xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
339
156
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Opsøg hjælp fra andre brugere (Netværk)
macnyt  /  forum  /  emne
God simpel gratis FTP server til Monterey?
Kategori: Opsøg hjælp fra andre brugere (Netværk)


927

49
26. oktober 2021 @ 17:17
Veteran

Jeg hat prøvet en håndfuld allerede. Men enten er trials eller også er de enormt dumt opbygget.

Jeg plejer at bruge CuteFTP men den virker ikke længere.

Det skal være minimalistisk og ultra simpelt.

Jeg vil ikke dele filer med Apple eget fildelingssystem fordi der skal oprettes en særskilts bruger i macOS til hver gæst og så får de adgang til flere mapper end hvad jeg tillader. 

The farm saw the farm (Går'n så går'n)
  13
0
  734

4593

394
26. oktober 2021 @ 17:58
FPU

Hvad med FileZilla eller Transmit?


2709

339
PallMei (Skribent)
26. oktober 2021 @ 18:09
Bit kongen

Der er nogle på app store du kan tjekke, hvis du søger efter ftp server. Men være vågen, for der er stadig nogle der kun er klienter imellem.


927

49
26. oktober 2021 @ 21:42
Veteran

Tonny: Tak for linkene. Men de er begge FTP klienter, og jeg skal bruge FTP servere.

Palle: Har været derinde. 9 ud af 10 af dem koster penge, og resten duer ikke. Den gratis version der ligger der, fungerer ikke (tror jeg).

Jeg har åbnet port 21 på min router og enda lavet en DMZ på min lokale IP adresse til min computer. Men intet hjælper. Det er som om at de huller jeg laver, ikke åbner op ind til min Mac selvom IP adressen passer. Jeg vender tilbage i morgen, fordi nu er jeg træt.

Jeg har en 1000/1000 fiber via bolignet. Måske er der lukket inde deres router, fordi jeg mener, at routerfunktionen ligger inden hos dem, og så at min router er i bridge mode. (tror jeg nok)

Tak for svarene :-)

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

356

12
puggaard (Skribent)
26. oktober 2021 @ 22:03
Lærling

jeg testede lige en gratis java baseret server: CrossFTP Server

lidt old school I udseendet, men det virker. 🤓


4593

394
27. oktober 2021 @ 00:25
FPU
Ufomekaniker skrev:

Tonny: Tak for linkene. Men de er begge FTP klienter, og jeg skal bruge FTP servere.

Palle: Har været derinde. 9 ud af 10 af dem koster penge, og resten duer ikke. Den gratis version der ligger der, fungerer ikke (tror jeg).

Jeg har åbnet port 21 på min router og enda lavet en DMZ på min lokale IP adresse til min computer. Men intet hjælper. Det er som om at de huller jeg laver, ikke åbner op ind til min Mac selvom IP adressen passer. Jeg vender tilbage i morgen, fordi nu er jeg træt.

Jeg har en 1000/1000 fiber via bolignet. Måske er der lukket inde deres router, fordi jeg mener, at routerfunktionen ligger inden hos dem, og så at min router er i bridge mode. (tror jeg nok)

Tak for svarene :-)

Ups. Det var jeg jo sådan set godt klar over, da jeg læste dit indlæg. Jeg undskylder for denne hjerne-prut.


216

0
28. oktober 2021 @ 23:17
Juniormedlem

Et bud kunne være QuickFTP:
https://apps.apple.com/us/app/quickftp-server/id1451646819?mt=12

Hvis du vil have noget der virker 100% og har masser af indstillings mulighed (det desværre ikke gratis), men så vil jeg anbefale Rumpus fra firmaet Maxum:
https://www.maxum.com/Rumpus/


1129

129
29. oktober 2021 @ 15:30
Stormogul

jeg er nu ret sikker på man kan få noget gratis, der endda er bedre end betalingssoftware. man har bare ikke en fancy GUI. 

der er med sikkerhed 5-6 stykker, du kan bruge som skal installeres med brew. 

en mulighed kunne være Pure-FTPd... eller ProFTPd.


927

49
31. oktober 2021 @ 09:23
Veteran

Takker. Jeg har haft ringet til min udbyder som siger, at hvis jeg skal kunne køre en FTP herhjemme skal jeg købe en fast IP adresse af dem. Ellers er der lukket af for den mulighed hos dem. Jeg gad ikke spørge indtil hvorfor de har valgt den løsning. Men det er sikker for at kunne tjene lidt ekstra penge. 

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

2709

339
PallMei (Skribent)
31. oktober 2021 @ 09:31
Bit kongen
Ufomekaniker skrev:

Takker. Jeg har haft ringet til min udbyder som siger, at hvis jeg skal kunne køre en FTP herhjemme skal jeg købe en fast IP adresse af dem. Ellers er der lukket af for den mulighed hos dem. Jeg gad ikke spørge indtil hvorfor de har valgt den løsning. Men det er sikker for at kunne tjene lidt ekstra penge. 

Fordi der ikke er nok tcp-ipv4 adresser til alle på internettet, så man bruger NAT på NAT på NAT.. Syntes ikke man høre meget til ipv6 længere som ellers skulle løse det.

edit: blev selv nysgerrig på status og fandt denne side med udbyder understøttelse af ipv6 herhjemme.

https://ipv6-adresse.dk/ 

Ingen tvivl om  er en hård fødsel.


123

11
31. oktober 2021 @ 09:33
Novice

Det kommer jo ikke mig ved, men hvad skal du bruge den til ?

Det mere så man måske kan komme med nogle fornuftige/konkrete eller alternative løsninger :)

MacAir 2018. Apple tv 2021. iPhone 13 Pro.

927

49
31. oktober 2021 @ 10:24
Veteran

Jeg har IPv6 også.

Jeg skal bruge FTP fordi jeg skal udveksle mange filer med en ven.
Bruger jeg Apples egen fildelingsmulighrd, er det ikke kun den folder jeg selv vælger der bliver delt. Han kommer også til at se andre foldere, som jeg ikke ønsker han har adgang til. Udover det, skal jeg også oprette ham som en hel ny og unik bruger til hele macOS for at få lov at dele med ham.

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

2709

339
PallMei (Skribent)
31. oktober 2021 @ 11:14
Bit kongen
Ufomekaniker skrev:

Jeg har IPv6 også.

Jeg skal bruge FTP fordi jeg skal udveksle mange filer med en ven.
Bruger jeg Apples egen fildelingsmulighrd, er det ikke kun den folder jeg selv vælger der bliver delt. Han kommer også til at se andre foldere, som jeg ikke ønsker han har adgang til. Udover det, skal jeg også oprette ham som en hel ny og unik bruger til hele macOS for at få lov at dele med ham.

Ideer til mulige alternativer mail-drop, diverse cloud-drives, filstyring som f.eks. git via github/bitbucket etc., team-viewer file-transfer.

https://support.apple.com/da-dk/HT203093

Alle har de deres fordele og ulemper, men ved ikke nok til at vurdere hvad passer bedst.


123

11
31. oktober 2021 @ 14:50
Novice

Hva med en Seedbox ? Det ret simpelt og så der jo fordelen: Den er altid tændt, langt højer hastighed, tilgænglig over alt,  samt masser af plads... Koster fra ca. 45kr om måneden og op, alt efter ens behov og så kan man få det billigere hvis man binder sig for 3, 4 osv måneder.. 

MacAir 2018. Apple tv 2021. iPhone 13 Pro.