xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)
macnyt  /  forum  /  emne
Sikkerhedssoftware?
Kategori: Frit område til almen diskussion - omtanke er godt (Ordet er frit)


136

2
18. januar 2022 @ 09:05
Novice

Kære Macnyt

Tak for gode og nyttige råd i 2021. Her er så et i det nye år: Jeg måtte i går bruge en del tid på at få mig et nyt NemId, der åbenbart var blevet stjålet. Fik god hjælp af min bank Nordea. Da jeg lokkede ind i dag hus Macnyt blev jeg opfordret til at skifte password, da det jeg benyttede var blevet opdaget i et datalæk. Derfor spørger jeg, om jeg skal købe mig sikkerhedssoftware, og hvis ja hvilket, eller om det er pengene ud ad vinduet. På forhånd tak for råd.

Hans

  5
2
  337

8581

198
18. januar 2022 @ 09:54
Poseidon

Hakkede kodeord sker via store databaser og ikke fra din personlige computer (Chancen er ihvertfald uhyrlig lille), så at du får sikkerhedssoftware på din computer, det vil ikke hjælpe dig en dyt mod at få dem stjålet. Du kan altid tjekke om dine emails, og associerede kodeord, er røget i forbindelse med hackning af databaser, på denne side: https://haveibeenpwned.com 

Hvad du kan gøre er at bruge forskellige, og unikke, kodeord, på de forskellige sider hvor du har en konto, og på den måde sikre dig at du ikke giver eventuelle hackere adgang til flere af dine brugerkonto på forskellige hjemmesider hvis én af dem hackes. Safari har indbygget funktion som tilbyder at generere et for dig hver du opretter en ny konto, men da de som udgangspunkt er umulige at huske, kræver det derfor du altid bruger Safari til at logge ind med dem. Jeg går ud fra andre moderne browsere har lignende funktioner. At du bruger unikke kodeord betyder også at Safari ikke fortæller dig at dit "kodeord123" kodeord er et kendt et, da f.eks. "j5ß®23k23b∂4ö23bjh23b42" praktisk talt er unikt.

Alternativt er der software såsom 1Password, som har en lignende funktion, og kan hjælpe dig med at huske kodeord, så du kan bruge andet end Safari.


4593

394
18. januar 2022 @ 10:04
FPU

Ubehageligt! Har du nogen idé om, hvordan dit NemID blev stjålet?

Dit NemID består jo ikke af et stykke software på din Mac, som en hacker kan suge til sig, og du har jp dine engangsnøgler på et stykke pap eller i NemID app'en på din iPhone, og resten foregår jo i en applet i et browser-vindue hos f.eks. din bank, eBoks eller Skat, som loader, hver gang du tilgår siden.

For mig lyder det mere, som om du er blevet kompromiteret et sted, hvor du har været logget ind med NemID. Ellers skal du have været udsat for et phishing-forsøg. Har du været ringet op af "Peter fra banken" om at udlere dine NemID-oplysninger p.gr.a. "angreb mod din konto"?

Jeg ville ikke selv investere i (dyr) software, før jeg helt klart vidste, hvad der egentlig var foregået, i det mindste for så at kunne købe den rigtige form for sikkerhed, for er det f.eks. en Firewall eller en Pasword-manager, som kan klare problemet?

Men før eller siden skal du jo alligevel skifte til det (påståede) mere sikre MitID, så det er måske et godt tidspunt at gøre det på, selvom det vist ikke virker optimalt alle steder. Du skal blot være opmærksom på, at sytemkravene til MitID er ret stramme:

Macintosh: MitID understøtter KUN de OS'er, som Apple stadig udsender sikkerhedsopdateringer til, hvilket p.t. kun er macOS 10.15 og macOS 11. macOS 10.15 kan lige netop installeres på en MBP fra 2012. Alle ældre Mac'er er forældet i forhold til MitID, selvom de virker fint med NemID.

iPhone: Så vidt jeg husker, kræver MitID minimum iOS 14. Jeg ved ikke, hvilke iOS dimser, der stopper ved iOS 13, men NemID fungerer fint med iOS 11.

Held og lykke og fortæl endelig, hvad der er foregået, så vi andre eventuelt kan tage højde for det.


4593

394
18. januar 2022 @ 10:07
FPU

Two for two. :0)


136

2
18. januar 2022 @ 11:46
Novice

Kære David

Tak for flot og meget nyttigt  svar. Tilsyneladende er jeg ikke blevet hacket. Hvorfor mit NemId blev ubrugeligt, aner jeg ikke. Det må være sket søndag. Lørdag var jeg på netbank uden problemer.

Hans


136

2
18. januar 2022 @ 11:50
Novice

Kære Tommy

Tak for meget nyttig viden! Jeg bestilte billetter til operaen søndag aften, og har i den forbindelse benyttet NemId, ellers har jeg ingen anelse om tidspunktet. Men mandag ville Nordea ikke kendes ved mig! Men ret ubehagelig oplevelse.

Hans