xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
El Capitan på iMac early 2008?
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)


132

1
26. oktober 2021 @ 21:59
Novice

Hej

har fået fingrerne i en iMac (20-tommer, først i 2008, 2,66 GHz Intel Core 2 Duo). Jeg kan godt installere Yosemite, men den vil ikke acceptere El Capitan. Maskinen melder bare fejl i installationsprocessen, og jeg har været nødt til at starte den op fra en Maverick bootable USB et par gange.

Nogle bud på hvad der er galt?

 Enligt denne liste burde El Capitan fungere fint?: OS X El Capitan - Tekniske specifikationer

 

 

  9
1
  405

4593

393
27. oktober 2021 @ 00:22
FPU

Du kan læse alt om, hvad den iMac kan og ikke kan, inkl. min. og maks. OS X her.


God læselyst.


2709

339
PallMei (Skribent)
27. oktober 2021 @ 11:53
Bit kongen
Bamse skrev:

Hej

har fået fingrerne i en iMac (20-tommer, først i 2008, 2,66 GHz Intel Core 2 Duo). Jeg kan godt installere Yosemite, men den vil ikke acceptere El Capitan. Maskinen melder bare fejl i installationsprocessen, og jeg har været nødt til at starte den op fra en Maverick bootable USB et par gange.

Nogle bud på hvad der er galt?

 Enligt denne liste burde El Capitan fungere fint?: OS X El Capitan - Tekniske specifikationer

Hvis det er en gammel installationsfil kan det være nødvendigt at hente en ny.


132

1
27. oktober 2021 @ 15:38
Novice
Tonny Freimanis skrev:

Du kan læse alt om, hvad den iMac kan og ikke kan, inkl. min. og maks. OS X her.


God læselyst.

Tak for link, Tony. Ja , det var en fornøjelse at læse om alle specifikationer og det bekræfter jo også at maskinen kan køre El Capitan - alle krav er opfyldt vedr. model, RAM og HD-plads.



132

1
27. oktober 2021 @ 16:04
Novice
PallMei skrev:
Bamse skrev:

Hej

har fået fingrerne i en iMac (20-tommer, først i 2008, 2,66 GHz Intel Core 2 Duo). Jeg kan godt installere Yosemite, men den vil ikke acceptere El Capitan. Maskinen melder bare fejl i installationsprocessen, og jeg har været nødt til at starte den op fra en Maverick bootable USB et par gange.

Nogle bud på hvad der er galt?

 Enligt denne liste burde El Capitan fungere fint?: OS X El Capitan - Tekniske specifikationer

Hvis det er en gammel installationsfil kan det være nødvendigt at hente en ny.

Tak for svar. Først prøvede jeg med en Bootable USB med El Capitan der gik galt (Clean install). Nu er jeg "oppe" på Yosemite 10.10.5 ved at først installere Mavericks fra en Bootable USB.

Den version jeg prøver p.t. er El Capitan fra Apple Store under "købt". Hvis du mener at der ligger en nyere version et sted, ville jeg blive meget glad for et link.

 Har også "googlet" lidt mere på problemet - nogle skriver at man skal ændre dato, altså få maskinen til at tro at vi er i 2016. 

Det er åbenbart ikke et ukendt problem og jeg kan selvfølgelig nøjes med Yosemite der kører glimrende. Maskinen er tænkt som en "gæste-maskine" og er ganske hurtig i betragning af alder mv.

 

Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

2709

339
PallMei (Skribent)
27. oktober 2021 @ 16:10
Bit kongen
Bamse skrev:
PallMei skrev:
Bamse skrev:

Hej

har fået fingrerne i en iMac (20-tommer, først i 2008, 2,66 GHz Intel Core 2 Duo). Jeg kan godt installere Yosemite, men den vil ikke acceptere El Capitan. Maskinen melder bare fejl i installationsprocessen, og jeg har været nødt til at starte den op fra en Maverick bootable USB et par gange.

Nogle bud på hvad der er galt?

 Enligt denne liste burde El Capitan fungere fint?: OS X El Capitan - Tekniske specifikationer

Hvis det er en gammel installationsfil kan det være nødvendigt at hente en ny.

Tak for svar. Først prøvede jeg med en Bootable USB med El Capitan der gik galt (Clean install). Nu er jeg "oppe" på Yosemite 10.10.5 ved at først installere Mavericks fra en Bootable USB.

Den version jeg prøver p.t. er El Capitan fra Apple Store under "købt". Hvis du mener at der ligger en nyere version et sted, ville jeg blive meget glad for et link.

 Har også "googlet" lidt mere på problemet - nogle skriver at man skal ændre dato, altså få maskinen til at tro at vi er i 2016. 

Det er åbenbart ikke et ukendt problem og jeg kan selvfølgelig nøjes med Yosemite der kører glimrende. Maskinen er tænkt som en "gæste-maskine" og er ganske hurtig i betragning af alder mv.

Det jeg mente var, at hvis den var en du havde haft liggende længe. Jeg mener nemlig de er signeret med et certifikat der udløber. Umiddelbart ville jeg mene det var ok at hente den fra App-store, men måske det er bedst at være sikker og følge Apple's vejledning for hentning af ældre versioner, hvor man kan hente direkte fra browseren (hvert fald safari):

https://support.apple.com/da-dk/HT211683



4593

393
27. oktober 2021 @ 17:32
FPU

Hvis alt andet glipper, så prøv at boote med Kommando, R, Alt og Shift; så burde Apple's server lave et forced download at sidst tilgængelige OS for den specifikke computer.

(Jeg har ikke tjekket PallMei's links, så jeg ved ikke, om det allerede er foreslået).

Link til samtlige tast-kombiantioner ved boot: Klik.


2709

339
PallMei (Skribent)
27. oktober 2021 @ 18:33
Bit kongen
Tonny Freimanis skrev:

Hvis alt andet glipper, så prøv at boote med Kommando, R, Alt og Shift; så burde Apple's server lave et forced download at sidst tilgængelige OS for den specifikke computer.

(Jeg har ikke tjekket PallMei's links, så jeg ved ikke, om det allerede er foreslået).

Link til samtlige tast-kombiantioner ved boot: Klik.

En 2008 computer er for gammel til internet recovery.


4593

393
27. oktober 2021 @ 20:18
FPU
PallMei skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Hvis alt andet glipper, så prøv at boote med Kommando, R, Alt og Shift; så burde Apple's server lave et forced download at sidst tilgængelige OS for den specifikke computer.

(Jeg har ikke tjekket PallMei's links, så jeg ved ikke, om det allerede er foreslået).

Link til samtlige tast-kombiantioner ved boot: Klik.

En 2008 computer er for gammel til internet recovery.

Shoot! Det har du ret i. Godt husket.


132

1
27. oktober 2021 @ 22:12
Novice
PallMei skrev:
Bamse skrev:
PallMei skrev:
Bamse skrev:

Hej

har fået fingrerne i en iMac (20-tommer, først i 2008, 2,66 GHz Intel Core 2 Duo). Jeg kan godt installere Yosemite, men den vil ikke acceptere El Capitan. Maskinen melder bare fejl i installationsprocessen, og jeg har været nødt til at starte den op fra en Maverick bootable USB et par gange.

Nogle bud på hvad der er galt?

 Enligt denne liste burde El Capitan fungere fint?: OS X El Capitan - Tekniske specifikationer

Hvis det er en gammel installationsfil kan det være nødvendigt at hente en ny.

Tak for svar. Først prøvede jeg med en Bootable USB med El Capitan der gik galt (Clean install). Nu er jeg "oppe" på Yosemite 10.10.5 ved at først installere Mavericks fra en Bootable USB.

Den version jeg prøver p.t. er El Capitan fra Apple Store under "købt". Hvis du mener at der ligger en nyere version et sted, ville jeg blive meget glad for et link.

 Har også "googlet" lidt mere på problemet - nogle skriver at man skal ændre dato, altså få maskinen til at tro at vi er i 2016. 

Det er åbenbart ikke et ukendt problem og jeg kan selvfølgelig nøjes med Yosemite der kører glimrende. Maskinen er tænkt som en "gæste-maskine" og er ganske hurtig i betragning af alder mv.

Det jeg mente var, at hvis den var en du havde haft liggende længe. Jeg mener nemlig de er signeret med et certifikat der udløber. Umiddelbart ville jeg mene det var ok at hente den fra App-store, men måske det er bedst at være sikker og følge Apple's vejledning for hentning af ældre versioner, hvor man kan hente direkte fra browseren (hvert fald safari):

https://support.apple.com/da-dk/HT211683


Så er El Capitan på plads :-). 

Havde downlodet samme dmg. som du referede til, men overså en vigtigt detalje. Efter downolad og dubbelklik installeredes en ny software. Men overså en vigtig detalje: Åbne "install" fra programmer bagefter. Også vigtigt at Yosemite er opdateret til combo, 10.10.5 inden.

Tak for al input og hjælp