xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

PROFIL

  • login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe


HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
341
157
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Så skal der bestilles MacBook Pro, men...
Kategori: Her handler det om hardware - knock knock (Hardware)


173

4
25. oktober 2021 @ 23:53
Novice

Hej

Jeg sidder og er ved at bestille MacBook Pro M1 Max 16".

Umiddelbart havde jeg set på følgende model:

  • Apple M1 Max med 10-core CPU, 24-core GPU og 16-core Neural Engine
  • 32 GB RAM
  • 1 TB SSD

Men nu hvor jeg alligevel er i gang, burde jeg så gå op i den større M1 Max-chip med 10-core CPU, 32-core GPU og 16-core Neural Engine?

Jeg kan ikke finde ud af om 1.800 kr. er det værd for 8 ekstra GPU kerner?

Den skal bruges til foto- og videoredigering samt web-kodning, som jeg gør på daglig basis.

Tak for dit svar.

  14
1
  584

927

49
26. oktober 2021 @ 00:48
Veteran

Der sidder vist to video accelleratorer i en M1 MAX. Så jeg er ikke sikker på, at du vil kunne få gavn af de ekstra GPU kerner, som hovedsageligt bliver brugt til rendering og spil. Men jeg kan tage fejl.

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

2709

341
PallMei (Skribent)
26. oktober 2021 @ 09:47
Bit kongen

At det koster 3600kr at gå fra 16GB til 32GB er helt ude i hampen og meget spekulativt prissat, for når først man har gjort det, så er 1800kr ekstra relativ billigt, selv om du muligvis aldrig vil udnytte eller mærke forskel. Prøv at tjekke denne artikel som p.t. er bedst tekniske performance analyse af Max modellens ydelse og begrænsninger:

https://www.anandtech.com/show/17024/apple-m1-max-performance-review 


4593

394
26. oktober 2021 @ 10:01
FPU

Nu er der jo en del valgmuligheder, så jeg kan ikke huske, om det var lige netop de to konfiguartioner, som blev nævnt, men Max Tech på YouTube nævnte noget om and det var en $200 "upgrade" mellem to konfigurationer, hvor man efter hans mening fik mest for pengene.

Måske var det springet fra 8 til 10 kerner, men jeg mener faktisk at det var noget med valget mellem antallet af grafik-kerner.. Det var vist nok den her video.

Et andet råd til dig er at købe en model med så meget RAM, som budgettet tilleader (men dog minimum 1 TB SSD), for du kan altid off-loade data, hvis disken er ved at blive fyldt, mens der ikke er noget at gøre m.h.t. RAM.

Jeg skal selv have en 14'' MBP, dog nok først i 2022. Jeg har ikke helt samme behov for kræfter som dig, så det kan være, at jeg nøjes med 16 GB RAM og den mindste 10-kerners CPU (for at få 180,- Kr.  "rabat" på 96 W laderen.

Jeg vil dog se en masse tests af de forskellige konfigurationer, inden jeg beslutter mig, men indtil videre hedder mine minumumskrav 10 kerner, 16 GB RAM og 1 TB SSD.


4593

394
26. oktober 2021 @ 10:05
FPU
PallMei skrev:

At det koster 3600kr at gå fra 16GB til 32GB er helt ude i hampen og meget spekulativt prissat, for når først man har gjort det, så er 1800kr ekstra relativ billigt, selv om du muligvis aldrig vil udnytte eller mærke forskel. Prøv at tjekke denne artikel som p.t. er bedst tekniske performance analyse af Max modellens ydelse og begrænsninger:

https://www.anandtech.com/show/17024/apple-m1-max-performance-review 

Enig. Og faktisk det samme med priserne for mere SSD. OK, 8TB (hvis det er på en enkelt chip) er state of the art og berettiger et vist prishop, men generelt nærmer det sig optrækkeri med de priser for ekstra guf.


173

4
26. oktober 2021 @ 17:23
Novice

Tak for jeres svar alle!

Jeg tror den video du linker til, er den rigtige. Han snakker i hvert fald om M1 Max 24 kerner GPU ved 9:45 min.

Hvis man går fra 16" M1 Pro med 10/16 kerner, så ser det ud til, at man ved at bruge $200 USD og gå op til M1 Max 10/24 kerner "bare" får 8 ekstra GPU kerner, men man får også:

  • Man bliver selvfølgelig tvunget til de 32 GB RAM, men det vil jeg have i alligevel.
  • Så får man dobbelt så mange encoders og decoders fordi det er en M1 Max.
  • Så får man også support til dobbelt så mange skærme man kan slutte til.
  • 400 GB/s hukommelses­båndbredde i stedet for 200 GB/s da det er M1 Max

Så derfor er det at gå fra 10/16 kerner M1 Pro til en 10/24 kerne M1 Max "best value" da man ved at bruge yderligere $200 USD / 1.800 kr. "bare" får 8 ekstra GPU kerner ved at vælge den store 10/32-kerner M1 Max.

Men igen, når man er i gang, så kan jeg ikke finde ud af om 24 vs 32 kerner GPU betyder det vilde til det jeg skal bruge maskinen til. Eller om man skal spare de 1.800 kr. og holde sig til 10/24 kerner M1 Max.

Det er det jeg håber de test kan svare på i morgen. Jeg ved Max Tech modtager deres maskiner i dag, så håber de har nogle reviews ude i morgen, eller i hvert fald snart.


4593

394
26. oktober 2021 @ 18:09
FPU

Det passer meget godt med, hvad du skriver om de forskellige GPU-kerner og prisforskellen, så jeg må have linket den rigtige video.

Og der er jo nok ikke meget mere at gøre lige nu, end at følge anmeldelserne. Mac Tech har godt nok revet sig ved at købe 3-4 forskellige modeller til sammenligning, men der er masser af andre YT-kanaler med lige så kompetente anmeldere, så det er bare at gå på jagt efter dem.

Jeg synes dog at det lyder meget, meget billigt at man får 1/3 ekstra GPU-kerne OG muligheden for tilslutning af dobbelt så mange skærme for kun $200,- (og så lige de 25% dansk Moms oveni), men husk, at det kun er på MAX-CPU'en, ikke Pro'en, og så er 14'' jo udelukket på forhånd.

Men husk også på, at du nok skal have den i en årrække, så du kan jo prøve at forestille dig, hvor store fremtidens grafikfiler og hvor krævende web-sider (og macOS) vil være om f.eks. 4-5 år.

Du må meget gerne linke til de (mest) interessante anmeldelser, og så selvfølgelig huske at fortælle om dit nye fart-monster, når du har leget lidt med det, især om lyd- og billedkvalitet.


173

4
26. oktober 2021 @ 18:33
Novice

Hej Tonny

Ja der er mange gode anmeldere på YT (heldigvis) er bare forelsket i de brødre fra Max Tech, de gør det sgu godt. Men jeg ved også at mange har bestilt flere forskellige modeller, så jeg sluger alt på YT lige p.t.

Altså ja, for 1.800 DKK inkl. moms får du det jeg skrev ekstra, da du går fra 10/16 M1 Pro til en 10/24 M1 Max, så det er i hvert fald 1.800 DKK der er en "no brainer", men det er det sidste skridt fra 10/24 til 10/32 kerner M1 Max jeg skal finde ud af om det er de 1.800 kr. værd.

Nu nævner du, at det udelukker 14" modellen. Den er jeg heller ikke så interesseret i alligevel, da jeg synes 16" passer klart mig bedst, men du kan jo godt få en 14" med M1 Max helt op til den største M1 Max? Eller det er måske ikke det du mener?

Og ja, min nuværende MacBook Pro er en med maks. specs fra 2015. Jeg har simpelthen ikke ville røre dem med butterfly taster, og så ville jeg vente på 2. generation af Apple Silicon, så nu er det NU! Og som du siger, så skal denne maskine nok holde en i 5-6 år regner jeg med.

Jeg linker med glæde det nye monster og deler mine erfaringer herinde :)



4593

394
26. oktober 2021 @ 20:01
FPU

Så vidt jeg har forstået det, sidder der en Pro-CPU i 14'' modellerne og en Max-CPU i 16'' modellerne. Jeg tror faktisk ikke, at der er plads til en Mac CPU i 14'' kabinettet, især ikke hvis der også skal være plads til to blæsere.

For nogle dage siden var jeg inde på Apple for at se priserne for forskellige 14'' konfigurationer, men jeg hæftede mig mest ved pris for ekstra RAM og SSD og lagde ikke mærke til, om man også kan få en 14'' med Max-CPU'en, så jeg kan derfor sagtens være forkert på den.

Det er i øvrigt åndsvage navne, Apple har valgt til deres nye CPU'er:

Nu hedder det principielt MacBook Pro Pro og MacBook Pro Max, og det er da sådan cirka lige til at leve med, men hen ad vejen kommer der jo nye MBP'er med kraftigere CPU'er på markedet, og hvad skal de så hedde?

MacBook Pro Mega og MacBook Pro Giga eller hhv. MacBook Pro T-Rex og -Megalodon?


52

3
26. oktober 2021 @ 20:32
Novice

14" kan vælges med M1 Pro eller M1 Max.


173

4
26. oktober 2021 @ 20:36
Novice
Tonny Freimanis skrev:

Så vidt jeg har forstået det, sidder der en Pro-CPU i 14'' modellerne og en Max-CPU i 16'' modellerne. Jeg tror faktisk ikke, at der er plads til en Mac CPU i 14'' kabinettet, især ikke hvis der også skal være plads til to blæsere.

For nogle dage siden var jeg inde på Apple for at se priserne for forskellige 14'' konfigurationer, men jeg hæftede mig mest ved pris for ekstra RAM og SSD og lagde ikke mærke til, om man også kan få en 14'' med Max-CPU'en, så jeg kan derfor sagtens være forkert på den.

Det er i øvrigt åndsvage navne, Apple har valgt til deres nye CPU'er:

Nu hedder det principielt MacBook Pro Pro og MacBook Pro Max, og det er da sådan cirka lige til at leve med, men hen ad vejen kommer der jo nye MBP'er med kraftigere CPU'er på markedet, og hvad skal de så hedde?

MacBook Pro Mega og MacBook Pro Giga eller hhv. MacBook Pro T-Rex og -Megalodon?

Uden at fornærme dig eller noget, så må jeg informere dig om, at du er forkert på den mht. 14" og M1 Max, for du kan bygge 14" og 16" ens, så den eneste forskel er bare størrelsen. Du kan altså godt bygge en 14" MacBook Pro med M1 Max 10/32 kerner - altså den helt store beefy M1 Max. Jeg er dog bare mere til 16" modellen generelt. Har ikke noget i mod at slæbe rundt på den, og er (heldigvis eller desværre) færdig med at pendle til og fra Uni for mange år siden, så transport er heller ingen problem. Og så vil jeg gerne se nogle tests på hvor varm 14" med M1 Max bliver ift. 16" hvis der er forskel.

Men ja totalt mærkelige navne, og det lyder også mærkeligt når man siger "Vi har to M1 Max Macs" så ved ikke lige hvad deres ide bare dette lige skulle være.

Dog vil jeg godt garantere, hvis Apple laver en MacBook Pro T-Rex og MacBook Pro Megalodon - prisen underordnet - så køber jeg begge to med det samme. Haha.

4593

394
27. oktober 2021 @ 00:12
FPU

Jeg er skam ikke fornærmet. Til gengæld er jeg bedre oplyst nu, så tak for det.

Som nævnt har jeg kun kigget overfladisk på konfigurationer, fordi jeg tidligst køber til foråret, og jeg fulgte kun med med et halvt øre, da jeg så Mac Tech's første præsentation.

Men det giver mig nu lidt hovedbrud, at jeg også kan vælgte en 14'' med en Max, ikke blot en Pro, men det må så komme an på merpris i forhold til batterikapacitet, men det kommer der nok en masse tests om.

De Mac'er bliver dissekeret ned til mindste detalje, og om et par måneder har vi så de første pålidelige langtids-resultater.

Jeg tror dog at en Max er overkill i forhold til mit behov, men hvis prisforskellen er acceptabel, bliver det nok alligevel en Max, med mindre den suger batteriet tomt på rekordtid i forhold til en Pro CPU.


315

6
27. oktober 2021 @ 07:58
Lærling

Du kan for 1800 tage en halv vild tur i byen med én du kan lide.

[link=www.xplainit.dk]www.xplainit.dk[/link]

8586

198
27. oktober 2021 @ 09:01
Poseidon
maciekp skrev:

Du kan for 1800 tage en halv vild tur i byen med én du kan lide.

Din 14" MBP for eksempel!


4593

394
27. oktober 2021 @ 09:27
FPU
maciekp skrev:

Du kan for 1800 tage en halv vild tur i byen med én du kan lide.

Njah. Jeg skal se Manfred Mann's Earth Band sammen med en barndomsven om et par måneder.

Det bliver vildt nok for mig, og der bliver stadig råd til at mokke en Max ind i et 14'' kabinet, hvis jeg får lyst.