xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
345
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Hvilken browser bruger I på jeres MacBook Pro?
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


173

4
07. december 2021 @ 11:59
Novice

Halløj

Ja så kom juleaften, og min MacBook Pro 16" M1 Max står endelig foran mig på skrivebordet. Jeg har jo altid været vant til bare at installere Firefox som det første, da jeg også bruger den browser på min Windows maskine. Godt nok er Firefox ikke den hurtigste, men den kører super stabilt og man kan personliggøre den super meget.

Men... Så faldt jeg over en artikel fra november, hvor de har testet de forskellige browsere på macOS Monterey 12.0.1 og her skriver de at Chrome stadig er RAM-tyven, men at Safari er optimeret virkelig meget, og gjort hurtigere, samt Apple har meget mere fokus på ens privatliv end Google har fx.

Safari var nu på første pladsen, da man jo også har mulighed for at browse videre på samme faner med sin iPhone og iPad osv. hvis man skal ud af huset, hvis man selvfølgelig ikke browser i "Privat vindue".

Firefox på anden pladsen.

Men hvilken browser bruger I på jeres macOS og hvilke kan I anbefale?

Personligt er det jo smart man kan sende faner til sin iPhone og iPad via Safari, men i tidernes morgen droppede jeg den browser, da den altid har virket "ufærdig", men det lyder til det er en anden oplevelse nu.

  9
0
  429

21

2
07. december 2021 @ 12:35
Let øvet

Jeg sidder på en Macmini M1 og jeg bruger Firefox og Safari når jeg har link fra iphone/ipad og det køre som det skal.Jeg bruger dog mest Firefox,du kan også åbne link i firefox fra iphone/ipad hvis du er login på begge enheder og mac.


4605

395
07. december 2021 @ 12:51
FPU

Jeg ved ikke, om den er udviklet til Apple Silicon (endnu), men jeg bruger Opera til stort set alt. Den er sindsygt hurtig, især i forhold til Firefox, den kan åbne stort set alle hjemmesider, og den bruger ikke for meget hukommelse eller laver badebold.

Der kan installeres en temmelig god add-blocker, så YouTube er helt reklame-fri, både for de to indledende reklamer og de reklamer, som i visse videoer dukker op undervejs.

Min eneste anke er, at den åbner nye hjemmesider i faner i stedet for i seperate vinduer, hvilket jeg foretrækker, men det er da til at leve med. Måske er der en indstilling, som kan ændre det, men den har jeg ikke fundet endnu.

P.S. Tillykke med den nye lille (halvstore). Må den tjene dig vel.


2273

157
07. december 2021 @ 13:06
ASCII jonglør

Bruger Safari, mest pga. kompatibiliteten gennem Apple-universet af fx bogmærker - men har da ind imellem overvejet en anden browser. 

Hurtighed i de forskellige browsere er jo efterhånden decimeret til et spørgsmål om millisekunder, så et browser-valg er ikke helt så afgørende som tidligere, synes jeg. Eventuelle forsinkelser optræder jo idag mest omkring båndbredde og et konstant tilgængeligt netværk..

Opera lyder dog interessant, hvilke add-blockers kan der i Opera bruges til fx YouTube?

MBA 15.3” - iPhone 12 - Krokodille - “Nu?”

1129

129
07. december 2021 @ 14:30
Stormogul

tror vi har haft noget lignende før. 

jeg bruger firefox til web udvikler da denne har de værktøjer jeg skal bruge mere eller mindre dagligt. safari fornemmes sikkert som den hurtigste browser fordi apple kan optimere den bedst. men firefox giver mere fleksibilitet. min browser behøver ikke være den hurtigste, men den må gerne være den jeg kan regne med.

firefox er desuden mozilla produkt, der har stået for udvikling af web siden starten af internet vi kender i dag. og det er en organisation jeg gerne støtter op om. men det er sekundært årsag.


173

4
07. december 2021 @ 15:08
Novice
Tonny Freimanis skrev:

Jeg ved ikke, om den er udviklet til Apple Silicon (endnu), men jeg bruger Opera til stort set alt. Den er sindsygt hurtig, især i forhold til Firefox, den kan åbne stort set alle hjemmesider, og den bruger ikke for meget hukommelse eller laver badebold.

Der kan installeres en temmelig god add-blocker, så YouTube er helt reklame-fri, både for de to indledende reklamer og de reklamer, som i visse videoer dukker op undervejs.

Min eneste anke er, at den åbner nye hjemmesider i faner i stedet for i seperate vinduer, hvilket jeg foretrækker, men det er da til at leve med. Måske er der en indstilling, som kan ændre det, men den har jeg ikke fundet endnu.

P.S. Tillykke med den nye lille (halvstore). Må den tjene dig vel.

Tak for svar alle, og tak for det Tonny. Den kostede jo en halv bondegård, men jeg håber virkelig også den kommer til at udføre mine opgaver og behov til stor tilfredshed, men mon ikke :D

Kan godt være jeg skal tjekke Opera ud. Det lyder spændende. Kan også være jeg skal prøve at give Safari en tur sammen med iCloud nøglering. Jeg har bare altid brugt Firefox og en anden kodehusker.

Men det virker da bare logisk at bruge Safari, hvis muligt, så man også kan bruge funktionerne mellem iPhone, iPad og MacBook.

Og ja som nihad skriver så er det også derfor jeg bruger Firefox. Det kører bare så stabilt og virker troværdigt. Og som der også nævnes, så er det måske millisekunder der skiller de to browsere af i dag.


1708

43
07. december 2021 @ 17:46
Stormogul

Jeg bruger Safari, og har ikke brugt andet siden jeg skiftede til Mac i 2005. Kører fint og er ganske tilfreds med den.

Og så er det rart at den spiller sammen med alle Apple OS produkter.   😁


4605

395
07. december 2021 @ 17:48
FPU

Selv tak, SEO.

Jeg skal selv have mig en M1 MBP en gang til næste år, men i sidste uge blev jeg nødt til at høvle min Mac-opsparing pænt ned:

Først røg vaskemaskinen, som begyndte at slå HFI-relæet, så jeg måtte ud og købe en ny. Der var dog lidt held i uheld over det, for det var lige nøjagtig på Black Friday, så jeg fik i det mindste 40% rabat på en 6.000,- Kr. Hoover (fordi de billige allerede VAR udsolgt). Tre dage senere måtte jeg så få skiftet de bageste bremser på bilen for at få den synet, selvom det var noget så banalt som lidt rust på indersiden af den ene skive, så der røg lige 3 Kilo mere. Og for at lave alle gode gange tre, købte jeg en ventilator til min brændeovn og en symaskine, så der røg lige en tusse mere.

Jeg går efter en 14'' med den mindste CPU ad hensyn til batterikapaciteten (jeg er ikke på nogen måde en poweruser). Jeg vakler stadig mellem 16 og 32 GB RAM (den skal helst ikke få åndenød om 8-10 år), og så ellers så meget SSD, som jeg kan være bekendt at belaste Dankortet med, dog mindst 1 TB.

Med hensyn til Opera (som lige har auto-opdateret), er det version 82.0.4227.23. Opera har en indbygget add-blocker med samme versionnummer, men den blokerer ikke alt det, som jeg vil have blokeret, så jeg har installeret uBlock Origin af gorhill. Den auto-opdaterede samtidig med selve Opera, så nu er det version 1.39.2, og den virker stadigvæk på YouTube.


173

4
07. december 2021 @ 21:37
Novice

Jeg plejer at bruge Firefox på min Windows og derfor også på mine Macs. Bl.a. fordi man kan personliggøre den browser så meget, og så kan man installere "Ghostery" som er et addon / addblocker der gør fx YouTube totalt reklamefri. Både reklamerne i startern og under vejs.

Så effektiv en addblocker er der mig bekendt ikke til Safari, og det var bl.a. også en af grundende til, at jeg skiftede væk fra den browser, selvom jeg har mange apple devices.

Men kan være den er lavet om nu og dermed også addblockere er optimeret?

Øv med de uforudsete udgifter til dig Tonny. Men det er jo bare sådan noget der sker desværre, og nogle ting skal jo bare fungere. Men stadig meget øv. 

Jeg var også meget i tvivl med RAM, men valgte de 32GB som jo er minimum for M1 Max. Men jeg vil sige, at jeg har en  kammerat som har købt 16" M1 Pro med 16GB RAM, og den æder virkelig alt hvad han kaster efter den. Både i Premiere Pro og Final Cut. Om det er 4 eller 8K i 10 bit så redigerer den bare uden hak. Den eksportere lidt langsommere end min, men det er jo til at leve med langt hen ad vejen. Den er jo ikke langsom.

Jeg så også en fed test af "Max Tech" på YouTube der testede at 16GB RAM versionen er lige så hurtig til normal video redigering osv. som 32GB da SSD'erne er så hurtige at de swap'er uden du kan mærke det i dag. Så det er jo rigtig fedt. Hvor man virkelig skal presse den idiotisk meget, for at man får noget ud af 32GB RAM, altså virkelig noget ud af det. Så meget kommer jeg aldrig til at presse maskinen. Det er slet ikke mit workflow.



4605

395
07. december 2021 @ 23:04
FPU
Well, den gamle vaskemaskine var fra 2011, havde fået skiftet varmelegeme for et par år siden, og nægtede at centrifugere på 40° Daglig, som var det mest brugte program, så jeg måtte køre en separat centrifugering hver gang.


Desuden kunne den ikke vise resttid, hvilket var noget af et irritationsmoment, efter at jeg kom fra fra en boligforening med professionelle 400 Volt Miele-maskiner, som kunne klare en 60° på en times tid, mod de ca. to en halv time for min 220 Volt selvejer.

I det mindste er der 5 års garanti på den nye Hoover, d.v.s., når jeg har fået registreret den på forretningens hjemmeside. Det kan nemlig ikke lade sig gøre fra en Mac, da man får advarsler om, at man risikerer at få hapset sine personlige oplysniger. Man kan ikke engang få lov til at gå videre på eget ansvar. Og jeg prøvede endda i både Opera, Safari og Firefox.

Jeg måtte køre ind til forretningen med serienummeret (og senere maile et foto af det) og få dem til at udfyde skemaet på deres PC. De lovede at maile tilbage i dag, når jeg var blevet registreret, men det har de ikke gjort, så jeg skal lige have fat i nakkeskindet på dem i morgen.

Det var egentlig meningen bare at få synet bilen med de eksisterende bremser og så skyde den af til en fornuftig pris, men nu, hvor jeg både har fået lavet bageste bremser og skiftet den bageste lydpotte, beholder jeg den nok vinteren over, mens jeg overvejer, om jeg skal blive cyklist igen til foråret, eller om jeg er blevet så behagelig, at jeg ikke kan undvære en bil. Jeg skal i så tilfælde have noget, som ikke er så dyrt i ejerafgift, for mit kørselsbehov er ikke særlig stort, og den nuværende koster ca. 500,- Kr. om måneden i afgift og forsikring.

Det bliver dog svært at finde et godt alternativ, for det er en sort Saab 93t med hvid læderstue. Suk.