan være din er indstillet til afvis, eller du afviste da der blev spurgt. 🤷‍♂️



0
22. april 2022 @ 10:45

Tak for forslaget, men det har desværre ikke noget med det at gøre. Dels står denne indstilling allerede til "Tillad" og del begrænser problemet sig ikke til Safari. Som nævnt er det et generelt problem på tværs af forskellige browsere.

Jeg overvejer, om det kan skyldes FileVault, men kan heller ikke finde noget dokumentation, der skulle understøtte den teori.


2709

339
PallMei (Skribent)
22. april 2022 @ 14:06
Bit kongen
Terkeliknibe skrev:

Tak for forslaget, men det har desværre ikke noget med det at gøre. Dels står denne indstilling allerede til "Tillad" og del begrænser problemet sig ikke til Safari. Som nævnt er det et generelt problem på tværs af forskellige browsere.

Chrome kan have noget tilsvarende, men jeg har udfaset den og derfor jeg kun komme med et Safari forslag.

Jeg overvejer, om det kan skyldes FileVault, men kan heller ikke finde noget dokumentation, der skulle understøtte den teori.

Nej, det burde ikke have noget at sige. Det burde være usynlig for browserne.

Men måske har du navngivet dit interne drev eller nogle af mapperne med specielle tegn som browserne/hjemmesiderne ikke kan håndtere.




0
22. april 2022 @ 14:42

Hmm, det interne drev har bare standardnavnet Macintosh HD, men jeg har aldrig helt forstået den måde, hvorpå strukturen vises i de nyere systemer. Tidligere så man i Finder blot et internt drev, med navnet Macintosh HD. Nu er strukturen tilsyneladende Macintosh HD -> System -> Volumes -> Macintosh HD. Hvis jeg f.eks. prøver at lægge en fil direkte i mappen "Apps", så kan jeg fint uploade den, men lægger jeg den på Macintosh HD, så kan jeg ikke.


2709

339
PallMei (Skribent)
22. april 2022 @ 15:05
Bit kongen
Terkeliknibe skrev:

Hmm, det interne drev har bare standardnavnet Macintosh HD, men jeg har aldrig helt forstået den måde, hvorpå strukturen vises i de nyere systemer. Tidligere så man i Finder blot et internt drev, med navnet Macintosh HD. Nu er strukturen tilsyneladende Macintosh HD -> System -> Volumes -> Macintosh HD. Hvis jeg f.eks. prøver at lægge en fil direkte i mappen "Apps", så kan jeg fint uploade den, men lægger jeg den på Macintosh HD, så kan jeg ikke.

Jeg er ikke med på hvordan du er havnet under System>Volumes og hvor du har problemer med oploade fra mere præcist. Men fra Catalina og nyere er systemet delt op i 2. En skrivebeskyttet partition og en data partition. Det er skjult og systemet imitere at det stadig ligger som før.

https://support.apple.com/da-dk/HT210650

Edit: det er muligvis allerede forældet. Her er forklaring af opbygningen i Monterey

https://eclecticlight.co/2021/12/16/boot-disk-layout-in-macos-monterey/

Edit2: kunne være rart, hvis du havde et eksempel man kunne efterprøve.


0
27. april 2022 @ 10:28

Tjah, hvordan er jeg havnet der? :-) Jeg har kørt en helt ny MacBook Pro med M1 processor op fra bunden. Efterfølgende har jeg så overført data (kun arkiver, ikke system og programmer) via TimeMachine fra min tidligere MacBook Pro, som var en lidt ældre Intel-maskine, der kørte Big Sur. Måske er det i den proces, at der sker noget uhensigtsmæssigt?

Jeg får ikke lov til at flytte data fra "System->Volumes->Macintosh HD" til "Macintosh HD". Den er skrivebeskyttet og hvis jeg forsøger at ændre dét, får jeg besked om, at det har jeg ikke tilladelse til.


2709

339
PallMei (Skribent)
27. april 2022 @ 11:12
Bit kongen
Terkeliknibe skrev:

Tjah, hvordan er jeg havnet der? :-) Jeg har kørt en helt ny MacBook Pro med M1 processor op fra bunden. Efterfølgende har jeg så overført data (kun arkiver, ikke system og programmer) via TimeMachine fra min tidligere MacBook Pro, som var en lidt ældre Intel-maskine, der kørte Big Sur. Måske er det i den proces, at der sker noget uhensigtsmæssigt?

Jeg får ikke lov til at flytte data fra "System->Volumes->Macintosh HD" til "Macintosh HD". Den er skrivebeskyttet og hvis jeg forsøger at ændre dét, får jeg besked om, at det har jeg ikke tilladelse til.

Det jeg mente var, hvorfor ligger du og roder rundt direkte nede i System/Volumes istedet for hvor Finder viser dem. Men jeg er måske farvet af at have slået alt til under finders indstillinger og det ikke er standard. Men de kan vises både på skrivebordet, enheder i indholdsoversigten og under din computer under enheder (ikke at forveklse med det indbyggede drev), men det afhænger altså altsammen af hvorvidt det er aktiveret i Finder (cmd+",").

Jeg kunne godt tænke mig en offentlig tilgængelig hjemmeside du ikke kan uploade til, for at efterprøve.

Jeg tror dog problemet er, at du roder direkte under System/Volumes istedet for hvor Finder ønsker du skal tilgå det, uden at have efterprøvet.



0
28. april 2022 @ 09:19

Jeg har også slået til, at Finder skal vise alle enheder:

...men når jeg dobbeltklikker på den Macintosh HD, som vises på skrivebordet, så ser jeg netop det, som jeg har vist i det tidligere skærbillede. Jeg kan altså kun tilgå mine filer ved at gå til System->Volumes->Macintosh HD. Det er så her fra, at jeg ikke får lov til at uploade filer. Et eksempel på en offentlig tilgængelig side, hvor problemet opstår er: https://www.adobe.com/acrobat/online/convert-pdf.html

Hvis jeg kopierer samme fil ud på skrivebordet uploades den uden problemer.


8581

198
28. april 2022 @ 09:31
Poseidon
Terkeliknibe skrev:

Jeg har også slået til, at Finder skal vise alle enheder:

...men når jeg dobbeltklikker på den Macintosh HD, som vises på skrivebordet, så ser jeg netop det, som jeg har vist i det tidligere skærbillede. 

Det er forventet opførsel.

Jeg kan altså kun tilgå mine filer ved at gå til System->Volumes->Macintosh HD.

Hvorfor går du ikke ind under Brugere, til dine filer? Jeg forstår heller ikke hvad du laver der hvor du ender. Har du overvejet at sætte 'Nye Findervinduer åbner:' til din brugermappe i stedet? Så kan du bare klikke en enkelt gang på Finder ikonet i Docken for at komme direkte til dine filer.


2709

339
PallMei (Skribent)
28. april 2022 @ 11:11
Bit kongen
Terkeliknibe skrev:

Jeg har også slået til, at Finder skal vise alle enheder:

Og Indholdoversigt?

Du har ikke medtaget indholdsoversigten på dine forrige fil-vinduer. Hvis det er fordi den ikke er synlig så tryk ctrl+cmd+S. Det virker hvert fald mystisk at du ikke vil bruge nogle af de genveje på den. Og så er jeg enig med David om at du hvis du ville browse fra roden og det er filer fra dit bruger bibliotek på det interne drev, så det Brugere mappen du skal bore dig ned i.

Der er ikke nogen grund til at gå over System/Volumes, men gør du det burde det stadig virke hvis du vælger det rigtige drev (interne) og bore dig i en mappe du har rettigheder til, f.eks. under din bruger. Men det unødvendig omvej, fremfor at gå direkte der til i første omgang.


...men når jeg dobbeltklikker på den Macintosh HD, som vises på skrivebordet, så ser jeg netop det, som jeg har vist i det tidligere skærbillede. Jeg kan altså kun tilgå mine filer ved at gå til System->Volumes->Macintosh HD.

Nej. Der absolut ingen grund til at gå den vej. Højest sandsynlig ligger filerne du ønsker under din bruger og du kunne gå dertil direkte. Endnu nemmere bruge nogle af genvejene på indholdsoversigten (aktiver cmd+ctrl+S hvis ikke synlig).

 Det er så her fra, at jeg ikke får lov til at uploade filer. Et eksempel på en offentlig tilgængelig side, hvor problemet opstår er: https://www.adobe.com/acrobat/online/convert-pdf.html

Jeg kan ikke se hvilken sti du prøver at uploade fra

Hvis jeg kopierer samme fil ud på skrivebordet uploades den uden problemer.

Jeg har ingen problmer. Du prøver helt klart at uploade fra et sted du ikke har tilladelser til. Men uden at vide den præcise sti er det svært at afgøre. Men ligesom David er jeg forvirret over at du er forvirret og tager en en vej ned gennem System/Volumes.


0
28. april 2022 @ 15:20

Hej David,

Det gør jeg ikke, fordi filerne ikke findes under min bruger. Jeg har nu konstateret, at jeg manuelt kan flytte filerne fra System->Volumes->Macintosh HD til min egen brugermappe, og så fungerer det. Jeg forstår dog stadig ikke helt hvordan de er havnet der i første omgang.

Det er altså ikke fordi jeg er novice på en Mac. Jeg har arbejdet på Mac dagligt siden 1990 ;-)



8581

198
28. april 2022 @ 15:25
Poseidon
Terkeliknibe skrev:

Hej David,

Det gør jeg ikke, fordi filerne ikke findes under min bruger. Jeg har nu konstateret, at jeg manuelt kan flytte filerne fra System->Volumes->Macintosh HD til min egen brugermappe, og så fungerer det. Jeg forstår dog stadig ikke helt hvordan de er havnet der i første omgang.

Du kan risikere at lave rigtigt ged i rettighederne, hvis du bare flytter rundt på tingene sådan. Hvad ligger der under /Macintosh HD/Brugere/ da?



0
29. april 2022 @ 15:52

Det er kun mapper indeholdende dokumenter, jeg har flyttet. Under Macintosh HD/Brugere ligger mapperne "Delt", "Root" og mappen med mit eget brugernavn.


2709

339
PallMei (Skribent)
29. april 2022 @ 16:03
Bit kongen
Terkeliknibe skrev:

Det er kun mapper indeholdende dokumenter, jeg har flyttet. Under Macintosh HD/Brugere ligger mapperne "Delt", "Root" og mappen med mit eget brugernavn.

Det er netop under dit eget brugernavn du har fuld adgang og bør holde dine dokumenter.

Det er virkelig svært at hjælpe/efterprøve, når vi ikke kan få ud af dig hvor filerne præcis er placeret på det interne drev og om der er en god grund til at de ikke er under din brugermappe/hjemmebibliotek.



0
02. maj 2022 @ 08:23

Hmm, jeg synes jo ikke at jeg har forsøgt at skjule oplysninger om, hvor mine filer hidtil har ligget? De ligger/lå som jeg beskrev fra starten på Macintosh HD/System/Volumes/Macintosh HD.

Jeg har svært ved at svare på, om der er en god grund til, at de er havnet der. Som beskrevet, så har jeg hentet arkiverne fra en TimeMachine Backup ved blot at vælge at overføre arkiver og ikke hverken system, programmer eller brugere.


8581

198
02. maj 2022 @ 08:50
Poseidon

Men ligger dine filer under dit brugernavn, som forventet?


2709

339
PallMei (Skribent)
02. maj 2022 @ 09:51
Bit kongen
Terkeliknibe skrev:

Hmm, jeg synes jo ikke at jeg har forsøgt at skjule oplysninger om, hvor mine filer hidtil har ligget? De ligger/lå som jeg beskrev fra starten på Macintosh HD/System/Volumes/Macintosh HD.

Hvis det havde været Macintosh HD/Volumes/Macintosh HD, ville det bare være det samme som at skrive "/" altså roden. Sådan var det i gamle macOS og opføre nyeste macOS sig også. Men hvor det før var den fysiske virkelighed, er det nu en logisk konstruktion. Med Macintosh HD/System/Volumes/Macintosh HD kommer du ned på den nye fysiske virkelighed, men det er kompliceret og skjult (normalt) for brugere og apps. Sagen er, at tingene nu er splittet op i 2. crypteret/skrivebeskyttet System og Data. Apples nye filsystem APFS har en feature kaldet Volume Groups, som kan splejse disse 2 sammen og få dem til at fremstå som 1 drev, så alt opføre sig som før. Du kan læse her:

https://bombich.com/kb/ccc5/working-apfs-volume-groups 

Mere specifikt er den sti du tilgår beskrevet i afsnittet The Data Volume.

Jeg har svært ved at svare på, om der er en god grund til, at de er havnet der. Som beskrevet, så har jeg hentet arkiverne fra en TimeMachine Backup ved blot at vælge at overføre arkiver og ikke hverken system, programmer eller brugere.


Som minimum ville jeg forvente der var lavet et underbibliotek, hvis det var med overførselsassistent. Men måske du på din gamle maskine havde dem liggende i roden og du i timemachine er gået tilbage i tiden pillet dem ud 🤷‍♂️

Roden "/" er hvert fald et skidt sted at opbevare sin dokumenter og du burde flytte dem ind under din bruger under alle omstændigheder. Når det er sagt, så kopierede en txt fil ud på den destination du nævnte og kunne godt uploade den til Acrobat (men havde nok også fuld adgang til den fil, hvis jeg havde tjekket [højreklik og vælg hvis info i Finder]).  


2709

339
PallMei (Skribent)
02. maj 2022 @ 14:16
Bit kongen
PallMei skrev:
Hvis det havde været Macintosh HD/Volumes/Macintosh HD, ville det bare være det samme som at skrive "/" altså roden. Sådan var det i gamle macOS og opføre nyeste macOS sig også.

Vil lige tilføje at Volumes er en skjult mappe. Så enten skal du slå visning af skjulte mapper til i Finder for at se den (CMD+Shift+".") eller også skal du gå til den ved at trykke CMD+Shift+G og skrive "/Volumes" i dialogfeltet.



0
05. maj 2022 @ 11:59

@ David. Nej, mine filer lå ikke under min bruger, men det gør de nu fordi jeg manuelt har flyttet dem.

@PallMai. Efter at have flyttet mine filer ind under min bruger, er det eneste "underlige" at der er en biblioteksmappe og en applikationsmappe både direkte på Macintosh HD og på Macintosh HD/System/Volumes/Macintosh HD. De ser dog ud til at være identiske, så måske er "problemet" bare, at jeg ikke burde kunne se Macintosh HD/System/Volumes? 

Under alle omstændigheder, så ser alt nu ud til at fungere, og jeg kan uden problemer uploade filer fra alle steder under min bruger :-)


2709

339
PallMei (Skribent)
05. maj 2022 @ 12:16
Bit kongen
Terkeliknibe skrev:

@ David. Nej, mine filer lå ikke under min bruger, men det gør de nu fordi jeg manuelt har flyttet dem.

@PallMai. Efter at have flyttet mine filer ind under min bruger, er det eneste "underlige" at der er en biblioteksmappe og en applikationsmappe både direkte på Macintosh HD og på Macintosh HD/System/Volumes/Macintosh HD. De ser dog ud til at være identiske, så måske er "problemet" bare, at jeg ikke burde kunne se Macintosh HD/System/Volumes? 

Nok fordi de det det. Du hvert fald ikke burde befinde dig i Macintosh HD/System/Volumes. At timemachine har lagt filer dernede på en måde som ikke er synlige på samme vis er en fejl.


Under alle omstændigheder, så ser alt nu ud til at fungere, og jeg kan uden problemer uploade filer fra alle steder under min bruger :-)