xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)
macnyt  /  forum  /  emne
SONOS / musikbibliotekproblem.
Kategori: Dialog om software - anything can happen here :) (Software)


455

18
07. november 2021 @ 22:10
Seniormedlem

Efter opdatering til Monterey kan jeg ikke få mit SONOS til at indlæse musikbiblioteket fra extern HD. Under 10.14 var der ingen problemer. Sti er korrekt indskrevet til SONOS, men SONOS vil ikke opdatere musikbibliotek.

  25
0
  800

2709

341
PallMei (Skribent)
07. november 2021 @ 23:06
Bit kongen
MichaelCorfitsen skrev:

Efter opdatering til Monterey kan jeg ikke få mit SONOS til at indlæse musikbiblioteket fra extern HD. Under 10.14 var der ingen problemer. Sti er korrekt indskrevet til SONOS, men SONOS vil ikke opdatere musikbibliotek.

Det er ikke fordi du skal give adgang under systemindstillinger->Sikkerhed & Anonymitet


455

18
08. november 2021 @ 08:01
Seniormedlem

Alle tilladelser m.m. skulle være OK (og som før opdateringen). Jeg får heller ikke nogen meldinger på, at noget skal ændres. En ganske kort tid "møllehjul" efter "Opdater" - og så intet.


4593

394
08. november 2021 @ 10:24
FPU

Det ser ud til, at Monterey generelt har det svært med at "se" biblioteker (mapper); det her er tredie tråd om problemet på en uges tid.

Den første tråd var om OneDrive, og i den linker jeg til en tråd i Apple Discussions, som på daværende tidspunkt var helt ny.

Link til Apple Discussions-tråden: Klik.


455

18
08. november 2021 @ 17:20
Seniormedlem

Når jeg vælger biblioteket står det korrekt - altså kan ses i vinduer, med det er selvfølgelig ikke det samme som at programmet/Monterey kan "se" og bruge filerne. Men det er da noget møg. Jeg roder videre.


455

18
08. november 2021 @ 18:08
Seniormedlem

Jeg prøvede at kopiere noget musik til min musik på HD - og så virker det. Det er altså et problem med at forbinde/læse fra extern disk. Jeg roder videre.


2709

341
PallMei (Skribent)
09. november 2021 @ 02:35
Bit kongen
MichaelCorfitsen skrev:

Jeg prøvede at kopiere noget musik til min musik på HD - og så virker det. Det er altså et problem med at forbinde/læse fra extern disk. Jeg roder videre.

Hmmm. Ok. Kan det være delingsrettigheder i systemindstillinger du skal kigge på 🤷‍♂️. Jeg formoder din Sonos enhed tilgår musikken over netværk.

Har selv Sonos. Men har det koblet helt fra og ikke brugt det i evigheder (Den tilsluttede sub-woofer virker ikke længere efter min kat væltede den, tror det er kablet).


455

18
09. november 2021 @ 07:14
Seniormedlem

Deling er slået til. Som sagt, alt er indstillet som før opdateringen.


2709

341
PallMei (Skribent)
09. november 2021 @ 10:12
Bit kongen
MichaelCorfitsen skrev:

Deling er slået til. Som sagt, alt er indstillet som før opdateringen.

Det kan også hjælpe under indstillinger for arkivdeling at slå Windows-Arkivdeling deling til. Er min egen erfaring, at det får deling til at være mere pålidelig, selv om jeg ingen windows maskiner har.


455

18
09. november 2021 @ 10:19
Seniormedlem

Den mulighed synes jeg ikke at have - hvor skulle Windows-Arkivdelingen være i Systemindstillinger?.


2709

341
PallMei (Skribent)
09. november 2021 @ 10:43
Bit kongen
MichaelCorfitsen skrev:

Den mulighed synes jeg ikke at have - hvor skulle Windows-Arkivdelingen være i Systemindstillinger?.

Under indstillinger knappen. Fra High Sierra, men er så vidt jeg husker ikke ændret i Monterey.


455

18
09. november 2021 @ 10:47
Seniormedlem

Er indstillet - også fra tidligere, så det er ikke det.


455

18
12. november 2021 @ 17:16
Seniormedlem

Lidt update: Jeg havde godt en times telefonsamtale med Apple support i går - ingen løsning. I dag stod den på 1/2 time chat + små 2 timer telefonsamtale med Sonos - ingen løsning. Begge var meget imødekommende og venlige. Jeg vil afvente den næste opdatering af OS, da meget tyder på, at det er der problemet ligger.


931

67
12. november 2021 @ 19:43
Veteran

Har du prøvet med et symbolic link (symlink)?

Jeg havde en lign. sag hvor dette løste problemet.

Det udføres således:

Opret et symlink i din hjemmemappe som pejer på musikbiblioteket på den eksterne harddisk via Terminal:

ln -s /Volumes/<din eksterne harddisks navn>/sti/til/musikbiblioteket/ /Users/<dit brugernavn>/sonos_musik

Indsæt nu dette symlink 

/Users/<dit brugernavn>/sonos_musik

i Sonos og tjek om det virker

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

455

18
12. november 2021 @ 20:38
Seniormedlem

Sådan noget har jeg aldrig prøvet, men jeg gik igang. Min eksterne HD hedder "C. MUSIK (1TB / 6TB)" og det med "(" vil Terminal ikke acceptere, så længere kom jeg ikke. Jeg har skrevet "ordren" nøjagtig med mellemrum etc..


2709

341
PallMei (Skribent)
12. november 2021 @ 21:14
Bit kongen
MichaelCorfitsen skrev:

Sådan noget har jeg aldrig prøvet, men jeg gik igang. Min eksterne HD hedder "C. MUSIK (1TB / 6TB)" og det med "(" vil Terminal ikke acceptere, så længere kom jeg ikke. Jeg har skrevet "ordren" nøjagtig med mellemrum etc..

Skrev du det også i anførselstegn, ligesom du har ovenfor (altså hele stien)?

Alternativt skal du placere \ foran de problematiske tegn (escape character), men anførselstegn er nemmere at læse efter min mening.

Men prøv at starter her først:

https://support.sonos.com/s/topic/0TO2K0000005R6DWAU/local-library?language=da

https://support.sonos.com/s/article/78?language=da



931

67
12. november 2021 @ 21:20
Veteran

Ja ok. Det er ikke et optimalt navn :-) Du burde dog kunne “tabullere” dig frem hvis du ikke har andre harddiske der starter med “C”. Altså skriv /Volumes/C<tab> og så burde Terminal færdiggøre stien. Altså ikke skrive <tab> men tryk her på Tab-tasten

Hvis du har flere harddiske der starter med C så vil det være nødvendigt at bruge “escape-character” for specielle tegn som punktum, parentes, mellemrum osv. Denne escape character er en \ backslash (omvendt skråstreg). Så punktum skal i da angives som \. (backslash punktum).

Det nemmeste ville dog være at omdøbe din eksterne harddisk til noget uden paranteser, mellemrum, punktummer osv. 

Brug hellere - (bindestreg) eller _ (underscore) og gør dit liv i computerverdenen meget lettere :-D

Fx. C-MUSIK_1TB  

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

455

18
12. november 2021 @ 21:28
Seniormedlem

Det jeg skriver er: 

ln -s/C. MUSIK \(1TB / 6TB\)/iTunes/iTunes Media/Music/ /MC/sonos_musik

og får svaret:

ln: illegal option -- /

usage: ln [-Ffhinsv] source_file [link_name]

       ln [-Ffhinsv] source_file ... linkname_dir

       link source_file link_name

Er det In (stort i), 1n (1-tal) eller ln (et l) der skal bruges? 



931

67
12. november 2021 @ 21:41
Veteran

Det er et “L” (ln for link)

men du skal lave \ foran alle specielle tegn. Også parentes \( \) og \ mellemrum og \/ skråstreg.

Men brug tab-tasten til at færdigøre stien når du har skrevet det første stykke af stien som vil ligne:

 /Volumes/C\.\ MUSIK\ \(\ 1TB\ \/\ 6TB\ \)

Jeg er ikke sikker på jeg har escaped det hele her men prøv lige at bruge tab-tast. Den skulle gerne kunne hjælpe dig igennem formatering da den selv tilføjer escape character hvor det er nødvendigt.  

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

2709

341
PallMei (Skribent)
12. november 2021 @ 21:46
Bit kongen
MichaelCorfitsen skrev:

Det jeg skriver er: 

ln -s/C. MUSIK \(1TB / 6TB\)/iTunes/iTunes Media/Music/ /MC/sonos_musik

og får svaret:

ln: illegal option -- /

usage: ln [-Ffhinsv] source_file [link_name]

       ln [-Ffhinsv] source_file ... linkname_dir

       link source_file link_name

Er det In (stort i), 1n (1-tal) eller ln (et l) der skal bruges? 


Sæt hele stien i anførselstegn istedet. 

Men jeg er ikke godt nok inde i din opsætning til at vurdere om det er sidespor vi er på vej ud af. Det er i hvert fald ikke sådan jeg benyttede mit sonos (havde biblioteket liggende på timecapsule som NAS og Mac var slet ikke nødvendig at have kørende [med mindre man ville styre musikken fra den]). Så vil igen henvise til dokumentationen:

https://support.sonos.com/s/topic/0TO2K0000005R6DWAU/local-library?language=da


931

67
12. november 2021 @ 21:48
Veteran

Prøv skriv dette (eller kopier herfra og sæt ind i Terminal):

ln -s /Volumes/C.\ MUSIK\ \(1TB\ :\ 6TB\)/iTunes/iTunes\ Media/Music/ /Users/MC/sonos_musik

Jeg går du fra den hjemmemappe i dette tilfælde hedder "MC"

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

455

18
12. november 2021 @ 22:05
Seniormedlem

Nu blev det hele accepteret - men musikbiblioteket kunne/blev ikke opdateret - igen tomt. Skulle der under "MC" opstå en mappe, eller er Terminal usynlig. Er der noget jeg skal rydde op i efter forsøget?.


931

67
12. november 2021 @ 22:13
Veteran

Der skulle gerne være kommet en mappe (med genvejspil på) i din hjemmemappe (MC) som hedder sonos_musik og når du dobbeltklikker på den skulle den gerne komme videre ind i din eksterne harddisk.

Hvis det ikke virker kan du blot slette dette alias via Finder eller alternativt lade det være og have en ekstra genvej (uden mærkelige tegn) til din musik

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

455

18
12. november 2021 @ 22:25
Seniormedlem

Den mappe er til stede. Foreløbig lader jeg mappen blive. Tak til alle for hjælp.


455

18
05. december 2021 @ 17:03
Seniormedlem

Til orientering: Jeg kom i tanke om formateringen - mac OS ctr. APFS - da Monterey er APFS. Jeg formateredse en extern HD i APFS og kopierede lidt musik derover. Det var ikke løsningen. Problemet er der stadig med musikbibliotek på extern DH. Jeg håber en opdatering - Sonos og/eller mac - løser problemet.


455

18
07. december 2021 @ 11:35
Seniormedlem

Så blev det løst. Jeg havde - både på opfordring fra forum, Apple og Sonos - givet Sonos app godkendelse til "Fuld adgang til disk", men jeg synes ikke, at der blev nævnt "SonosLibrayServer". Den oplysning fandt jeg på Sonos hjemmeside. Nå pyt, nu spiller det som hidtil - dejligt.

Tak for input og råd.